Havregryn - må de ædes?
Fra : Morten

Dato : 03-11-06 14:32

Hej

Jeg har altid opfattet havdegryn som værende meget sunde - mest fordi de er
lidt kedelige, men de ligner også noget der kommer direkte fra marken og alt
det der ... men når jeg laver en lille skål med mælk på og regner kalorierne
ud - så er der over 350 kcal ... i en lille skål .. det havde altså været
sundere for mig at riste 2 stykker toastbrød med smør osv (hvad jeg ellers
ville mene måtte være usundt)

Er havregryn ganske enkelt bare fyldt med kcal og bør ikke indgå i en kur,
eller er der en dybere forklaring?

/Morten

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 03-11-06 14:49

> [...]
> (hvad jeg ellers ville mene måtte være usundt)
>
> Er havregryn ganske enkelt bare fyldt med kcal og bør ikke indgå i en kur,

Mæthed. Spise du en tallerken havregrød, så er du mæt i længere tid end med
2 stykker toast. Desuden får din mave noget at arbejde med og dit blodsukker
er mere konstant = du spiser totalt set mindre.

Mvh Maria

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 03-11-06 15:08

Morten wrote:
> [...]
> ville mene måtte være usundt)
>
> Er havregryn ganske enkelt bare fyldt med kcal og bør ikke indgå i en kur,

Du har ganske ret mht energiindholdet, men forskellen er hvor længe man
er mæt af det man spiser og du vil opdage at du er mæt i betydeligt
længere tid på havregryn end på hvidt brød. Systemet får meget mere at
arbejde med ved havregryn og det tager længere tid at fordøje det.
Alternativt kan du spise Havre Fras, der er flere fibre i og den kan
spises uden sukker, hvilket jeg slet ikke kan med havregryn. De nye Rug
Fras er også gode, der er lidt færre fibre i, kalorieindholdet er lidt
lavere og sukker- og fedtindholdet er også lavere end i almindelige
Havre Fras.

En anden ting der overraskede mig var at energiindholdet i Stryhns
franske leverpostej, det er højere end i Nutella. Det er en jungle det
med mad, men hvis man sørger for at indtage omkring end 2000 kcal om
dagen kan det ikke gå helt galt. Så kan man jo vælge om det skal være
mange gulerødder eller om det skal være få Nutellamadder

Marianne Feddersen

Fra : Carsten Riis

Dato : 03-11-06 23:29

Marianne Feddersen skrev den 03-11-2006 15:08:
> [...]
> dagen kan det ikke gå helt galt. Så kan man jo vælge om det skal være
> mange gulerødder eller om det skal være få Nutellamadder

Enig og dog.

Når nu du siger 2000 kcal, så vil jeg mene, at du også skal holde en
eller anden form for motion i løbet af dagen i perioden

I En slankproces uden motion bør man holde sig til et kalorieindtag på
1600-1800 kalorier pr. dag (i hvert fald hvis jeg husker suhr's
slankekoncept korrekt). Kan man holde sig til frugter og andre
lavkalorie fyldemeget i maven-ingredienser, så kan man presse den ned p
på 1200 kalorier pr. dag.....men så går det sjove også af processen IMO).

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 04-11-06 08:29

Carsten Riis wrote:

> [...]
> lavkalorie fyldemeget i maven-ingredienser, så kan man presse den ned p
> på 1200 kalorier pr. dag.....men så går det sjove også af processen IMO).

Du har ret mht kalorieindtaget hvis man er på kur, jeg talte om
normalvægtige.

Mvh
Marianne Feddersen
Der har nået sin normalvægt efter at have været 3-cifret

Fra : Anders

Dato : 07-11-06 21:50

>Marianne Feddersen skrev: Det er en jungle det med mad, men hvis man
>sørger for
>at indtage omkring end 2000 kcal om dagen kan det
>ikke gå helt galt.

og

> [...]
>lavkalorie fyldemeget i maven-ingredienser, så kan man presse den ned p på
>1200 kalorier pr. dag.....men så går det sjove også af processen IMO).

Jeg vejer selv omkring 93kg og er 182 cm høj og cykler ca. 45 min per dag og
i gennemsnit 2½ times styrketræning per uge.
Ud fra det har jeg via nogle programmer på nettet beregnet, at jeg bruger
ca. 3400 kcal om dagen og derfor kan tabe mig 1 kg per uge ved at indtage
2400 kcal per dag.
Ifølge jeres udsagn, så skal jeg noget længere ned i kalorieindtag.
Er det mig som har beregnet forkert eller er jeres tal bare baseret på en
gennemsnits person?

Mvh
Anders

Fra : Frandsen

Dato : 08-11-06 10:00

"Anders" <nono@nono.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Ifølge jeres udsagn, så skal jeg noget længere ned i kalorieindtag.
> Er det mig som har beregnet forkert eller er jeres tal bare baseret på en

Næh det passer vist meget godt. Hvis men nedsætter sit kalorieindtag med
1000k om dagen, så svarer det til ca. et kilo om ugen. Det er i hvert fald,
hvad jeg har hørt.

Men hvis jeg regner efter....
1 gram fedt indeholder ca. 9 kcal. Et nedsat forbrug om dagen på 1000 kcal
giver 7000 kcal om ugen, hvilket svarer til energien i ca. 777 gram fedt.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 08-11-06 17:20

> [...]
> giver 7000 kcal om ugen, hvilket svarer til energien i ca. 777 gram fedt.

Og da der sammen med fedtet også er noget væske, så regner man normalt med
at 7000 kcal giver et kg - både den ene og den anden vej.

Mvh Maria

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-11-06 22:08

Anders skrev den 07-11-2006 21:50:

> Jeg vejer selv omkring 93kg og er 182 cm høj

Hvad er det for 93 kilo? Hvor meget fedt er det du vil tabe?

Rent vægtmæssig kunne du meget vel have en muskuløs krop og ikke have
behov for at tabe dig.

Hvis vi holder os til den gamle beregning højde i centimeter minus 100
= antal kilo man bør veje.
Problemet er jo bare, når de - for dit vedkommende 11 kilo - ekstra kilo
er muskler, så kan man træne nok så meget eller æde nok lidt* men man
ikke tabe sig

*: bedre sagt: Når du sænker kalorieindholdet for meget, så begynder
kroppen at tage fra musklerne også, så der vil vi ikke ud.

Hvis jeg var dig, så ville jeg finde ud af hvad du vil tabe dig? Er det
fedt?

> [...]
> ca. 3400 kcal om dagen og derfor kan tabe mig 1 kg per uge ved at indtage

Tja, programmer er meget gode, men hvad skal man gøre hvis de
beregninger man har lavet sig ikke har nogen effekt?

Så bør man gøre noget andet.

> Ifølge jeres udsagn, så skal jeg noget længere ned i kalorieindtag.

Ikke i følge mit.

Mit var udelukkende var alene på ideen om man vil tabe sig uden at dyrke
motion. Du dyrker rigelig af motion i kraft af dine cykelture og
styrketræning.

Fra : ck

Dato : 04-11-06 17:15

> [...]
> det ikke gå helt galt. Så kan man jo vælge om det skal være mange
> gulerødder eller om det skal være få Nutellamadder

Jeg hørte i radioen, et par der havde købt nogle chips fra kim's, manden
købte almindelige chips og kæresten købte light chips, og så opdagede de at
light chips'n havde flere kcal end de alm.
Men kim's forklarede det i radioen hvordan den hang sammen. Men det vi kan
lære af det, er spis alm. chips og nutella til )

CK

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 04-11-06 11:43

"Morten" <NOSPAMM-post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Er havregryn ganske enkelt bare fyldt med kcal og bør ikke indgå i en kur,
> eller er der en dybere forklaring?

At ting er fyldt med kalorier er ikke afgørende for, om det må indgå i en
slankekur - eller den daglige madplan i det hele taget.

Du må hellere end gerne bruge olivenolie i din mad - og det er nok noget af
det mest kalorierige, du kan støde på.

Kast dig over en bog om sund mad. Der er masser af bøger om emnet. At
fokusere på fødevare for fødevare eller på kalorier alene, giver dig ikke en
fornemmelse af, hvad det vil sige at spise sundt.

Mvh. Lisbeth

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 01-12-06 15:15

Marianne Feddersen wrote:
> [...]
> dagen kan det ikke gå helt galt. Så kan man jo vælge om det skal være
> mange gulerødder eller om det skal være få Nutellamadder

Det er det mange gør forkert ved en slankekur. De tror at det svære
er at finde ud af hvad man må spise, tælle kalorier, lære om
fedtindhold osv. Det er slet ikke det der er svært. Det svære er at
holde sig til den kur man nu engang har sat sig op efter. Derfor vil
det være fuldstændig umuligt at leve af nutellamadder (selvom man
prøver kun at spise så få at man holder sig på nogle få Kcal)

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann