juleslik
Fra : Elisa

Dato : 02-11-06 11:21

nogen der har opskrifter på fedtfattigt/sukkerfattigt julekonfekt?

Elisa

Fra : Carsten Riis

Dato : 02-11-06 21:59

Elisa skrev den 02-11-2006 11:21:
> nogen der har opskrifter på fedtfattigt/sukkerfattigt julekonfekt?

Hvad med chokoladeovertrukne appelsinstykker? Eller anden frugt

Ikke monstertyk chokoladeovertræk, men et tyndt lag.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 02-11-06 23:17

> Hvad med chokoladeovertrukne appelsinstykker? Eller anden frugt
>

> Ikke monstertyk chokoladeovertræk, men et tyndt lag.

Hvad sjov er der ved julekonfekt, der smager som om det er hønsenes mad, man
spiser? Konfekt er sødt og fedt.
Skal det være kalorierne værd, skal det være ordentligt.

Mvh Maria

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 03-11-06 01:52

> Hvad sjov er der ved julekonfekt, der smager som om det er hønsenes mad,
> man spiser? Konfekt er sødt og fedt. Skal det være kalorierne værd, skal
> det være ordentligt.

Jeg læste faktisk for nylig en interessant artikel, hvori det blev påstået,
at en del af forklaringen på den tiltagende overvægt er, at vi har en
elendig kvalitetssans. Vi spiser elendig mad, der ikke smager af noget. Og
derfor spiser vi meget af den.

Et af de eksempler, der blev nævnt, var netop chokoladen. Vi behøver kun
spise ganske lidt af den rigtig gode (og rigtig dyre!) chokolade.

Og er det sandt, må moralen jo være, at i stedet for at lave elendig
erstatnings-julekonfekt, så laver man den ægte vare af rigtig gode og dyre
råvarer. Og nøjes til gengæld med at spise ganske lidt af det ekceptionelt
gode. Og så er det med kalorierne heller ikke så vigtigt. Det er kun, hvis
vi vil grovæde af det, at det betyder noget.

Og det er da nok værd i hvert fald at tænke over.

Mvh. Lisbeth

Fra : Hans Joergensen

Dato : 03-11-06 10:41

Lisbeth Jacobsen wrote:
> Et af de eksempler, der blev nævnt, var netop chokoladen. Vi behøver kun
> spise ganske lidt af den rigtig gode (og rigtig dyre!) chokolade.

Man behøver vel strengt taget ikke chokolade.. :)

> [...]
> vi vil grovæde af det, at det betyder noget.
> Og det er da nok værd i hvert fald at tænke over.

Enig.

Få lækre ting er bedre end flere kedelige... og passende med motion
er også bedre end at tvinge sig selv til at spise super sundt altid
:)

// Hans, 30kg væk siden maj alene vha. kostomlægning, motion, slik
// og guldbajere ;)
--
http://nathue.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 03-11-06 14:07

> Man behøver vel strengt taget ikke chokolade.. :)

Jo... det behøver man *S*

Chokolade, marcipan, nougat og nødder. Så behøver man ikke andet slik til
jul *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Hans Joergensen

Dato : 03-11-06 21:29

Lisbeth Jacobsen wrote:
> Jo... det behøver man *S*
> Chokolade, marcipan, nougat og nødder. Så behøver man ikke andet slik til
> jul *S*

Fair nok... min eks var så julet at jeg ikke behøver jul igen de
næste 3-4 år :)

// Hans
--
http://nathue.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 03-11-06 11:32

> [...]
> har en elendig kvalitetssans. Vi spiser elendig mad, der ikke smager af
> noget. Og derfor spiser vi meget af den.

Stemmer fint med min erfaring her i huset. Et aftensmåltid i kategori "sund"
(mange grøntsager, fedtfattig sovs om nogen, fedtfattigt kød) udløser
automatisk et enormt behov for "noget" i løbet af aftenen, så det samlede
kalorieindtag bliver meget større end den "usunde" aftensmad med smør i
bearnaise-sovsen, lidt piskefløde som fyld i champignonsovsen og det fede
hakkekød til hakkebøfferne.

Prøv selv en dag med smørebrød. Der er verdener til forskel i smag og mæthed
om der er smør på brødet eller minarine/ingenting.

Mvh Maria

Fra : Carsten Riis

Dato : 03-11-06 23:23

Maria Frederiksen skrev den 03-11-2006 11:32:

> [...]
> kalorieindtag bliver meget større end den "usunde" aftensmad med smør i
> bearnaise-sovsen, lidt piskefløde som fyld i champignonsovsen og det fede

Og du undrer dig ikke over, at du har taget det på som du tidligere
havde tabt dig?
(((ud af alt det du skriver, så kan det kun forståes, at du er på højden
af alt hvad du har vejet tidligere))).

Og det fede kød til hakkebøfferne? Sig mig lige engang har du nogen
sinde prøvet at veje en færdigsteget bøf lavet af fx 125 gram rå kød
8-10% fedt vs. 125 gram rå kød med 18%-20% fedt.
Naturligvis tilberedt på samme metode dvs. en teflonpande der ikke
behøver smørindfedtning.

Hvor tror du selv, at du får mest kød ud af processen?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-11-06 00:23

> [...]
> smørindfedtning.
>
> Hvor tror du selv, at du får mest kød ud af processen?

Det er jo logik for perlehøns, men hvad smager bedst og hvad giver mest
mæthed for kalorierne? For mig er det den fede udgave. Det kan være
anderledes for andre.

Mvh Maria

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 04-11-06 10:28

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Og du undrer dig ikke over, at du har taget det på som du tidligere havde
> tabt dig?

Gad vide, om du har tænkt over, hvad Maria skriver - før du satte dig til
tasterne.

Hvad hun skriver er nemlig helt i overensstemmelse med principperne om
glykemisk index og blodsukkerets rutcheture op og ned. Hvillket kan
afstedkomme problemer med at styre sulten.

Marias påstand er sådan set Omega-metoden i en nøddeskal!

> (((ud af alt det du skriver, så kan det kun forståes, at du er på højden
> af alt hvad du har vejet tidligere))).

Hvordan ved du, hvad Maria har fået for mange kilo på sidebenene af? Hendes
forklaring afslører det nemlig ikke.

> Og det fede kød til hakkebøfferne? Sig mig lige engang har du nogen
> sinde prøvet at veje en færdigsteget bøf lavet af fx 125 gram rå kød 8-10%
> fedt vs. 125 gram rå kød med 18%-20% fedt.

Man kan også spørge: Har du nogensinde tygget så langsomt på de to bøffer,
at du så at sige har bidt mærke i smagsforskellene?

Når det lige handler om at lave bøf, vil jeg vælge det fede hakkekød. (12%)
Fedtet giver nemlig smag - og smelter i stor udstrækning af - deraf den
store vægtreduktion! Skal jeg lave chilli con carne, vælger jeg derimod den
magre model.

> Naturligvis tilberedt på samme metode dvs. en teflonpande der ikke behøver
> smørindfedtning.

Har du glemt den undersøgelse, der viste, at det er helt uden betydning, om
man steder på en teflonpande med mikroskopisk mængde fedtstof - eller om
bøfferne steges i masser af fedtstof?

> Hvor tror du selv, at du får mest kød ud af processen?

Hvor tror du, man får mest smag ud af processen? *S*
Hvad tror du holder blodsukkeret under kontrol så det ikke flyver op og ned
og skaber ulvehunger?

I aftes var min kantine undtagelsesvist lukket. Jeg havde taget en ordentlig
baljefuld revet gulerod med appelsinsaft med. Fordi jeg lige havde lyst til
det og fordi jeg ikke havde andet derhjemme.

Det mættede fint og smagte himmelsk. Men et par timer efter jeg havde spist
det, røg mit blodsukker totalt i bund og jeg måtte i automaten, hvor der kun
var kager tilbage.

Det havde været bedre, om jeg tidligt på aftenen havde spist en bøf med
bernaise. Det ville dagen i går været blevet mindre kalorierig af. Fejlen
var nemlig, at der ikke var andet en kaloriefattige kulhydrater i min alt
for fedtfattige aftensmad. Jeg kunne bare have hældt en sjat olivenolie
over, men det glemte jeg desværre.

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 04-11-06 19:54

Lisbeth Jacobsen skrev den 04-11-2006 10:27:

> Man kan også spørge: Har du nogensinde tygget så langsomt på de to bøffer,
> at du så at sige har bidt mærke i smagsforskellene?

jep.

Den fedtede konsistens og "film" der lægger sig på tungen er ikke
tilstede ved bøffer lavet af kød med det lave fedtindhold.
Samt smagsoplevelsen fra de andre ingredienser er bedre, når man
undlader at fedte det hele ind i en smørkogt bearnaise.

> Når det lige handler om at lave bøf, vil jeg vælge det fede hakkekød. (12%)

Det fede hakkekød forstår jeg som det 18-20%.

12% udgaven er stadig i den fornuftige ende.

> Fedtet giver nemlig smag - og smelter i stor udstrækning af - deraf den
> store vægtreduktion!

Hvordan giver det smag, når det er smeltet af?

Hvorfor nøjes med mindre bøffer, når man laver af det fedtrige hakkekød?
Ved den fedtfornuftige udgave er der ikke så meget fedt som skal smelte
af dvs. kødandelen som man reelt får på tallerkenen er større.

> Skal jeg lave chilli con carne, vælger jeg derimod den
> magre model.

Hvorfor fravælger du fedtsmagen der?

> Har du glemt den undersøgelse, der viste, at det er helt uden betydning, om
> man steder på en teflonpande med mikroskopisk mængde fedtstof - eller om
> bøfferne steges i masser af fedtstof?

Nej, jeg har nemlig heller ikke glemt at den undersøgelse er lavet af
kødproducenterne.
Hende der har lavet undersøgelsen har i hvert fald interesse i
kødindustrien.
http://www.danskeslagterier.dk/view.asp?ID=560&PERS_ID=1250

Hvordan var det nu med Arne Astrup og hans sukkerpåstand?

> Hvor tror du, man får mest smag ud af processen? *S*

Smag er forskellig.

Den der fedtede smag og konsistens som nogen det kød har som. Ja, den
kommer fra fedt.
Men ved bøffernes vedkommende skriver du jo, at fedtet alligevel smelter
af. så hvad er det nu lige med smag af noget som ikke er der.

Smagen af det kød jeg spiser kommer fra kødet, da jeg køber maks 8-10%
hakkekød. Du siger jo selv, at fedt smelter væk. Så det der er tilbage
må være kødet som man kan smage.

Det giver større bøffer.

> Hvad tror du holder blodsukkeret under kontrol så det ikke flyver op og ned
> og skaber ulvehunger?

At man holder sig til fødevarer som ikke giver en hurtig reaktion på
blodsukkeret, da den hurtige reaktion skaber en "omvendt reaktion" senere.

At man tænker sig om allerede, når man planlægger indkøb.

Mener du da, at det er fedtet fra kød som holder blodsukkeret under kontrol?

> [...]
> det, røg mit blodsukker totalt i bund og jeg måtte i automaten, hvor der kun

Ja, du valgte at spise noget mad som ligger højt på det glykemiske
indeks (dvs. du fik en optur og nedtur), samt at det gulerod du havde
med ikke skulle tygges på (det var jo "fortygget" af rivejernet).
samt at du ikke har taget protein med i din kost.

Din historie er et fremragende eksempel på, at du ikke har fejlsikret
dit nærmiljø.

Havde du fejlsikret dit nærmiljø, så havde du andre ting i huset.
Fx en gang dåsetun, som du kan komme ned i en gang salat lavet af
forskellige ingredienser.

> Det havde været bedre, om jeg tidligt på aftenen havde spist en bøf med
> bernaise.

Hvordan ville du det?
Du havde jo kun gulerødder og appelsinsaft i huset.

> [...]
> var nemlig, at der ikke var andet en kaloriefattige kulhydrater i min alt
> for fedtfattige aftensmad. Jeg kunne bare have hældt en sjat olivenolie

"fejlen" er vel, at du ikke tænkte dig om.

fx hvordan vil du spise bøf med bearnaise, når du kun havde gulerødder
og appelsinsaft?

På jævnt dansk: Hvor vil du hen med din historie om når bare du
havde bøf med bearnaise, så ville din aften være reddet?
Ville den ikke være reddet, hvis du tænkte dig om på et langt tidligere
tidspunkt?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-11-06 18:51

> [...]
> kødproducenterne.
> Hende der har lavet undersøgelsen har i hvert fald interesse i

TÆNK lavede noget tilsvarende for et års tid siden, så det er ikke kun
slagterierne, der påviser det.

I øvrigt er det ret morsomt. Man laver fine undersøgelser som ting, som
enhver husmor vidste for 30 år siden. Nu har vi bare ingen husmødre mere, så
nu må vi lave undersøgelser om maden. Gad vide hvor vi ender.

Mvh Maria

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-11-06 20:04

> Den fedtede konsistens og "film" der lægger sig på tungen er ikke tilstede
> ved bøffer lavet af kød med det lave fedtindhold.

Den fornemmelse kommer først og fremmest fra at stege i margarine!

Fedtet fra kød lægger sig ikke som film på tungen.... det smelter.

Læg først en lille klat smør (animalsk fedt) på tungen. Og bagefter en lille
klat margarine. Forskellen er tydelig.

Jeg hader det klistrede lag, der kommer af at spise mad, der indeholder
margarine!

> Samt smagsoplevelsen fra de andre ingredienser er bedre, når man undlader
> at fedte det hele ind i en smørkogt bearnaise.

Bernaise må endelig ikke koges! Gad derfor nok vide, om du har smagt den
ægte - eller om du taler om Knorrs og tilsvarende kunstprodukter?

Desuden skal mad ikke fedtes ind i bernaise. Ægte bernaise skal - som al
anden god mad - spises i små mængder.

> Hvordan giver det smag, når det er smeltet af?

Fordi fedtet - og det er vigtigt, at det er dyrets eget fedt og ikke tilsat
fedtstof i form af margarine, olie eller smøre - indgår i en kemisk
forbindelse med kødet.

> Hvorfor nøjes med mindre bøffer, når man laver af det fedtrige hakkekød?

Man laver dem bare desto større. Enhver rutineret husmor ved, hvor store
bøfferne skal være når de lægges på panden - for at få den størrelse hun
ønsker, når de placeres på tallerknen.

> Hvorfor fravælger du fedtsmagen der?

Fordi der er så meget chilli, hvidløg og andet smagstof i min chilli con
carne, at kødsmagen er mininal - og fordi jeg ikke har lyst til at spise
fedtet! Hvad jeg netop heller ikke gør, når det er bøffer, det handler om.

> Nej, jeg har nemlig heller ikke glemt at den undersøgelse er lavet af
> kødproducenterne.

Jeg taler om den undersøgelse, der blev lavet af fødevaredirektoratet i 2002
http://makeashorterlink.com/?U27312B1E

I dag hedder det Fødevarestyrelsen. Undersøgelsen blev lavet af Ina Clausen
m.fl. De danske slagterier bidrog. Og Ina er siden blevet ansat hos
slagterierne.

Du har jo iøvrigt selv erfaret det! Det fedtede kød mister volumen og vægt!

> Smag er forskellig.

Ja! Og jeg synes af bøffen lavet af fedtmarmoret kød smager langt bedre end
den, der er lavet på oksemørbrad.

For nogle år siden var jeg i bøffens hjemland Texas. På en stor restaurant
havde de en kæmpekøledisk, med forskellige bøftyper, som man kunne vælge.
Den udvalgte bøf blev så smækket på en kæmpe grill.

Vi var et stort selskab og valgte forskelligt. Jeg og en kollega bad kokken
om at vælge den bedste bøf til os. Den med mest smag. Han valgte en
fedtmarmoreret cowboy rib eye. Den største bøf jeg i mit liv har set og
spist *S*

Jeg smagte sidemanden store mørbrad - og den kunne godt gå hjem og lægge
sig, hvad smag angik!

> Den der fedtede smag og konsistens som nogen det kød har som. Ja, den
> kommer fra fedt.

Den kommer fra danskernes uvane med at stege i margarine!

> At man holder sig til fødevarer som ikke giver en hurtig reaktion på
> blodsukkeret, da den hurtige reaktion skaber en "omvendt reaktion" senere.
> At man tænker sig om allerede, når man planlægger indkøb.

Forkert. Man kan sagtens spise fødevarer, der giver hurtig reaktion på
blodsukkeret. Det kommer an på, i hvilken sammenhæng de spises. Sammen med
hvad.

Hvordan du tænker, når du køber ind har ingen indflydelse på dit blodsukker!
Hvordan du mixer det købte med det du allerede har i skabene, har betydning.

> Din historie er et fremragende eksempel på, at du ikke har fejlsikret dit
> nærmiljø.

Jep... jeg havde glemt, at kantinen havde lukket og kom først i tanke om
det, lige inden jeg skulle ud af døren. Det er første gang nogensinde, at
min kantine har haft lukket en almindelig arbejdsdag. Til gengæld var der
gratis smørrebrød, til dem, der havde husket at bestille. Og det havde jeg
ikke.

> Havde du fejlsikret dit nærmiljø, så havde du andre ting i huset.

Jep *S*

> Hvordan ville du det?
> Du havde jo kun gulerødder og appelsinsaft i huset.

Jeg var på arbejde! Ikke hjemme. Og havde kantinen haft åbent, havde det
ikke været noget problem. Men havde kantinen haft åbent, havde jeg i øvrigt
hverken spist bøf eller revne gulerødder, men derimod en sund blanding fra
buffetten.

> "fejlen" er vel, at du ikke tænkte dig om.

Ja!

> fx hvordan vil du spise bøf med bearnaise, når du kun havde gulerødder og
> appelsinsaft?

Jamen jeg ville ikke have spist bøf, Carsten! Jeg kan nemlig ikke spise bøf
med bernaise og arbejde i timevis bagefter! Jeg bliver træt.

Jeg skrev kun, at det havde været et bedre valg - ved at se isoleret på,
hvad det havde betydet af kalorier.

> På jævnt dansk: Hvor vil du hen med din historie om når bare du havde
> bøf med bearnaise, så ville din aften være reddet?

Det var ikke der jeg ville hen med den historie! *S*

Som jeg skrev: "Det havde været bedre, om jeg tidligt på aftenen havde spist
en bøf med bernaise. Det ville dagen i går været blevet mindre kalorierig
af."

Altså... det handlede ene og alene om at give Maria ret i, at den
fedtfattige aftensmad kan ende med, at man bliver sulten og spiser mere, end
man ellers ville.

> Ville den ikke være reddet, hvis du tænkte dig om på et langt tidligere
> tidspunkt?

Ja bestemt! Aftenen var også blevet reddet, hvis kantinen som vanligt havde
haft åbent!

Men det var ikke dét, der var pointen! *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 03-11-06 23:09

Maria Frederiksen skrev den 02-11-2006 23:17:

> Hvad sjov er der ved julekonfekt, der smager som om det er hønsenes mad, man
> spiser?

Det kommer an på hvordan du definerer /sjov/!

Både frugten og chokoladen opfylder dit kriterium for konfekt: sødt og
fedt.

> Konfekt er sødt og fedt.

Jf. hvem?

jf. wikipedia er konfekt:

---
Laves som regel i hånden, og fremstillingen er for mange danskere en
tilbagevendende hyggelig og social begivenhed op til jul.
---

Og hyggelig og social er - i min verden - ikke ensbetydende med fed og sød.

> Skal det være kalorierne værd, skal det være ordentligt.

Og hvem siger at chokoladeovertrukne appelsinstykker ikke er kalorierne
værd?

Æd dog al den kaloriefyldige konfekt du kan hælde i det dyre hul under
næsen. Det er dit liv og dine beslutninger. Det var bare ikke det
spørgeren spurgte efter.

Det ville klæde dig at komme med løsninger til spørgerens spørgsmål og
ikke klage over de forslag som kommer.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-11-06 00:12

> Og hvem siger at chokoladeovertrukne appelsinstykker ikke er kalorierne
> værd?

Mit input var egentlig mest ment som "lidt men godt". Det er min erfaring,
at det kommer der i længden færrest kalorier ind af.

Mvh Maria

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-06 06:33

> nogen der har opskrifter på fedtfattigt/sukkerfattigt julekonfekt?
>
> Elisa

JEg vil anbefale dig at kigge på Diabetesforeningens opskrifter. De har et
hæfte "julemad og julegodter".
Der er opskrifter på både mere traditionelt julebag men også lidt
konfekt-lignende...

Men ellers er mit råd at bruge en god mandelmasse, chokolade med ekstra højt
kakaoindhold (fx 85 %) og så evt nødder og usødet tørret frugt.

Og til sidst et råd som andre også har givet: Spis et eller to stykker
kvalitetskonfekt med meget smag og arome istedet for flere stykker konfekt
af dårligere råvarer og næsten uden smag.

Louise, som er diabetiker, men spiser fx alm konfekt, bare i små mængder, så
man får smagen og fornemmelsen.