Fedme koster milliarder
Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 16-10-06 10:27

Fedme koster milliarder

Antallet af overvægtige danskere er nu steget til 1, 7 millioner, heraf er
ikke færre end 400.000 svært overvægtige. Det viser tal fra Statens Institut
for Folkesundhed. Man skønner at udgifter forbundet med overvægt nu koster
Danmark 10 milliarder om året, heraf bruges ca. seks milliarder i
sundhedsvæsnet. (B.T. 15-10-2006).

Fra : Finn Christensen

Dato : 16-10-06 11:42

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:45335059$0$4160$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
> nu koster Danmark 10 milliarder om året, heraf bruges ca. seks milliarder

Du er sød lige at finde tilsvarende statistikker for en hel del andre
persongrupper i samfundet ikke???

Jeg vil gerne se samme tal for:

1) Handicappede
2) Alkoholikere
3) Skilsmissebørn
4) Voldsofre (efter vold i parforhold)
5) Indvandrere

Nu du så (lidt tydelig?) soler dig i de flotte tal... så tænk lige på, at de
1,7 millioner altså er ca 1/3 af den danske befolkning, som er (vel de
fleste) skatteydere og vælgere....

En alle lille kabale:
Jeg har engang læst at der finde ca 10.000 registrerede narkomaner i
Danmark, der hver dag skal bruge ca. kr. 2.000 til stoffer. Penge der KUN
kan fremskaffes ved kriminalitet/prostitution.
Hvis jeg ganger 10.000 narkomaner med 2.000 kr, så får jeg 20 millioner om
dagen. Da narkomanerne skal bruge stofferne 365 dage om året (da de modsat
de samfundsdræbende FEDE ikke er "på kur så tit"), så ganger vi lige de 20
millioner med 365 dage om året.

Har du samme holdning til de 7,3 MILLIARDER det koster???
HERTIL kan du så lægge hvad det koster samfundet at DISSE 7,3 milliarder
skaber en masse "følge-udgifter" til samfundet!

Og så skal du lige mindes om, at de fleste overvægtige ikke skal betale for
deres "misbrug" ved hjælp af kriminalitet eller ved at sælge sig selv....

Hvor langt vil vi gå?
Skal alle være "gode ariere", som betaler skat, aldrig bliver syge - har
synsbesvær (briller og øjenlæger koster osse penge)
Skulle man måske droppe skoletandlægerne, for de møgunger kan da bare børste
tænder og lade være med at spise ting der ødelægger tænderne (og
selvfølgelig lære at gå ordentligt, så de ikke falder og måske slår
tænderne)

mvh

Finn

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 16-10-06 12:13

"Finn Christensen" <finncSLETDETTE@webhuset.dk> skrev i en meddelelse

> Du er sød lige at finde tilsvarende statistikker for en hel del andre
> persongrupper i samfundet ikke???

Her i denne gruppe er det overvægt, der er emnet.

Men bestemt koster de andre grupper massevis af penge!

> Nu du så (lidt tydelig?) soler dig i de flotte tal...

Soler mig? Jeg er slet ikke med på, hvad du mener?

> Har du samme holdning til de 7,3 MILLIARDER det koster???

Jeg har slet ikke givet udtryk for, hvad jeg mener om udgiften til fedme!
*S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Finn Christensen

Dato : 16-10-06 12:32

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:45336a6a$0$4155$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> "Finn Christensen" <finncSLETDETTE@webhuset.dk> skrev i en meddelelse

> Her i denne gruppe er det overvægt, der er emnet.

BULLSHIT !!!
Så er emnet heller ikke samfundsøkonomien påvirkning af overvægt!!!!

> Men bestemt koster de andre grupper massevis af penge!

Jeps, og dem finder du lige og poster her - med SAMME servicemindede
holdning, som da du postede hvad OVERVÆGT koster, ikke osse´?

> Soler mig? Jeg er slet ikke med på, hvad du mener?

behøver du heller ikke være - jeg synes du har nogle rigtigt fæle
holdninger, og dem har jeg bare tænkt mig at tage kampen op med så længe jeg
gider. Og det kan være det er noget jeg gider læææænge-----

> Jeg har slet ikke givet udtryk for, hvad jeg mener om udgiften til fedme!
> *S*

Det synes jeg bestemt du har, siden du starter med at poste dit indlæg om
hvad det koster!

mvh
Finn

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 16-10-06 12:52

> Så er emnet heller ikke samfundsøkonomien påvirkning af overvægt!!!!

Nej. Men overvægtens effekt på samfundsøkonomien passer fint ind.

> Det synes jeg bestemt du har, siden du starter med at poste dit indlæg om
> hvad det koster!

Hvad er min holdning? *S*
¨
Mvh. Lisbeth

Fra : Finn Christensen

Dato : 16-10-06 13:50

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:4533725d$0$4173$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> "Finn Christensen" <finncSLETDETTE@webhuset.dk> skrev i en meddelelse

> Nej. Men overvægtens effekt på samfundsøkonomien passer fint ind.

OK vi fik lige byttet rundt. Jeg siger stadig, hvis du vil drage ind i denne
gruppe, hvad samfundsøkonomien udsættes for på grund af fedme, så må du også
kunne forsvare dine tals "vægt" ved at turde sammenligne det med de udgifter
det selvsamme samfund har på deres egne øvrige frivillige og selvpådragne
omkostninger

> Hvad er min holdning? *S*
> ¨

Jeg tror at din holdning er, at de fede må svede og selv er uden om det og
at det ikke er OK at det koster samfundet penge.
Derfor vil jeg gerne ind på, hvad dine holdninger så er til hvad øvrige
samfundsgrupper OGSÅ koster samfundet.

Vidste du iøvrigt, at i den selvsamme rapport, som du citerer fra, der kan
du aflæse at UDDANNELSE rent faktisk koster samfundet ca det DOBBELTE på
sundsheds sektoren, som fedme gør???

Jeg har nemlig kigget på en meget større del af rapporten, end lige den der
viser hvad fedme koster....!

mvh

Finn

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 16-10-06 14:22

> Jeg tror at din holdning er, at de fede må svede og selv er uden om det og
> at det ikke er OK at det koster samfundet penge.

Hvad har jeg skrevet, der får dig til at tro det?
Og hvad får dig til at ignorere, at jeg skriver, at det IKKE er min
holdning?

Mvh. Lisbeth

Fra : Peter Jespersen

Dato : 18-10-06 16:59

On Mon, 16 Oct 2006 12:41:36 +0200, Finn Christensen wrote:

<snip>

>Jeg vil gerne se samme tal for:

> [...]

Yes en fin lille liste - som vi kan tage fat på og få udryddet. Så får vi
ikke bare det perfekt overmenneske samfund, men også et samfund der ikke
kommer til at koste MIG en krone.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Taglines are irrelevant. You will be assimilated into the Blue Wave.

Fra : Finn Christensen

Dato : 19-10-06 08:54

"Peter Jespersen" <flywheel@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

ikke bare det perfekt overmenneske samfund, men også et samfund der ikke

Det er præcis der min angst og vrede viser sig, nemlig det med at man mere
og mere har "ondt i røven" over de svage, de anderledes, de syge, de fede og
de rygende....
Vidste i egentlig, at i selvsamme rapport som den der fik mig i blækhuset
faktisk viser, at den næstdyreste "samfundsomkostning" i den undersøgelse de
lavede faktisk er UDDANNELSE....?
Tænk, at uddannelse koster samfundet ca DOBBELT så meget som overvægt. De
får jo een til at tænke på hvornår medierne kaster sig over et stykke fikst
lobbyarbejde for at vi ikke mere skal uddanne os, men være slanke,
ikke-rygende analfabeter ....... "Endschluss"

Og indtil vi er kommet af med alle disse "nassere", så kan vi passende
montere en gul stjerne på deres tøj, så vi kan genkende "synderne der
ødelægger vores land".... det er jo prøvet før i Europa, og det gjorde det
lidt nemmere at udrydde nogle millioner.....

Finn (der ikke lige i disse dage har haft så meget tid til at skændes
herinde *S*)

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 19-10-06 14:14

> Det er præcis der min angst og vrede viser sig, nemlig det med at man mere
> og mere har "ondt i røven" over de svage, de anderledes, de syge, de fede
> og de rygende....

Ved du - JEG gør nemlig ikke - om der i befolkningen er flertal for eller
imod at bruge penge på de overvægtige. Og synes flertallet, at det der ofres
(10 mia.), er for lidt eller for meget. Hvis du kender
"afstemningsresultatet", hvor har du det så fra?

Jeg ved godt, at flere og flere ser skævt til de fede. (Det er der
undersøgelser, der bekræfter). Men mener de samme mennesker så også, at det
er forkert at bruge penge på at bekæmpe fedmen?

Mvh. Lisbeth

Fra : Finn Christensen

Dato : 19-10-06 17:25

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:45377aec$0$4153$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Ved du - JEG gør nemlig ikke - om der i befolkningen er flertal for eller
> imod at bruge penge på de overvægtige.

Nej sådan en undersøgelse har jeg aldrig hørt om. Jeg har kun i medierne
kunne finde "konstateringer" om hvor maaaange penge de fede KOSTER.
Ikke om hvad der bruges/burde bruges på at afhjælpe tendensen til flere og
flere overvægtige. Det ville jo også kræve, at nogen med magt og beslutning
om at bruge penge på det, ville lægge navn til at foreslå andre tanker end
"de kan bare lade være med at æde"

> Og synes flertallet, at det der ofres (10 mia.), er for lidt eller for
> meget.
Det vides jo ikke, men nu er der jo heller ikke tale om at der bruges 10 mia
på at ændre udviklingen og eksistensen af overvægt, men derimod på
symptombehandlinger og følgevirkninger af overvægt.

> Hvis du kender "afstemningsresultatet", hvor har du det så fra?
Og det kender jeg som sagt ikke, men mener heller ikke jeg har sagt jeg
kender til eet.

> Jeg ved godt, at flere og flere ser skævt til de fede. (Det er der
> undersøgelser, der bekræfter). Men mener de samme mennesker så også, at
> det er forkert at bruge penge på at bekæmpe fedmen?

Det håber jeg bestemt ikke folk ville mene var en dårlig ide. Hvis vi kan
bruge DOBBELT så mange penge på "udgifter forårsaget af uddannelse" (hvad
den undersøgelse der har startet debatten her faktisk viser), så kunne man
jo håbe på at samfundet ville afsætte ressourcer til at finde ud af hvorfor
flere og flere bliver overvægtige og få gjort noget ved problemet. Jeg tror
på at problemet ligger i vores kultur, der jo mere og mere også er
kostmæssigt påvirket af det "hurtige samfund" vi mere og mere lever i....

Hilsen
Finn

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 19-10-06 19:47

> Nej sådan en undersøgelse har jeg aldrig hørt om. Jeg har kun i medierne
> kunne finde "konstateringer" om hvor maaaange penge de fede KOSTER.

Men det er DIG, der konkluderer, at de koster "maaange" penge - og DIG, der
bliver voldsomt ophidset over, at det oplyses.

> Det ville jo også kræve, at nogen med magt og beslutning om at bruge penge
> på det, ville lægge navn til at foreslå andre tanker end "de kan bare lade
> være med at æde"

Jeg er usikker på, hvad du mener med ovenstående. Det er nemlig ikke min
oplevelse, at alt og alle er ude efter de fede og at alt og alle mener, at
"de kan bare lade være med at æde".

Der er masser, der lægger navn til andre tanker, end at fedme er et
selvforskyldt problem, som de fede selv må tage sig af. Og der er tillige
rigtig mange verden over (også herhjemme!), der arbejder med at finde ud af,
hvad man kan stille op og hvad årsagen er.

> men nu er der jo heller ikke tale om at der bruges 10 mia på at ændre
> udviklingen og eksistensen af overvægt, men derimod på symptombehandlinger
> og følgevirkninger af overvægt.

Og hvor mange mennesker synes så, at det er for meget at bruge?

> [...]
> jo håbe på at samfundet ville afsætte ressourcer til at finde ud af
> hvorfor flere og flere bliver overvægtige og få gjort noget ved problemet.

Afsætter samfundet ikke ressoucer til det?
Og mener du, at folk er uvillige til at afsætte ressourcer på det?

Jeg spørger, fordi jeg ikke forstår, hvad det er, der har fået dig til at
ryge op af stolen over en neutral og totalt holdningsblottet oplysning om,
hvad fedme koster samfundet.

Mvh. Lisbeth

Fra : Finn Christensen

Dato : 19-10-06 20:22

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:4537c932$0$4167$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Men det er DIG, der konkluderer, at de koster "maaange" penge - og DIG,
> der bliver voldsomt ophidset over, at det oplyses.

Det var ikke mig der konkluderede det - det var sådan set en oplysning du
SELV kom med i dit oprindelige indlæg!
og JA, jeg bliver voldsomt ophidset over at det oplyses, for jeg synes
personligt at det er komplet uinteressant at oplyse hvad det koster, UDEN at
der også ledes opmærksomhed på, hvad ANDRE ting (fra SAMME undersøgelse)
koster - og som jeg er sikker på BURDE overraske de fleste, som det gjorde
da jeg læste undersøgelsen. Herunder tænker jeg især på, at uddannelse
faktisk belaster samfundet med dobbelt så store udgifter til samme "sager",
som man gerne fortæller at overvægt koster samfundet

> Jeg er usikker på, hvad du mener med ovenstående. Det er nemlig ikke min
> oplevelse, at alt og alle er ude efter de fede og at alt og alle mener, at
> "de kan bare lade være med at æde".

Jamen tillykke til dig - det er vi ellers andre end jeg selv der oplever. Nu
er der så bare ikke lige andre end mig, som jeg kender, der gider tage
snakken om det her.
Det jeg mener er, at det er meget mere "moderne og sælgende" at kaste
kritikken efter de overvægtige og de udgifter der er ved det, end at udvise
iver for at kæmpe for at problemet bliver beder.
Det sælger flere aviser og tækker måske samme folkefærd, som ligeså ukritisk
vil have stoppet fedme, som de vil med rygning. For enhver pris og uden
hensyntagen til det enkelte individ.

> [...]
> rigtig mange verden over (også herhjemme!), der arbejder med at finde ud
> af, hvad man kan stille op og hvad årsagen er.
Jeps, men sjovt nok ikke de samme mennesker - og heller ikke lige DET der er
oppe i tiden. Altså hvordan man som SAMFUND får ændret tendensen - UDEN at
se på økonomi til hvad det idag koster, at de fede slider mere på fortovet

> Og hvor mange mennesker synes så, at det er for meget at bruge?

Hvad hvar du egentlig forestillet dig at jeg KUNNE svare på det?

> Afsætter samfundet ikke ressoucer til det?
Har jeg ingen anelse om (og det har du heller ikke)
Det eneste jeg forholdt mig til i denne sammenhæng var, at selvsamme
undersøgelse viser at uddannelse koster samfundet det dobbelt af hvad fedme
koster, når det gælder de selvsamme udgiftsposter. Og DET er der ikke
rigtigt nogen der har ondt i røven af

> Og mener du, at folk er uvillige til at afsætte ressourcer på det?

Ja, det mener jeg faktisk.

> Jeg spørger, fordi jeg ikke forstår, hvad det er, der har fået dig til at
> ryge op af stolen over en neutral og totalt holdningsblottet oplysning om,
> hvad fedme koster samfundet.

Jamen så skal jeg gerne igen prøve at forklare!
Jeg kan bare ikke forstå at det er interessant hvad fedme koster samfundet
her og nu. Jeg mener det ville være meget meget mere relevant med en HELT
anden undersøgelse, der gik på HVORFOR bliver flere og flere overvægtige og
hvad gør vi for at fremtidens generationer ikke ryger i samme båd? Nutidens
overvægtige er desværre "fortabt" og må kæmpe sig igennem med slankekure og
livsstilsomlægninger (og det er jeg bestemt tilhænger af - især den sidste),
men vore BØRN og DERES børn. DE skal have uddannelse, kulturændringer og
meget bedre vaner end dem vores generationer er vokset op med. Og DET så jeg
gerne man havde meget mere fokus på, end en, efter MIN mening "popmoderne"
undersøgelse, som man ikke kan gøre en skid andet ved, end sige "NÅ OG HVAD
SÅ???". Udgiften ER DER og det handler efter min mening ikke om at "aflive"
dem der koster pengene IDAG, men om at sikre at FREMTIDENS mennesker får en
sundere livsstil.
Så jeg bliver VRED over sådan en undersøgelses sensationslystne
præsentation, som man så det i aviserne da den kom. For man skriver ikke en
DYT om andet "DE FEDE ER FOR DYRE....:"

Til slut vil jeg egentlig gerne bede dig svare lidt konkret på, hvad DU
ville med at sende oplysningen om hvad fedme koster ind her i gruppen?
Hvad var dit formål med DET? Slæbe brænde til bålet? Fylde nettet med en
kopi af hvad der allerede HAVDE været på fede overskrifter i aviserne?
Hvad VILLE du med det?

For FINT nok, at du bare kommer med den tøre og isolerede konstatering, men
hvad med om du havde fulgt den op med en eller anden form for holdningstagen
til undersøgelsens MENING og VÆRDI?

Hygge
Finn

PS: Det er altså ikke DIG jeg går efter, men hele den holdningsændring jeg
klokkeklart fornemmer der ER kommet i Danmark. De svage og "anderledes" får
fandme ikke megen støtte, medfølelse og opbakning mere. Det var sgu - som
med mange ting - bedre i gamle dage *S*

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 19-10-06 22:22

Nå ja, det blev lidt vel klippet, men essensen er: Hvorfor tænder du sådan
af?

Generelt koster overvægt et eller andet, og der er jo et reelt problem, hvis
der bliver flere og flere overvægtige, ellers ikke. Problemet er så at der
bliver flere og flere overvægtige. Det har ikke noget med hverken dig eller
andre at gøre, men er et reelt - og voksende - samfundsproblem.

Mvh Maria

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 19-10-06 22:09

> Det var ikke mig der konkluderede det - det var sådan set en oplysning du
> SELV kom med i dit oprindelige indlæg!

Jeg videbragte en oplysning om, at fedme koster samfundet 10 mia.
Jeg har intet sted skrevet, om jeg synes det er en stor, lille, rimelig
eller urimelig udgift. Og det er derfor interessant, at du påduttede mig en
bestemt holdning for derefter at fare i flint over hvad jeg mener.... uagtet
at jeg ikke har den holdning, du forhastet påduttede mig.

Nu er du så i stedet gået over til at klandre mig for, at jeg IKKE har givet
udtryk for, hvad jeg mener om udgiften til fedme *GGGG*

> Jamen tillykke til dig - det er vi ellers andre end jeg selv der oplever.

Hvis det er din oplevelse, at "alt og alle" er ude efter de fede, kan jeg
varmt anbefale dig at blive en mere flittig bruger af medierne. I givet fald
vil du nemlig opdage, at din oplevelse - og heldigvis for det - er både
unuanceret og forkert.

Der er masser, der tager de fede i forsvar. Det er faktisk ganske udbredt
at mene, at det IKKE er de fedes egen skyld at de er fede. At de er syge og
skal derfor tilbydes hjælp, kur, støtte og behandling!

Og den indstilling bunder jo ikke mindst i, at der er en hel hær af
mennesker, der griner hele vejen til banken fordi de ser en chance for selv
at blive "fede" på at hjælpe de fede!

> Det jeg mener er, at det er meget mere "moderne og sælgende" at kaste
> kritikken efter de overvægtige og de udgifter der er ved det, end at
> udvise iver for at kæmpe for at problemet bliver beder.

Du og jeg læser ikke de samme aviser! *S*

Den holdning, at de fede skal hjælpes og tilbydes behandling, bliver mere og
mere og udbredt.

"Fedme er pillefabrikkernes nye guldkalv" kunne man eksempelvis læse i
Politiken i september:

Citat:

»Potentialet er enormt«, vurderer Flemming Pedersen, administrerende
direktør for det danske firma NeuroSearch, der om kort tid tester et nyt
appetitnedsættende middel, Tesofensine, på 200 mennesker i et såkaldt fase
II-forsøg i Danmark. »I dag er markedet for fedmemedicin i underkanten af 6
mia. kr., men om 10-20 år vil det være vokset til over 100 mia. kr. Og vi
vil være tilfredse med at få bare en lille bid af det«, siger Flemming
Pedersen.

Citat slut.

> Hvad hvar du egentlig forestillet dig at jeg KUNNE svare på det?

Når du hidser dig op, som du gør, havde jeg faktisk forventet, at du havde
bedre styr på omfanget af det problem, du fremstiller!

> [...]
> fedme koster, når det gælder de selvsamme udgiftsposter. Og DET er der
> ikke rigtigt nogen der har ondt i røven af

Du har styr på, at der ikke er nogen, der har ondt i røven over, hvad vi
bruger på uddannelse (det ER der faktisk, nogen, der har ondt i røven over!)
men du har IKKE styr på, om der er ret mange, der har ret ondt nogen steder
over, hvad vi bruger på fedme.

> Jeg kan bare ikke forstå at det er interessant hvad fedme koster samfundet
> her og nu.

Udgiftsposter der er i flerecifret milliard-størrelser synes jeg godt nok er
gevaldigt interessante!

> Jeg mener det ville være meget meget mere relevant med en HELT anden
> undersøgelse, der gik på HVORFOR bliver flere og flere overvægtige og hvad
> gør vi for at fremtidens generationer ikke ryger i samme båd?

Det ene udelukker ikke det andet.
HVORFOR flere og flere bliver fede er der ikke ret mange, der er usikre på!
HVAD der kan gøres for at hindre det breder sig mere, er der stor usikkerhed
om.

> [...]
> Hvad var dit formål med DET? Slæbe brænde til bålet? Fylde nettet med en
> kopi af hvad der allerede HAVDE været på fede overskrifter i aviserne?

Oplyse og skabe debat - som sket!

> For FINT nok, at du bare kommer med den tøre og isolerede konstatering,
> men hvad med om du havde fulgt den op med en eller anden form for
> holdningstagen til undersøgelsens MENING og VÆRDI?

Jeg mener sådan set ikke noget om beløbets størrelse! Det kan ikke hidse mig
op.
Hvad nogen måtte mene om udgiften, kan heller ikke hidse mig op!

Jeg er derimod optaget af, HVORDAN beløbet anvendes og hvordan vi behandler
problemet. Jeg synes, der gøres for lidt for at forebygge og bruges alt for
mange penge på at helbrede og sygeliggøre. Herunder at der gøres for meget
for at fratage individet det personlige valg og ansvar. Jeg bruger gerne
penge på at hjælpe folk, der er blevet syge. Uanset de selv er skyld i det
eller ej. Men jeg synes, det er ganske sygt at sygeliggøre de fede i det
omfang, vi er på vej til det.

> [...]
> får fandme ikke megen støtte, medfølelse og opbakning mere. Det var sgu -
> som med mange ting - bedre i gamle dage *S*

Jeg er IKKE enig med dig. Jeg synes, at de fede (og mange andre!) er ved at
blive omklamret af en "nu skal vi helbrede dig"-holdning.

I øjeblikket kan du få lov til at være fed, fordi der endnu ikke er
kapacitet til at operere alle. Og fordi der endnu ikke er opfundet en pille,
der kurerer fedmen.

Om få år er du måske helt frataget det personlige ansvar for din vægt og kan
ikke selv vælge, om du vil være fed eller ej. Hvad stiller du op, den dag
samfundet står udenfor din dør og forlanger, at du sluger en pille eller
lægger dig på operationsbordet......

Jeg tror således ikke, at problemet er, at samfundet ikke vil ofre penge på
fedme.
Jeg tror det bliver et problem, at samfundet er villig til at bruge meget
mere end 10 mia. på at blive fri for fede! Og det er ikke beløbet, der
bekymrer mig. Det gør derimod udsigten til, at du ikke selv kan vælge,
hvilke skavanker du vil leve med.

Mvh. Lisbeth

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-10-06 06:33

> [...]

> Jeg er IKKE enig med dig. Jeg synes, at de fede (og mange andre!) er ved
> at blive omklamret af en "nu skal vi helbrede dig"-holdning.

Som også denne gruppe ind i mellem gør det. Eller den fede "det er så synd
for mig, hjælp mig, så jeg ikke selv skal tage ansvar" - vi så det i alle de
udsendelser fra Ubberup. Ikke en ville tage ansvar for noget som helst,
deres egen vægt inkl.
Problemet kan i øvrigt meget vel ende på samme måde som "gamle". De skæres
over en kam uden at der er nogen, der blinker med øjnene som om der ikke er
forskel på en dement og en rask person. Lige så med fede: De er syge, og
skal alle "helbredes" med pille A.

Mvh Maria

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 20-10-06 07:57

> [...]
> de udsendelser fra Ubberup. Ikke en ville tage ansvar for noget som helst,

Jeg er SÅ enig med dig!

Jeg har deltaget i debat om fedme i mange år og har set, hvordan den
generelle indstilling hos de overvægtige og samfundet har ændret sig fra at
det var et personligt problem og ansvar, som man SELV gjorde noget ved
(eller lod være!) til at det i slutningen af 90'erne i hastigt stigende grad
er gjort til et SAMFUNDSPROBLEM som "nogen må hjælpe mig med" men "ingen må
kritisere mig for" for "det er ikke min egen skyld, at jeg er fed".

I 80'erne var overvægt et problem, man løste via egen indsats og hårdt
arbejde (Jane Fonda og fitness-bølgen) til i dag at være et problem, som
SAMFUNDET skal hjælpe med - dog helst uden at kræve af den fede, at
vedkommende spiser noget mindre, letter røven og får sved på panden.

Der er mange overvægtige, der synes at mene, at de ikke selv har det fulde
ansvar for deres vægt og kampen for at komme af med dellerne. De vil gerne
have forståelse, omsorg og hjælp i form af operation, terapi, mirakelpiller
og nemme løsninger. Men piver, hvis 'samfundet' har en mening om deres vægt.
Fede lider i udstrakt grad af et gevaldigt selvhad over vægten - men bliver
stikhysteriske, hvis nogen så meget som antyder, at det er på tide, at de
SELV gør noget ved det.

Mvh. Lisbeth

Fra : Bellis

Dato : 20-10-06 10:12

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:4538733e$0$4164$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> [...]

bliver
> stikhysteriske, hvis nogen så meget som antyder, at det er på tide, at de

Der er mange kræftsyge, der synes at mene, at de ikke selv har det fulde
ansvar for deres kræft og kampen for at komme af med kræften. De vil gerne
have forståelse, omsorg og hjælp i form af operation, terapi, mirakelpiller
og nemme løsninger. Men piver, hvis 'samfundet' har en mening om deres
kræft.
Kræftsyge lider i udstrakt grad af et gevaldigt selvhad over kræften - men
bliver
stikhysteriske, hvis nogen så meget som antyder, at det er på tide, at de
SELV gør noget ved det.

..... bare en tanke.
Udenlandske undersøgelser viser ifølge Arne Astrup, at op mod hver tredje
overvægtige lider af en spiseforstyrrelse.

Hilsen Bellis

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 20-10-06 15:42

"Bellis" <2bwithu@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Der er mange kræftsyge, der synes at mene, at de ikke selv har det fulde
> ansvar for deres kræft

Jeps... og de fleste af dem har heller ikke ansvaret!

Men 85-90% af dem, der får lungekræft, har det på grund af rygning. Og om
dem kan man i stadigt stigende omfang påstå, at de selv har det fulde ansvar
for, at de er blevet syge. De har kendt risikoen i mange år og valgt at løbe
den risiko.

> [...]
> bliver stikhysteriske, hvis nogen så meget som antyder, at det er på tide,

Nu er kræft bare ikke noget, man SELV kan gøre noget ved! Heller ikke når
man selv har ansvaret for eksempelvis en lungekræft, der er fremkaldt af
rygning.

> Udenlandske undersøgelser viser ifølge Arne Astrup, at op mod hver tredje
> overvægtige lider af en spiseforstyrrelse.

Det tror jeg gerne. Jeg vil også kalde det spiseforstyrrelse at spise mere,
end man har brug for! Eller at spise elendig mad, som man udmærket VED er
usund. Jeg lider også periodisk af spiseforstyrrelse. Men jeg regner det
stadig for mit ansvar at tackle det.

Hvad spiseforstyrrelse angår findes der tre typer, der anerkendes som
sygdomme:

Anorexia nervosa (anoreksi) bliver man ikke fed af. Forekomsten af anorexia
nervosa blandt unge kvinder ligger på mellem 0,4 og 1 pct. Sygdommen
udvikler sig typisk omkring puberteten, og udbredelsen er størst blandt
kvinder mellem 14-24 år, men nervøs spisevægring kan forekomme hos begge køn
i alle aldre.

Bulimia nervosa (bulimi) er anfald af overspisning med efterfølgende sygelig
regulering af vægt en for ikke at tage på.

Og så er der den spiseforstyrrelse, som i nogle tilfælde er forbundet med
overvægt:

Binge Eating Disorders (BED) der defineres som gentagne episoder med
tvangsmæssige overspisninger (binges) uden opkastninger eller andre former
for umiddelbar og uhensigtsmæssig kompensatorisk adfærd. BED er relateret
til højt BMI (Body-mass index), selvom ikke alle med BED er overvægtige. BED
forekommer hos ca. 2% af den voksne befolkning.

Definitionerne er hentet på Sundhedsstyrelsens side om spiseforstyrrelser.

Det er med andre ord kun 2% af den voksne befolkning, der lider af den
spiseforstyrrelse, man KAN blive fed af.

I øvrigt er det ikke kun overvægtige, der lider af spiseforstyrrelse! Det er
der ekstremt mange mennesker, der gør uanset deres vægt. "Spiseforstyrrelse"
er en af mange moderne livsstilssygdomme, der langsomt har udvidet vores
opfattelse af, hvad der er sygdom. Og vores opfattelse af sygdom er
sædvanligvis, at det er noget der fritager os for det personlige ansvar og
som også berettiger os til at blive hjulpet og medicineret.

Det er blandt andet udtrykt af Merethe Kasten (kendt fra
Ubberrup-udsendelserne):
"Når man er så overvægtig, som jeg var, så er man syg og har en
spiseforstyrrelse. Det er en sygdom, det er vigtig, vi anerkender, for det
er diagnosen, der baner vejen for behandlingen."
(B.T. 6. august 2006, 1 sektion, side 6)

Hendes modsætning er Ole Stephensen, vært på morgen-tv, der hører til de
overvægtige, der påtager sig ansvaret for vægten. Han siger i samme artikel:

"Nu opfatter jeg ikke min overvægt som en sygdom men som en del af mit
livsforløb. Jeg ved af erfaring, at hvis jeg ændrer kostvaner og begynder at
motionere, så taber jeg mig de 10 kilo, jeg vejer for meget, det har jeg
gjort før. Det behøver jeg ikke gå til lægen for at finde løsningen på.
Hvis man ved, hvor skoen trykker - og det tror jeg de fleste af os i
virkeligheden gør - så er det for let en løsning at tage medicin. Med mindre
man har en diagnose, der gør, at man virkelig ikke kan gøre for, at man
bliver overvægtig, så synes jeg, man skal motionere eller ændre spisevaner i
stedet."

Jeg fornemmer, at Merethe Kastens mening er i overtal - og stigende.
Ole Stephensens er i et konstant voksende mindretal.

Det bliver mere og mere udbredt at mene, at er man rigtig overvægtig, så
lider man af spiseforstyrrelse, som er en sygdom. Og det er legalt at lægge
ansvaret fra sig og mene, at man ikke selv kan gøre for det. Det er
samfundets skyld! Og man må gerne forvente, at man bliver BEHANDLET (af
samfundet).

For 10-15 år siden var det ekstremt sjældent at møde de holdninger Merethe
Kasten udtrykker. I dag er de helt almindelige. Også her i gruppen.

For 10-15 år siden talte folk om spisevaner og motion - om hvad de (selv!)
kunne gøre, hvis de var overvægtige. I dag tales der mere end nogensinde om
operationer og piller. Om løsninger, man køber sig til eller får forærende.

For 10-15 år siden var det sjældent at møde overvægtige, der tale om
spiseforstyrrelse, sygdom og behandling.

I dag behøver man bare antyde, man den overvægtige selv har ansvaret - så
rejser der sig et ramaskrig af fornærmede.

Jeg vil så tilføje, at jeg personlige anser det for at være det lykkeligste,
hvis det vitterlig er sandt, at man selv har ansvaret og selv er skyld i
overvægten. Det betyder jo, at man også selv har magten til at gøre noget
ved problemet og altså ikke behøver vente passivt på en pille (med måske
stygge bivirkninger) eller en ækel mavesammensnørende operation, der for
evigt fratager en muligheden for at spise sundt og godt.

Jeg vil helst have, at mine kilo er MIT ansvar og at det er i min magt at
gøre noget ved det, når der er for mange af dem. Hvis jeg altså VIL gøre
noget ved det. Hvilket jeg også helst ser er mit eget valg.

Mvh. Lisbeth

Fra : Bellis

Dato : 20-10-06 17:40

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:4538e1f3$0$4158$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> "Bellis" <2bwithu@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Jeps... og de fleste af dem har heller ikke ansvaret!

Mener du helt ærligt, at enhver overvægtig selv er ansvarlig for sin
overvægt?
I så fald forstår jeg bedre og bedre den stigende stigmatisering og
latterliggørelse, som jeg møder.
Uden tolerance og forståelse for, hvilke faktorer, der kan ligge bag en
overvægt. I mit tilfælde sexuelle overgreb, mobning, lavt selvværd, en
psykisk syg far, traumatiske dødsfald, vold og mishandling og et meget
dårligt ægteskab.
Som 8-årig "valgte" jeg at dæmpe angst, sorg og smerte med mad, et mønster,
jeg siden har kæmpet for at bryde.
Det er ikke mit ANSVAR, at det blev sådan, men det er ifølge samfundet mit
ANSVAR at sikre, at følgerne ikke ligger andre til last i form af sociale
udgifter i sundshedssektoren og en "grim, fed, ulækker medborger" at
forholde sig til.
Undskyld, siger jeg. Undskyld, jeg er en samfundsbelastning, en skamplet i
dette perfekte samfund, undskyld jeg er et problem, undskyld jeg eksisterer.
Undskyld, undskyld, undskyld. Er der ikke nogen, der kan sende mig et
girokort, så jeg kan betale min skyld?

> Det tror jeg gerne.
Men du refererer til den undersøgelse, der siger 2 %. Et resultat, som
folketinget har vedtaget skal revurderes.

> [...]
> usund. Jeg lider også periodisk af spiseforstyrrelse. Men jeg regner det

Hvilken spiseforstyrrelse lider du af?

> Det er med andre ord kun 2% af den voksne befolkning, der lider af den
> spiseforstyrrelse, man KAN blive fed af.

Det er man så ikke enige om.

> [...]
> sædvanligvis, at det er noget der fritager os for det personlige ansvar og
> som også berettiger os til at blive hjulpet og medicineret.

Jeg vil gerne vide, hvilke behandlingsformer og tilbud der er til
BED-patienter.
Det eneste, jeg kan finde, er lange egenbetalte forløb hos psykologer eller
"terapeuter"

> Jeg fornemmer, at Merethe Kastens mening er i overtal - og stigende.
> Ole Stephensens er i et konstant voksende mindretal.

Jeg tror de begge har ret. De ved begge, hvorfor de er overvægtige.

> Det bliver mere og mere udbredt at mene, at er man rigtig overvægtig, så
> lider man af spiseforstyrrelse, som er en sygdom.

Hvor bliver det mere og mere udbredt?

Og det er legalt at lægge
> ansvaret fra sig og mene, at man ikke selv kan gøre for det. Det er
> samfundets skyld! Og man må gerne forvente, at man bliver BEHANDLET (af
> samfundet).

Jeg oplever det modsatte. Overvægtige, der bøjer nakken og påtager sig
stigmatiseringen og fortsætter kampen på det meget personlige plan.
De assimilerer samfundets "vær din egen lykkes smed" og fortsætter selv
nedgørelsen og siger, ja, jeg burde, ja, jeg ved god, ja, jeg skal nok prøve
igen igen igen igen. Og de prøver igen igen. Med endnu flere nederlag og
endnu mindre selvværd og endnu flere ekstra kilo som resultat.

> I dag behøver man bare antyde, man den overvægtige selv har ansvaret - så
> rejser der sig et ramaskrig af fornærmede.

Jeg ved ikke, hvor du hører det. Jeg kender mange overvægtige, og ingen
reagerer på den måde. Tværtimod. De slås! De kæmper. Mod kiloene, sig selv
og en stigende skam og skyld. Der kommer lidt af, lidt på, lidt mere på.
lidt af, osv. Yoyovægt. Jeg kender overvægtige, der har tabt langt over
hundrede kilo. Men det er de samme, de taber om og om igen.

> [...]
> stygge bivirkninger) eller en ækel mavesammensnørende operation, der for
> evigt fratager en muligheden for at spise sundt og godt.

Jeg vil gerne bevidstgøre dig om, at de overvægtige jeg kender, vitterlig
gør noget ved det.
Problemet er bare, at virkningen ikke er holdbar, når mad, selvværd,
følelser, traumer, krav, ansvar, skyld, skam og sorg er blandet sammen i en
pærevalling.

> Jeg vil helst have, at mine kilo er MIT ansvar og at det er i min magt at
> gøre noget ved det, når der er for mange af dem. Hvis jeg altså VIL gøre
> noget ved det. Hvilket jeg også helst ser er mit eget valg.

Mine kilo er mit ansvar, og der er ingen der har tilbudt at tage det ansvar
fra mig, og jeg har heller ikke bedt nogen om at gøre det.
Jeg tror, jeg har tabt et par hundrede kilo i mit liv, så det er ikke fordi
jeg ikke kan tabe mig.
Jeg kan bare ikke ALTID finde ud af ikke at spise weird og ulækkert og for
meget i de perioder, hvor jeg på alle andre områder i livet forventes at
være tjekket, kontrolleret, ansvarlig og velfungerende uden egentlig at være
det. Men med perverse og klamme spiserier i de perioder kan jeg udadtil
klare kravene.
Prisen er en vægtstigning. Men ikke kun en vægtstigning, jeg selv skal bære
rundt på og tage de sundhedstruende konsekvenser af. Også en nedgørelse
socialt og samfundsmæssigt og en udstilling af overvægten som et bevis på,
at jeg er et uansvarligt menneske, når overvægten faktisk er et resultat af,
at jeg gør alt for at være netop ansvarlig.
Når jeg så får styr på livet igen, så starter den næste tur ned af
vægtstigen mens jeg holder vejret og håber, at jeg i det mindste kan nå at
tabe, hvad jeg tog på, inden det næste anfald melder sig.

> Mvh. Lisbeth

Hilsen Bellis
- der gerne vil medvirke til en forståelse og større tolerance ved at
udstille mig selv på denne måde.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 20-10-06 18:59

> Mener du helt ærligt, at enhver overvægtig selv er ansvarlig for sin
> overvægt?

Nej!

Der er uden tvivl nogle, der tager på på grund af sygdom.
Stofskifteproblemer eller medicin eksempelvis. Men det er de færreste det
gælder for.

> [...]
> overvægt. I mit tilfælde sexuelle overgreb, mobning, lavt selvværd, en
> psykisk syg far, traumatiske dødsfald, vold og mishandling og et meget

Jeg har også masser af forklaringer på, hvorfor jeg i perioder tager på. Men
jeg regner det stadig for MIT ansvar, når jeg tager på. Det er også mit
ansvar at tabe mig. Hvis jeg vil. Også når der ligger alvorlige forklaringer
bag!

> [...]
> ANSVAR at sikre, at følgerne ikke ligger andre til last i form af sociale
> udgifter i sundshedssektoren og en "grim, fed, ulækker medborger" at

Jeg kan ikke acceptere, at samfundet skal eller må ændre på medborgere, som
samfundet synes er grimme, fede, ulækre! Det er en ekstremt usympatisk
tankegang. Og jeg synes derfor - for at sige det groft og firkantet for
forståelsens skyld - at de fede skulle tage og klappe i med deres krav om at
blive lavet om på samfundets regning. Det er eddermame ikke samfundet, der
skal lave om på borgerne!

> Hvilken spiseforstyrrelse lider du af?

Jeg spiser i perioder for meget. Får sukkerflip.

> Jeg vil gerne vide, hvilke behandlingsformer og tilbud der er til
> BED-patienter.

Aner det ikke! Har aldrig undersøgt det. Men stiller du krav om, at der SKAL
være behandlingstilbud til alle med spiseproblemer, så bekræfter du blot min
påstand om, at vi ER på vej til i højere grad at sygeligegøre og kræve
behandling af fede.

> Jeg tror de begge har ret. De ved begge, hvorfor de er overvægtige.

Og de er begge overvægtige af samme årsag. De har spist mere, end de har
forbrugt. Men de reagerer vidt forskelligt på det.

> [...]
> igen igen igen igen. Og de prøver igen igen. Med endnu flere nederlag og
> endnu mindre selvværd og endnu flere ekstra kilo som resultat.

Jeg er ikke uenig i ovenstående. Men det er ikke lig med, at jeg synes, at
det er en positiv udvikling at fralægge sig det personlige ansvar og kræve,
at overvægt behandles af samfundet.

> [...]
> lidt af, osv. Yoyovægt. Jeg kender overvægtige, der har tabt langt over
> hundrede kilo. Men det er de samme, de taber om og om igen.

Du kan støde på ramaskrigene i enhver debatgruppe, hvor overvægt er emnet!
Også herinde.
Denne tråd er et godt eksempel. Alene det at poste et totalt meningsblottet
indlæg med tal om, hvad fedmen koster det danske samfund, affødte et
ramaskrig:

"Jeg tror at din holdning er, at de fede må svede og selv er uden om det og
at det ikke er OK at det koster samfundet penge."

Min mening om samfundets udgift er, at vi bruger for få kroner på problemet.
Men jeg vil hellere bruge penge på at forebygge fedme end på at behandle
fede!
Og jeg betaler meget gerne til at behandle følgesygdomme. Selvforskyldte
eller ej.

> Jeg vil gerne bevidstgøre dig om, at de overvægtige jeg kender, vitterlig
> gør noget ved det.

De fleste overvægtige JEG kender, gør IKKE noget ved det. Og alle tal viser
jo, at flere og flere lader stå til og æder sig fede.

> Problemet er bare, at virkningen ikke er holdbar, når mad, selvværd,
> følelser, traumer, krav, ansvar, skyld, skam og sorg er blandet sammen i
> en
> pærevalling.

Du bekræfter igen min påstand. For bare 10-15 år siden blev man fed, fordi
man spiste for meget. Punktum.

I dag er det udbredt at blande selvværd, følelser, traumer, vold, incest og
jeg skal komme efter dig ind i problemet. Det er blevet helt almindeligt at
finde årsager og fralægge sig ansvaret. I dag er det ikke mere ens egen
skyld. Det er de andres skyld! Forældrenes, stedfarens, klassekammeraterne,
ægtefællen, McDonalds......

> - der gerne vil medvirke til en forståelse og større tolerance ved at
> udstille mig selv på denne måde.

Jeg bryder mig bestemt ikke om, at folk nedgøres og diskrimineres på grund
af overvægt! Det synes jeg er aldeles uklædeligt for vores samfund. Men det
er altså ikke noget nyt! Der er bare blevet flere og flere, der ses skævt
til. Og i takt med, at det nærmest er blevet normalt at være fed og dermed
blevet absurd at tale om "normalvægt" er de fede begyndt at reagere på at
blive set skævt til og dét er nyt!

Men selv i min barndom blev der altså set skævt til folk, der var fede! Det
er så blevet værre på den måde, at man ikke længere behøver være specielt
overvægtig for at blive skævt til. Kig bare på skønhedsdronningerne... de
har tabt mange kilo de seneste 40 år. Og i dag vil selv en Marilyn Monroe
blive anset for at være fed.

Men jeg tror ikke, at dit ønske om at udstille dine problemer med vægten
bidrager til øget forståelse. Snarere tvært imod! Du graver ikke bare din
egen grav. Du bidrager til at grave et hul, som alle fede ender med at blive
skubbet i

Den dag vi har pillen og den dag, hvor der kun er få måneders ventetid til
at få mavesækken snøret sammen, vil de fede nemlig slet ikke få lov at være
fede i fred. Når det kan behandles, slipper du næppe for massive krav om at
lade dig behandle! Du har endog selv bedt om det! De fisker alle de fedes
debatindlæg frem fra nettet. Alle, der har postet et "det-er-urimeligt-at-
samfundet-ikke-hjælper-de-fede" kommer først i køen til
tvangsfedmebehandling!

Så jeg vil hermed bekendtgøre, at JEG vil altså gerne have lov at have min
mavesæk og mine deller i fred. Jeg er trekvart ligeglad med, om der ses
skævt til min mave. Jeg vil ikke engang have fjernet mit lodrette mavear,
der giver mig DELLER PÅ LANGS! Heller ikke selvom jeg har hørt andre kvinder
fortælle, at sådan et lodret 30 cm mavear ødelægger sexlivet og selvværdet
og derfor må berettige til terapi og plastikkirurgisk indgreb på samfundets
regning. Jeg vil også have mine blævrelår og mine bedstemoroverarme i fred!
Jeg vil ikke have hverken pille, terapi eller operation. Heller ikke selvom
jeg bliver fri for selv at betale!

Og jeg stiller derfor IKKE op i de fedes hylekor! Never!

Jeg kunne ikke drømme om at bidrage til den opfattelse, at fedme er uønsket
og behandlingskrævende - og at det ikke bare er legalt, men ligefrem
nødvendigt, at samfundet blander sig i dellerne.

Men HVIS jeg hørte til dem, der krævede, at samfundet stiller op med
behandlingstilbud, så ville jeg altså ikke samtidig pive over, at samfundet
giver mig ret i, at det ikke er fedt at være fed.

Mvh. Lisbeth

Fra : Bellis

Dato : 21-10-06 23:01

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:45390edb$0$4156$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]

som
> samfundet synes er grimme, fede, ulækre! Det er en ekstremt usympatisk

Jeg er enig. Jeg ville aldrig selv lægge mig under kniven.
Men netop i de fedes tilfælde kunne det vel på lang sigt ses som en
samfundsinvestering?
Aner faktisk ikke om operationer er langtidsholdbare løsninger.

> Jeg spiser i perioder for meget. Får sukkerflip.

Ustabilt blodsukker er vel næppe en spiseforstyrrelse.

> [...]
min
> påstand om, at vi ER på vej til i højere grad at sygeligegøre og kræve

Hvis jeg stillede krav om noget som helst ville jeg nok også selv have
undersøgt sagerne :)

> Du bekræfter igen min påstand. For bare 10-15 år siden blev man fed,
fordi
> man spiste for meget. Punktum.

Og i dag er man blevet klogere :)

> [...]
> blevet absurd at tale om "normalvægt" er de fede begyndt at reagere på at

Og på tide! Som når et mobbeoffer endelig siger fra!

> [...]
> bidrager til øget forståelse. Snarere tvært imod! Du graver ikke bare din
> egen grav. Du bidrager til at grave et hul, som alle fede ender med at

Så holder jeg skam min kaje! :)) Tror jeg har indset, at tvangs/overspisning
hører til i en anden nyhedsgruppe.

> Alle, der har postet et "det-er-urimeligt-at-
> samfundet-ikke-hjælper-de-fede" kommer først i køen til
> tvangsfedmebehandling!

Damn. Mon de ligefrem gemmer vores IP-numre?

Nå, men seriøst er jeg glad for dit indlæg, for det gav mig forståelse for
din baggrund
for at være så dedikeret modstander af samfundshjælp til overvægtige.
Tak.

Hilsen Bellis

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 22-10-06 00:36

> Aner faktisk ikke om operationer er langtidsholdbare løsninger.

Så vidt jeg har læst er de ikke. Ikke altid i hvert fald. Men det har sådan
set intet overhovedet med min holdning til fedmeoperationer at gøre.

> Ustabilt blodsukker er vel næppe en spiseforstyrrelse.

Jeg ved faktisk ikke, om ustabilt blodsukker kan bruges som undskyldning for
en spiseforstyrrelse.... men jeg talte ikke om ustabilt blodsukker. Jeg har
heller aldrig tildelt mig selv den diagnose.

> Og i dag er man blevet klogere :)

I dag er mange vist blevet mere forvirrede *S*

Og sandheden er altså stadig, at overvægt handler om at spise mere, end man
forbruger.

Mange vælger blot at flytte fokus på årsagerne til fejlernæringen - og
bruger gerne forklaringer, som ligger uden for den enkeltes ansvar og
kontrol. Og vupti.... så er det nemlig ikke den fede selv, der har ansvaret
for, at vedkommende spiser for mange kalorier og bruger for få. Men
bottomline er altså stadig at der ryger for meget indenbords.

> Og på tide! Som når et mobbeoffer endelig siger fra!

Spørgsmålet er så, hvad man siger ja og nej til. Jeg forstår eksempelvis
ikke, at man kan blive fornærmet over at høre, at fedme er ulækkert,
upraktisk og ucharmerende. Sådan føler JEG nemlig, at det er at være fed -
og synes andre det samme, kan jeg derfor udmærket forstå det! Det kan i
hvert fald ikke hidse mig op.

Og jeg vil også gerne være fri for, at vi begynder at bilde hinanden ind,
at det er acceptabelt at være fed. Gu' er det da ej.

Jeg synes, det vil være fint, hvis arbejdsgivere, der vover at melde ud,
at "du er for fuld til at arbejde her - gå på afvænning eller du bliver
fyret" også vover et "du er for fed til at arbejde her - gå på slankekur
eller du bliver fyret".

Det vil jeg ikke engang kalde mobning. Det er derimod effektiv hjælp til
selvhjælp, hvis det gøres ordentligt!

Men vi er ved at være berøringsangste. Godt hjulper på vej af fede, der
finder det uacceptabelt at betegne fedme som uværdigt og uønsket. Gu er det
da uacceptabelt. Man kan dø af det, når det er rigtig slemt. Så det er
præcis lige så uacceptabelt, som det er at drikke og lade folk drikke sig
ihjel uden at blande sig.

> Så holder jeg skam min kaje! :)) Tror jeg har indset, at
> tvangs/overspisning
> hører til i en anden nyhedsgruppe.

Øhhhh... gør det?

JEG har ikke takt om, at der er noget galt i at tale om overspisning! Og det
er vel iøvrigt dét, de fleste bliver fede af.

> Damn. Mon de ligefrem gemmer vores IP-numre?

Tror det. Føler mig overbevist om, at de er ved at lave listen over de
første, der skal snøres *G*

> Nå, men seriøst er jeg glad for dit indlæg, for det gav mig forståelse for
> din baggrund for at være så dedikeret modstander af samfundshjælp til
> overvægtige.

Der er noget, du enten ikke har forstået - eller ikke har læst!? Men det kan
være mig, der ikke har udtrykt det tydeligt nok?

Jeg har i denne tråd skrevet: "Min mening om samfundets udgift
er, at vi bruger for få kroner på problemet. Men jeg vil hellere bruge penge
på at forebygge fedme end på at behandle fede! Og jeg betaler meget gerne
til at behandle følgesygdomme. Selvforskyldte eller ej."

Så jeg forstår ikke umiddelbart, hvad der har fået dig til at tro, at jeg er
modstander af samfundshjælp til overvægtige?

Jeg har flere gange understreget, at jeg går ind for hjælp til overvægtige.
Ikke kun i denne tråd. Ikke kun denne måned. Det har jeg givet udtryk for
mange gange og i mange år. OGSÅ i denne tråd.

Og jeg gentager gerne, at jeg især synes, at der gøres for lidt for at
forebygge fedme. Herunder ved at gribe ind FØR problemet bliver voldsomt.

Fedmebehandling er stort set overladt til en industri, der selv kan blive
fed af fedmebehandling - og dét finder jeg betænkeligt. Jeg synes, det er
stærkt kritisabelt, at samfundet udsætter fedmebehandling til det er så
slemt, at folk skal opereres eller førtidspensioneres.

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-10-06 21:49

Bellis skrev den 22-10-2006 00:00:

> [...]
> samfundsinvestering?
> Aner faktisk ikke om operationer er langtidsholdbare løsninger.

Det er de ikke. I hvert fald ikke operationen isoleret set.

Selv efter operationen skal der en livsstilsændring til.

I hele taget kommer man ikke udenom parablybegrebet: livsstilsændring.
Som dækker over så fandens mange tiltag, holdninger, gøremål, tanker,
reaktioner, strategier, at det næsten virker uoverskuelig.

> Ustabilt blodsukker er vel næppe en spiseforstyrrelse.

Næh, men kan være tegn på diabetes, så hut jeg vidsker.

> fordi
>
> Og i dag er man blevet klogere :)

Tror man.

> [...]
> blive
>
> Så holder jeg skam min kaje! :)) Tror jeg har indset, at tvangs/overspisning

Det kommer sandelig an på indgangsvinklen.

> Damn. Mon de ligefrem gemmer vores IP-numre?

Tja, du har i hvert fald ikke frabedt at finde dine indlæg på googlegroups.

Og jeg kan røbe, at dit IP-nummer er:
85.24.55.212 (85.24.55.212)

og at du bruger arrownet.dk som udbyder

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Bellis

Dato : 23-10-06 07:18

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Bellis skrev den 22-10-2006 00:00:
>
> Og jeg kan røbe, at dit IP-nummer er:
> 85.24.55.212 (85.24.55.212)
>
> og at du bruger arrownet.dk som udbyder

DØGTI DRENG

Bellis

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-10-06 19:06

> Mener du helt ærligt, at enhver overvægtig selv er ansvarlig for sin
> overvægt?

Hvem skulle ellers være ansvarlig?

> [...]
> mønster,
> jeg siden har kæmpet for at bryde.
> Det er ikke mit ANSVAR, at det blev sådan,

Nej, ikke som 8-årig, men i dag er du voksen. Der masser af mennesker, der
har været igennem betydeligt værre ting uden at blive overvægtige, så den
holder ikke.

Mvh Maria

Fra : Bellis

Dato : 20-10-06 19:16

> [...]
> har været igennem betydeligt værre ting uden at blive overvægtige, så den

Og du synes ikke at resten af mit indlæg viser, at jeg har knoklet og kæmpet
for at blive normalvægtig?

Hilsen Bellis

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-10-06 20:38

> Og du synes ikke at resten af mit indlæg viser, at jeg har knoklet og
> kæmpet
> for at blive normalvægtig?

Nu er jeg på glatis - jeg bliver nem lidt hård i tonen selv om det ikke er
meningen. Nej, jeg kan ikke se at du tager ansvar. Du knokler
tilsyneladende, men når det hele koger sammen for dig, så spiser du. Så
løber du ikke 15 km (eller to, afstanden underordnet), eller tager en ekstra
tørn med haven/ungerne/vennerne.
Og mit svar var faktisk udløst af at det meget ofte er den slags der kommer
op, når vi snakker fedme: Det er synd for mig, for jeg er seksuelt misbrugt,
alkoholikerbarn, voldsramt kvinde osv osv, der altid er "synd-for" roller.

Så en film for ikke så længe siden, hvor en noget hårdhudet mor siger til
sin lille datter: "Livet gør ondt, væn dig til det." Det mangler vi nok en
accept af i vores samfund i dag.

Mvh Maria

Fra : Bellis

Dato : 20-10-06 22:54

> [...]
misbrugt,
> alkoholikerbarn, voldsramt kvinde osv osv, der altid er "synd-for" roller.

Jeg snakker ikke om at det er synd for mig :)
Damn, du ved ikke hvad jeg har klaret uden på nogen måde at sætte mig selv i
offerrollen, det er nok det, der ligger mig fjernest.
Alternativet til spisningen er ikke en løbetur ( kan vist slet ikke bevæge
mig i løb), men totalt sammenbrud.
Men jeg kan godt høre, at jeg ikke kan forklare mig bedre....nogen gange
ville jeg ønske, at jeg havde fået en anoreksi i stedet, for der er dog mere
forståelse for den lidelse, som ifølge videnskaben er samme "kålsuppe", men
blot udløst på et andet udviklingstrin.

> Så en film for ikke så længe siden, hvor en noget hårdhudet mor siger til
> sin lille datter: "Livet gør ondt, væn dig til det." Det mangler vi nok en
> accept af i vores samfund i dag.

Jeg synes faktisk, livet er herligt :)

> Mvh Maria

Jeg synes ikke du er speciel hård, og jeg sætter pris på dine kommentarer,
for på den måde kan jeg bedre forstå, hvad andre tænker :)

Hilsen
Bellis

Fra : Carsten Riis

Dato : 21-10-06 18:15

Bellis skrev den 20-10-2006 23:54:

> Jeg snakker ikke om at det er synd for mig :)
> Damn, du ved ikke hvad jeg har klaret uden på nogen måde at sætte mig selv i
> offerrollen, det er nok det, der ligger mig fjernest.

Dit indlæg fra 20. oktober 2006 kl. 11.11 efterlader ellers et helt
andet indtryk.

> Alternativet til spisningen er ikke en løbetur ( kan vist slet ikke bevæge
> mig i løb), men totalt sammenbrud.

Hvad giver spisningen dig som du ikke kan opnå på anden vis?

> Men jeg kan godt høre, at jeg ikke kan forklare mig bedre....

Jeg syntes faktisk, at du gør det ganske fremragende. Nogen af dine
udsagn giver anledning til spørgsmål.

Dette forums natur er nu engang at man kun kan stille spørgsmålene på
skrift og efterhånden som man får input til at stille dem.
Spørgsmålene kan til tiden godt virke "hvorfor fatter spørgeren dog ikke
hvad jeg siger"-irriterende. Jeg har også tidligere grebet mig i, at
være irriteret over den type spørgsmål.
Tilgengæld har dette forum sine begrænsninger i form af, at man ikke kan
se mimik, kropssprog og andre ting som man kan fortolke i rigtige samtaler.
Styrken ved forummet er dog også, at man får stillet nogen spørgsmål og
man skal skrive ned hvad man mener.
Nedskrivning af svar giver en helt anden type af forpligtelse end
samtaler hvor det sagte ord ikke er "dokumenteret"

> [...]
> forståelse for den lidelse, som ifølge videnskaben er samme "kålsuppe", men

ville det ikke være dejlig at mødes "halvvejs" mellem anoreksi og den
overvægt du render rundt med?

Hvad kan det være, at du mener personer i den modsatte ende af
vægtskalaen har et lettere liv (altså når vi lige ser bort fra kiloene)?

> Jeg synes faktisk, livet er herligt :)

Det lød det ikke til 12 timer tidligere.

Fra : Bellis

Dato : 21-10-06 19:39

> Det lød det ikke til 12 timer tidligere.

Der forsøgte jeg på en meget seriøs og engageret måde at beskrive den del af
mit liv, som er overspisning.
Livet er sgi da meget mere og andet end det :) og vist for kort til at
beskrive
overspisningen for folk, der ikke kender den.

Hilsen Bellis

154 kg --> 109 kg

Fra : Carsten Riis

Dato : 21-10-06 20:59

Bellis skrev den 21-10-2006 20:38:
> "Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Der forsøgte jeg på en meget seriøs og engageret måde at beskrive den del af
> mit liv, som er overspisning.

oki dokey.

> Livet er sgi da meget mere og andet end det :) og vist for kort til at
> beskrive
> overspisningen for folk, der ikke kender den.

Tja, hvordan vil du ellers opnå tolerance som du efterlyste?

> Hilsen Bellis
>
> 154 kg --> 109 kg

Coool!

Fra : Carsten Riis

Dato : 21-10-06 13:32

Bellis skrev den 20-10-2006 18:40:

> Mener du helt ærligt, at enhver overvægtig selv er ansvarlig for sin
> overvægt?

Nu skal jeg så ikke udpensle hvad Lisbeth siger. Sådan som jeg har
forstået Lisbeths indlæg, så er netop

holdninger som denne: "uhhhh, nu skal jeg gerne have en læge til at
sige, at jeg har en spiseforstyrrelse, så jeg rigtig kan gå rundt og
bilde andre og mig sig ind, at jeg ikke kan gøre for at jeg er stor som
jeg er.......indtil da æde kartoffelchips og chokoladebarer skyllet ned
med sukkersodavand....for jeg kan jo ikke gøre for det"-holdning.

> I så fald forstår jeg bedre og bedre den stigende stigmatisering og
> latterliggørelse, som jeg møder.
> Uden tolerance og forståelse for, hvilke faktorer, der kan ligge
> bag en overvægt.

Og den forståelse og tolerance vil du bruge til ?

> I mit tilfælde sexuelle overgreb, mobning, lavt selvværd, en
> psykisk syg far, traumatiske dødsfald, vold og mishandling og et meget
> dårligt ægteskab.

Og alle disse ting har magten i dit liv. Hvilket er rigtig rigtig
trist for dig.

Der hvor jeg syntes, at du har din styrke er, at du har fået tingene
identificeret. Næste skridt må være, at du tager en beslutning om, at du
ikke at dække over skeletterne med mad, men de værktøjer som gør, at de
lige pludselig ikke fylder så meget i dit skab.

> Som 8-årig "valgte" jeg at dæmpe angst, sorg og smerte med mad, et mønster,
> jeg siden har kæmpet for at bryde.

Hvis denne kamp du kæmper var en fodboldkamp, hvad er resultatet

angst/sorg/smerte vs. Bellis

Dette resultat, hvordan ville du analysere det? Særlig med henblik på,
at når nu kampen skal spilles igen imorgen, hvad skal der så laves om på
det "team" du spiller.

Du kan ikke lave noget om på modspillernes banehalvdel.
Du kan ikke lave noget om på publikum (samfundet).

> [...]
> ANSVAR at sikre, at følgerne ikke ligger andre til last i form af sociale
> udgifter i sundshedssektoren og en "grim, fed, ulækker medborger" at

hvem skal ellers have ansvaret?

> [...]
> Undskyld, undskyld, undskyld. Er der ikke nogen, der kan sende mig et

Det er vist meget vigtigt, at du skelner mellem ansvar og skyld.

Det er to vidt forskellige begreber.
Ansvar har man for ting man er kommet til at gøre, men ikke med vilje.
fx alt det som kan dækkes af din ansvarsforsikring dvs. når du kommer
til at ødelægge noget, som du burde have indset, at din handling
medførte ødelæggelse af en ting.

Skyld er noget en gerningsmand har overfor det offer han har begået sin
handling overfor.

Hvis du meget gerne vil bruge skyld og ansvar i din dagligdag, så prøv
at tænk følgende tanke:
Det er min overgrebsmands skyld, at jeg er blevet som jeg er.
Tilgengæld er det mit ansvar, hvordan jeg reagerer på det jeg er blevet
udsat for. Jeg er ikke længere det 8årige barn, men en voksen person
som tager beslutninger hver dag. Hver beslutning jeg tager har
konsekvenser. Jeg må overveje om jeg er villig til at tage konsekvensen
for de beslutninger jeg træffer.

Jeg håber, at du kan se, at ovenstående er en mere konstruktiv
anvendelse af skyld og ansvar.

Dit næste spørgsmål må være, hvordan håndterer jeg så det ansvar.
Ser du....det er straks en lidt anden historie, som vi kan tage i en
anden tråd.
Jeg vil gerne fortælle dig om en en fempunkts "plan", hvor jeg - ud fra
dit indlæg - mener at du har taget det første skridt.

> Jeg vil gerne vide, hvilke behandlingsformer og tilbud der er til
> BED-patienter.

Hvis jeg læste rigtig på netpsykiater forleden, så kan man af sin læge
får en henvisning til en psykiater.

> Det eneste, jeg kan finde, er lange egenbetalte forløb hos psykologer eller
> "terapeuter"

Jeg ville holde fingrene fra selvudnævnte terapeuter, men holde mig til
fx kliniske psykologer eller andre personer som har en mere objektiv
tilgang til en situation som din.

> Jeg oplever det modsatte.

Det tror jeg gerne, når du opholder dig i et miljø hvor overvægtige
bekræfter hinanden i at man har det hårdt.

> [...]
> igen igen igen igen. Og de prøver igen igen. Med endnu flere nederlag og
> endnu mindre selvværd og endnu flere ekstra kilo som resultat.

Tja, nu kan jeg kun tale for undertegnede, men den tankegang. ja, den
leder til de ekstra kilo fordi man kun tænker i problemer,
stigmatisering og "uha det er synd for mig"-tanker.

Og den kamp du taler om....ja, den taber man.

Hvad med at tænke noget i retning: Når nu samfundet er som det
er....og det ikke kan laves om. Hvad kan jeg så gøre for at lave om.
Hvad kan jeg lave om i min dagligdag, så jeg ikke bliver ramt af denne
stigmatisering.

Og vi taler små skridt.

> Jeg ved ikke, hvor du hører det.

Bare se dit eget indlæg
Finn Christensen
Peter Jespersen.

> [...]
> lidt af, osv. Yoyovægt. Jeg kender overvægtige, der har tabt langt over
> hundrede kilo. Men det er de samme, de taber om og om igen.

hvad fortæller det dig? Kæmpes der så på den rigtige måde?

A: sprogbruget.
B: resultaterne.
C: Metoderne.

Hvorfor ikke bare være doven og gøre tingene rigtig en gang for alle.
Identificer de problemer der er, bearbejd problemerne med de rigtige
værktøjer/metoder,

> [...]
> Problemet er bare, at virkningen ikke er holdbar, når mad, selvværd,
> følelser, traumer, krav, ansvar, skyld, skam og sorg er blandet sammen i en

Tja, man kan "starte med" at behandle psykologiske problemer med
psykologiske værktøjer.
Og ikke med mad.

På jævnt dansk: Rod rundt pærevællingen og find ud af hvad der er hvad
og hvad de forskellige ting er havnet der hvor de er.
Hvorfor spiser man den pærevælling? Hvad skal der være i en
pærevælling som man selv kan li? kan den laves selv?

Fx mad. Hvorfor har _man_ behov for at spise? Det har man fordi man
har brug for næring (kulhydrater, proteiner, fedt, vitaminer og mineraler).
Hvis man spiser pga. andet end at tilføje næring til kroppen, så er det
"overflødig spisning".
Krav. Hvad er det for krav? Er det krav jeg selv stiller, eller er
det krav som kommer ude fra. Kan kravene honoreres eller skal jeg lave
noget om så de krav jeg er udsat for kan honoreres.
følelser. Nu er følelser et paraplybegreb for fx skyld, skam, sorg,
glæde, elske, hade. Hvor kommer de forskellige følelser fra og
hvordan reagerer man på dem.

> Mine kilo er mit ansvar, og der er ingen der har tilbudt at tage det ansvar
> fra mig, og jeg har heller ikke bedt nogen om at gøre det.

God holdning.
Hvordan vil du omsætte den til handling.

> Jeg tror, jeg har tabt et par hundrede kilo i mit liv, så det er ikke fordi
> jeg ikke kan tabe mig.

Hvad er så status idag? Fortid er fortid og jeg vil gerne røbe, at
den eneste måde du kan lave en prognose om din fremtid er at se på din
fortid. <<<det ser sgu dystert ud, gør det ik?>>>
HVIS og kun hvis du virkelig vil have en anden fremtid, så er det NU og
kun NU du skal til at gøre noget andet end du hidtil har gjort.

For: Når du gør det du altid har gjort, så vil du altid opnå det du
altid har opnået.

> [...]
> det. Men med perverse og klamme spiserier i de perioder kan jeg udadtil

Hvis jeg har forstået ovenstående korrekt, så er det "vinduer" af tid,
steder, situationer og/eller personer som udløser reaktionen: spise
weird, ulækkert, perverst og klamt?

Kan du for dig selv skrue tiden tilbage til den sidste situation, hvor
du gik fra at være: tjekket, kontrolleret, ansvarlig og velfungerende og
gik over til at spise weird, ulækkert, perverst og klamt.

Lige i minutterne eller måske sekunderne inden denne reaktion. Hvilke
analyse fik dig til at fravælge det tjekkede, kontrollerede, ansvarlige
og velfungerende? Hvilken "nytteeffekt" håbede du på at opnå?

> Prisen er en vægtstigning.

Jep.

Et eller andet sted i dit tankesæt er du villig til at betale denne pris.

> Men ikke kun en vægtstigning, jeg selv skal bære
> rundt på og tage de sundhedstruende konsekvenser af.

Hvis du nu kun forholder dig til de ting du kan lave om på.

> [...]
> at jeg er et uansvarligt menneske,
> når overvægten faktisk er et resultat af,
> at jeg gør alt for at være netop ansvarlig.

/gør alt/? Hvad er dette alt?

Jeg tror, at du gør alt hvad du kan gøre. med den viden du har, med den
psykologiske baggage du render rundt med, med de værktøjer/metoder som
du har indenfor rækkevidde.

Jeg tror, at /gøre alt/ vil få helt nye dimensioner, når du udvider din
portefølje af viden, håndtering af psykologisk baggage og tilegner dig
nye værktøjer/metoder.

> Når jeg så får styr på livet igen, så starter den næste tur ned af
> vægtstigen mens jeg holder vejret og håber, at jeg i det mindste kan nå at
> tabe, hvad jeg tog på, inden det næste anfald melder sig.

Jep, og netop det at du "holder vejret" gør at du på et tidspunkt igen
har brug for luft. Og denne luft består i at spise spise weird,
ulækkert, perverst og klamt.

Hvad med at du renser denne luft?

Jeg tror, at du forsøger at rense luften med "luftfriskere" og når din
bolig igen lugter støvet, beskidt og en smule af prut, så giver du den
lige en ekstra gang "luftfrisk" ikke ved at lukke vinduet op og få en
ordentlig gang gennemtræk fra livet som suser rundt lige ude foran vinduet.

> Hilsen Bellis
> - der gerne vil medvirke til en forståelse og større tolerance ved at
> udstille mig selv på denne måde.

Du kan få masser af forståelse og større tolerance. Hvor meget vil du
have og af hvem? og hvad bruger du den så til?
Hvilke handlingsmønstre har du tænkt dig at lave om når først du får
forståelse og større tolerance. Hvad afholder dig fra at lave om på
disse handlingsmønstre uden denne forståelse og større tolerance?

Fra : Finn Christensen

Dato : 16-10-06 11:43

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:45335059$0$4160$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Fedme koster milliarder

En af de ting jeg gerne bare vil have sat lys på, at det KOSTER at "drive
butikken Danmark". Man må VÆLGE. Vil vi, eller vil vi IKKE have et socaialt
sikkerhedsnet, der tager sig af ALLE?
Eller skal vi helt over i den grøft der hedder "Folk må fucking klare sig
selv"?

Finn

Fra : Finn Christensen

Dato : 16-10-06 12:00

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:45335059$0$4160$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Fedme koster milliarder

Nåja - og Idrætsskader - hvad koster de samfundet?
Det er jo også "lige så frivilligt" som fedme

Finn

Fra : Jesper

Dato : 16-10-06 23:55

On Mon, 16 Oct 2006 11:26:45 +0200, Lisbeth Jacobsen wrote:

> Fedme koster milliarder
>
> Antallet af overvægtige danskere er nu steget til 1, 7 millioner, heraf er
> ikke færre end 400.000 svært overvægtige...

Med en så stor mængde er det på tide, at vi tager magten. Vi har endnu
ikke absolut flertal så i første omgang kan vi nok ikke kræve en
overvægtig statsminister, men 1,7 millioner vælgere burde være
tilstrækkelig til en skatteminister eller måske endda en
udenrigsminister hinsides de 130 kg.