Flere spørgsmål om Ravne - Corvius Corax o~
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 26-11-06 16:54

Jeg har i flere år vidst, at der skulle være en mindre koloni af ravne (6 -
8 fugle) her i omegnen - Ryomgård på Djursland, men nu har jeg rent faktisk
lokaliseret dem.
Nu er jeg hobbyfotograf med interesse i fugle og ku derfor godt tænke mig at
knipse et par billeder af ravnen.
Men de er svære at komme tæt nok på. De er meget sky og ser ud til at flytte
sig frem og tilbage over ca 1 km2 i hvert fald, når de forstyrres. Jeg ser
typisk 2-3 fugle flyve sammen, men mener, at der er ca. 6 fugle. Underligt
nok egentligt, da de ifølge fuglebogen normalt optræder parvis. Mon det er
familie?

Jeg luskede mig hen imod dem ved at følge dyreveksler hen imod en mindre
skov af birk afgrænset af store grantræer. Det ser ud til at de har base her
(Lissom midtpunktet i det område de flytter sig rundt i.)
Der fandt jeg en rede ca 4 meter oppe i en ikke synderligt stor birk ud til
en smal lund. reden var stor lidt klodset bygget af ret kraftige grene lagt
i en grenkløft (Bare rolig, jeg sikrede mig, at det ikke bare var en
heksekost i en birk, men holdt mig lidt på afstand for ikke at spolere deres
evt. opholdssted.)
Har jeg ret i, at det er en ravnerede? I så fald vil jeg gerne vide, om
ravnen genbruger reden år efter år eller bygger ny?
Hvis de beholder reden, var der jo basis for at stille skjulet op og følge
dem lidt til foråret.
Hvad fouragerer den på om vingteren? Ådsler alene kan jo nok ikke dække
fødebehovet.

I samme område er der en del skovkader. Jeg har i hvert fald set indtil
flere. Men igen er den ellers så kønne fugl sky som bare pokker, og jeg ser
den faktisk kun fra bilen, når den flygter op i træerne. Man er dog ikke i
tvivl om, at den er i nærheden. Den er jo temmelig højrøstet. Hvad
fouragerer sådan en skovskade på om vinteren? Jeg kan læse i min fuglebog,
at den hamstrer visse frø fra forskellige træer. Kan man ha held til at
lokke den til en lysning ved at lægge nødder eller solsikkefrø ud?

På forhånd tak

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Jan Boegh

Dato : 26-11-06 18:15

Frodo Nifinger skrev i 4569b896$0$49204$14726298@news.sunsite.dk dette:

> [...]
> forskellige træer. Kan man ha held til at lokke den til en lysning
> ved at lægge nødder eller solsikkefrø ud?

Det er min opfattelse, at skovskader gerne sidder de samme steder og kæfter
op. Så er der et sted, hvor du hyppigt ser skovskader, burde det kunne lade
sig gøre at arrangere noget. Men problemet er, at de er snu som bare fanden,
kæfter op, så alle i nabolaget hører at der er noget på fære (incl. dine
ravne) og tilsyneladende husker ganske udmærket. Jeg har oplevet at se
skovskader ganske tæt på, når jeg har bevæget mig ud i et skjul inden det
bliver for lyst. Men aldrig, hvis jeg midt på dagen er kravlet i skjulet -
så er jeg næsten sikker på, at de husker at et 'dyr' er kravelt ind.

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 26-11-06 20:28

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse

> [...]
> skjul inden det bliver for lyst. Men aldrig, hvis jeg midt på dagen er
> kravlet i skjulet - så er jeg næsten sikker på, at de husker at et 'dyr'

Du har ret! Det er ikke nemt at skjule sig, når skovskaden konstant kæfter
op.
Det kunne være man skulle stå tidligt op og slå skjulet op en morgen
bevæbnet med en bunke jordnødder.
Et ådsel til Ravnene kunne nok også være et hit, ikke at jeg har prøvet, men
det ku da være.
De er jo svære at komme på hold af.

Er der ingen der ved, om ravne genbruger rederne år for år elelr bygger nyt?

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 26-11-06 23:15

Frodo Nifinger skrev:

> Er der ingen der ved, om ravne genbruger rederne
> år for år eller bygger nyt?

Ravnens rede bygges af grove pinde, anvendes år
efter år, og vokser tit til en enorm størrelse.

(kilde: Ingvald Lieberkind)

--
Herluf :·)

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 27-11-06 00:15

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Ravnens rede bygges af grove pinde, anvendes år
> efter år, og vokser tit til en enorm størrelse.
>
> (kilde: Ingvald Lieberkind)

Ahh, den kære Lieberkind. Jeg er desværre et par år for ung til at kunne
følge ham på tv.
Men tak for info. Jeg må i gang med at planlægge. -det kan da blive et
spændende projekt.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Jens G

Dato : 26-11-06 19:15

On Sun, 26 Nov 2006 16:54:00 +0100, "Frodo Nifinger"
<jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote:

>Hvad
>fouragerer sådan en skovskade på om vinteren?

Hos os snupper de jordnødder fra et net.

Nettet er hængt i ståltråd, hvilket forhindrer husskaderne i at få fat
i nødderne. Men skovskaderne kan finde ud af at sætte sig på nettet,
lave et hul foroven, og så bare fylde svælg og næb med nødder.
Så går det ellers i pendulfart for hr. og fru Skovskade mellem
jordnøddenettet og deres forråd et sted i nærheden.

Jeg burde være sur over at de plyndrer os for jordnødder, men det at
sidde et par meter fra sådan en flot fugl og se dens adfærd får mig
åbenbart til at acceptere det

--
Jens G
Nu bruger jeg www.everlove.dk til IP telefoni.

Fra : Klaus Fogh

Dato : 27-11-06 22:02

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at den hamstrer visse frø fra forskellige træer. Kan man ha held til at
> lokke den til en lysning ved at lægge nødder eller solsikkefrø ud?

Det er vist ikke nogen hemmelighed at der er ravne i Bøjstrup skov, -og har
været der i årevis. De ses trækkende fra redeområdet morgen og aften, og du
har ganske ret -der er mere end et par. Sædvanlig trækrute er fra skoven, i
skovkanten mod syd om morgenen og modsat om aftenen.

M.v.h. Klaus Fogh

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 28-11-06 00:41

Klaus Fogh wrote:

> [...]
> og aften, og du har ganske ret -der er mere end et par. Sædvanlig
> trækrute er fra skoven, i skovkanten mod syd om morgenen og modsat om

Jeg har nu ikke fundet dem i Bøjstrup skov men på den anden side af ådalen
ovre i nærheden af Tjerrild.
Jeg går ud fra, at du mener Fjeld skov mellem Marie Magdalene og Pindstrup,
men relativt tæt på Marie Magdalene.
Jeg har fundet en rede ca 7-800 meter fra Minkfarmen ved Tjerrild. Den lille
flok opholder sig ligesom i en trekant, der afgrænses af jernbanen mod øst
en markvej mod vest og Tjerrildvej mod nord.
Jeg har en ide om, at de har glæde af minkfarmen ved at fouragere på
kasserede kadavere eller noget i den retning. Det forklarer, at de holder
sig på så lille et areal, og at der er flere fugle.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Klaus Fogh

Dato : 28-11-06 21:26

> [...]
> kasserede kadavere eller noget i den retning. Det forklarer, at de holder
> sig på så lille et areal, og at der er flere fugle.

Jeg mener Bøjstrup Skov og redeområdet er lige nord for Margrethelundvej,
indenfor i skoven. De flyver dagligt oven min eng og huset.

M.v.h. Klaus Fogh

Fra : Klaus Fogh

Dato : 10-02-07 17:22

> [...]
> at den hamstrer visse frø fra forskellige træer. Kan man ha held til at
> lokke den til en lysning ved at lægge nødder eller solsikkefrø ud?

Her til morgen så jeg en flok på 16 ravne over Bøjstrup skov, -tydeligvis
godt igang med udparringen.

M.v.h. Klaus