Abu Ambassadeur højre/venstre hånds forvir~
Fra : Martin Larsen

Dato : 31-10-06 21:40

Hej,

Jeg kan se at flere af Abu´s Ambassadeur modeller findes til henholdsvis
højre og venstrehånd
(hvor modellerne xxx1 skulle være venstre modellen og xxx0 skulle være højre
modellerne).

Mit sprøgsmål er så hvad en højremodel er? Betyder det at håndtaget sidder
på højreside og at man derved spinner en med højre hånd (og derved holder
stangen i venstre) eller betyder det det modsatte?

Pft.

Martin

Fra : Kent Hald

Dato : 31-10-06 23:29

"Martin Larsen" <secret@secret.secret> skrev i en meddelelse
> [...]
> på højreside og at man derved spinner en med højre hånd (og derved holder
> stangen i venstre) eller betyder det det modsatte?

På højrehåndsmodel spinner man ind med højre hånd
og holder stangen med venstre, (som med pilkestang)
venstrehåndsmodeller er for dem, der vil spinne ind
med venstre håndsom på et fastspolehjul.

Hilsen,

KH

Fra : Martin Larsen

Dato : 01-11-06 07:26

"Kent Hald" <daffy@(remove) finheat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og holder stangen med venstre, (som med pilkestang)
> venstrehåndsmodeller er for dem, der vil spinne ind
> med venstre håndsom på et fastspolehjul.

Tak for svaret Kent

Martin

Fra : Jens Kristiansen

Dato : 01-11-06 16:09

>snip<
"Kent Hald"
På højrehåndsmodel spinner man ind med højre hånd
og holder stangen med venstre, (som med pilkestang) venstrehåndsmodeller er
for dem, der vil spinne ind
med venstre håndsom på et fastspolehjul.

----

Og for de langt de fleste, som er 'opdraget' med fastspolehjul, er en
venstrehåndsmodel absolut at foretrække. Der kaster man med højrearmen og
spinner ind med venstre hånd uden at skifte greb. Bare synd at
venstrehåndsindspinning ikke er en selvfølgelighed på alle
hjulmærker/størrelser.
mvh
Jens

Fra : SEJ

Dato : 01-11-06 20:50

Hej Martin

Jeg er højrehåndet, og har "desværre" lært at kast over højre skulder og
derfor heller spinne ind med venstre, ligeledes når jeg skal løfte stangen
vil jeg jo også helst benytte højre da den er stærkest. Jeg benytter dog
begge slags hjul h/v når jeg kastefisker fra båd i øresund. Ved kysten ville
jeg dog klar vælge V modellen da fiskene som oftest er mindre <10 kg.

Så hvilken skulder kaster du over og hvor skal du bruge det ?

mvh

Svend

Fra : Martin Larsen

Dato : 02-11-06 20:37

"SEJ" <sejprv@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kg.
>
> Så hvilken skulder kaster du over og hvor skal du bruge det ?

Hej Svend,

Jeg er venstrehåndet og kaster over venstreskulder, mit nuværende
fastspolehjul har heldigvis et håndtag som kan vendes så jeg ikke er
"tvunget" til at kaste over højre skulder.

Med andre ord så burde et almindelig Ambassadeur (højremodel) passe fint til
min venstre arm (mht. kast og indspinning).

Mvh.

Martin

Fra : Kent Hald

Dato : 02-11-06 23:34

> [...]
>
> Med andre ord så burde et almindelig Ambassadeur (højremodel) passe fint
> til min venstre arm (mht. kast og indspinning).

Hej Martin.

Min ven er også venstrehåndet og er meget glad for de små
Baitcastere. Og han har heller ingen problemer med at kaste
med dem. Han bruger selvfølgelig højremodellerne.
Han har 5 stk.
Med hensyn til kast i modvind (Omtalt i forrige tråd) kan jeg
sige, at jeg har stået på molen i Hanstholm og kastet i ret
hård modvind uden problemer.
Jeg kan kun anbefale de små multihjul.

Hilsen,

Kent

Fra : Martin

Dato : 03-11-06 08:47

Kent Hald (remove) skrev:

> [...]
> Med hensyn til kast i modvind (Omtalt i forrige tråd) kan jeg
> sige, at jeg har stået på molen i Hanstholm og kastet i ret

Hej Kent,

Ved du hvilken størrelse han bruger? Jeg er lidt i tvivl om jeg skal
gå efter et Ambassadeur 4500, 5500 eller 6500.

Jeg skal primært bruge det til kystfiskeri efter ørred/makrel samt
søfiskeri efter gedde/ørred.

Pft.

Martin

Fra : Kent Hald

Dato : 03-11-06 15:54

"Martin" <martin.e.larsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
Kent Hald (remove) skrev:

> [...]

gå efter et Ambassadeur 4500, 5500 eller 6500.

Jeg skal primært bruge det til kystfiskeri efter ørred/makrel samt

Er 4500 ikke en gammel sag? Den kender jeg ikke.
Ringede lige til min ven, da jeg ikke kunne huske hans hjul.
Han har et Ambassadeur 5601 (Venstre) og et Ambassadeur D5 6600 /Højre).
Han købte først venstre modellen .
Han er mest glad for at bruge højremodellen, da han jo er venstrehåndet.
Så han har siden købt 3 stk PENN højrenodeller.

Håber det kan hjælpe,

mvh,

Kent

Fra : Posten

Dato : 03-11-06 23:31

[...]

Hej der.

Jeg forestiller mig at du skal bruge det til spinnefiskeri i søerne også.
Jeg vil gå efter det mindst mulige hjul. Selv de små multier rummer rigeligt
med line. Findes 4500 endnu så gå efter den eller et mindre endnu. De små
kaster bedst med let grej. Men vær også opmærksom på at med meget let grej
og med store skeformede blink der 'flakser' i luften er multierne altså
vanskeligere at kaste med.

Så tag det stille og roligt i starten, og glem evt. gamle vaner om at svirpe
kastet afsted.

Med et multi får du et hjul der er meget nemmere at vedligeholde, og et hjul
der er langt mere simpelt, kompakt og robust opbygget.

mvh
Anders

Fra : Kent Hald

Dato : 04-11-06 23:18

"Posten" <ejapostej@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Med et multi får du et hjul der er meget nemmere at vedligeholde, og et
> hjul der er langt mere simpelt, kompakt og robust opbygget.

Kunne ikke have skrevet det bedre selv.
!00 % Enig

Tak.

Kent

Fra : Martin Larsen

Dato : 05-11-06 14:31

> [...]
>
> Med et multi får du et hjul der er meget nemmere at vedligeholde, og et
> hjul der er langt mere simpelt, kompakt og robust opbygget.

Alletiders, så bliver det et af de mindre Abu Ambassadeur (enten C3 4600
eller C3 5500)

Tak for jeres svar.

Martin