Svedende hest
Fra : Anna Trojahn

Dato : 19-11-06 19:14

Min nyanskaffede selskabshest, en fjordhoppe på 22 sveder helt vildt i denne
næsten vinteragtige kulde, og hun drikker vand som et hul i jorden - ca
tre-fire gange så meget som min 3-års connemarahoppe.
Bortset fra det er hun frisk og frejdig - intet unormalt der. Æder (meget)
ligesom hun plejer.
Hvad er der galt - det er vel ikke meningen at man skal klippe hende, for at
hun kan holde sig tør?

De kommer ind på stald hver nat i denne tid, hvor der er godt og tørt med
masser af luft - så det kan ikke være pga. manglende luftskifte, at hun
sveder.

Har nogen en forklaring eller løsning på vores problem?

mvh. Anna

Fra : Trolden

Dato : 19-11-06 21:02

On Sun, 19 Nov 2006 19:14:08 +0100, "Anna Trojahn"
<annatrojahn@mail.dk> wrote:

>Min nyanskaffede selskabshest, en fjordhoppe på 22 sveder helt vildt i denne
>næsten vinteragtige kulde, og hun drikker vand som et hul i jorden - ca
>tre-fire gange så meget som min 3-års connemarahoppe.

Vinteragtige kulde? Hvor bor du? Vi har stadig plusgrader om natten og
mine heste sveder og de går endda ude hele døgnet.

Det er klart hun drikker mere, når hun sveder - der forsvinder jo
væske på den måde.

Mon ikke bare det er fordi hun har sat en god solid vinterpels?

> [...]
>ligesom hun plejer.
>Hvad er der galt - det er vel ikke meningen at man skal klippe hende, for at

Hvor meget bliver hun redet?

>De kommer ind på stald hver nat i denne tid, hvor der er godt og tørt med
>masser af luft - så det kan ikke være pga. manglende luftskifte, at hun
>sveder.

Hvornår begyndte I at tage hende ind? kan være det var for sent i
forhold til, hvad hun har sat af pels.
--
Knus,

Trolden

Fra : Rex

Dato : 20-11-06 17:45

At hun drikker så meget skyldes garanteret at hun sveder så meget. Jeg havde
en der også havde sved problemer, og hende klippede jeg på ben og en tynd
streg i siderne, det hjalp.
Prøv at give hende elektrolytter, min veninde har erfaring med at det næsten
stoppede svederiet på hendes hest.

-Camilla