Elhegn placeret i stald ?
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-11-06 10:08

Hej NG.

Er der nogen som ved om det er en dårlig idé at placere stødgiveren
til elhegnet ind i stalden.
Det er primært brandfaren jeg er nervøs for.

XPOST: dk.fritid.dyr.hest, dk.teknik.el
FUT: dk.fritid.dyr.hest

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Christen Fihl

Dato : 07-11-06 10:21

Lyder ok, men spar på strømstyrken.

Dyrene bør kunne undslippe strømmen, det der jo derfor elhegnet er der
(hertil og ikke længere).
Må altså ikke kunne falde ned på dyret.

Og så må der ikke være forbindelse med udendørs elhegn, da lynnedslag ellers
straks også er indendøre

Christen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-11-06 10:34

Christen Fihl wrote:
> Lyder ok, men spar på strømstyrken.
>
> Dyrene bør kunne undslippe strømmen, det der jo derfor elhegnet er der
> (hertil og ikke længere).
> Må altså ikke kunne falde ned på dyret.

Du har misforstået det.
Jeg skrev:
Er der nogen som ved om det er en dårlig idé at placere stødgiveren
til elhegnet ind i stalden.
Det er primært brandfaren jeg er nervøs for.
citat slut.

Det er stødgiveren, selve apparatet. Kan jeg risikere gnister som kan
antænde støv eller halm.

Stødgiveren er stadig til det udendørs elhegn, jeg har ikke brug for
elhegn indendørs.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Bjarne K.

Dato : 07-11-06 11:03

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in message
[...]

-----------------------------------

Måske de kan sige noget mere i dk.teknik.el , eller måske
forsikringsselskabet har en mening.

Jeg kan da sige at jeg har placeret min nysindkøbte inde i stalden. (Samme
sted hvor to gamle stødere hang)

Der er brugt isoleret tråd igennem vægen, så jeg trår ikke er burde kunne
ske noget. Der vil vel kun flyve gnister fra tråden hvis den er i nærheden
af fugt eller jord. Kan prøve ved lejlighed, om der kan måles noget udslag
imellem + og jord (betongulv).

Nu er det et ret kraftigt elhegnhegn jeg har, og jeg ser tit smålyn imellem
tråd og planter eller vanddråber mm. , men altså kun udendøre.

Bjarne K.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-11-06 11:08

Bjarne K. wrote:
> [...]
> MSN: spørg...
>

> -----------------------------------
>
> Måske de kan sige noget mere i dk.teknik.el , eller måske

Jeg ringer til Kohsel, det er et nyt Elephant M40 hegn vi lige har
købt.

> Jeg kan da sige at jeg har placeret min nysindkøbte inde i stalden. (Samme
> sted hvor to gamle stødere hang)

Vores den gamle hænger udenfor, men vi vil godt have det nye et andet
sted.

> Der er brugt isoleret tråd igennem vægen, så jeg trår ikke er burde kunne
> ske noget. Der vil vel kun flyve gnister fra tråden hvis den er i nærheden
> af fugt eller jord.

Man kan vel bruge jordkabel til at føre tråden udenfor ?

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Bjarne K.

Dato : 07-11-06 11:16

Man kan vel bruge jordkabel til at føre tråden udenfor ?

---------------------

Jep, du har ret, det er jordkabel jeg mener.

Bjarne K.

Fra : Erling Nansen

Dato : 07-11-06 11:21

[...]

Det må du godt, men hvis det er til markhegn, SKAL den monteres udendørs.

Erling

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-11-06 11:30

Erling Nansen wrote:
> Det må du godt, men hvis det er til markhegn, SKAL den monteres udendørs.

Det er det.
Hvor kan du se at det skal det ?

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-11-06 12:28

Christian B. Andresen wrote:
> Hej NG.
>
> Er der nogen som ved om det er en dårlig idé at placere stødgiveren
> til elhegnet ind i stalden.
> Det er primært brandfaren jeg er nervøs for.

Efter at have konsulteret med Kohsel som laver Elephant elhegnet som
jeg har købt så bliver det placeret udenfor under tagudhænget.

Derudover skal der, selv om det er reklame, da lige sendes en buket
roser til www.billigvvs.dk for lynhurtig levering (under 24 timer fra
bestillig til jeg står med tingene)
1 stk Elephant M40 og 100 m Elephant jordkabel for 2035 kr incl
levering.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Bjarne K.

Dato : 08-11-06 13:01

Christian B. Andresen wrote:
> [...]

> Efter at have konsulteret med Kohsel som laver Elephant elhegnet som
> jeg har købt så bliver det placeret udenfor under tagudhænget.

Kan du komme ind på hvad de gav som begrundelse. (Lovkrav eller ?)

Bjarne K.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-11-06 13:16

Bjarne K. wrote:
> "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in message

> Kan du komme ind på hvad de gav som begrundelse. (Lovkrav eller ?)

Bare at de frarådede det. Begrundelsen er vel mest mht. gnister og
støv.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Anet

Dato : 08-11-06 23:19

(klip alt væk)

Det har altid heddet sig at en strømgiver til udendørs skal placeres
udendørs. Prøv evt. at ringe til en Poda butik og høre ad, de ved det helt
sikkert.

--
Hilsen
Annette

Fra : Kim Christensen

Dato : 09-11-06 09:41

Christian B. Andresen skrev:

> Bare at de frarådede det. Begrundelsen er vel mest mht. gnister og
> støv.

Den spænding der kommer ud af apparatet kan springe over et mellemrum
på nogle millimeter forudsat at der kun er luft imellem. Hvis
mellemrummet fyldes med noget der kan hjælpe en lysbue på vej (f.eks
noget fugtigt) så bliver afstanden større.
Der vil med tiden komme spindelvæv omkring udgangsklemmerne. I dette
spindelvæv vil der sætte sig støv og små halmpartikler som
uværgerligt vil være i en stald. Disse kan optage fugt, og der skal
ikke meget til for at de bliver tilstrækkeligt ledende til at hjælpe
en gnist på vej. Fugtindholdet forhindrer ikke støv/halmblandingen i
at brænde, og det faktum at det hele sidder i spindelvæv sikrer en
god adgang af ilt. Derfor vil brandfare være oplagt.

Hilsen Kim

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-11-06 09:44

Kim Christensen wrote:

> [...]
> at brænde, og det faktum at det hele sidder i spindelvæv sikrer en
> god adgang af ilt. Derfor vil brandfare være oplagt.

Nemlig, og derfor ryger det udendørs, holdbarhed eller ej.
Der ligger 700 baller halm oppe på loftet så jeg skal ikke nyde
noget.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-11-06 09:54

Bjarne K. wrote:
> "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in message

> Kan du komme ind på hvad de gav som begrundelse. (Lovkrav eller ?)

Der var et udrag af Stærkstrømsbekendtgørelsen med, det vigtigste er
nok dette:

13.1.1 Bestemmelserne gælder for udendørs og
indendørs anbragte hegn, herunder gødselsanl æg i
stalde.
13.1.2 Elektriske hegn skal installeres og anvendes
således, at de ikke forårsager fare for personer, dyr eller
omgivelser.
13.1.3 Spændingsgivere og elektriske hegn må ikke
installeres på steder, hvor der er brandfare.

Læse det hele her, dette er dog ikke fra Elephant, men det er det
samme tekst:

http://www.nervus.dk/nervusdk/print_dk.pdf

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Bjarne K.

Dato : 09-11-06 10:00

> 13.1.3 Spændingsgivere og elektriske hegn må ikke
> installeres på steder, hvor der er brandfare.

Ok, må vist hellere også flytte min udendørs. Den sidder dog et sted jeg går
forbi hver dag, så jeg kan rense den, men der ligger også et par ton gammelt
halm oppe på loftet.

Bjarne K.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-11-06 10:35

Bjarne K. wrote:
> [...]
> forbi hver dag, så jeg kan rense den, men der ligger også et par ton gammelt

Men du får ikke renset den.
Så flyt den.

--
Christian