Alternative beboere i akvariet?
Fra : Steen Suder

Dato : 20-11-06 20:55

Skildpadder æder de andre fisk og planter, store snegle er ikke
interessante, flodkrebs og lignende er også nogle utålelige banditter.

Hvad har man af rimelige muligheder hvis man, for at tilfredsstille en
fem-årig knægts nysgerrighed, gerne vil have noget lidt spændende i sit
*pryd*-akvarie?

--
Steen Suder

Fra : Ole Vandborg

Dato : 20-11-06 21:43

Steen Suder wrote:
> [...]
>
> Hvad har man af rimelige muligheder hvis man, for at tilfredsstille en
> fem-årig knægts nysgerrighed, gerne vil have noget lidt spændende i sit

Hvad med et par flotte rejer ? Red Cherry Shrimp er flot rød, og
efterhånden til at komme til for penge.

Ellers er ungefødende vel yderst interessant for en knægt på 5 år -
alene fordi de får unger

/Ole

Fra : Dorte Klerke

Dato : 20-11-06 21:47

"Ole Vandborg" <ole@vandborgnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> efterhånden til at komme til for penge.
>
> Ellers er ungefødende vel yderst interessant for en knægt på 5 år - alene

Ja jeg købte 4 red cherry rejer, fik dog 5 og en med æg, men siden den dag
jeg satte dem i, har jeg ikke set skyggen af dem. De er også ret små. Det
kræver vel at man ikke har for meget i akvariet.

Dorte

Fra : Dorte Klerke

Dato : 20-11-06 21:46

"Steen Suder" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad har man af rimelige muligheder hvis man, for at tilfredsstille en
> fem-årig knægts nysgerrighed, gerne vil have noget lidt spændende i sit

Hej
Hvad med nogle rejer? Man kan evt. få nogle mellemstore. Nu ved jeg
selvfølgelig ikke hvor mange penge du vil ofre, men jeg har for 7 dages tid
købt en At(t)ya Gabonese reje, en viftereje, mest fordi kæresten, der gav
mig akvariet ville have en hummer, men den er jo ikke så sød ved fiskene. De
bliver vist lidt store minimum 14 cm,
http://badmanstropicalfish.com/gallery/misc/gabonese.html, men de er pæne.
De er mest aktive hen på aften eller når lystet er slukket, men jeg har da
set ham, Rene Dif, som rejen er blevet døbt, nogle gange stå om morgenen
eller formiddagen og vifte og spise sig mæt. Det er et flot syn, men han
gemme sig det meste af tiden, men det sker han går på vandring og han elsker
at hænge med hovedet nedad, gerne på en trærod eller op ad glasset. Desværre
koster den 120 for en, 200 for to, købte ham (ja ved ikke om det skulle
tænkes at være en hende) i Pet Hollywood i Aalborg (City Syd). De havde lige
fået dem hjem, men kan se de har fået nogle flere og mindre.
Det er jo lidt dyrt, og jeg ved ikke hvor stort akvariet er, men rejen
kræver ikke speciel plejning, den spiser det samme som fiskene og passer sig
selv. Den gør ikke de andre fisk fortræd for den har ikke klør. Den har dog
en pigge under benene, men kun et på hver, som den bruger til at holde fast
i trærødder og kravle rundt med, når den ikke svømmer. Det ser så sjovt ud,
som han lige slår motoren til og alle de der små ben ved halen bevæger sig.

Nu er jeg stadig nybegynder inden for akvarieverden, men hvad med kuhli-ål?
Afhænger vel af hvad du ellers har i akvariet.
Ellers er der vel specielle fisk man kan anskaffe sig, men de fleste er
dyre.

Dorte

Fra : Claus 6000 Kolding

Dato : 20-11-06 23:10

når jeg tænker tilbage på de "gamle" dage først i firserne... legede vi
meget ved en lokal sø og å.
min far hjalp mig med at bygge et akvarie, og vi fangede alverdens dyr i den
nærlæggende sø.
det var til stor morskab og lærdom, når små haletudser blev til små frø'er
og skulle genudsættes, eller når man så en hundestejle bygge rede, for ikke
at snakke om alle de mærkelige insekter og igler.
jeg tror jeg har lært en del den gang.

det var spændene og hyggeligt med de nye gæster i mors køkken.
håber du kan bruge det.
mvh
Claus

Fra : Jan Raarup

Dato : 21-11-06 12:34

Steen Suder <sfs_news_spam@suder.dk> skrev:
> [...]

Hvad med en suder ?

Hilsen Jan

www.janogmarensside.bcbnet.dk/gronland.htm

Fra : Steen Suder

Dato : 21-11-06 22:00

slet UFBI8 wrote:

> [...]

<KLIP>

> Hvad med en suder ?

Det eller så mange andre danske fredfisk kunne da være interessante.
Jeg skylder måske blot at specificere, at det er til et tropisk akvarie...
med Rød neon, sværdplanter osv.

--
Steen Suder