Opfiskning af cichlider
Fra : Jan Raarup

Dato : 10-11-06 16:28

Hej

Er der nogen der har et godt forslag til hvordan man nemt fanger 10
stk Malawi-cichlider op uden at tage sten og vand ud af akvariet?

Hilsen Jan

www.janogmarensside.bcbnet.dk/gronland.htm

Fra : Bainz

Dato : 10-11-06 18:08

det er svært men jeg plejer at bruge to net et temmelig stort og så et lille
til at få dem ud fra stenene med.
Bainz

Fra : Jan Raarup

Dato : 10-11-06 22:36

Bainz <thunder2000@tiscali.dk> skrev:
>det er svært men jeg plejer at bruge
> [...]

Ok men jeg søger en gennembrydende metode, det med net duer bare
ikke i mit akvarium.

Fra : Dorte Klerke

Dato : 10-11-06 23:05

> Ok men jeg søger en gennembrydende metode, det med net duer bare
> ikke i mit akvarium.

Man må da kunne lokke dem med mad ;) Måske mad i net?

Dorte

Fra : Elmer Fjort

Dato : 10-11-06 23:18

"Jan Raarup (slet FUP38)" <janmaren@FUP38hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ok men jeg søger en gennembrydende metode, det med net duer bare
> ikke i mit akvarium.

Cyanid, det er den måde de bliver fanget i naturen. *s*
Elmer

Fra : Bainz

Dato : 11-11-06 16:11

"Elmer Fjort" <Whoknows@Whocares.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> meddelelse news:11631948590.237675982833938@dtext.news.tele.dk...

> Cyanid, det er den måde de bliver fanget i naturen. *s*
det er da ikke at anbefale med at bruge Cyanid det er da en form for gift
eller kraftig beføvelse. så vidt jeg ved.
Den med mad i nettet virker vist ikke og skulle den gøre det er det vist
mere held ind forstand.
Hvor stort er akvariumet......?

Fra : Jan Raarup

Dato : 11-11-06 19:42

> [...]
>det er da ikke at anbefale med at
>bruge Cyanid det er da en form for gift
>eller kraftig beføvelse. så vidt jeg ved.

Akvariet er på 280 l

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 11-11-06 22:24

> [...]
>
> Er der nogen der har et godt forslag til hvordan man nemt fanger 10
> stk Malawi-cichlider op uden at tage sten og vand ud af akvariet?

Hej Jan
Jeg har altid haft tæt beplantede akvarier og har med succes brugt dunke og
flasker som fælder.
Undgå at fodre een gang eller to, så bliver fiskene meget sultne og er nemme
at lokke i fælden, hvis du har puttet noget egnet foder derind.
Hilsen
Jørgen

Fra : Jan Raarup

Dato : 12-11-06 08:18

Jørgen Jørgensen <jjdan@galnet.dk> skrev:

>Hej Jan
>Jeg har altid haft tæt beplantede
>akvarier og har med succes brugt dunke og
> [...]

Tak for svarene jeg prøver en fælde

Fra : Henrik Jensen

Dato : 13-11-06 12:33

Hej,

Jeg har med stor succes, fanget mine malawier med line og krog! I en
veludstyret fiskegrejsbutik kan man købe helt små kroge og meget
tynde liner. Mine chiclider. er max 5-7cm og jeg har brugt str. 20
kroge og 0,08 mm line. Agnen er et lille stykke reje eller noget
tilsvarende...

Sørg for at krogen er bundet ordentligt på, for de fighter sgu godt!
Gi modhug med det samme, så fiskene ikke sluger krogen, derfor er det
også vigtigt at afstemme krogstørrelse efter fiskenes størrelse.

Jeg har aldrig oplevet nogen skader på fiskene og de spiser mad 5 min
efter de er blevet fanget på den måde...

Mvh.
Henrik

Fra : Bainz

Dato : 13-11-06 16:11

lyder da som en sindsyg plan og da halv sjovt og kan sagtens se fornufte i
det men tror det tager sin tid og svært at fange lige den man skal bruge og
hvad så hvis det er en hun med skuffe er det ikke for meget stress for den.

Fra : Henrik Jensen

Dato : 13-11-06 18:42

Jeg ville også ha skrevet, at det selvfølgelig nok ikke var klogt at
prøve at fange hunner med unger i munden, men jeg regnede lidt med at
det gav sig selv.

Med lidt tålmodighed, kan man godt "udvælge" dem man vil fange.. i
mit tilfælde har det altid været let, da det har været alt for
dominerende hanner jeg har villet fange og de skal nok sørge for at
komme først!

Knæk og bræk

Henrik

Fra : Bainz

Dato : 13-11-06 19:16

men sjovt vil det sikkert være at fange dem.

Fra : Michael

Dato : 17-11-06 17:52

Det nemmeste ville vel være at elektrofiske dem.
Når de flyder op til overfladen, snupper du bare de ønskede. Rør
endelig ikke ved vandet/akvariet, mens strømmen er på.

Posted with NewsLeecher v2.0 RC2
* Binary Usenet Leeching Made Easy
* http://www.newsleecher.com/?usenet