Enkelte spørgsmål fra nybegynder
Fra : Dorte Klerke

Dato : 03-11-06 09:58

Hej gruppe
Jeg fik i forgårs en tidlig fødselsdagsgave af kæresten, var dog med ude at
købe. Jeg fik et 63 L atman startersæt, vi fik det endda 150 billigere, hehe
han var vist ikke vaks ham ekspedienten.
I går fyldte jeg det med 12 kg grus, som jeg har skyllet grundigt, 5 planter
(men påtænker at købe flere så det kan dække den grimme varmetermometer), 2
trærødder og 4 mellem sten, og selvfølgelig vand.

Jeg var lidt i tvivl om hvor meget vand der skulle i, men der er ca 3-4 cm
fra vandkanten til toppen af akvariet.

Jeg har ikke noget dækglas, men er det nødvendigt?

Sælgeren sagde at akvariet skulle køre 1 uge med grus, planter vand m.m.
inden man putter dyr i. Er det rigtigt? Er det virkelig nødvendigt så lang
tid? Jeg ville jo gerne have lidt liv i akvariet til min fødselsdag d 9 nov.

Jeg er også lidt i tvivl om hvor mange fisk/dyr man kan have i et sådan
akvarie, ville jo helst have haft mindst 120 L, men det har vi ikke plads
til eller råd til for tiden. Fiskehandleren sagde 30 stk, men det afhænger
selvfølgelig af størrelsen. Jeg har endnu ikke 100% bestemt mig for alle de
fisk jeg vil have i, og er nok også nødt til bare at starte med lidt fisk.
Men sammensætningen er jo vigtig, og jeg har kigget i lidt bøger for at få
inspiration, men de fleste fiskehandlere her i Aalborg har mest de
almindeligste, men det skal jo heller ikke være for krævende.
Jeg vil gerne have i hvert fald 2 red cherry rejer, de er nu søde og så er
der lidt liv på bunden. Man bør vel have lidt maller til at tage nogle af
algerne eller hvad? De skal helst ikke være for store.
Jeg havde overvejet at anskaffe en elefantfisk, men er bange for den bare
ville gemme sig og måske blive generet af rejerne. En kampfisk skal jeg have
og lidt guppyer, for jeg vil gerne have lidt at se på.

Jeg er også faldet over de der øksefisk i de bøger jeg har lånt, men kan
ikke finde nogen forhandlere i Aalborg, der har dem. Der skulle ikke være
nogen, der ved hvor jeg kan købe dem, indenfor busgrænserne ;)

Dorte

Fra : Frandsen

Dato : 03-11-06 16:44

"Dorte Klerke" <dorte@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
2
> trærødder og 4 mellem sten, og selvfølgelig vand.

Tillykke!

> Jeg var lidt i tvivl om hvor meget vand der skulle i, men der er ca 3-4 cm
> fra vandkanten til toppen af akvariet.

Jeg fylder vand op til rammen, men jeg har også dækglas. Jeg ved ikke, om du
har en ramme, men der er ikke nogen "regler" på det område Så du gør
bare, hvad du har lyst til.

> Jeg har ikke noget dækglas, men er det nødvendigt?

Nja, vandet fordamper noget mere uden, og lige op i amaturet/lampen - og
fisk kan hoppe ud!

> [...]
> tid? Jeg ville jo gerne have lidt liv i akvariet til min fødselsdag d 9

Jeg plumper fisk i lige så snart, vandet er klart og temperaturen er god.

Fra : Dorte Klerke

Dato : 03-11-06 20:54

> Tillykke!

Tak er også glad for det, men er bare lidt utålmodig med at få noget i
akvariet, og jeg er ellers den tålmodige type hehe

> Jeg plumper fisk i lige så snart, vandet er klart og temperaturen er god.

Mit vand er lidt gult, men det er nok, som Jan skrev pga. trærødderne. Det
havde jeg ikke lige tænkt over.

Fra : Frandsen

Dato : 06-11-06 14:01

> Mit vand er lidt gult, men det er nok, som Jan skrev pga. trærødderne.
Det
> havde jeg ikke lige tænkt over.

Ja, det kan nye rødder gøre. Jeg mener, at en lille pose aktivt kul i
filteret kan tage misfarvningen af vandet.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 03-11-06 17:54

Dorte Klerke wrote:
> det endda 150 billigere, hehe han var vist ikke vaks ham
> ekspedienten.

Eller også var prisen sat 150 kr for højt, så man kunne lokke
ekstra kunder til ved at give 150 kr rabet uden at miste noget på
det

> I går fyldte jeg det med 12 kg grus, som jeg har skyllet
> grundigt, 5 planter (men påtænker at købe flere så det kan
> dække den grimme varmetermometer), 2 trærødder og 4 mellem
> sten, og selvfølgelig vand.

Lyder kanske fornuftigt.

Vær forberedt på at rødder godt kan misfarve vandet i starten -
det er ikke farligt og løses med lidt hyppive vandskift i en
periode.

Forhåbentlig er der også et filter ?

> Jeg var lidt i tvivl om hvor meget vand der skulle i, men der
> er ca 3-4 cm fra vandkanten til toppen af akvariet.

Jeg fylder mine helt op, så vandstanden er over den nederste kant
af rammen øverst - mest fordi, at det "ser pænest ud" - fiskene
er ligeglade.

> Jeg har ikke noget dækglas, men er det nødvendigt?

Jeg ville bruge det - dels beskytter det lysstofrøret i lampem
mod vandsprøjt - det forhindrer også fiskene i at hoppe op - og
det forhindrer noget fordampning - men nej - det er ikke
nødvendigt - men jeg synes, at det er en god ting.

> [...]
> virkelig nødvendigt så lang tid? Jeg ville jo gerne have lidt
> liv i akvariet til min fødselsdag d 9 nov.

Hvis man kigger i diverse akvariebøger, så tilråder de fleste, at
det står endnu længere

Men start du bare med at komme en lille flok i, så snart det er
helt klart - men lad være med at komme så mange i til at starte
med - nogle få fisk vil få det til at "modne" hurtigere end uden
fisk - men mange fisk fra starten vil give den modsatte virkning
og der vil nok dø en del.

Så start med et mindre antal - de kan sagtens komme i nu - så kan
du altid supplere op senere.

Start med noge af de mere hårdføre som f.x. platy, sværddrager og
guppy.

> Jeg er også lidt i tvivl om hvor mange fisk/dyr man kan have i
> et sådan akvarie, ville jo helst have haft mindst 120 L, men
> det har vi ikke plads til eller råd til for tiden.

Sådan er det - mit det største er 250 liter - jeg ville gerne
have et der var tre gange så stort

> Fiskehandleren sagde 30 stk, men det afhænger selvfølgelig af
> størrelsen. Jeg har endnu ikke 100% bestemt mig for alle de
> fisk jeg vil have i, og er nok også nødt til bare at starte
> med lidt fisk.

Som nævnt - start med nogle hårdføre der kan få gang i akvariet -
og suppler op med noget mere "spændende" efter et stykke tid.

> Men sammensætningen er jo vigtig

Den kan du kun selv bestemme

Men hold dig fra krabber og lign - de ser sjove ud, men hapser
finnerne af fiskene.

< og jeg har
> kigget i lidt bøger for at få inspiration

Rigtig god ide - når du har læst en bog eller to, så har du også
læst om de problemer, der KAN opstå med et nyt akvarie - og så er
du forberedt.

> men de fleste
> fiskehandlere her i Aalborg har mest de almindeligste, men det
> skal jo heller ikke være for krævende.

Det mest almindelige fisk er jo netop almindelige fordi, de er
nemme at holde - og det er helt klart en god ide med de første
fisk.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Dorte Klerke

Dato : 03-11-06 20:47

> Eller også var prisen sat 150 kr for højt, så man kunne lokke ekstra
> kunder til ved at give 150 kr rabet uden at miste noget på det

Næhh tror nu han troede jeg havde valgt den lidt billigere model, men klager
ikke. Det er en atman AL-600, den har buede kanter, så det er bare et styk
glas.

> Forhåbentlig er der også et filter ?

Ja der er filter med pumpe.

> [...]
> noget fordampning - men nej - det er ikke nødvendigt - men jeg synes, at

Er det ikke bøvlet når fiskene skal fodres? Så skal topdækslet (armatur med
lamp m.m) løftes først?

> [...]
> fisk vil få det til at "modne" hurtigere end uden fisk - men mange fisk
> fra starten vil give den modsatte virkning og der vil nok dø en del.

Jeg havde fundet noget man kunne putte i filter så man efter 24 timer kunne
putte fisk i, men er nu alligevel bange for fiskene, hvis man ofrer for
mange penge på dem, så må nok bare holde ud. Jeg købte i stedet noget Tetra
Aqua SafeStart til at putte i vandet.
http://www.akvarieforretningen.dk/product.asp?product=3195&sub=120 jeg har
dog ikke puttet det i endnu. Der står det skulle gøre det muligt at sætte
nye fisk i med det samme, dog sagde sælgeren, at det ikke tog kortere tid,
måske en dag eller 2 mindre for at vandet var klar til fiskene, men at det
var en god idé at putte i. Hvad mener I og nogen der kender til det?

Hvad med gødning til planterne. Jeg har lige købt noget flydende, men igen
har jeg ikke puttet noget i endnu. Puha der er godt nok en masse ting der
skal passes haha, ikke kun fiskene ;)

> Sådan er det - mit det største er 250 liter - jeg ville gerne have et der
> var tre gange så stort

Ja min drøm er engang at få et kæmpe et hehe, men især et saltvands et, med
klovnefisk, kirugfisk og mange af de andre flotte og farverige fisk.

> < og jeg har
>
> Rigtig god ide - når du har læst en bog eller to, så har du også læst om
> de problemer, der KAN opstå med et nyt akvarie - og så er du forberedt.

Ja jeg havde lånt 5 bøger på biblioteket, mest også for inspiration til
fisk, men nogle med lidt tips til hvordan man kommer i gang, men der stod
ikke noget med den uge man skal vente inden tilsætning af fisk, egentlig
underligt, for det virker jo logisk nok at der skal dannes et godt miljø.

Hehe der var en pige i dyrehandleren, der ekspedierede mig, følte mig godt
dum at spørge hende, hvad kunne hun have været maks 14-15, og det lød ikke
til hun vidste ret meget, i hvert fald sagde hun modsat den anden i
butikken, og hun kiggede bare på de produkter jeg havde fundet.

Dorte

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 03-11-06 22:45

Dorte Klerke skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Er det ikke bøvlet når fiskene skal fodres? Så skal topdækslet
> (armatur med lamp m.m) løftes først?

Min lampe har en klap, der kan løftes, når man skal fodre og der
er så skåret et hjørne af glasset, så der kan komme foder ned.

> holde ud. Jeg købte i stedet noget Tetra Aqua SafeStart til at
> putte i vandet.

Det gavner primært et sted - det er i forhandlerens kasseapparat

Jeg har aldrig brugt den slags "vidundermidler" og har aldrig
haft problemer af den grund.

> Hvad med gødning til planterne. Jeg har lige købt noget
> flydende

Gødning er OK - men ikke før planterne er kommet ordentlig i
groning - før kan de ikke optage næringen - og indtil da vil det
bare gavne algerne.

Jeg bruger noget bundgødning - nogle lerkugler med gødning i, der
bare skal ned i bundlaget omlring planternes rødder - og de
holder så i et år, før der skal nye i.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Martin Bak

Dato : 03-11-06 18:23

> [...]
> fra vandkanten til toppen af akvariet.
>
> Jeg har ikke noget dækglas, men er det nødvendigt?

Det bestemmer du selv, men det ser bedst ud hvis akvariet er fyldt helt.
Især på lidt længere sigt, fordi der vil komme kalkrande i overfladelinien.
Og det ser ihvertfald ikke pænt ud.

Men skal du fylde det til randen, så skal du også have dækglas. Eller ligger
dine fisk pludselig på gulvet.

Pas på med for store og for sarte fisk i sådan et lille akvarium. Og husk
hyppige vandskift. Der er ikke ret meget vand til at fordele forureningen i.

Martin

Fra : Dorte Klerke

Dato : 03-11-06 20:53

> [...]
> hyppige vandskift. Der er ikke ret meget vand til at fordele forureningen

Ok havde ikke lige tænkt over det med kalkranden. Det kommer nok ikke til at
se så kønt ud. Er bare bange for at fylde mere i, skænken den står på sagde
et "knæk", da jeg hældte det sidste i, men det burde nu kunne holde, håber
jeg.

Men ja dækglas er nok rart, dog er det vel vanskeligt, når fiskene skal
fodres. Mit akvarium har et låg, der åbnes til to huller, hvor man kan fodre
fisk.

Hov en anden ting. Er der nogen af jer, der bruger baggrund i jeres
akvarium. Hvis ja hvilke?
Jeg synes lidt, det ser sjovt ud med de der foilebaggrunde man kan få. Men
de skal klisteres bag på akvariet og ikke inden i, vel? Er det ikke fint nok
med en masse planter i baggrunden eller hvad foretrækker I?

Dorte

Fra : Martin Bak

Dato : 03-11-06 21:12

> [...]
> sagde et "knæk", da jeg hældte det sidste i, men det burde nu kunne holde,

Det skal nok holde. 63 l. = 63kg. (rundt regnet) Det vil enhver skænk der
ikke i forvejen er faldefærdig kunne holde til.

> Men ja dækglas er nok rart, dog er det vel vanskeligt, når fiskene skal
> fodres. Mit akvarium har et låg, der åbnes til to huller, hvor man kan
> fodre fisk.

Dækglasset kan have afskåret hjørner hvor fodringshullerne er.

> [...]
> de skal klisteres bag på akvariet og ikke inden i, vel? Er det ikke fint
> nok med en masse planter i baggrunden eller hvad foretrækker I?

Foliebaggrunde er udmærkede. De skal sidde udvendigt på glasset. Hvis du vil
have lidt mere dybde, og give indtryk af at akvariet er lidt større end det
i virkeligheden er, så kan du overveje at lave og indrette en
baggrundskasse. Det har en ret god virkning.

Martin

Fra : Dorte Klerke

Dato : 05-11-06 13:34

Hej
Hvor mange fisk skal man mindst have af fisk, der er stimefisk? For de har
det næppe godt helt alene eller bare to, vel?

Dorte

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 05-11-06 18:37

Dorte Klerke wrote:
> Hej
> Hvor mange fisk skal man mindst have af fisk, der er
> stimefisk? For de har det næppe godt helt alene eller bare to,
> vel? Dorte

Nu kan man jo ikke spørge fiske, hvordan de har det, men jeg tror
egentlig, at de har det ligeså godt som andre fisk, hvor man kun
har en eller to.

Men de vil ikke svømme i stime, hvis der ikke er "et pænt antal".

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard