Grumset vand i bowle
Fra : hanmich@get2net.dk

Dato : 30-10-06 19:31

Hej!

For halvanden uge siden købte jeg en 16 lt. bowle, en pose sten og 2
planter.Der fulgte også en luftpumpe med, der kører hele tiden. Der
er 2 slørhaler og 3 guppyer i. Jeg fodrer meget lidt flagefoder. Der
er spist op på 1-2 minutter

Problemet er at vandet efter ca en halv dag begynder at virke grumset
og efter 2 dage lugter det meget råddent. Overfladen på planterne er
slimet, det samme gælder for de 2 dekorationsting, der er smidt i for
børnenes skyld.

Jeg har brugt vandforberedningsmiddel samt nogle såkaldte
neutraliseringssten for at afhjælpe. Det eneste, der virker er at
skifte al vandet og skylle stenene grundigt under vandhanen. Men
scenariet med det grumsede vand er det samme efter en halv dags tid.

I dyrehandlen virker det ikke som om der er den store viden om
akvariefisk, så jeg håber virkelig at jeg er blandt eksperter nu

Håber at finde hjælp.

Michael

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-06 20:10

<hanmich@get2net.dk> skrev i en meddelelse

Håber at finde hjælp.

Hej Michael

Dine fisk liver i en kloak og ikke en en akva.
Det er ikke mindre end dyremishandling ....
Slørhaler vokser til stor fiskog kan live viklelig mange år, 1 slørhaler
skal have min 50 l vand, hos dig er der ikke en gang plads til 2 neoner
Læs lige den her trød
Skynd dig at aflevere dine fisk og køb dig EN OG KUN EN kampfisk, eller skaf
dig en 100 l akva som en begynder akva.
Og som det mindste læs først lidt mere om fisk. De er svære at holde end
hunde eller katte.

Med venlig hilsen
Tomasz

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 30-10-06 20:11

hanmich@get2net.dk wrote:
> [...]
> hele tiden. Der er 2 slørhaler og 3 guppyer i. Jeg fodrer
> meget lidt flagefoder. Der er spist op på 1-2 minutter

Bowler er noget fanden har skabt, og burde ikke sælges til at
holde fisk i.

Hvorfor ikke anskaffe et rigtigt akvarie - det er meget nemmere
at få til at fungere.

Slørhaler er forædlede guldfisk - og de sviner meget - så du skal
gøre rent og skifte vand meget tit.

Slørhaler klarer sig fint i koldt vand - guppyer skal op omkring
22-24 grader for at have det godt.

> Jeg har brugt vandforberedningsmiddel samt nogle såkaldte
> neutraliseringssten for at afhjælpe.

Ja - det gavner da fiskehandlerens pengepung, men ellers er det
overflødigt.

> Det eneste, der virker er
> at skifte al vandet og skylle stenene grundigt under
> vandhanen. Men scenariet med det grumsede vand er det samme
> efter en halv dags tid.

Bundlag som sten og grus skal skylle MEGET grundigt - skyl det
masse gange indtil sidste hold skyllevand er så rent, at det kan
drikkes - og skyl det så 10 gange ekstra for at være sikker.

> I dyrehandlen virker det ikke som om der er den store viden om
> akvariefisk, så jeg håber virkelig at jeg er blandt eksperter
> nu

Ikke hvad angår bowler - de er bedre til et par potteplanter

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : hanmich@get2net.dk

Dato : 30-10-06 21:29

Jan Vestergaard wrote:

> Ikke hvad angår bowler - de er bedre til et par potteplanter

Hej!

Ja, jeg ved ganske udemærket at det på ingen måde er optimalt med
sådan en urtepotteskjuler.

Men, er der ingenting at gøre ved det grumsede, stinkende vand?

Mvh

Michael

Fra : Danielwj

Dato : 30-10-06 21:47

Altså, efter hvad jeg læser ud fra hvad du skriver så har du ikke noget
filter, du har blot en luftpumpe. Hvis du endelig vil blive ved med at
køre med sådan en bowle, så skal du ud og have fat i et filter af en
eller anden slags. Der fåes bla. runde bundfiltere der passere dertil.
Og så et filter skal gerne have 2-3 uger til at køres ind. Derfor skal
du indtil det er kørt ind, skifte en mængde vand hver dag. f.eks 5Liter.

Fra : LT

Dato : 31-10-06 08:47

Hej

Enig med Jan i at bowler er noget fanden har skabt- i hvert tilfælde til
akvariebrug!.

"Men, er der ingenting at gøre ved det grumsede, stinkende vand" Jo, hæld
det ud..!!

Brug bowlen til punch og køb et akvarium- nyt eller brugt-på ca 128 l. det
vil du få væsentlig mere glæde af.

vh torben l

Fra : Frandsen

Dato : 31-10-06 09:09

<hanmich@get2net.dk> skrev i en meddelelse
>For halvanden uge siden købte jeg en 16 lt. bowle,

Det skal nok få nogen til at se rødt

>en pose sten og 2
>planter.Der fulgte også en luftpumpe med, der kører hele tiden. Der
>er 2 slørhaler og 3 guppyer i. Jeg fodrer meget lidt flagefoder. Der
>er spist op på 1-2 minutter

Nu er det vel ikke sådan, at ungerne også fodrer dem uden at du ved det
?

> [...]
>og efter 2 dage lugter det meget råddent. Overfladen på planterne er
>slimet, det samme gælder for de 2 dekorationsting, der er smidt i for

Du har praktisk taget ikke noget biologisk filter, som kan omsætte
affaldsstofferne. Der skal være en vis mængde af nogle specielle bakterier
tilstede, for at omsætte ammoniak til nitrit til nitrat, og det tager altså
et stykke tid. Disse bakterier sætter sig på overfladen af "ting", og
spørgsmålet er, om du har "overflade" nok i den der lille bowle.

>Jeg har brugt vandforberedningsmiddel

Som mange inkl. mig selv mener, at det er nyttesløst og spild af penge, hvis
man køber det ved siden af.

> samt nogle såkaldte neutraliseringssten for at afhjælpe.

Aner ikke hvad der er for noget, eller hvad de skulle gøre godt for. Kan du
beskrive dem noget mere?

>Det eneste, der virker er at
>skifte al vandet og skylle stenene grundigt under vandhanen.

Præcis!

> Men scenariet med det grumsede vand er det samme efter en halv dags tid.

Præcis, for "problemet" er ikke løst.

>I dyrehandlen virker det ikke som om der er den store viden om
>akvariefisk,

Det ses ofte

>så jeg håber virkelig at jeg er blandt eksperter nu

Arj, det er nu så meget sagt. Vi kan blive forrygende uenige os "eksperter"
imellem

>Håber at finde hjælp.

Well, ud over at jeg vil anbefale, at skifte til et større og "rigtig"
akvarium, så undersøg hvad et bundfilter er for noget. Jeg mener, at jeg
engang har set nogle runde bundfilterplader, som man kunne have i en bowle.

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 31-10-06 11:07

[...]

Det burde ved lov være forbudt at sælge bowler som akvarie - nybegyndere kan
ikke gennemskue problemerne, som du netop er kommet hovedkulds ud i.

Problemet er at vandet efter ca en halv dag begynder at virke grumset
og efter 2 dage lugter det meget råddent.
Det er jo egentlig ret naturligt - dit fiskefoder omsættes i fiskene til
lort, og hvor skal det blive af? - ja det må jo så opløses i vandet.

Overfladen på planterne er slimet, det samme gælder for de 2
dekorationsting, der er smidt i for
børnenes skyld.

Slimet er en blanding af alger og bakterier.

Jeg har brugt vandforberedningsmiddel samt nogle såkaldte
neutraliseringssten for at afhjælpe.

De omtalte neutraliseringssten kender jeg ikke, men de er sikkert beregnet
som tilbehør til et filter.

Det eneste, der virker er at skifte al vandet og skylle stenene grundigt
under vandhanen. Men
scenariet med det grumsede vand er det samme efter en halv dags tid.

Og det skal du så fortsætte med i al evighed.

Mit råd til dig!!!
Du må ikke fortsætte med den bowle - du har allerede ofret for mange penge
på noget der ikke du'r.
Det er heller ikke "godt" for fiskene med al den uro, og totale vandskift,
hver gang du skal igennem din rensningsprocedure.

En bowle er IKKE en akvarie - jeg håber senere at kunne byde dig velkommen
som akvarist - det vil sige ikke under 60 liter og helst ikke under 100
liter.
Du skal straks ved indkøb sørge for et gennemstrømningsfilter - luft og
luftsten er stort set kun til pynt og sjældent til nogen nytte.

Hilsen
Jørgen

Fra : Emily Praegel

Dato : 24-12-06 12:24

Hej..
Jeg er en ung pige som lige selv har skaffet mig en bowle, og
selv står med det helt samme problem som dig..
Vandet i bowlen er HELT grumset.. Og det selvom jeg har skiftet
vandet.. Planterne er fedtede og det er den pyntegenstand der er
i bowlen også.. Jeg kan se at dit indlæg på TDC er fra Oktober,
så du har jo nok fået svar på, hvad du kan gøre, så jeg ville
blive meget glad og taknemmelig, hvis du ville lade din viden gå
videre..
Tak på forhånd..

Vh Emily...

Fra : Bainz

Dato : 24-12-06 15:48

Hvordan er de fedtet planterne er der tråde på dem eller er bladene tykke at
så dan noget grønt slam, og hvilke fisk er der i den bowle og er der ilt
eller andet form for sirkulation.....?
Marry Chrismas
Mvh
Bainz