Hjælp! fiskene opføre sig underligt
Fra : Lars Jacobsen

Dato : 27-10-06 23:41

Jeg skal bruge et godt råd, jeg har startet et nyt akvarie (Akvastabil
startsæt) som har stået og kørt siden sidste lørdag da der er et filter med,
og jeg har idag (fredag) sat fisk i men har nu bemærket at de begynder at
opføre sig underligt, enten kan de være meget på bunden eller meget i
vandoverfladen, fiskene der er i er gubbier, er der nogen af jer andre
akvariefolk der kan give nogle råd for jeg vil være meget ked af hvis de går
hen og dør.

Fra : Lasse Jensen

Dato : 28-10-06 07:35

Lars Jacobsen wrote:

> [...]
> jer andre akvariefolk der kan give nogle råd for jeg vil være meget ked

Hvad har du i af planter og andre dekorationer i akvariet? Hvis de ikke har
nogen gemmesteder kan de godt blive lidt sære.

Gisper, når de er i overfladen?

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-06 16:37

"Lars Jacobsen" <lars27@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> meget i vandoverfladen, fiskene der er i er gubbier, er der nogen af jer
> andre akvariefolk der kan give nogle råd for jeg vil være meget ked af

Hej Lars

Der kan være mange oversager til det, men prøv at kigge i det jeg vil skrive
her og find oversagen selv.
- du skal skabe de omgivelse som fisk er vand til hjemmefra (mad, temp.,
lys, vandforhold)
- fisk dør af stres i de fleste tilfælde, de har sygdomme i forvejen (lige
som alle ændre væsner på jorden), sygdomme/parasiter kommer bare frem når du
stresser fisk og deres immunforsvar står af.
Stres kan komme af mangel på ilt eller optagelse af den, uro omkring akva
(fx pladsering på gangen, små børn osv), flytning, hurtig skift af kemi i
vandet eller temperatur, stor mængde af NO2, NO3 og ændre giftstoffer og ...
ja man kan finde sikker mange flere oversager.
Fiskerne kan også stresse hinanden.

Oversagen til manglede optagelse af ilt
- mangel på ilt i vandet
- for stor mængde af udskillet kalk som sætter sig på fiskernes gælder
- sygdom

Derfor:
- NO2 skal være så god som på 0, dvs. biofilter skal fungere optimal
(indvendig, udvendig, bundfilter), det er den som sørger for at NO2 bliver
omdannet til NO3. Du skal køre din akvarium uden fisk i et stykke tid fx 14
dage til 1 måned med planter og tilsætte biostart med bakterie. Det køber
du bare hos fiskehandler, eller lønner lidt filtermateriale hos en ven.
- Få ph værdig til at ligge stabil til de værdiger dine fisk vil kræve (find
ud af hvad er kh værdiger).
- så starter du med 3-5 små fisk som fx neoner (de accepterer næsten alle
vandforhold og viser hurtig tegn på at der er noget galt) + 1-2 pancermalle
(der skal meget til for at slå dem ihjel) de få opgaven til at få biofilter
op at stå. Mål vandet værdig (NO2,NO3), når NO3 vil begynde at stige er det
tegn på at biofilter fungerer. NO3 er gift og det værste at komme af med,
men om det lidt senere. Du kan begynde at købe ændre fisk, men få af gange
(1-2) du skal hele tiden få din biosystemmet op at stå.
- når du få alger i akvariet så funker det (der vil går ca. 2-3
måneder), så har du næste problem, men den tid den sørg.
- Når der er for meget NO3 så vil dine fisk dø, planter liver af NO3, der er
bakterier som liver uden ilt, de kan også få NO3 til at forsvinde, du kan
også skifte vandet for at formindske indehold af NO3 (det sidst nævnte er
meget brugt) Overfodring er ofte oversagen til at der bliver produceret stor
mængder af NO3.
- afhænge af fisk artet skal du tilpasse temp.. og husk jo højere temp.. jo
mere lys det kræves for planter, ellers dør de (planter).
- lys har du kun i de fleste tilfælde for planternes skyld, fisk har nok af
dagslys, jo længere tid du har lys af gangen jo større problemer med alger
få du. Hold dig under 10 timer pr døgn. Akva må ikke står i nærheden af
direkte dagslys (alger)
- ph værdig er meget vigtig for nogle arter, undersøg hvad dine fisk kræver,
det er direkte og ofteste oversagen til problemer i akva. Du kan formindske
ph værdig med indkøbte kemikalier, osmoseanlæg, CO2 anlæg, tørv
- pas på hvad du lægger i akvariet, både med hensyn til kalk, men også
kemikalier, det må ikke komme i vandet.
- kalk i vandet skal være i balance med CO2 eller udskiller den sig fra
vandet og dræber alt liv i akvariet ved at sætte sig på planter og fiskernes
gælder (+ på akva glas)
- alle bakterier, fisk o lig. skal have ilt, i lille selskab akvarium er der
nok med at der kommer lidt vandstrøm på vandoverfladen.
- nogle fisk skal have stillestående vand, for ændre skal der være lidt mere
fart på i vandet.
-når du sætter nye fisk i akva så skal de have tilpasning, nogle arter
bliver meget stresset når der er temp.. forskel og/eller kemiske forskel i
vandet. Derfor sæt dine nyskaffede fisk i en spand for sig selv og tilsæt
vand fra din akva lidt efter lidt fra ½ time op til 4 timer afhænge af
artet.
- Vandet burde være så rent at du kunne drikke den
- husk fisk liver længe... nogle 8-10-15-25 ændre mange flere år, måske
længere end dig, så skaf de betingelser at de kan opnår sin ælderdom.
- du skal være forbered på at du bliver nyd til at slå nogle fisk ihjel(lige
som hunde, katte osv.), hvis du ikke kan det lad være med at holde akvarium.
- køb fisk uden misdannelser og som ikke er stresset, sig til fiskehandler
at han skal fodre dem, vælg de fisk som spiser, normal er de ikke stresset.

God fornøjelse og vedkommen i klubben

Mange hilsner
Tomasz

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-10-06 18:58

Lars Jacobsen wrote:
> Jeg skal bruge et godt råd, jeg har startet et nyt akvarie
> (Akvastabil startsæt)

Du har fået et par udmærkede råd - men du får lige et par mere -
are for at forvirre dig yderligere

Hvor meget lys har du tændt - alt over 10-12 timer i døgnet er
skidt og vil ende med at give en masse alger.

Hvor meget fodrer - en gang i døgnet er nok - og kun hvad de kan
spise på et par minutter.

Et nyanlagt akvarie kan godt kræve ret hyppige vandskift i
starten - senere når panter og fisk trive, så kan der snildt gå
længere tid imellem.

Hvis der med det "Startsæt" fulge kemikalier af en art til
"vandforbedring" - så drop dem - de er i bedste fald overflødige.

Har du vasket bundlaget - sidste hold skyllevand skal så rent, at
det kan drikkes.

Hvordan er temperaturen + Guppyer klarer sig fint ved 22-24
grader - varmere kan godt give de symptomer, som du nævner.

Du skriver ikke, hvor stort det er - men mange startsæt er på 54
liter - og det er lige småt nok til at opnå en ordentliug
balance - og kræver derfor ret hyppige vandskift og rengøring.

Men fortæl lidt mere om akvariet og hvad der er af lys, varme,
filter, fisk, planter osv.....

Det allerbedste råd til en ny akvarist er i øvrigt det
gammelkendte:

Køb en akvariebog eller lån den på biblioteket - der er mange
gode begynderbøger, der kommer hele vejen omkring alle de
problemer, der kan opstå, når man starter på at holde
akvariefisk - man bør i øvrigt læse den FØR man starter akvariet
op - man er normalt ikke rustet til at starte sit første akvarie
op før man har læst en bog om det, så man er forberedt på
situationer, som den, du er rendt ind i nu.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Lars Jacobsen

Dato : 29-10-06 14:35

Hej Lasse, TB og Jan

Jeg har en del planter i det dog ikke andet endnu

Havde en ide om at de kunne været stresset så lyset blev slukket og jeg
opholdte mig ikke i rummet.

De gisper ikke hvad jeg kan se, de har nu mest været underlige når lyset har
været slukket og lyset er tændt i 8 timer hverdag(ur på).

De bliver fodret en gang om dagen men bliver næsten nød til at slukket
filteret for at de kan nå at æde det.

Ja det fulgte noget vandforbedring med som jeg hældte i.

Gruset blev skyllet indtil jeg ikke kunne se mere skidt der fulgte med (klar
vand)

Temperaturen har jeg fået til at ligge omkring de 26 grader med megen møje
og besvær.

startsættet er et 54 L

/Lars

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 29-10-06 14:59

Lars Jacobsen wrote:
> Ja det fulgte noget vandforbedring med som jeg hældte i.

Det skader nok ikke - men er normalt temmelig overflødigt -
gavner kun forhandlerens kasseapparat

> Temperaturen har jeg fået til at ligge omkring de 26 grader
> med megen møje og besvær.

Lidt i overkanten til guppy'er - men de klarer den nok

> startsættet er et 54 L

Det kræver så lidt mere pasning end et lidt større akvarie -
skift en del af vandet/rengør akvariet lidt tit i starten

Ellers lyder det ok og jeg kan ikke lige finde noget, at sætte
fingeren på ?

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Lars Jacobsen

Dato : 29-10-06 15:24

Hej

De 5 af dem ser ud til at klare den fint, men den sidste ser ud til at havde
fået et eller andet halefinen er helt transparant, og lidt af kroppen er
hvid, og så ligger den bare på bunden.

/Lars

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 29-10-06 15:33

Lars Jacobsen wrote:
> De 5 af dem ser ud til at klare den fint, men den sidste ser
> ud til at havde fået et eller andet halefinen er helt
> transparant, og lidt af kroppen er hvid, og så ligger den bare
> på bunden.

Formentlig svamp - det kan du få midler mod hos akvariepusheren.

Jeg ville nok tage den syge op og slå den ihjel inden den får
smittet de andre.

Det er netop sådan nogle tilfælde, som man er forberedt på, hvis
man starter akvarie-hobbyen med at læse en god begynderbog FØR
man starter akvariet op

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Lars Jacobsen

Dato : 29-10-06 15:47

Hej Jan

Det er den samme fisk der har det jeg beskriver, men den er også taget op
nu.

Men er der noget man kan gøre for at holde de andre friske.

Jeg har da læst lidt men det har mest været på nettet omkring akvarier, men
derfor har jeg det såen at jeg hellere vil spørge en gang for meget end en
gang for lidt

/Lars

Fra : Lasse Jensen

Dato : 30-10-06 07:52

Lars Jacobsen wrote:

> [...]
>
> Jeg har da læst lidt men det har mest været på nettet omkring akvarier,
> men derfor har jeg det såen at jeg hellere vil spørge en gang for meget

Ja. Lad dem faste et par dage, støvsug bunden og skift 1/3 af vandet. Og nu
du er igang, så sæt termostaten ned på 24 eller endda 22. Der er ingen
grund til at varme guppyer så meget op, det går kun udover din elregning.

Fra : Martin Bak

Dato : 29-10-06 15:52

"Lars Jacobsen" <lars27@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse

> De bliver fodret en gang om dagen men bliver næsten nød til at slukket
> filteret for at de kan nå at æde det.

Kan muligvis være en del af problemet. Overfodring er et klassisk
begynderproblem.

De må ikke få mere end de kan spise på få minutter. Ellers vil det uspiste
rådne og ødelægge vandkvaliteten.

Det kan være overraskende _hvor_ lidt fiskene egentlig har brug for.

Martin