Fisk gisper
Fra : MAL

Dato : 27-10-06 11:44

Hej med jer!
Vi har et dejligt selskabsakvarie med fisk af flere forskellige arter, som
generelt trives rigtig godt. Men af og til oplever vi, at fiskene 'ånder'
meget, meget hurtigt. Det sker fx et stykke tid efter fodring. Vi har kigget
i en række bøger uden at finde en forklaring. Fiskene har ikke nogen tegn på
sygdom af nogen art.

Er der nogen, der kan give en forklaring på dette og evt. fortælle os, om vi
bør gøre et eller andet, eller om det er harmløst.

På forhånd tak!
Mikael

Fra : Lasse Jensen

Dato : 27-10-06 13:44

MAL wrote:

> [...]
>
> Er der nogen, der kan give en forklaring på dette og evt. fortælle os,
> om vi bør gøre et eller andet, eller om det er harmløst.

Hvor varmt er akvariet, hvor stort er det og hvilket slags filtersystem har
du på?

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : MAL

Dato : 27-10-06 14:41

Akvariet er på 250 liter og holder sig på omkring 26 grader. Filteret er
eksternt og renses hver måned.

Mikael

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 27-10-06 16:52

MAL wrote:
> Akvariet er på 250 liter og holder sig på omkring 26 grader.

Lyder Ok - de fleste selskabsfisk klarer sug fint ved ca 24
grader men skulle ikke tage skade af 26 - bare lidt spild af el
at opvarme det de ekstra grader

> Filteret er eksternt og renses hver måned.

Hvorfor hver måned - bliver det stoppet ?

Hvis vi taler om et udvendigt spandfilter, så er der ingen grund
til at rense det så tit - mit bliver renset en gang om året.

Udover den egentlige rensning af de synlige snavs, så sker der
også en biologisk filtrering - og den ødelægger du ved at rense
det for tit.

Men det har ikke med fiskenes åndræt at gøre.

Hvad mener du med at de "ånder" ?

Fisk ånder med gæller og får ilten fra vandet (labyrintfisk og
lign. undtaget).

Hvordan har du det med planter - gror de ok ?

Hvordan med lys ?

Hvor meget fodrer du ?

Kommer du noget i vandet f.x. nogle af de underlige
"vidundermidler" til vandforbedring, som akvariepusherne somme
tider sælger ?

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : MAL

Dato : 31-10-06 07:56

Hej igen!
Vi renser filteret for snavs/slam ca. hver 6. uge, og det trænger det
nogenlunde til. Det kunne sikkert godt køre længere, men der er en del skidt
i det.

Ja, fiskene 'trækker vejret', som du beskriver det, men til tider gør de det
bare meget hurtigt - lidt gispende for mig at se.

Vi har to forskellige rør i armaturet (et 'til fiskene' og et til planterne)
og fodrer normalt hver anden dag. Vi forsøger at fodre så lidt, som muligt -
dog uden at udhungre de små væsner! Vi tilfører ikke andet til vandet, men
har for nogle uger siden givet vores planter et par gødningspiller ved
rødderne.

Vi har planter, men på det seneste har vi haft lidt svært ved at få dem til
at gro rigtig godt. Nogle er blevet udskiftet, men fiskene bider en del
huller i bladene på dem.

Mikael