Bundfilter
Fra : jan martin

Dato : 27-10-06 06:33

Er der stadig nogen - udover undertegnede - der bruger bundfilter?
I mit 112 liters er der installeret bundfilter som biologisk filter samt en
Fluval2+ til den mekaniske renholdelse.

Mvh,
Jan Martin

--

http://www.aqua.fotix.net/

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 27-10-06 10:32

"jan martin" <jan.martin@kabelmail.dk1(fjern 1)> skrev i en meddelelse
> Er der stadig nogen - udover undertegnede - der bruger bundfilter?
> I mit 112 liters er der installeret bundfilter som biologisk filter samt
> [...]
Hej Martin
Det er nok ikke så almindeligt mere.
De moderne filtre med cirkulationspumpe og gennemstrømningsfiltre har nok
overtaget de fleste systemer.
Personligt forlod jeg systemet for en del år siden. Jeg mener at kunne
konstatere en dårligere plantevækst.
Jeg har bygget et 4 kamret filter, med langsom cirkulerende mekanisk
filtrering, som automatisk vil få en vis biologisk virkning da jeg ikke
renser alle kamre samtidig. Første kammer er grov filtrering og sidste
kammer er med filtervat. I det sidste kammer er der en cirkulationspumpe,
som derved altid arbejder i rent vand.
Hilsen
Jørgen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 27-10-06 14:16

jan martin wrote:
> Er der stadig nogen - udover undertegnede - der bruger
> bundfilter?
> Jan Martin

Uden tvivl - men jeg gør IKKE - jeg havde et i en meget kort
periode for en del år siden, men jeg har normalt mange planter,
og de groede dårligt med bundfiltret i, så jeg dropede det -og
planterne groede fint igen

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-06 20:06

> [...]
> Er der stadig nogen - udover undertegnede - der bruger bundfilter?
> I mit 112 liters er der installeret bundfilter som biologisk filter samt

Hej

Jeg enig med Jørgen og Jan, jeg vil bare tilføje at pas på med at slukke
bundfilter fra den ene dag til den anden, det giver bare en masse
giftstoffer fra de døde bakterier, hvad fisk vil lide under, gør det langsom
og skift vandet ofte.

På den anden side har jeg en teori om, at man kan lade den køre meget
langsom på den måde kan man leve en NO3 filter. Dvs. der vil danne sig
områder uden ilt under bundfilteren, hvad vil øve vækst af bakterie som
liver af NO3. Forudsætning er at vandet skal cirkulere meget langsom, jeg
tror det vil være ca. 2-4 x akvariums volumen i døgnet.
Er der nogle som har afprøvet det, kan det lade sig ar gøre?

Mange hilsner
Tomasz

Fra : Frandsen

Dato : 31-10-06 09:52

"TB" <tomasz_##¤%&_dbmail..dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tror det vil være ca. 2-4 x akvariums volumen i døgnet.
> Er der nogle som har afprøvet det, kan det lade sig ar gøre?

Det lyder meget interessant, da jeg ikke har hørt om bakterier der kan
omsætte NO3. Hvad omsætter de så det til?

Fra : jan martin

Dato : 29-10-06 08:41

Jeg holder nu fast i bundfiltrene.
Spandfiltrenes volumen synes jeg ikke er imponerende når der også
skal tages hensyn til anskaffelse/ydelse/omkostninger.

Jeg medgiver der kan være problemer med plantevæksten når talen er
på vækster der primært optager næring fra bundlaget, men det løser
jeg ved at plante i potter. Så er det også meget nemmere at gøde.

NO3-princippet mener jeg at have læst om på bl.a.
PracticalFishKeeping & The Krib, men det er vist ikke helt påvist at
skulle fungere, og det er ikke noget jeg selv har overvejet.

Mvh,
Jan Martin

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-06 23:20

"jan martin" <jan.martin@ofir.dk> skrev i en meddelelse

[...]

Hej Jan
Det med bundfilter har jeg sæt indlæg fra folk som har haft 500 l i de
sidste 100 år, så må det jo være en god system, men ikke den bedste efter
min smag, giver ikke de optimale betingelser for fisk.
Jeg har haft det selv i en mine akva og nu kun i en 45 l og det funker uden
problemer (undtagen planter) Jeg har for nylig slukket bundfilter hos
discuc, det duer ikke med dem, der er for meget møg som kommer i bundlag i
stedet for at blive suget ud.

Ja, det med planter i potter er en god ide, det må jeg afprøve , det er
altid problem at rydde ordentlig op efter discus og planter de står bare i
vejen.
Men hvordan gør du det præcis med potter, du stiller dem ved ikke sådan som
du har købt dem hos fiskehandler?
Omplanter du dem eller ....
Mange hilsner
Tomasz

Fra : jan martin

Dato : 31-10-06 09:45

TB skrev:
> [...]
> vejen.
> Men hvordan gør du det præcis med potter, du stiller dem ved ikke sådan som

De bliver omplantet til passende størrelser lerpotter og står i
laterite-grus eller i lignende typer bundlagsgødning.
Det kræver naturligvis lidt ekstra pleje og omsorg med at studse
rødderne så de ikke breder sig alt for meget, men det er umagen
værd.

Mvh,
Jan Martin

Fra : jan martin

Dato : 31-10-06 10:01

Frandsen skrev:
> "TB" <tomasz_##¤%&_dbmail..dk> skrev i en meddelelse
>
> Det lyder meget interessant, da jeg ikke har hørt om bakterier der kan
> omsætte NO3. Hvad omsætter de så det til?

Det må være det såkaldte "Jaubert Plenum" ...

http://www.thekrib.com/Filters/plenum.html#0
http://www.practicalfishkeeping.co.uk/pfk/pages/glossary.php?entry_name=Jaubert+Plenum
http://archimedes.galilei.com/raiar/lifttube.html

Hvad jeg lige umiddelbart kan udlede bruges det mest blandt
saltvandsakvarister, og det lyder ikke som om det kan anbefales.

Mvh,
Jan Martin

Fra : tomasznonspam@gmail.~

Dato : 31-10-06 12:18

jan martin wrote:

> Hvad jeg lige umiddelbart kan udlede bruges det mest blandt
> saltvandsakvarister, og det lyder ikke som om det kan anbefales.

Hej Jan
Nu er jeg ikke så skrapt til engelsk, men jeg ved at du kan tager en
slage fx til 300 l akva er "nok" 100m lang slange 6 mm Ø og lade
vandet pasere gennem den (meget langsom)

Og hvad bliver det til ingen ting dvs.
2 NO3- + 8 H+ 10 e- = N2 + H20

Slangen skal ligge i mørk sted, jeg kan bare ikke huske navnet på de
azot bakterie, men de kommer selv, man ka hjælpe i starten med lidt
sukker

Mange hilsner
Tomasz

Fra : tomasznonspam@gmail.~

Dato : 31-10-06 12:19

jan martin wrote:

> [...]
> Det kræver naturligvis lidt ekstra pleje og omsorg med at studse
> rødderne så de ikke breder sig alt for meget, men det er umagen

Hej Jan

Det vil løse nogel af problemer med daglig rengøring og plantene vil
få det også bedre.
Tak for tippet

Mange hilsner
Tomasz