Lydsvag kavlitet luftpumpe
Fra : Ukendt

Dato : 23-10-06 19:14

Hej

Jeg er på jagt efter en lydsvag luftpumpe. Dens opgave bliver kun at pumpe
luft i 250 l. akvarium.
Det skal være ikke for stor men en kvalitetspumpe.
Prisen..... jeg skal først finde ud af hvor ligger balancen mellem pris,
larm og kvalitet.
Er der forskel i luftsten og hvad for nogle vil I anbefale (hvad skal jag
være opmærksom ved køb af luftsten).
Evt. links til nogle god artikler i den emne vil jeg være meget taknemlig
for

På forhånd tak for hjælpen.

MVH
Tomasz

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 25-10-06 22:39

"TB" <tomasz_##¤%&_dbmail..dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> være opmærksom ved køb af luftsten).
> Evt. links til nogle god artikler i den emne vil jeg være meget taknemlig

Hej Tomasz
Er du bekendt med, at en lufttilførsel ikke er gavnligt (måske direkte
skadeligt), hvis du ellers bruger en cirkulationspumpe til filtrering?
Hilsen
Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 25-10-06 23:00

"Jørgen Jørgensen" <jjdan@galnet.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Tomasz
> Er du bekendt med, at en lufttilførsel ikke er gavnligt (måske direkte
> skadeligt), hvis du ellers bruger en cirkulationspumpe til filtrering?

Hej Jørgen
Kan du uddybe?
Jeg har en baggrunds biofilter, hvor det er udvendig pumpe som får det hele
til at cirkulere, ind til videre har jeg brugt powerhead til at få luft i
vandet, men det ustabil(bliver hurtig tilstoppet) og larmer en del.

Jeg har anskaffet mig Yasunaga ASF Aquaboy 600, den larmer ikke så meget og
se godt ud (kvalitetsmæssig). Den fik jeg anbefalet hos fiskehandler så
håber jeg at den er god.
så fik jeg begravet et par iltsten under sandet og nu bobler det
Fiskene blev lidt forvirret af den mængde bobler, men så har jeg skruet lidt
ned.

Mange hilsner
Tomasz

Fra : jan martin

Dato : 26-10-06 06:38

Jeg vil egentlig også gerne lige have uddybet dén med det skadelige ...

mvh,
Jan Martin

Fra : Martin Dalum

Dato : 26-10-06 10:15

jan martin wrote:
> Jeg vil egentlig også gerne lige have uddybet dén med det skadelige ...

Det jeg tror der tænkes på er, at hvis man har et akvarie med mange
planter og ellers god cirkulation i vandet f.eks. fra udstrømmeren på et
spandfilter eller andet filter/pumpe så vil iltindholdet i vandet nogen
gange være så højt at luftboblerne fra en luftpumpe faktisk kan trække
lidt ilt ud af vandet fordi iltkoncentrationen i vandet er højere end i
luften i rummet. Jeg vil dog ikke tro at dette direkte er skadeligt -
men det er heller ikke ligefrem hensigten :)

Men hvorom alt er, så er det kun sjældent at der er brug for at tilføre
ekstra ilt(luft) til et akvarie hvis man har cirkulation i vandet. Så
vil vandet selv trække ilt fra overfladen. Hvis der er iltmangel i
vandet så er det tit andre ting der er galt (f.eks. for dårlige
vandværdier pga. manglende rengøring eller vandskifte). Nogen typer
medicin anbefaler også i vejledningen at man sætter en luftpumpe til
under medicineringen da medicinen bruger af ilten.

Venlig hilsen,
Martin Dalum

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 26-10-06 10:39

> [...]
> så fik jeg begravet et par iltsten under sandet og nu bobler det
> Fiskene blev lidt forvirret af den mængde bobler, men så har jeg skruet

Hej Tomasz

Nu skrev du godt nok ikke noget om hvad du har i dit akvarie - jeg gik ud
fra, at du havde ferskvand, samt at du også havde planter - ellers er det
selvfølgelig ligegyldigt.
En udluftning (husk det er ikke iltning) af vandet betyder, at der udskilles
vigtige ting for plantevæksten.
Hvad der rent biologisk sker kan jeg ikke huske, men der findes en del
beskrivelser om dette emne i diverse fora.
Uden at være helt sikker mener jeg, at det er tabet af fri kulsyre
(kuldioksyd).
Al ilt tilføres fra planterne og vandoverfladen.
Den bevægelse der fremkommer ved brug af cirkulationsumpe er tilstrækkelig
til at vandoverfladen bliver iltet.

Hilsen
Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-06 19:22

> [...]
> Al ilt tilføres fra planterne og vandoverfladen.
> Den bevægelse der fremkommer ved brug af cirkulationsumpe er tilstrækkelig

Jeg kan forestille mig at det er CO2 som bliver udtømret, hvad påvirker ph
balance i vandet, samt i sidste ende udskillelse af kalk som sætter sig både
på akvariet og alt livende i vandet. Fisk bliver kvalt der de ikke kan
længere optage ilt fra vandet, planter vil ikke trives osv. Sådan noget
klogt har jeg læst en gang. Men jeg er ikke enig i at der ikke kommer ilt i
vandet gennem bobler

Det kan jeg se med mine egne øjne. Så snart jeg slukker boblerne og der er
gået et stykke tid er alle fisk ved overfladen og kæmper for at overleve.

Det vigtigste er (som altid) at holde øjne med ph værdig. Et godt tegn på at
der foregå noget ulovligt i vandet er de at der kommer kalkespor på glasset
efter vand skift. Det kan være der at vandet indeholder for stor mængder
kalk, ph værdig er for stor og som sidste led i balance der er for lidt CO2.

Jeg tror, at den perfekte vand kan man holde ved at bruge vand fra osmose
anlæg + mineraler + CO2 anlæg (med boble måler osv.)

Jeg mangler det sidste, men det kommer. Lige nu holder jeg vandet i lige som
i Amazonefloden, dvs. ph værdig på under 4, på den måde håber jeg at holde
kalk i skak ind til jeg anskaffer mig CO2 anlæg

Mange hilsner

Tomasz

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 27-10-06 10:19

> [...]
> kan længere optage ilt fra vandet, planter vil ikke trives osv. Sådan
> noget klogt har jeg læst en gang. Men jeg er ikke enig i at der ikke
Du har ikke fortalt hvilke/hvormange fisk du har, og om du har en rimelig
plantevækst.
I et velfungerende selskabsakvarium kan man forestille sig, at der er mere
ilt i vandet end i det omgivende rum.
I dette tilfælde tilfører du intet ved at sende luftbobler i vandet, men
opnår kun den negative effekt som omtalt tidligere.

> Det kan jeg se med mine egne øjne. Så snart jeg slukker boblerne og der er
> gået et stykke tid er alle fisk ved overfladen og kæmper for at overleve.

Det er de samme symptomer, som ved et nyopstartet og ikke "modnet"
akvarium - Har du for meget vandskift?
Jeg savner virkeligt at høre hvilke og hvormange fisk du har i baljen, samt
hvordan med plantevækst.

Hilsen
Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-06 19:47

> [...]
> akvarium - Har du for meget vandskift?
> Jeg savner virkeligt at høre hvilke og hvormange fisk du har i baljen,

- 250 l balde
- et par planter (ikke noget overdrevet) + alger i forskellige arter.
- 2 diskus, 1 skalar, 15 neoner, 6 sugemaller, 6 pancermaller.
Kun den ene diskus er ung resten af fisk er i voksne størrelse. Der har
været flere discus (2 til), men nu er der kun 2 og kommer ikke flere.
- 2 lysstofrør ½ år gamle, tænd 10 timer om dagen (har været tænd 12 timer
de sidste 2 måneder ved en regnefejl, pinligt)
- fisk fodret 3 gange dagligt i små portioner med varieret mad (tør foder,
forskellige arter larver, oksehjerter osv.)
- vandskift 1 gang om ugen ca.1/4 del.
- temp. 29 grader
- filtersystem. biologisk filter bag baggrunden (ca. 20 liter) drevet med
udvendig spand
- no3 filter
- uv filter
- vandet kommer fra osmoseanlæg med tilsat mineraler

Jeg synes det er svært at holde planter og discus sammen, det giver ikke de
muligheder for at rydde op efter maden, når der er for mange planter. Og
planter skal have mere lys jo varmere vandet er. Så kommer der alger. De
skal have mindre lys for at holde dem nede, eller mere vand skift.

Mange hilsner
Tomasz

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 27-10-06 20:54

> [...]
> Og planter skal have mere lys jo varmere vandet er. Så kommer der alger.
> De skal have mindre lys for at holde dem nede, eller mere vand skift.

Hej Tomasz

Havde jeg kendt din sammensætning af fisk og dermed følgende fodring med
larver og oksehjerter samt dit osmoseanlæg, så havde jeg slet ikke blandet
mig - det er slet ikke ting jeg har beskæftiget mig med.
Jeg kan dog se, at du arbejder med flere vanskelige ting. Ved den høje temp.
29 grader er det jo nærmest umuligt med god plantevækst, og din fodring af
discus er jo meget forurenende.
Det er en meget stor fejl at give råd til nogen, hvor man slet ikke har fået
oplyst, hvad man har i baljen - det vil jeg aldrig gøre mere.
Jeg troede det var et traditionelt selskabsakvarie.
Held og lykke med dit projekt.

Hilsen
Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-06 21:33

> [...]
> fået oplyst, hvad man har i baljen - det vil jeg aldrig gøre mere.
> Jeg troede det var et traditionelt selskabsakvarie.

Tak og tak for intentioner.

Jeg burde vide at man skal beskrive sin balje så godt som muligt i starten.
Næste gang bliver bedre.

Mange hilsner
Tomasz

Fra : jan martin

Dato : 26-10-06 22:54

Jeg mener nu også at have hørt, at det CO2 der udskilles ved en
kraftig overfladebevægelse / lufttilførsel og at det kan have en
negativ indflydelse på plantevæksten.