Fiskedød - hvornår nye fisk?
Fra : Familien Juul

Dato : 20-10-06 12:44

Har for lidt over 1 uge siden købt fisk af en privatmand, hvor næsten alle
fiskene nu er døde... Dvs. 4 sommerfugle cichlidder og 4 guppuyer er døde,
de tilbragte 1½ døgn i en plastpose, mens de var på vej hjem til mig med
posten...

Hvornår vil det være smart at komme nye fisk (fra dyrhandleren) i akvariet?
Kan jeg gøre det nu, eller skal jeg vente 1 uge eller 2, eller hvad?

Mvh. Charlotte Juul

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 20-10-06 13:03

Familien Juul skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> [...]
> cichlidder og 4 guppuyer er døde, de tilbragte 1½ døgn i en
> plastpose, mens de var på vej hjem til mig med posten...

Whee - det er vist ikke helt tilladt at sende levende væsner med
posten

> Hvornår vil det være smart at komme nye fisk (fra
> dyrhandleren) i akvariet? Kan jeg gøre det nu, eller skal jeg
> vente 1 uge eller 2, eller hvad?

Det er ´jo ikke sygdom, at de er døde af - men chock-behandlingen
gennem Post Danmark, så der burde ikke være sygdom i vandet, der
kan smitte de nye fisk.

Så umiddelbart ser jeg ingen grund til at vente - men skift så
meget vand som muligt for en sikkerheds skyld - og det er klar
igen.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Familien Juul

Dato : 20-10-06 13:16

Hvor meget vand er det?
1/3 af vandet?

Charlotte

Fra : Frandsen

Dato : 23-10-06 11:43

> Whee - det er vist ikke helt tilladt at sende levende væsner med
> posten

Er du sikker på det?

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 23-10-06 14:49

Frandsen wrote:
> Er du sikker på det?

Nej

Men der er masser af forretninger på internettet, der gerne
sender planter og tilbehør med posten - men jeg har aldrig hørt
om nogle, der sender fisk.

Og det er der vel en grund til ?

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Frandsen

Dato : 24-10-06 09:09

> [...]
>
> Men der er masser af forretninger på internettet, der gerne
> sender planter og tilbehør med posten - men jeg har aldrig hørt

Sikkert, og det er vel, at fisken/fiskene kan risikere at komme til at gå i
en plastikpose i flere dage, og de dermed dør af iltmangel.

I forbindelse med en lidt anden interesse, så kan jeg fortælle, at "vi"
jævnligt sender fugleedderkopper, krybdyr, insekter osv. med posten. Det
skal i øvrigt stå på pakken, at den indeholder levende dyr.

Fra : Frandsen

Dato : 23-10-06 11:47

> Det er ´jo ikke sygdom, at de er døde af - men chock-behandlingen
> gennem Post Danmark, så der burde ikke være sygdom i vandet, der
> kan smitte de nye fisk.

Jeg tror mere, at de er døde af iltmangel eller ophobning af affaldsstoffer.

Fra : Frandsen

Dato : 23-10-06 11:44

"Familien Juul" <juul160404@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hvornår vil det være smart at komme nye fisk (fra dyrhandleren) i
akvariet?
> Kan jeg gøre det nu, eller skal jeg vente 1 uge eller 2, eller hvad?

Hvis du ikke har et karantæne-akvarium, så skal de bare ned i akvariet med
det samme.