Temperatur i lille akvarium ??
Fra : JAS

Dato : 20-10-06 06:59

Hejsa

Vi har et 17 liters og et 12 liters akvarie med lidt fisk i bl.a. Ballon
Molly.

Men hvad er den bedste temperatur i et akvarie og hvor lang tid om dagen
skal der helst være lys ...

Mvh

Jan

Fra : Lasse Jensen

Dato : 20-10-06 11:31

JAS wrote:

> [...]
> Molly.
>
> Men hvad er den bedste temperatur i et akvarie og hvor lang tid om dagen

22 - 25 grader og 8 - 10 timer vil nok være passende.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 20-10-06 12:21

JAS skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Men hvad er den bedste temperatur i et akvarie

De fleste almindelige selskabsfisk har det fint med ca 24
grader - så det står termostaten på i mit og de trives alle
fint - men et lille akvarie er mere udsat for
temperatursvingninger, da der ikke er så meget vand til at holde
på varmen - men jeg går ud fra, at du har en termostat, der
styrer det - og så betyder det mindre om den står på 22, 23, 24
eller 25 grader.

På varme sommerdage kan det så godt komme over 30 grader - men
det er jo tropefisk, så det betyder intet.

og hvor lang
> tid om dagen skal der helst være lys ...

8-12 timer i døgnet er fint - mere vil blot give en masse alger -
jeg har 11 timer i døgnet - og det fungerer fint her - det tænder
kl 13 og slukker kl 24 - så er der lys om aftenen, når jeg har
tid til at kigge på dem.

Et tænd/sluk ur er smart til at styre lyset.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : JAS

Dato : 20-10-06 12:27

men jeg går ud fra, at du har en termostat, der
> styrer det - og så betyder det mindre om den står på 22, 23, 24 eller 25
> grader.

Nej har ingen termostart.. det er sådan nogle 6-kantede og det er bare pæren
der varmer vandet op, så når det er slukket så kommer der jo ingen varme,
men plejer at holde godt på vandet.
Igår aftes da det havde stået tændt hele dagen.. fra kl. ca. 8 morgen til 23
var vandet 28 grader og her til morgen var nogle af fiskene døde...

Jan

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 20-10-06 12:47

JAS skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Igår aftes da det havde stået tændt hele dagen.. fra kl. ca. 8
> morgen til 23 var vandet 28 grader og her til morgen var nogle
> af fiskene døde...

28 grader burde ikke slå fiskene ihjel - så jeg vil snarere tro,
at det er noget andet.

Hvordan med planter ?

Hvordan med filter ?

Overfodring ?

Manglende vandskifte - et så lille akvarie kræver
vandskifte/rengøring rimelig tit.

Den lange lys-tid vil udover varmen også give en masse alger.

Jan
¨
--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : JAS

Dato : 20-10-06 13:07

> 28 grader burde ikke slå fiskene ihjel - så jeg vil snarere tro, at det er
> noget andet.
>
> Hvordan med planter ?
Der er en plante i akvariet men hvad den hedder ved jeg ikke.

> Hvordan med filter ?
Der er en lille pumpe med filter i

> Overfodring ?
>Jaa godt spørgsmål... er måske en mulighed men kan de godt dø af det...

> Manglende vandskifte - et så lille akvarie kræver vandskifte/rengøring
> rimelig tit.

Vandet er kommet i søndag og fiskene er kommet i onsdag.

Mvh

Jan

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 20-10-06 13:19

Ja da - det er meget almindelig dødsårsag - der dør væsentlig
flere fisk af overfodring, end der dør af sult.

Sådan er det også med mennesker i vores del af verden

Giv dem mad en gang om dagen og kun hvad der spises på 1-2
minutter alt derover ligger bare og går i forrådnelse og
forurener vandet - og fiskene dør.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Michael

Dato : 21-10-06 17:03

Du er løbet ind i et velkendt problem: Så små akvarier er ganske
enkelt ikke til at styre. Slet ikke for en nybegynder.
Forklaringen forklaringen er egentlig ganske logisk; jo mindre
vand,
jo kraftigere vil enhver ændring af miljøet påvirke.
Specielt som nybegynder vil det være svært at dosere
mængden af foder og overfodring vil hurtigt forbruge
al ilt i et så lille akvarium. Temperatur, mængden af
affaldsstoffer er andre faktorer, der vil køre op og
ned.
Det allerbedste råd vil være, at du skal købe en større
akvarie, mindst 80 - 120 liter. Du vil også have mulighed
for at opbygge et langt flottere interiør, så akvariet
bliver flottere at se på.

Med venlig hilsen - Michael

Posted with NewsLeecher v2.0 RC2
* Binary Usenet Leeching Made Easy