Arbejde med dynamiske Arrays
Fra : Allan Madsen

Dato : 08-11-06 16:55

Hejsa Nyt problem faktisk 2 problemer ss.

Jeg har en dynamisk array.

Er det muligt at slette et, element i denne array.

F.eks noget ala.
SletArrayPladsNr(arrayTShapes,4)
Sådan at arrayTShapes[4] Nu er slette og alle der måtte ligge efter er
rykket en plads op.???
Eks. på data
1
2
3
4
5
6

Nu sletter jeg nr 4 og listen ser nu sådan her ud.
1
2
3
5
6

Hvordan kan jeg aflæse hvormange elementer der er i en array??

MVH
Allan

Fra : Harald

Dato : 08-11-06 20:16

"Allan Madsen" <ns@crump.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> F.eks noget ala.
> SletArrayPladsNr(arrayTShapes,4)
> Sådan at arrayTShapes[4] Nu er slette og alle der måtte ligge efter er

Jeg mener ikke der findes en færdig funktion til at slette et element i et
array men ved at bruge Move kan du flytte alle elementer over den du vil
slette en ned og derefter sætte størrelsen på arrayet en ned. En anden
mulighed var måske at benytte TList, TObjectList eller lign. da disse
klasser har indbygget funktioner til at slette.

/HK

Fra : nic@aub.dk

Dato : 09-11-06 08:23

Du kan ikke sltte et element i et dynamisk array og flytte resten op
automatisk - du skal istedet bruge en TList/TObjectList hvis du ønsker
dette.
length(array) giver antallet af elementer i array'et (inkl evt nil
elementer).

Fra : Flozzy

Dato : 10-11-06 04:17

"Allan Madsen" <ns@crump.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa Nyt problem faktisk 2 problemer ss.
>
> Jeg har en dynamisk array.
>
> Er det muligt at slette et, element i denne array.

Hej Allan

Fandt dette på delphi.about.com - tror du kan bruge det.
Mvh. Flozzy

If you have a dynamic array of strings and want to delete one string from
it, you can use the DeleteArrayItem procedure. Here's a sample usage
var
myArray: TStringArray;
....//delete fifth element
DeleteArrayItem(myArray, 5) ;
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
type
TStringArray = array of string;

procedure DeleteArrayItem(var X: TStringArray; const Index: Integer) ;
begin
if Index > High(X) then Exit;
if Index < Low(X) then Exit;
if Index = High(X) then
begin
SetLength(X, Length(X) - 1) ;
Exit;
end;
Finalize(X[Index]) ;
System.Move(X[Index +1], X[Index],(Length(X) - Index -1) * SizeOf(string)
+ 1) ;
SetLength(X, Length(X) - 1) ;
end;

Fra : Allan Madsen