JSP: ServletException - wrong name
Fra : Kasper Johansen

Dato : 29-11-06 21:48

Hej gruppe.

Jeg sidder og forsøger at få en JSP-side på benene som en del af et
skoleprojekt.

Jeg skal blandt andet demonstrere brugen af en "bean". Siden skal
fungere som en auktions-hjemmeside, og jeg bruger en "save"-bean, som
der gemmer data over en session.Den består af fire forskellige dele:

1. HTML-side med <input>'s.
2. JSP-tag-side med <jsp>'s, som der konfrontere brugeren med de
indtastede data og samtidig validerer.
3. Objekt til at indeholde data over sessionen.
4. En side til at gemme de indtastede data.

HTML-siden virker fint. Men når jeg skal spawne objektet på 2.'eren, så
opstår der et problem:
"javax.servlet.ServletException: auction/AuctionSaveBean (wrong name:
AuctionSaveBean)"

Jeg har smidt filen "AuctionSaveBean.java" i "WEB-INF/classes/auction",
hvorefter jeg har kørt: "javac AuctionSaveBean.java", så der nu også
havner en "AuctionSaveBean.class" i samme folder.

Jeg har herefter genstarte både Tomcat og Apache2 (og sågar også Ubuntu,
som det hele kører på).

Indholdet af "AuctionSaveBean.java" ser således ud:
package auction;

public class AuctionSaveBean{
   String title;

   public void setTitle(String value){
      title = value;
   }

   public String getTitle(){
      return title;
   }
}

Jeg forsøger at spawne objektet via følgende linjer:
<jsp:useBean id="auction" type="auction.AuctionSaveBean" />
<jsp:setProperty name="title" property="textitle" />

Hvis jeg fjerner "AuctionSaveBean.class", så kan den ikke finde den - så
den kan godt finde class-filen.

Kan nogen give mig et peg om, hvad jeg har gjort forkert?

Kasper Johansen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-11-06 22:59

Fra : Kasper Johansen

Dato : 01-12-06 18:27

Michael Rasmussen skrev:
> Finde der en instans af AuctionSaveBean når du kalder fra jsp:useBean? Hvis der ikke gør, skal du anvende class="auction.AuctionSaveBean" i stedet for type="auction.AuctionSaveBean"

Der fandtes ikke en klasse ved navn "AuctionSaveBean". Det går jeg i
hvert fald ud fra, når følgende kode melder fejl:

AuctionSaveBean test_bean = new AuctionSaveBean();

Jeg forsøgte med class="", som du beskrev, og nu får jeg en virkelig
stor exception-report, som jeg ikke forstår meget af. Jeg har smidt den
op en webserver, da den nok vil fylde lidt meget her:

http://partyworm.dk/ExceptionReport.txt

> Herudover har du ikke angivet scope for bean, hvorfor der default anvendes page scope. Afhængig af levetiden for bean, bør du overveje enten request eller session.

Det havde jeg allerede gjort. Jeg fjernede dog alt, som der (måske)
kunne bidrage til fejl. Derfor var den ikke med, i den kodestump jeg
postede.

Kasper Johansen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-12-06 18:42