Sun's Java under GPL2
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-11-06 11:32

Til dem der ikke måtte have hørt det, har Sun annonceret at Java
kommer under GPL2, hvor de starter med javac og hotspot compileren.

http://www.sun.com/software/opensource/java/project_overview.jsp

For dem der er ligeglade med dét, kan det nævnes at man nu ikke er
afhængig af at Sun overlever som firma, og at Java forhåbentligt snart
kan bruges på andre måder end lige den "Start et enkelt program og
afslut"-mekanik som ingen er glade for til interaktive programmer.

Herudover kan man håbe at Java nu vil blive et førsteklasses sprog på
alle Linuxplatforme, da der nu ikke er noget til hinder for at der
leveres en optimeret, tilpasset version med selve distributionen.

Det bliver spændende at se hvad der sker :)
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-11-06 12:14

On Tue, 14 Nov 2006 11:32:22 +0100,
Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Til dem der ikke måtte have hørt det, har Sun annonceret at Java
> kommer under GPL2, hvor de starter med javac og hotspot compileren.

Efter hvad jeg har kunnet finde frem til, blev J2ME og J2SE også frigivet
under GPL2 i går.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 14-11-06 13:11

Michael Rasmussen wrote:

> Efter hvad jeg har kunnet finde frem til, blev J2ME og J2SE også frigivet
> under GPL2 i går.

Når man snakker om Java og GPL så er:
JSE = javac og hotspot
(og Java library men der er en classpath exception for den)

Arne

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-11-06 15:38

On Tue, 14 Nov 2006 07:11:20 -0500, Arne Vajhøj wrote:

> Når man snakker om Java og GPL så er:
> JSE = javac og hotspot
> (og Java library men der er en classpath exception for den)
Hvorledes så med rmic, orbd, registry etc. Hører de under J2EE?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 15-11-06 01:13

Michael Rasmussen wrote:

> Hvorledes så med rmic, orbd, registry etc. Hører de under J2EE?

Nej - alle tools er selvfølgelig inklsuive.

Arne

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-11-06 15:51

Ups, fik vist sent via mail;-\

On Tue, 14 Nov 2006 19:13:04 -0500, Arne Vajhøj wrote:

> Nej - alle tools er selvfølgelig inklsuive.

Hvad er det helt konkret man får med J2EE?
Er grunden til den manglende GPL af J2EE ikke, at Sun vil forbeholde sig
retten til at kunne uddele J2EE certified til applikationsservere?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 15-11-06 16:03

On 2006-11-15, Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:

> Er grunden til den manglende GPL af J2EE ikke, at Sun vil forbeholde sig
> retten til at kunne uddele J2EE certified til applikationsservere?

Glassfish er skam også blevet GPLet i samme omgang.

--
Andreas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-11-06 18:32

Michael Rasmussen <mir@miras.org> writes:

> Er grunden til den manglende GPL af J2EE ikke, at Sun vil forbeholde sig
> retten til at kunne uddele J2EE certified til applikationsservere?

Certificeringen sker ved at applikationsserveren passerer en meget
streng test (TCK). Den ved jeg ikke om Sun har taenkt sig at aabne op
for - det er i mine oejne DEN de kan tjene penge paa.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 16-11-06 01:26

> [...]
> streng test (TCK). Den ved jeg ikke om Sun har taenkt sig at aabne op
> for - det er i mine oejne DEN de kan tjene penge paa.

Jeg tror at den mulighed blev gennemhullet lidt for nogle år siden,
da Apache fik gennemtrumfet at ihvertfald open source implementationer
kunne få dem gratis/billigt.

Arne

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-11-06 08:13

Arne Vajhøj <arne@vajhoej.dk> writes:

> Jeg tror at den mulighed blev gennemhullet lidt for nogle år siden,
> da Apache fik gennemtrumfet at ihvertfald open source implementationer
> kunne få dem gratis/billigt.

Måske. Det er stadig meget svært at se hvad i alverden Sun har tænkt
sig at tjene penge på, men det er forretningsmæssigt et vigtigt træk
at Java nu kan leve videre selv hvis Sun skulle blive købt eller det
der er værre.

Jeg håber virkelig at det her betyder at der kommer en udgave som er
hurtig til at køre småprogrammer og desktopapplikationer, så det kan
give mening at skrive dem i java.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 16-11-06 13:24

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Måske. Det er stadig meget svært at se hvad i alverden Sun har tænkt
> sig at tjene penge på,

SUN har ihvertfald aldrig fundet ud af det.

> men det er forretningsmæssigt et vigtigt træk
> at Java nu kan leve videre selv hvis Sun skulle blive købt eller det
> der er værre.

Helt enig.

> Jeg håber virkelig at det her betyder at der kommer en udgave som er
> hurtig til at køre småprogrammer og desktopapplikationer, så det kan
> give mening at skrive dem i java.

Hvis nok open source udviklere for lyst til at forbedre Java runtime, så
kunne der nok ske nogle forbedringer.

Det er dog svært for et platform uafhængigt GUI framework at konkurrere
på hastighed med et platform specifikt GUI framework.

Arne

Fra : Martin Schultz

Dato : 16-11-06 16:06

Arne Vajhøj <arne@vajhoej.dk> skrev 2006-11-16:

> SUN har ihvertfald aldrig fundet ud af det.

Sun havde en guld gruppe i billigt highend server og workstation
hardware. De blev dog overhælet af intel kompatible processorer og siden
har sun hvis ikke kunne komme på mange "skabe penge" ideer.

Martin
--
Besøg http://linux.adsltips.dk hvor du finder
guides til linux på dansk.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-11-06 18:39

On Wed, 15 Nov 2006 18:32:23 +0100,
> [...]

> streng test (TCK). Den ved jeg ikke om Sun har taenkt sig at aabne op
> for - det er i mine oejne DEN de kan tjene penge paa.

Jeg har skam heller intet imod, at Sun tjener penge, jeg er blot i tvivl
om, hvad J2EE betyder for udvikleren. I mine øjne er J2EE mere et koncept,
der skal være understøttet af en applikationsserver, hvorfor GPL af J2EE
er mindre vigtigt som udvikler - jeg anvender alligevel J2EE koncepter på
det meste af det, jeg laver, så for mit vedkommende er J2EE mere et
anliggende mellem brugerne og producenten af applikationsserveren.

Er jeg i vildfarelse?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen