Hvordan kommer jeg i gang?
Fra : Pistolprinsen

Dato : 26-11-06 14:04

Hejsa,

Hvordan kommer jeg i gang med at skrive programmer i VB?

Jeg skal vel have en form for Interpreter/Compiler?
....hvori jeg indtaster selve "rå-koden", som derefter kan køres via et
Windows-ikon, når programmet er blevet compiled?

Jeg er rimelig inde i VBA til Excel, men, at bruge Excel som "platform" til
deciderede programmer forkommer mig dumt!
Det må være muligt, at skrive programmer, der kan afvikles direkte fra
Windows - men, hvordan???

TIA,

Pistolprinsen

Fra : MFO

Dato : 26-11-06 15:24

Pistolprinsen wrote:

> [...]
> "platform" til deciderede programmer forkommer mig dumt! Det må være
> muligt, at skrive programmer, der kan afvikles direkte fra Windows -

Hej!
Du skal da bare købe programmet Microsoft Visual Basic, eller Visual
Studio.

--
Michael

Fra : Nu med vindror

Dato : 26-11-06 18:14

"MFO" <mfro61@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hej!
> Du skal da bare købe programmet Microsoft Visual Basic, eller Visual
> Studio.
>
> --
> Michael

Undskyld jeg blander mig, men der er mange forskellige MS Visual.
Skal man købe en til omkring 300 kr, eller den til omkring 20.000 kr.
Er der forskel, på dem ?

Fra : Nikolaj Svendsen

Dato : 26-11-06 18:32

ja!

Fra : Nu med vindror

Dato : 26-11-06 18:57

Arrrr kom nu

Hvad er forskellen.

Jeg har snakket lidt med min pap-søn, han anbefaler at jeg finder en visual
basic 6.0

Og, jeg fatter ikke hvorfor der skal være så stor spredning på prisen på et
programeringssprog.

Fra : Gert Krabsen

Dato : 26-11-06 20:43

Nu med vindror wrote:
> Arrrr kom nu
>
> Hvad er forskellen.

Forskellen er, at de forskellige versioner indeholder forskellige
faciliteter

Hvilken du bør anvende afhænger derfor af dit behov..

> Jeg har snakket lidt med min pap-søn, han anbefaler at jeg finder en visual
> basic 6.0

Som også findes i forskellige versioner

Men hvis du starter forfra, bør du starte med VB.NET - Starter du med VB
har du bare senere besværet med at omlægge til den nye platform.

> Og, jeg fatter ikke hvorfor der skal være så stor spredning på prisen på et
> programeringssprog.

Hvorfor skal der være så stor forskel på prisen på biler?

Fra : MFO

Dato : 26-11-06 19:41

Nu med vindror wrote:
> Undskyld jeg blander mig, men der er mange forskellige MS Visual.
> Skal man købe en til omkring 300 kr, eller den til omkring 20.000 kr.
> Er der forskel, på dem ?

Ja, der forskel. Men jeg ved jo ikke hvad du skal lave. Prøv at læse
hvad Microsoft selv siger om de forskellige versioner.

--
Michael

Fra : Harald Staff

Dato : 26-11-06 22:10

Hei Dan

For å komme igang, gratisversjonen:
http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/vb/
men merk at VBA er VB6, mens VB 2005 er VB.NET 3, eller sånn cirka VB9. Så
enkelte ting er annerledes.

HTH. Beste hilsen Harald

Fra : Pistolprinsen

Dato : 27-11-06 06:22

Hej Harald,

Nåh, du er osse herinde
Det var jo godt nyt - så ved jeg, hvor jeg kan få kvalificeret hjælp, så jeg
kører fast

Tak for linken...
Jeg prøver at kigge på det...

Pistolprinsen

Fra : Harald Staff

Dato : 28-11-06 16:15

Takk for det. Jeg er fremdeles i VB6 på grunn av
VBA/Office-kompatibiliteten, og får altfor liten tid til å lære .Net . Men
måske med felles anstrengelser ...

Fra : Morten Kristensen

Dato : 01-12-06 12:33

Hej,
Hvad for en type programmer skal du lave?
Hvis du vil have samme udviklingsmiljø som i VBA, så skal du bruge Visual
Basic version 6, som rigtigt nok findes i forskellige versioner - men
standard versionen dækker nok de fleste behov.
..NET udviklingsmiljøet er noget anderledes, og der er nye funktioner og
nogle af de gamle er ikke understøttet mere (f.eks. DDE). Man kan så selv
lave eller købe dem i en .NET "wrapper", hvorefter man kan bruge dem som
før.
Hvis du vælger .NET skal du have installeret .NET Frameworket for at kunne
afvikle programmerne på den PC, de skal køre på. Normalt bliver din
programkode ikke kompileret til "native/maskin" kode i .NET, men kun til en
mellemting mellem højniveau og maskinkode (IL kode - intermediate language).
Det gør det platformsuafhængigt ligesom f.eks. Java. Når programmmet så
eksekveres sker det via en CLR (common lanugage runtime), der er en del af
..NET frameworket, og laver den sidste oversættelse til maskinkode. Så uanset
om du skriver i C#, VB.NET, eller C++ (.NET) kompileres det til det samme.
Et alternativ kunne være at bruge MS Access 2003, hvis du har brug for noget
med databaser og rapporter. Det er nemt og hurtigt, og du kan lave en
brugerflade så du ikke ser hverken Access menuerne eller ikoner - men det
kræver selvfølgelig Access på den PC, det skal afvikles på.
Mvh.
Morten