Skærme
Fijala 3554
Skærm til grafisk arbejde
Fra : Sørensen

Dato : 28-11-06 13:22

Hej!
Konen har bestemt, at min CRT skærm P95f fra Viewsonic skal udkonkurreres af
en fladskærm..

Jeg bruger primært skærmen til billedbehandling og webdesign - så jeg vil
være meget træt af eledige farver og at jeg pludselig ikke kan se de små
nuancer i grå webdesignet på skærmen.
Spil og film hænder måske nok meget sjældent - men skal absolut slet ikke
prioiteres. Så billedekvalitet over opdateringshastighed er vist mantraen.
Det skal min. være en 19" skærm.

- Hvor træt af skiftet tror I jeg bliver?
- Hvor meget skal man ofre for at få en kvalitet, der er god nok til grafisk
arbejde på.. skal vi kalde det "prof. amatør-niveau"? (Kan 3000 gøre
det? 3500?)
- Er der nogle mærker fladskærme, som man kan føle sig sikker på er i "god
nok" kvalitet? (Aizo?)
- Kan I anbefale en/nogle specifikke modeller, som lever op til kravene og
giver særlig value-for-money p.t.?

På forhånd MANGE TAK for jeres input!
MVH Sørensen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-11-06 17:11

Sørensen skrev:

> Konen har bestemt, at min CRT skærm P95f fra Viewsonic skal
> udkonkurreres af en fladskærm..

Tsk, tsk. Prøv at spørge hende, om du også må udskifte hende med
en tyndere udgave. Så får du garanteret en flad ;)

> - Hvor træt af skiftet tror I jeg bliver?

Hvis du vælger en god fladskærm, så bliver du næppe træt af skiftet.
Tværtimod.

> - Hvor meget skal man ofre for at få en kvalitet, der er god nok
> til grafisk arbejde på.. skal vi kalde det "prof.
> amatør-niveau"? (Kan 3000 gøre det? 3500?)

Det kommer an på, hvor stor du vil have den.

> - Er der nogle mærker fladskærme, som man kan føle sig sikker på
> er i "god nok" kvalitet? (Aizo?)

Eizos skærme er rigtig gode.
Specielt deres 24" Flexscan S2410W-WS/BK får meget ros og den er
billig af en Eizo skærm at være (f.eks. i forhold til den langt
dyrere ColorEdge-serie fra samme firma).

> - Kan I anbefale en/nogle specifikke modeller, som lever op til
> kravene og giver særlig value-for-money p.t.?

Jeg er glad for min 24" Dell 2405FPW (som nu er afløst af 2407FPW),
men må indrømme, at jeg hellere ville have en Eizo S2410W-WS eller
BK (WS har hvid ramme og BS har sort).

Som min er kalibreret nu, kan jeg snildt se forskel på nuancerne
på f.eks.: <http://www.artabus.com/mire.php> og alle gråtonerne
står helt neutrale, så på det punkt har jeg ikke noget at klage
over.

--
Hilsen
Madsen