Internet kan frigøre lærere fra "parkerede~
Fra : Bo Warming

Dato : 13-10-06 11:03

Internet kan frigøre lærere fra "parkerede børn og unge"

Den idelle uddannelse består i, at de praktiske og skriftsproglige
færdigheder søges af den motiverede elev og er tilgængelig i tilpas
svær form og stadig vanskeligere form, så den
studerende(modtagende/lærlingen) vokser med opgaven.

Det kan let arrangeres (og er delvis parat på internettet).

Vi bør nedtrappe skattespildende lærerstyret undervisning, der jo i
høj grad er 1. jobskabelse for elitens venner 2. anmasende
indoktrinering af politisk korrekt og skadelig moral og viden. 3.
parkering der skal hindre børn i at overgå voksne, ved at holde dem
tilbage og gøre dem underudviklede

Talrige store tænkere har sagt cirka dette udfra forskellig vinkel,
men med internettet kan det fri marked let triumfere, omsider, hvis vi
tør vise passende øget tillid og virkelig holder af de unge. Gradvis
overgang til sund profit og nysgerrighedsstyret indlæring med minimal
undervisning sker uvægerlig, men alt for langsomt, fordi voksne høster
selvtillid af den bekvemme halvgud-lærerrolle.

" We should study only what we feel we should like to imitate.
Nietzsche "
"At man, når det i sandhed skal lykkes en at føre et menneske hen et
bestemt sted, først og frem-mest må passe på at finde ham der, hvor
han er og begynde der. Det er hemmeligheden i al hjælpekunst. Enhver,
der ikke kan det, han er en indbilding, når han mener at kunne hjælpe
en anden...For i sandhed at kunne hjælpe en anden, må jeg forstå det,
han forstår. Når jeg ikke gør det, så hjælper min merforståen ham slet
ikke. Vil jeg alligevel gøre min mening gældende, så er det, fordi jeg
er forfærdelig stolt, så jeg vil be-undres af ham. Men al sand hjælpen
begynder med ydmygelse: hjælperen må først ydmyge sig under den, han
vil hjælpe og derved forstå, at det at hjælpe er ikke det at herske,
men tjene, at det at hjælpe er ikke at være de herskesygeste, men den
tålmodigste, at det at hjælpe er villighed til indtil videre at finde
sig i at have uret og ikke at forstå, hvad den anden forstår.

"Undersåtternes rationalitet er altid de regerendes våben" Zygmunt
Bauman i "Modernity and Holocaust" 1987

"Ved dannelse forstår jeg den udviklede evne til at være
opmærksom"(Meir Aaron Goldschmidt )

" At spørge er at undervise. Xenofon

" Dannelse er det kursus hin Enkelte gennemløber for at
indhente sig selv, og den, der ikke vil gennemgå dette kursus, ham
hjælper det ikke at være født i den mest oplyste tidsalder. Søren
Kierkegaard

" Den ædle stiller krav til sig selv - den simple til andre.
Kung-fu-Tse

" Den, som lever godt, prædiker godt, og jeg kender ingen anden
teologi.

" Education is essentially a means of ruining exceptions in
favour of the rule. Culture is essentially a means of directing taste
against the exceptions in favour of the mediocre. Nietzsche

En lærd tosse er dummere end en uvidende tosse.
Jean-Baptiste Molière

Er noget menneske nogensinde nået til indre harmoni ved at
grunde over andres erfaringer? Norman Douglas

Experience is not what happens to a man. It is what a man
does with what happens to him. Aldous Huxley 1894 - 1963

Experience teaches only the teachable. Aldous Huxley 1894 -
1963

Great learning and great shallowness go together very well
under one hat. Nietzsche

I used to spend whole days without food and whole nights
without sleep in order to meditate. But I made no progress. Study, I
found, was better. Confucius

Ingen prædiker bedre end myren , og den siger ikke noget.
Benjamin Franklin

Jeg begyndte ikke at lære noget, før jeg var færdig med mine
studier. Anatole France

Just as eating against ones will is injurious to health, so
study without a liking for it spoils the memory, and it retains
nothing it takes in. Leonardo Da Vinci

Motto: Det er en stor fordel at begå de fejl, man kan lære
af, ret tidligt. Winston Churchill

Where observation is concerned, chance favours only the
prepared mind. Louis Pasteur 1822-95

Education has for its object the formation of character.
Herbert Spencer 1820 - 1903

Der er kun een eneste måde, hvorpå man kan opdrage sine
børn; det er ved at opdrage sig selv. D.G. Monrad

Hvad er den højere uddannelses opgave? At gøre en
mand til en maskine. Hvilke er de anvendte midler? Han lærer at finde
sig i at kede sig. Hvordan opnås det. Gennem begrebet pligt. Nietzsche

Der er mange mennesker i dag der har enten en B.A, en M.A,
eller en Ph.D. Desværre er der flere af dem der ikke har et J.O.B.
Fats Domino

Du kan ikke lære erfaring. Du må gennemleve den. Albert Camus

Nature has always had more power than education Francois de
Voltaire

Hvorfor gå i skole når man kan spise madpakken
hjemme Foragt for magt - graffitiernes billedbog Lone Steensig

Corruption.- The surest way to corrupt a youth is to
instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those
who think differently.Den sikreste made at korrumpere ungdommen, er at
instruere dem til at værdsætte de der tænker ens, mere end dem der
tænker forskelligt. Nietzsche

Opdragelse er eksempel og kærlighed, intet andet.
Friedrich Fröbel

Hvad er den højere uddannelses opgave? At gøre en mand til
en maskine. Hvilke er de anvendte midler? Han lærer at finde sig i at
kede sig.Nietzsche

Ensformig påvirkning er nødvendig a ved dannelsen
af vaner b ved indskærpelse af pligter, c ved grundlæggelse af
stemninger. Oscar Hansen

A child is not a vase to be filled , but a fire to be lit.
Fr. Rabelais

Udra- Culture: essentially a means of directing taste against the
exceptions in favour of the mediocre. Nietzsche

Udra- Det siger, at vi er bedre uddannet end vore forældres
generation. Hvad de mener er, at vi har gået længere i skole. Det er
ikke det samme. Douglas Yates

Education: essentially a means of ruining exceptions in
favour of the rule. Culture: essentially a means of directing taste
against the exceptions in favour of the mediocre.

Udra- En uddannelse, der går ud på at huske ting blot for at svare på
folks spørgsmål, kvalificerer ikke en til at være lærer.
Kung-Fu-Tse

Great learning and great shallowness go together very well
under one hat. Nietzsche

Halvdelen af den undervisning, folk får, er som regel
forkert. Edgar W. Hoover

Hypoteser er vuggeviser, som læreren luller sine elever i
søvn med; den tænkende, nøjagtige iagtagere lærer mere og mere at
kende sin begrænsning; han ser, at jo mere vor viden breder sig, des
flere problemer dukker der op. Goethe

If children grew up according to early indications, we should have
nothing but geniuses. Goethe

It is because of teachers that so little is learnt, and that
so badly. Nietzsche

Jeg er altid villig til at lære, selv om jeg ikke bryder mig
om at blive undervist. Winston Churchill

Jeg tror, det er en kendsgerning, at hvad man ikke kan lære
hurtigt, kan man slet ikke lære. Cicero

My joy in learning is partly that it enables me to teach.
Lucillius Seneca (B.C. 3-65 A.D)

Ved eksaminer får man folk til at slide, ligesom de
sibiriske hunde til at trække, ved at holde en fisk foran dem. Sådan
bringes de fleste nordboere til at studere. Poul
Martin Møller

Don't limit a child to your own learning, for he was born in another
time. Rabbinical saying

Ved at advare imod sig selv, viser læreren sig human.
Nietzsche

Udrang An educator never says what he himself thinks, but only
that which he thinks it is good for those, whom he is educating to
hear. Nietzsche

Hvis stenalderbørnene havde lytte til deres
forældre,så havde vi stadig befundet os i stenalderen. Arthur
Christensen

Vi er alle genier,til vi fylder ti.Aldous Huxley.

The irritating thing about ungoverned children is
that they often make as orderly and valuable men and women as do the
other kind. Mark Twain

Every child is an artist. The problem is how to remain an
artist once he grows up. Pablo Picasso

If children grew up according to early indications, we
should have nothing but geniuses.Goethe

A teacher who can arouse a feeling for one single good
action, for one single good poem, accomplishes more than he who fills
our memory with rows and rows of natural objects, classified with name
and form. Goethe

Vil du lære dine børn at regne, så giv dem lommepenge, men
ikke lige meget til alle i søskendeflokken! . Mark Twain

Gør du for en elev, hvad han ku ha gjort selv, stjæler du
hans vigtigste eje, hans selvtillid. Det Bedste 1973

Hver gang du gør noget for et barn, som det selv kunne have
gjort, har du holdt det en smule tilbage i sin udvikling. Steen
Larsen, professor på Danmarks Lærerhøjskole .

Usalige forførere har ødelagt slavens uskyldighedstilstand
gennem frugterne fra erkendelsens træ. Nietzsche

Fra : Patruljen

Dato : 13-10-06 15:16

Bo Warming wrote:
> [...]
> svær form og stadig vanskeligere form, så den
> studerende(modtagende/lærlingen) vokser med opgaven.

He. ja. du har ganske ret, Warming. Du kan trække en hest til truget,
men du kan ikke tvinge den til at drikke. Det skal den selv. Og
muligheden for gradvist aat øge sværheds - graden, altså at man skal
kunne udvikle sig, blive bedre er også helt efter 2 bogen. "

Har du undervist ?

Fra : Bo Warming

Dato : 13-10-06 18:32

"Patruljen" <Patruljen@yahoo.dk> wrote in message
Bo Warming wrote:
> [...]

muligheden for gradvist aat øge sværheds - graden, altså at man skal
kunne udvikle sig, blive bedre er også helt efter 2 bogen. "

BW: Kemi og fysik i gymnasie og HF.
Og især i kortvarige ansættelser, så jeg har ikke kunne foresøge at
revolutionere systemet.
JEg har altid satset på at man lærer ved lektielæsning hjemme, og de
der ikke er til det, er ved HF faldet fra.

Det er lysten der driver værket , men det er træls at være lærer når
lyst kun er rettet mod at komme ind på sygeplejeskolen og ikke
interesse for faget.
Man burde lægge alle opgaver på nettet og lade folk få rettet svar,
som mailes.
Hvis de selv ser at de kan klare undervisning bør de få adgang til
studiet.
Adangskriterier er for stive, for uddannelser er en penemaskine for
lærere.

Kemi og fysikundervisning er effektiv når baseret på opgaveløsnng, men
da jeg idag i filmanmeldelser læste at "denne film bør være
obligatorisk" tænkte jeg, at i alle fag kan man vise en relevant film
eller filmsekvens og stille spørgsmål, der mailes til opgaveretter,
der ikke kender den unge, men mailer en opgaveretning.DAglig, ikke
årlig.
Let og elegang kan man blive bedre til at udføre referat og besvare
spørgsmål om filmen
Det vil ovenikøbet være sjovere end at se film alene - næsten som når
man ser en film med en gruppe venner og diskuterer den bagefter

Iagttagelsesevne og forståelse kan testes, og man kan let selv vurdere
om man bliver dygtig nok. OG så når man er parat.til endelig eksamen
sker den i gymnastiksal med strikt kontrol så ingen snyderi er mulig