Danmarks almindeligste fugl?
Fra : N. Foldager

Dato : 12-10-06 18:59

Det var et spørgsmål i TV2's "Test Nationen". Det rigtige svar var
solsorten.

Jeg, der ikke har forstand på fugle, troede, at den almindeligste fugl
i DK er sanglærken ( gråspurven i byområder ).

Har TV2 virkelig ret?

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Max

Dato : 12-10-06 19:10

Hej Niels

> Jeg, der ikke har forstand på fugle, troede, at den almindeligste fugl
> i DK er sanglærken ( gråspurven i byområder ).

Jeg har også altid hørt at lærken var den almindeligste, gråspurven
mener jeg opfattes som truet da man har frataget den mange af
sine levesteder inde i byerne.

Men det har åbenbart gået tilbage for lærken

http://www.dof-ringkobingamt.dk/sandeviften/sandeviften_vis.asp?art_id=247

og flere kilder peger på solsorten

http://home10.inet.tele.dk/golles/fugle/foderbrt/solsort.htm
http://www.vestrehus.dk/Dyresider/Fugle.htm

Mvh Max

Fra : N. Foldager

Dato : 12-10-06 20:11

Hej Max,

Tak for svaret.

>Men det har åbenbart gået tilbage for lærken
>og flere kilder peger på solsorten

Der kan man se.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Ole Jensen

Dato : 12-10-06 20:34

N. Foldager <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> wrote:

> Jeg, der ikke har forstand på fugle, troede, at den almindeligste fugl
> i DK er sanglærken ( gråspurven i byområder ).
>
> Har TV2 virkelig ret?

Det tror jeg de har.

Solsorten er vel en standfugl, og sanglærken en trækfugl.

Mange af de "gråspurve" man ser i byområder, er tit skovspurve, i hvert
fald i de grønne områder.

Ole-J
Jeg er ikke ekspert

Fra : Max

Dato : 12-10-06 20:48

Hej Ole

> Mange af de "gråspurve" man ser i byområder, er tit skovspurve, i
> hvert fald i de grønne områder.

Jeg har vel omkring en 300-400 af disse spurve i haven og det er
tydeligt at 3/4 af dem er skovspurve. Jeg bor inde midt i byen, så
det lyder korrekt.

Mvh Max

Fra : N. Foldager

Dato : 13-10-06 08:12

Ole Jensen:

>Det tror jeg de har.
>
>Solsorten er vel en standfugl, og sanglærken en trækfugl.

Det tyder jo på det, jvf. de links Max gav.

Det irriterede mig bare, at jeg havde den ene fejl ud af de 70
spørgsmål.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Max

Dato : 13-10-06 08:22

Hej Niels

> Det irriterede mig bare, at jeg havde den ene fejl ud af de 70
> spørgsmål.

Det er jo et problem når vores skolelærdom bliver outdated :)

Mvh Max

Fra : Ole

Dato : 13-10-06 16:54

Den slags tal er sædvanligvis baseret på optællinger foretaget af Dansk
Ornitologisk Forening.

Her foretages årligt to optællinger (punkttællinger) hvor mange frivillige
optæller fugle og indrapporterer hvad de ser.

Prøv at se hjemmesiden www.dof.dk og gå ind under punktet "Danmarks Fugle",
her kan du vælge solsorten, og deraf fremgår netop at denne er den
almindeligste.

Mvh
Ole Jensen (ikke den samme som tidligere har svaret)

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-10-06 17:55

"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev
> Det irriterede mig bare, at jeg havde den ene fejl ud af de 70
> spørgsmål.

Det viser blot at du ikke er alvidende. Pralrøv.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Harry Lund

Dato : 14-10-06 09:38

Og jeg som troede at Bogfingen var den almindeligst !
Harry

Fra : Harry Lund

Dato : 14-10-06 10:58

Den staves med K
Harry

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-10-06 13:49

"Harry Lund" <hcnl@mail.dk> skrev
> Og jeg som troede at Bogfingen var den almindeligst !

Og almindeligste ender på e

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen