Bæreevne for plakegulv
Fra : Jeppe

Dato : 12-10-06 06:23

Hej

Jeg stillede i går nedenstående spørgsmål i dk.fritid.hus-og-have
(news://news.tele2.dk:119/DDcXg.339$236.235@news.get2net.dk). De svar
jeg har fået ser lidt nedslående ud i forhold til mit projekt :(. Hvad
siger I?

Her kommer det så.... (spørgsmålet):

Jeg bor på 3. sal i en ejendom fra ca 1890. Gulvet er består af 12,5 cm
bredde fyreplanker, der er "fæstnet" med søm ca hver meter (det betyder
vel at der ligger nogle store bjælker under gulvet på tværs med en
meters afstand, som bærer det hele?).

Jeg skal til at sætte et 530 liters akvarie op. Akvariet er 55 cm dybt
og 160 cm langt. Det kommer til at stå på et bord med 6 eller 8 ben, som
jeg igen regner med at stille oven på en krydsfinérplade for at fordele
trykket. Akvariet kommer til at stå langs en bærende væg og på trævs
(ikke-parallelt) med gulvbrædderne. Samlet kommer det nok til at veje
omkring godt 700 kg. Mener I, der kan være problemer med gulvets bæreevne?

Tak
/Jeppe

Fra : Frandsen

Dato : 12-10-06 10:10

"Jeppe" <nej@nej.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (ikke-parallelt) med gulvbrædderne. Samlet kommer det nok til at veje
> omkring godt 700 kg. Mener I, der kan være problemer med gulvets bæreevne?

Måske en ingeniør i dk.videnskab kan "regne" den ud?

"gulvets bæreevne"? Når vægten bliver fordelt på krydsfinerpladsen, så vil
jeg tro, at selve gulvbrædderne nok skal holde. Hvis lægterne under
brædderne er placeret med 1 meters afstand, så kan en 160cm plade dække
over, enten 1 lægte eller 2 lægter, så spørgsmålet er vel, hvad for noget
gods består lægterne af, hvad og hvordan er de hæftet til ydervægen, eller
ligger de "bare" oven på "et eller andet", som brædderne så igen er lagt på?

Jeg aner ikke, hvor solidt etagebyggeri fra 1890 er, så en mere
videnskabelig indgangsvinkel kunne være påkrævet, med mindre, der findes
nogen her i gruppen, der er, eller har været i tilsvarende situation.

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 12-10-06 11:04

> [...]
> (ikke-parallelt) med gulvbrædderne. Samlet kommer det nok til at veje
> omkring godt 700 kg. Mener I, der kan være problemer med gulvets bæreevne?

Hej Jeppe
Hvis du får vægten fordelt på gulvet tvivler jeg ikke på, at gulvet kan
holde.
Det drejer sig om at få lavet en stabil bund for benene - underlaget må ikke
kunne gi sig.
Derfor kan jeg ikke lide, at du vælger en krydsfinerplade - den er i sig
selv bøjelig - hvad hvis du får pladen gjort våd?
Bordet må under ingen omstændigheder kunne "vride" sig - det gir store
muligheder for sprængt glas!
Jeg ville foreslå at benene bliver placeret i en gennemgående skinne (altså
< 160cm) af U-Jern.
De gamle gulve er stærke nok, men har den ulempe, at de gerne vil synke
under belastning - derfor skal du være omhyggelig når du skal sætte det hele
i vatter - du kan ikke regne med at det stadig er i vatter når det er blevet
fyldt med vand m.m.
Yderste hjørne længst fra væggen plejer at synke en del. Det vil derfor være
en fordel, hvis du får indstillelige ben, da du ellers skal til at "klodse
op", hvilket selvfølgelig godt kan lade sig gøre hvis du bruger omtalte
U-Jern som skinne. Det vil godt nok være svært, at lave det "pænt".
Jeg ville godt nok vælge 2 eller 3 mindre akvarier i stedet for 1 stort -
har du gjort dig tanker om hvor "dumt" sådan et stort akvarium er, når du
skal "arbejde" i det?
NB. Husk at få tegnet en forsikring.

Hilsen
Jørgen

Fra : Martin Bak

Dato : 12-10-06 20:15

"Jørgen Jørgensen" <jjdan@galnet.dk> skrev i en meddelelse

Jeppe, bemærk fraværet af rædselshistorier (indtil videre) i denne gruppe,
hvor man ellers har alle erfaringer med tanke af alle størrelser.
Dit projekt kan lykkes! især fordi du med dine indlæg udviser rettidig omhu.

Martin

Fra : Martin Bak

Dato : 12-10-06 20:20

> [...]
> har du gjort dig tanker om hvor "dumt" sådan et stort akvarium er, når du

he ;) det er da ikke ret stort.

Martin

Fra : Claus 6000 Kolding

Dato : 12-10-06 20:34

att Martin

hæ hæ det syntes jeg nu heller ikke... jeg startede med et 530 for et år
siden, nu har jeg et 1100,160,128 og 60 liters ( og 500 står i garagen)
man bliver hurtigt smittet

Fra : Claus 6000 Kolding

Dato : 12-10-06 20:31

Jeg kan umiddelbar ikke se noget problem i at sætte et 500 liters akvarie op
i en lejlighed... det kommer kun til at trykke med 100 kg pr ben, fordelt
over 160 X 55... selvfølgelige vil gulvet synke og benene justeres et par
gange under fyldningen.
hvor mange har ikke haft en vandseng i sådan en lejlighed ? prøv lige at
regne den ud 50*180*200 / 1000 = 1800 kg...
hvis plankerne er så stabile at de ikke giver sig når du går hen over dem,
skulle det heller ikke give de store problemer med vrid.

held og lykke med dit 500 liters akvarie... en rigtig fed størrelse som du
nok skal få masser af glæde af.
Mvh
Tømrer Claus

Fra : Jeppe

Dato : 13-10-06 07:06

Hej

Tak for svarene. Jeg har besluttet mig for at lægge planerne om 530'eren
på hylden for denne gang. Jeg har snakket med en del mennesker
omkring det efterhånden, og jeg får noget blandede meldinger fra dem.

Jeg har tidligere haft et 420 liters -- og det synes jeg var alt for
lille, så synes nu faktisk ikke en 530 er stor :). Drømmen er en 900
eller derover, men det må komme når jeg flytter i hus engang.

Jeg har netop købt et 128 liters akvarie (det er ikke meget, ved det
godt!) så jeg kan få stillet de værste abstinenser. Planen er nu blevet
ændret til, at jeg vil forsøge at starte et 250 liters saltvandsakvarie
op i stedet. Det har altid lidt været den uopnåelige drengedrøm :).
Efter hvad jeg har læst omkring saltvandsakvarier, så er det en fin
starterstørrelse da udstyrsudgifterne ikke løber helt løbsk så.

Lige et lille sidespørgsmål: Jeg bor i Aalborg -- kan det virkelig
passe, at der ikke er nogle forhandlere her omkring, der sælger
saltvandsartikler?

/Jeppe

Fra : Ove

Dato : 13-10-06 16:04

Jeppe wrote:

> [...]
> lille, så synes nu faktisk ikke en 530 er stor :). Drømmen er en 900
> eller derover, men det må komme når jeg flytter i hus engang.

Hvis du vil have et helt præcist svar kan du henvende dig til en
bygningsingeniør og få foretaget en beregning, men det er ret dyrt
5000-10.000 kr.

Ove

Fra : Lars Steen

Dato : 14-10-06 00:19

Hej Jeppe.

Jeg ville ikke være bange for det 530 jeg har også trægulve ( Rigtig ege
parket ) og der er ikke noget der giver sig det mindste, det er også 530l
saltvand i den ene ende af stuen og et 430l i den anden ende, heller ikke
noget problem der.

Men jeg vil nok ikke lægge en krydsfiner plade under jeg vil lægge en
tykkere plade eller som jeg har de nye borde de fordeler vægten bedre.

Der er også nogle i Nordjylland der sælger saltvands artikler, men fisk tror
jeg at det nærmeste er Viborg, Randers og Risskov v/ Århus.

Så vil du ha' saltvand så bare klø på, hel og lykke uanset hvad du gør.

Mvh. Lars Steen

> [...]
>
> Lige et lille sidespørgsmål: Jeg bor i Aalborg -- kan det virkelig passe,
> at der ikke er nogle forhandlere her omkring, der sælger

Hent en gratis SPAMfighter her.