Nu kniber det
Fra : Henning Madsen

Dato : 06-10-06 20:54

På en form er der en image komponent, hvorpå der er tegnet en lille cirkel.
Når musepilen rammer cirklen bliver den til et kryds, når den forlader
cirklen er den igen normal.
Aktivere man venstre museknap og forlader cirklen forbliver musepilen et
kryds.
Nu vel jeg gerne 'udføre noget' når jeg slipper venstre museknap, alså kun
hvis musepilen er et kryds.

Det jeg prøver på er at flytte et af mange cirkler på en image.
Er der en måde man kan lave denne forespørsel på
eller er jeg helt forkert på den ?

Er der en der har løsningen vel lidt hjælp være velkommen. Helst i begynder
sprog.

Med venlig hilsen
Henning

Fra : Jørgen Højrup

Dato : 06-10-06 21:11

Hej

Kan du ikke bare implementere dine cirkler som objekter - dvs. have en
klasse struktur som indeholder eks, status,position, størrelse, farve og
deslige på den enkelte cirkel og så bare bruge eventet som bliver fyret når
du slipper musetasten.
Hvis du vil have det mere udførligt eksempelvis med et eksempel så må du
lige sige til.

Fra : Henning Madsen

Dato : 06-10-06 21:56

Tak for svaret Jørgen Højrup
Lidt nostalgi
På skærmen er der en tegning af matriklen, med bede o.s.v.
I bedene er der sat mange Liljer, markeret med omtalte cirkel.
X Y kordinatorene og navne er alle gemt i en IniFil.
Musetasterne er programmeret til mange ting,
Navnerettelser,tilføjelser,navngivning og meget mere.
Derfor er omtalte funktion 'hvis det virkede' en brugervenlig måde at gøre
det på
Når cirklen fanges og kørseren bliver et kryds kan jeg hente X-Y positionen
og overskrive med de nye
X-Y positioner når venstre musetast slippes, men det må jo kun være mugligt
når det er en flytning.
Håber dette gav et intryk af hvorfor jeg ønskede først nævnte metode ??
Henning

Fra : Jørgen Højrup

Dato : 08-10-06 19:12

Hej

Jeg skal prøve at se på det imorgen.

Fra : Henning Madsen

Dato : 08-10-06 21:31

"Jørgen Højrup" <jhc@nc-software.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg skal prøve at se på det imorgen.

Det glæder jeg mig til Jørgen, har imellemtiden prøvet at forenkle problemet
og lavet dette forsøg.
Problemet er at det er ligemeget om det er venstre eller højre museknap der
aktiveres.
I begge tilfælde bliver X og Y gemt i variablerne GlX og GlY.
Ønsket er at det kun er når venstre museknap aktiveres og at Cursoren er et
kryds.
var
Form1: TForm1;
GlX : Integer;
GlY : Integer;
implementation

{$R *.dfm}

//------------------------------------------------------------------------------
procedure TForm1.FormShow(Sender: TObject);
var
X, Y : Integer;
begin
GlX := 0;
GlY := 0;
X := 210;
Y := 220;
With Form1.Image1.Canvas Do
Ellipse(X-4,Y-4,X+4,Y+4);
end;
//------------------------------------------------------------------------------
procedure TForm1.Image1MouseMove(Sender: TObject; Shift: TShiftState; X,
Y: Integer);
var
R : Integer;
begin
R := 4;
If sqrt(sqr(X-210)+sqr(Y-220))<=R then
begin
cursor := crCross;
GlX := X;
GlY := Y;
end
else
begin
cursor := crDefault;
end;
end;
//------------------------------------------------------------------------------
procedure TForm1.Image1MouseDown(Sender: TObject; Button: TMouseButton;
Shift: TShiftState; X, Y: Integer);
begin
Edit1.Text := '';
If (Cursor = crCross) And (Button = mbLeft) then
Begin
GlX := X;
GlY := Y;
end;
Edit1.Text := IntToStr(GlX)+ ' '+ IntToStr(GlY);
end;
//Blot til kontrol af GlX og GlY
begin
Edit2.Text := '';
Edit2.Text := IntToStr(GlX)+ ' '+ IntToStr(GlY);
end;
end.
Håber du har en løsning
Hilsen Henning