Perspektivtegning
Fra : Ole

Dato : 27-09-06 21:37

Hej NG

Fruen maler nogle fede malerier.

Men, men, men - i perspektivtegning er hun helt blank. Hun kan ikke tegne en
simpel træklods.

Jeg lovede så at tjekke ud på nyhedsgrupperne om nogen af jer kloge folk
herude kender et godt sted på nettet, hvor der er en turorial, hun kan
klikke ind på og få det lært.

Så - det er spørgsmålet.

På forhånd tak for hjælpen

Ole

Fra : Henrik 'Egern' Jense~

Dato : 28-09-06 09:34

Ole skrev i en meddelelse ...
> Hej NG

Davs du....

> Fruen maler nogle fede malerier.

Er der et sted, vi kan se disse malerier online?
Jeg vil gerne se de fede malerier...

......HEJ
.....| Drixieland.dk - Hvis du har tid til mere |.....

Fra : Ole

Dato : 28-09-06 17:50

"Henrik 'Egern' Jensen" <cj_egern@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Davs du....

> Er der et sted, vi kan se disse malerier online?
> Jeg vil gerne se de fede malerier...
>

> .....HEJ
> ....| Drixieland.dk - Hvis du har tid til mere |.....

hav tålmodighed, for jeg er ved at bygge et site

mvh ole

Fra : BA

Dato : 28-09-06 20:44

Hun skal simpelthen male hvad hun ser, og ikke hvad hun ved/tror hun ser.
Kik på motivet 9/10 af tiden og tegn/mal 1/10 af tiden.
Let ikke?

Har selv modtaget tegne/maleundervisning.

Bortset fra det kan man låne mange gode bøger om emnet på bib - de er også
lettere at have lioggende på bordet ved siden ag papir og blyant

--
Venlig hilsen
BA

OBS: Ved direkte henvendelse, skal du fjerne dyret fra min emailadresse.....

Fra : habina

Dato : 29-09-06 19:14

Ole skrev;

Fruen maler nogle fede malerier.

Men, men, men - i perspektivtegning er hun helt blank. Hun kan ikke tegne en
simpel træklods.

<
<
Venstre hjernehalvdel er den tænkende/logiske hjernehalvdel, højre halvdel
er den følende/intuitive, den der ikke bruger ord, men syn. Så derfor er et
rigtig godt tip til hvordan man kan lære at 'se noget', at kopiere billeder
man har vendt på hovedet, for så kan hjernen nemlig ikke tænke at den ved
hvordan en ting ser ud, men er tvunget til at 'se' med en kunstners øjne,
hvilken er den højre hjernehalvdel, synet. Det er en fantastisk fornemmelse
når man har lært at skifte til højre hjernehalvdel, for har man først prøvet
det ved brug af ovenstående metode, kan man nemlig gøre det bevidst.

Lad mig høre hvordan det går hende! (undskyld det lange svar, men jeg
brænder selv for emnet)

Venlig hilsen
Habina

Fra : Ole

Dato : 30-09-06 11:08

"habina" <habinaart@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det ved brug af ovenstående metode, kan man nemlig gøre det bevidst.
>
> Lad mig høre hvordan det går hende! (undskyld det lange svar, men jeg

Ikke undskylde. Når man snakker om hjerner og hvordan de fungerer er det
svært at gøre det kort.

Og tak for svaret. "At tegne er at se" er jo en af klassikkerne om emnet.

Du hører nærmere.

Ole

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 29-09-06 21:55

Ole skrev:

> Fruen maler nogle fede malerier.
> Men, men, men - i perspektivtegning er hun helt blank.
> Hun kan ikke tegne en simpel træklods.

Jeg kan huske at vi lærte "tricket" i folkeskolen.

Nøgleordet er "forsvindingspunkter".
Ved øvelser i perspektivtegning kan man bruge en
lineal som hjælpemiddel. Hvis man fx vil tegne en klods,
en kasse eller et hus, hvor man ser et hjørne og to sider,
skal man have to forsvindingspunkter, som enten kan
være indenfor eller udenfor motivet.

Her er et par links, hvor man ser princippet:
<
http://www.kdassem.dk/undervis/rum/MP5.html

<
http://www.intermat.dk/servlets/pdf/5/perspektivtegn.pdf#search=%22perspektivtegning%20forsvindingspunkter%22