SS pistol ?
Fra : Cyberiade.it Anonymo~

Dato : 24-09-06 02:07

Hej
Min morfar er lige død - har været gammel frihedskæmper og har nakket nogle
SS officerer i sin tid i 1940-erne og taget deres pistoler mv.
Jeg får nok snart sådan en pistol og vil høre om man må bruge den i
skydeklub når man ikke har jagttegn og våbentilladelse ?

Må jeg bruge den på privat grund hvis jeg tager et jagttegn ?
Og hvad med våbentilladelse ?

Den bruger 10mm patroner, kan man købe dem idag og hvor ?

Hvad er sådan en SS pistol værd ?
Og er det så synd at bruge den ?

Fra : Kito

Dato : 24-09-06 08:19

"Cyberiade.it Anonymous Remailer" <anonymous@remailer.cyberiade.it> skrev i
en meddelelse news:b45a18a496c7bd14248655df195060cf@remailer.cyberiade.it...
> [...]
> Og hvad med våbentilladelse ?
>
> Den bruger 10mm patroner, kan man købe dem idag og hvor ?

Det er mange spørgsmål på en gang.
Det første du skal gøre er at henvende dig til politiet, som sikkert vil
beslaglægge pistolen. Du kan måske få lov til at beholde den, hvis den
bliver gjort ubrugelig og så på en samlertilladelse.
Gør du ingen ting vil du risikere stor bøde samt fængselstraf, da kravene
til ulovlig opbevaring af pistoler er strenge.
Med hensyn til skydeklubber er det banen instruks der fortæller om våbnet må
bruges der.
Jeg skriver ikke for at tage modet fra dig, men kun fordi du skal omkring
politiet, som er de bedste til at råde i denne sag.

vh
Poul

Fra : Buhl

Dato : 24-09-06 22:21

"Cyberiade.it Anonymous Remailer" <anonymous@remailer.cyberiade.it> wrote in
message news:b45a18a496c7bd14248655df195060cf@remailer.cyberiade.it...
> [...]
> Og hvad med våbentilladelse ?
>
> Den bruger 10mm patroner, kan man købe dem idag og hvor ?

Hej ??
Du må formegentlig gerne anvende pistolen i en skytteklub, men den skal
formegentlig opbevares i klubben, da reglerne for pistoler er meget strenge
her i landet. Hvis du stille og roligt går ned til din nærmeste sherif og
fortæller ham historien er jeg sikker på du får frit lejde til at aflevere
pistolen - da du ikke kan få tilladelse til at besidde den (den skal
opbevares i en skytteklub) vil han 100% sikkert inddrage den. Spørgsmålet er
så om du kan få den registreret og overdraget til den skytteklub du bliver
medlem af.
Om du har våbentilladelse eller jagttegn er sådan set ligegyldigt - du får
ikke lov til at besidde pistolen - kun anvende den i skytteklubsregi.

Hvis pistolen er i fin stand er det vel ikke synd at bruge den - mange
danske jægere anvender gamle konverterede militærrifler der er +80 år gamle.

Der findes ikke noget der mig bekendt hedder en "ss-pistol" - du må være
lidt mere specifik. Generelt set anvedte hitlers "lystige svende" to typer
pistoler - walther p38 (se link: http://en.wikipedia.org/wiki/Walther_P38)
og den dyre og sjældne (og i dag eftertragtede) Luger P08
(http://da.wikipedia.org/wiki/Luger_P08) - denne anvendes ofte af officerer.
(Det er den du ser alle amerikanske soldater er vilde med at få fat på i
band of brothers...)Der er i dag lavet begrænsede "genoptryk" af denne
eftertragtede model der koster i omegnen af 60-70.000,- regn dog ikke med
noget i den retning - et antikvitetshus med speciale i våben vil kunne give
dig en god prisangivelse hvis du hoster op med navn og modelnummer. Begge
våben skyder med 9mm parabellum der kan købes gennem skytteforeninger.

Er du sikker på at det er en tysk pistol (og at din morfar "nakkede"
SS-officerer under krigen - SS-officerer kæmpede under krigen, og var
udstationeret langt fra "flødeskumsfronten" her i DK) Min egen morfars
håndvåben, som er blevet afleveret til politiet, var svjv. alle af
engelsk/amerikansk oprindelse og stammede fra nedkastningerne som de
allierede foretog til modstandsstyrkerne. En amerikansk Colt
1911(http://www.m1911.org/) skød f.eks. med ammunition der måler ca.10,5mm
ammunition.

Håber det hjalp, eller må du spørge igen...

Mvh.
Buhl

Fra : Claus Espeholt

Dato : 25-09-06 12:05

Som også andre har sagt, så er den eneste mulighed for at beholde sådan en
pistol er at du bliver medlem af en skytteklub. I vores skytteklub vil
pistolen så blive opbevaret som et foreningsvåben, og når du så har været
aktiv skytte der nogle år - så vidt jeg husker to år - så må du selv få
pistolen og opbevare den hjemme.
Der findes ikke 10 mm pistoler fra krigens tid. Det må være en anden
kaliber. Du skal være opmærksom på at pistolens længde mindst skal være 210
mm, så hvis det er en 7,65 PP, HSc, Mauser M/34, Sauer 38 eller lignende så
kan du godt glemme alt om at lovliggøre pistolen.
mvh
claus
PS jeg har en ledig licens til en pistol der er lang nok f.eks. P08 eller
P38

Fra : N/A

Dato : 26-09-06 08:08

Fra : Claus Espeholt

Dato : 26-09-06 08:08

> Og CE skriver at pistoler ikke kan lovliggøres hvis de er under 21cm.
> Denne
> P08 er 21cm, må jeg så bruge den i skytteklub ?

En P08 (Parabellum, Luger) overholder kravet om mindstelængde. Jeg solgte en
anden for et halvt år siden til en som også bruger den i en skytteklub.
Prisen vil afhænge noget af om den er nummerens (samme nummer på alle dele),
stand mht løb og brunering og koderne der øverst på knækleddet. Folk vil
helst have noget med mange nazi-pipfugle - dvs. en sen model.
Bemærk at mange er interesseret i sådan en P08, men kun få har en ledig
licens, så de rent faktisk må købe den.
mvh
claus

Fra : Lars Christensen

Dato : 26-09-06 14:28

hej claus

hvad mener du med "ledig licens"?
den gamle regel med x-antal grovpistoler i hele landet er jo væk....

mvh.

Fra : Claus Espeholt

Dato : 27-09-06 10:00

"Lars Christensen" <222lars.kaufmann@mail.dk (fjern 222)> skrev i en
meddelelse news:45192ac8$0$12674$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> hej claus
>
> hvad mener du med "ledig licens"?
> den gamle regel med x-antal grovpistoler i hele landet er jo væk....
>
> mvh.

Hej
Mig bekendt må man kun have 2 grovpistoler (9mm / .38 special). Dog kan de
som allerede har haft flere på tilladelse få lov at beholde dem. Er det
lavet om for nyligt ?
mvh
claus

Fra : Lars Christensen

Dato : 27-09-06 14:12

> [...]
> som allerede har haft flere på tilladelse få lov at beholde dem. Er det

ja, men du kan da stadig søge om at få en tilladelse mere..... mit
"våbenkontor" har da fortalt at der er flere der har fået "nummer 3" i
grovpistol, og bare du har en grund (forskellige skydedicipliner mm.) skulle
det da ikke være et problem.

mah

Fra : Claus Espeholt

Dato : 27-09-06 14:21

"Lars Christensen" <222lars.kaufmann@mail.dk (fjern 222)> skrev i en
meddelelse news:451a78c4$0$20283$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> "våbenkontor" har da fortalt at der er flere der har fået "nummer 3" i
> grovpistol, og bare du har en grund (forskellige skydedicipliner mm.)

Jeg mener at det er tilladt med 2 pistoler i kal. .30 og 2 i kal. .38 / 9mm.
Jeg tror det er meget svært at få den 3. i .38 / 9mm.
mvh
claus

Fra : sailor99

Dato : 27-09-06 13:01

> [...]
> Og hvad med våbentilladelse ?
>
> Den bruger 10mm patroner, kan man købe dem idag og hvor ?

Hej!

Jeg er ked af at vælte alle spekulationer, men i samtlige landets
politikredse vil du få at vide, at pistolen er at betragte som ulovlig
våbenbesiddelse, da den ikke er registreret.
Du kan måske få lov til at aflevere den uden at få en bøde med hjem, men gør
dig ingen illusioner om at få den lovliggjort. Det blev fastslået med store
bogstaver efter den sidste periode med frit lejde for aflevering af ikke
registrerede våben.
Så glem alt om handel eller skytteforening! Så er det op til din
moral/samvittighed at afgøre, hvad du vil med pistolen. - Mit råd er helt
klart at få den afleveret.

Mvh

Georg

Fra : Lars Christensen

Dato : 27-09-06 14:09

"sailor99" <sailor99@removeoekgnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> Mvh
>
> Georg

>der er faktisk mulighed for at få registreret , hvis man er i en

se dette link, i afsnittet "hjælp"
http://www.skytten.dk/SKV/Vejledning-SKV-sept06.pdf

Fra : Claus Espeholt

Dato : 27-09-06 14:26

Miin far "solgte" for ca. 10 år siden en parabellum til Hunters House for
400 kr. Tasken og ekstra magasin alene var mere end 400 kr. værd !
(Det var før jeg havde mulighed for at få den registreret) AK ja
claus

Fra : Lars Christensen

Dato : 27-09-06 18:15

> [...]
> 400 kr. Tasken og ekstra magasin alene var mere end 400 kr. værd !
> (Det var før jeg havde mulighed for at få den registreret) AK ja

ejeren der, har vist altid hyttet sit eget skind, på sin egen specielle
måde, der har kostet os andre dyrt.....

ja, i dag er man nok mere opmærksom på diverse stempler mm. på de gamle
tasker....

mvh.

Fra : Kell Petersen

Dato : 29-09-06 03:22

det er da noget pis at skrive at man ikke må besidde en pistol
Og at den skal ligge i en forening..

Men den caliber kan man desværre vist ikke bruge i foreningerne.
Så gem den væk eller spørg om de kunne tænke sig at udstille den i
Tøjhusmuseet

http://www.thm.dk/

http://www.thm.dk/samling/indsaml6_ny.htm

Hvis den har nogle spændende stempler , eller mærker på ,, eller har et
orginalt eller ubrugt look ,samt er 100% komplet, evt, rensesæt og tilbehør
Så ville de være glade for sådan en dims

Skal den lovliggøres skal den registreres til
dekorationsbrug/undervisningsbrug .
Men bliver dermed gjort ubrugelig,, og det er sku syndt

Fra : Buhl

Dato : 29-09-06 10:29

"Kell Petersen" <NOshivSPAM@VELprivat.dk> wrote in message
> det er da noget pis at skrive at man ikke må besidde en pistol
> Og at den skal ligge i en forening..

Tjah, manden spurgte til paragrafferne omkring et formodenligt fuldt
funktionsdygtigt håndvåben, og han fik svar efter paragrafferne - alt andet
end at svare folk på det de spørger om er da noget pis ??

> Men den caliber kan man desværre vist ikke bruge i foreningerne.
> Så gem den væk eller spørg om de kunne tænke sig at udstille den i
> Tøjhusmuseet

Nu ved vi ikke hvad kaliber det er helt præcis - men er det eks. en 9x19mm
som meget tyder på, så kan du købe en lige her (til foreningsbrug):
http://www.korsholm.dk/Default.asp?ID=320&M=Shop&PID=439&ProductID=5222 -
så hvis mandens pistol er en 9x19 er den nok ikke helt ulovlig.

> [...]
> orginalt eller ubrugt look ,samt er 100% komplet, evt, rensesæt og
> tilbehør
> Så ville de være glade for sådan en dims

Hvis det er taget af nogle "SS-officerer" hans morfar havde "nakket" er
sandsynligheden for komplet rensesæt og tilbehør nok begrænsede

> Skal den lovliggøres skal den registreres til
> dekorationsbrug/undervisningsbrug .
> Men bliver dermed gjort ubrugelig,, og det er sku syndt

Enig, men han kunne jo starte med at skrive hvilken model det er, så finde
ud af om han vil gemme eller bruge den - der er jo erfarne skyttefolk
herinde der kender reglerne.....

Mvh.
Buhl

Fra : Kell Petersen

Dato : 03-11-06 18:49

Nu skriver han at den bruger 10 mm patroner ,, så jeg var lidt naiv at tro
at det sikkert var en 10ér mm = ca cal.45
Men det er sikkert længden af Patronhylstret ,, så vi lader den stå åben
lidt endnu

Fra : Claus Espeholt

Dato : 29-09-06 20:32

"Kell Petersen" <NOshivSPAM@VELprivat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Skal den lovliggøres skal den registreres til
> dekorationsbrug/undervisningsbrug .
> Men bliver dermed gjort ubrugelig,, og det er sku syndt

En Parabellum også kaldet P08 eller Luger er i kaliber 9x19 mm. Våbnet kan
besiddes på skytteforeningstilladelse, men jeg tror sailor har sagt nogle
kloge ovenfor - læs dem.
Det er jo ikke sådan at politiet viser sig fra den venligste side hvis man
dukker op med en hidtil ulovlig pistol. De spørger ikke "hvordan kan vi
sørge for at gøre den pistol lovlig ?" Nej de vil sikkert sige "smid den på
disken og kom ud af døren i en vældig fart, inden vi har bemærket hvem du
er". Det er det letteste for dem - og måske lidt forskelligt fra våbenkontor
til våbenkontor. Det reaktionsmønster forhindrer våben i at komme frem i
dagens lys og blive registreret. Jeg forstår ikke at Justisministeriet ikke
giver frit lejde så pistoler og geværer kunne blive registreret uden
nærgående spørgsmål - dog selvfølgelig undtaget våben som er registreret i
kosterregistret.
mvh
claus

Fra : Claus Espeholt

Dato : 29-09-06 20:19

"Lars Christensen" <222lars.kaufmann@mail.dk (fjern 222)> skrev i en
meddelelse news:451ab1ae$0$20274$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> måde, der har kostet os andre dyrt.....
>
> ja, i dag er man nok mere opmærksom på diverse stempler mm. på de gamle

Ja I HH har de nok mærket på min far at han skulle af med den - og at han
vist ikke havde andre ideer mht. købere af Parabellummen. Så bliver prisen
derefter.
En kammerat fortalte en gang at var ansat i en lille våbenforretning med
parkering ud for. Når der så dukkede en bil op, hvor man tydeligt kunne se
at mand og kone diskuterede heftigt (= konen sikkert sagde. Jeg vil ikke
have det lort i mit hus) - og så manden kom ind med nogle våben han ville
sælge - ja så fik han kun tilbudt en meget ringe pris.
mvh
claus

Fra : DR.TooFast

Dato : 04-10-06 12:30

Hej.

Jeg har sidet og læst en del af besvarelserne, og kan kun give dem ret i at
politiet vil nuppe den.! Med hensyn til en skytte forening, er det rigtigt
at du muligvis kan bruge den der hvis eller banen er godkendt til den ammo
den bruger, jeg ved fra min egen skydeklub at vi ikke skyder med mere en 9mm
indendørs.! men hvis klubben er villig, så er der ingen problemer idet.! i
vores klub skal du være pistolskytte i mindst 2 år før du kan få en bære
tilladelse, men så kan du også have den derhjemme, den skal sikker bare
opbevares i et våbenskab. Så hvis jeg var dig vil jeg gå igennem
skytteforeningen inde man tager kontakt til politiet.!

JR

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Claus Espeholt

Dato : 04-10-06 19:38

"DR.TooFast" <jhr_fjern_dette@danhunters.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal sikker bare opbevares i et våbenskab. Så hvis jeg var dig vil jeg gå
> igennem skytteforeningen inde man tager kontakt til politiet.!

Ja i min skytteforening har vi kun grovpistoler / revolvere; det er ikke det
der er problemet - problemet er hvad politiet siger.
mvh
claus
(Man kan blive medlem i den skytteforening for kun 300 kr. om året)

Fra : Kell Petersen

Dato : 03-11-06 19:22

> [...]
> mvh
> claus
> (Man kan blive medlem i den skytteforening for kun 300 kr. om året)

Har man ikke mere de regler om skydekassen , Den skal kunne ligge i en kasse
med bestemte mål og låg på ..
Mindre end 6" og ikke korter en 5" eller sådan noget
Hvor mange cm løb, og caliber størrelse
Hvis den bruger 10 mm Patroner ,, så er det kun udlands brug f.eks Sverige

Sådan var det i hvertfald for 10-15 år siden
Og "tror jeg nok" Alle som havde grovere end 357 / 9 mm,
Kørte på dispensation , på grovere våben, til sveriges brug ,, hovedsagligt
Veksel piberne til HKog PeterStahl og Colt og Springfield

Værløse skytteforening er inde i reglerne på dette område endnu, tror jeg