"smagsdommeri"?
Fra : Charlotte West

Dato : 24-09-06 01:16

Hej alle her i NG

Jeg er lærerstuderende på 4. år og er lige pt ved at skrive en opgave i
Natur/Teknik om fossiler på Bornholm. Nu er det sådan, at jeg i
begrundelser for emnevalg, har rodet mig ud i en diskussion om
konsekvenserne af negative fordomme, som f.eks at palæontologi er kedeligt.
Her nævner jeg, som eksempel underholdningsprogrammet AMIGO, som netop i
denne forbindelse, forarger mig voldsomt, mhp smagsdommeri overfor
holdninger til naturvidenskabelige emner hos børn og unge. Ved ikke om
nogle her i NG har set det, men jeg kunne vældig gerne bruge lidt respons i
forhold til diskussionen, da min mand mener, jeg er lidt "sippet". Ikke
fordi han hverken er lærer eller studerende, men jeg plejer da nok at
reflektere over hans meninger.
Selve programmet AMIGO er vel grundlæggende OK. Jeg tror da bestemt, at
børn synes, det er vældig sjovt, både at være med i studiet og at se
programmet. Det er iøvrigt blevet kåret til Bedste underholdningsprogram
for børn mellem 3-14 år på Nordisk Barne-TV Festival i 2005.
Nå, men der, hvor jeg synes, der ligger nogle uheldige signaler, er til
sidst i programmet, - i stigen. Her er præmiestigen bygget op, med absolut
uønskede og kedelige præmier nederst i stigen og spændende ønskværdige
præmier, som Lalandia og en tur til Oslo øverst. Alle præmier er
illustreret med et lille filmklip og her ligger tydeligvis en uheldig
formidling i, at f.eks besøget på geologisk museum er kedeligt og f.eks på
biblioteket medfølger en kop te. Svært at forklare, hvis I ikke har set
det.
Nå, men det korte af det lange er, at jeg har brug for lidt repons på
diskussionen, så jeg håber I vil tænde og se det sidste kvarter, hvis I
ikke har set det før. Min mand mener, at det bare er sjovt og ironisk, hvor
jeg altså er tilbøjelig til at mene, at dette "smagsdommeri" kan få
uheldige konsekvenser for børn og unges holdning og interesse for
naturvidenskabelige emner.
Hvad siger I?

På forhånd Tak!
--
De bedste hilsner
Charlotte West

- fjern fornavnet på den prægtige skuespiller i min mail.

Fra : René Bloch

Dato : 24-09-06 20:38

> [...]
> jeg altså er tilbøjelig til at mene, at dette "smagsdommeri" kan få
> uheldige konsekvenser for børn og unges holdning og interesse for

Hej Charlotte

Det vil jeg da mægtig gerne...men...kunne du komme med et hint sådan mht.
kanal, tidspunkt osv. (

hilsen René

Fra : Charlotte West

Dato : 01-10-06 00:26

On Sun, 24 Sep 2006 21:37:32 +0200, René Bloch wrote:

> Hej Charlotte
>
> Det vil jeg da mægtig gerne...men...kunne du komme med et hint sådan mht.
> kanal, tidspunkt osv. (
>
> hilsen René

Ups, det glemte jeg lige i farten, - ikke nemt, når hjernen "fossilerer"?
DR 1 Fredage kl. 17.30 - 18. Amigo

Har tænkt lidt nærmere over det, og er vel egentlig nået frem til, at det
måske mere handler om at give eleverne en stabil mediekompetence, så de kan
opøve evner, der gør dem i stand til selv at vurdere "smagsdommeriet"?
Men jeg vil meget gerne høre jeres mening alligevel, da jeg endnu ikke helt
har sluppet min forargelse. I disse tider, hvor der i høj grad mangler
studerende (læs: især piger) på naturfagsstudierne, så er det vel ikke den
bedste motivation, der gives børn og unge i Amigo?

Glæder mig til at høre fra Jer ;c)

Fra : Charlotte West

Dato : 12-11-06 00:39

On Sun, 24 Sep 2006 02:16:19 +0200, Charlotte West wrote:

> [...]
> biblioteket medfølger en kop te. Svært at forklare, hvis I ikke har set

Hej igen!

Fik ikke så meget respons til min diskussion?
Nå, men det er også for sent nu. Så lige tilfældigvis Amigo i fredags
sammen med min datter, og det er faktisk lidt morsomt, at netop præmierne i
præmiestigen er ændret i de nye programmer. Nu er de "nederste" kedelige
præmier ikke længere af naturfaglig karakter, men f.eks et besøg på det
lokale kommunekontor.
Så det kan jo tænkes at andre kritiske røster er nået redaktionen, - eller
at de evt. selv har indset de uheldige signaler???
Har prøvet at søge efter nogle begrundelser for ændringerne på nettet, men
kan ikke finde noget?