Nutidsværdi?
Fra : Christian Madsen

Dato : 10-09-06 22:33

Hej Alle,

Jeg har fået stillet en ret simpel opgave, men jeg er faktisk ikke
sikker på løsningen af den.

Opgaven lyder således:
"Beregn nutidsværdien af en kapital, der om 20 år andrager 100.000 kr.,
når den årlige forentning er 10 %"

Hvordan gøres dette? Kan det passe, at jeg skal bruge en formel med
Sigma? Er der en der kan skære det ud i pap for mig?

--
Mvh. Christian Madsen

Fra : Jens Åge Holm

Dato : 11-09-06 22:12

On Mon, 11 Sep 2006 00:32:30 +0200, Christian Madsen wrote:

> [...]
>
> Hvordan gøres dette? Kan det passe, at jeg skal bruge en formel med
> Sigma? Er der en der kan skære det ud i pap for mig?

Min logik siger mig at nedenstående kan klare jobbet (medmindre at
nutidsværdi dækker over noget mere end de 100000 krs værdi nu - f.eks.
inflation, net present value og hvad jeg eller kan af buzz words).

x * 1,1^20 = 100000
x = 100000 / (1,1^20)
x = 14864,36 kr.

Jeg ved så ikke om det hedder noget bestemt - men jeg arbejder så heller
ikke med økonomi (eller ihvertfald kun inddirekte).

--
JÅH

Fra : RIP

Dato : 12-09-06 13:17

Resultatet er rigtigt.

mvh

René

Fra : Christian Madsen

Dato : 12-09-06 18:41

Jens Åge Holm skrev:

> [...]
>
> Jeg ved så ikke om det hedder noget bestemt - men jeg arbejder så heller
> ikke med økonomi (eller ihvertfald kun inddirekte).

tak

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen
PS: Da jeg kun er Stud.Jur kan jeg ikke ganratere rigtigheden at dette

Fra : Frank Hjorth Laursen

Dato : 19-10-06 21:37

Hej Christian

Jeg regner med at du har en Finans lommeregner.

FV=100.000
I/Y =10
P/Y = 1 C/Y= 1
N=20