SAS
Fra : cj

Dato : 26-07-06 16:22

Jeg har investeret nogen penge i SAS-aktien for 2 måneder siden, den er
faldet fra 70 til 60 over denne periode....

Er der nogen der ved hvor SAS er på vej henad iøjeblikket (nu med snarlig ny
direktør m.m.).....

Fra : Svenne Krap

Dato : 26-07-06 19:16

cj wrote:
> Er der nogen der ved hvor SAS er på vej henad iøjeblikket (nu med snarlig ny
> direktør m.m.).....

Hvis nogen vidste det ville de have travlt med at blive stinkende rige i
stedet for at hænge ud her :)

Sorry for det kække svar, kunne ikke dy mig. Der er per definition ikke
nogen, der VED disse ting, for så kunne man lave en perfekt plan. Det
strider mod hele dynamikken i aktiemarkedet (og DAKOLOS-princippet - "De
andre kan også læse og skrive").

Det, jeg tror du spørger om, det er om det er en god ide at tage tabet
nu eller håbe på noget bedre?

Det kommer an på din situation og risikovilje. Du kan tage dit tab nu
(så ved du hvad det er) eller du kan håbe at tabet forsvinder (men
frygte at det bliver større) i fremtiden.

Hvis du ikke har lyst til (potentielt) at tabe flere penge, så sælg.
Hvis du mener at aktien ikke kan komme mere op, så sælg.
Hvis du skal bruge pengene nu, så sælg.

Ellers tja. Men vigtigst af det hele, lad være med at hade sig selv
efterfølgende for at tage en beslutning. Stol på at du handlede udfra
bedste evner og du bare var uheldig.

Husk at man aldrig skal investere penge man ikke kan (eller har lyst til
at) tabe.

Fra : cj

Dato : 27-07-06 18:36

Tak for svaret....Ved godt aktier er en underlig størrelse mht. hvad der går
op og ned....Men stadig så må der være nogen mekanismer der siger at dette
er sundt at investere i og dette selskab er ikke (de professionelle
aktiefolk laver vel ikke total gætteværk)

Jeg har også aktier i selskabet ALK Abello, som arbejder med medicin til
græsallergi m.m.....Dette har været en rigtig god investering indtil videre,
så hvad jeg taber på SAS har jeg vundet og vinder jeg på ALk Men
spørgsmå¨let er om jeg hellere skulle investere i et andet lovende selskab
end SAS med de penge jeg har i overskud....Men jeg tror jeg er kommet frem
til at lade pengene blive stående i SAS (det er jo en langsigtet
investering, ligesom med ALK), og så se hvad der er sket om 1 år ca....

Fra : Svenne Krap

Dato : 27-07-06 19:58

cj wrote:
> [...]
> er sundt at investere i og dette selskab er ikke (de professionelle
> aktiefolk laver vel ikke total gætteværk)

Den basale mekanisme er nem nok at forklare (teorisk).

Du regner sammen hvad du regner med at firmaet tjener i al fremtid
(diskonteret til nutidskroner), hvilket er lig firmaets værdi, og så
dividerer du det med antal aktier og har kursen.

Når en nyhed kommer ind, så opdaterer du din forudsigelse og derfra ved
du hvad aktien er værd...

I praksis er det langt mere kompliceret da du også skal overveje
ændringen i forhold til markedets nuværende forventning.

Derfor har man set følgende "anormaliteter":
- et firma kommer med et milliard underskud men stiger kraftig (da det
var væsentligt bedre end forventet/frygtet)
- et firma kommer med et milliard overskud og styrtdykker (da det var
væsentligt lavere end ventet)

De professionelle bruger enormt mange ressourcer på at overvåge og
overveje sådanne ændringer.. og de har bestemt ikke altid ret.. en
velvalgt passiv porteføjle kan have bedre risiko/afkast-sammenhæng end
en professionel.

Svenne

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-06 15:10

Taber de ikke rutinemæssigt hver gang de bliver sat op mod en "abe" i en 1
års investering ?

Fra : Svenne Krap

Dato : 28-07-06 17:11

Jesper wrote:
> Taber de ikke rutinemæssigt hver gang de bliver sat op mod en "abe" i en
> 1 års investering ?

Jeg ved ikke om det er rutinemæssigt men jeg har (annekdote-) kendskab
til følgende "tests" af professionelle:

- taber mod aber, der trykker rød/grøn knap mens ticker-symboler farer
forbi på en skærm
- taber mod en computer, der laver det stik modsatte end dem
(forudsætter at begge parter kan shorte)
- taber mod en velvalgt passiv porteføjle (dog mest pga.
handelsomkostninger)

Men om disse test virkeligt giver et retvisende billede, tja det er
svært at svare på.

Svenne

Fra : Kim Jespersen

Dato : 28-07-06 15:44

cj skrev:
> [...]
> faldet fra 70 til 60 over denne periode....
>
> Er der nogen der ved hvor SAS er på vej henad iøjeblikket (nu med snarlig ny

Hvis jeg var dig, så ville jeg ikke realisere et tab, men derimod vente
på en administrativ løsning hos SAS, prisstabilitet på oliemarkedet og
den kritik der er af lavprisselskaber.
Jeg siger ikke at SAS aktien går mod himlen, men jeg tror der er lys forude.

Fra : cj

Dato : 28-07-06 22:14

Jeg beholder dem....SAS må da så at sige "komme på vingerne" igen...Det er
bare et spørgsmål om tid tror jeg.....

Så de vil være i min portefølje fremover + ALK abello....HVilke skal jeg
også investere i? Jeg har overvejet at tage sikre selskaber som Vestas og
DSV....Måske også danisco

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-07-06 22:25

Den 28-07-06 23.13 skrev cj følgende:

> Jeg har overvejet at tage sikre selskaber som Vestas og
> DSV....Måske også danisco

Jeg tror, det er de færreste, der vil placere Vestas i gruppen med sikre
selskaber.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nemmere, hurtigere og mere sikkert internet med Firefox.

Fra : cj

Dato : 29-07-06 01:42

Vestas er da et fremtidssikret selskab, idet verden bliver mere og mere
miljøvenlig...(dog langsomt, men sikkert)

Ville ønske der kom gang i brintbiler (hvilke selskaber skal man investere i
for at få part i dette eventyr når det starter på et tidspunkt?)

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 29-07-06 08:28

Den 29-07-06 02.41 skrev cj følgende:
> Vestas er da et fremtidssikret selskab, idet verden bliver mere og mere
> miljøvenlig...(dog langsomt, men sikkert)

At firmaet beskæftiger sig med noget, der er fremtidssikret, er ikke
ensbetydende med, at firmaet er fremtidssikret.

Nu vi alle sidder ved en computer, så lad os tage et nærliggende
eksempel. Browsere havde udsigt til at blive det helt store tilbage i
90'erne (og det er de da også blevet), så din investering i 1997 i
Netscape - det absolut førende browserfirma dengang - hvor meget er den
blevet værd i dag?

P.S. Når du svarer på indlæg i nyhedsgrupperne, må du meget gerne citere
i henhold til netiketten. Det vil sige, citer kun det du svarer på i
stedet for hele indlægget. Og anbring så dit svar under det citerede, så
man kan se, hvad du svarer på. Du kan læse lidt om fremgangsmåden her:
http://kimludvigsen.dk/diverse-nyhedsgrupper.html#citat

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Brug computeren som båndoptager, og optag direkte i mp3-formatet med det

Fra : Ivar

Dato : 30-07-06 15:22

Kim Ludvigsen skrev:

> At firmaet beskæftiger sig med noget, der er fremtidssikret, er ikke
> ensbetydende med, at firmaet er fremtidssikret.

Ja, teknologiaktier har vel bredt set været dårlig investering.

Ivar Magnusson

--
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
Hvis du er træt af at Outlook Express ikke finde ud af

Fra : Kim Jespersen

Dato : 29-07-06 16:42

cj skrev:
> [...]
> også investere i? Jeg har overvejet at tage sikre selskaber som Vestas og

Hvad du ellers skal investere i, handler alene om hvor risikovillig du er.
Som eksempel lavede jeg for et par år siden en (grundig) analyse af
Genmab og fandt en fair estimeret pris pr. aktie på 62 kr. og da var
aktien i kurs 53 eller deromkring, den var i hvert fald svagt
undervurderet.
Nu er biotekaktier noget af det mest usikre på markedet og jeg fandt da
også, at der var en noget høj risiko ved Genmab.
Men havde jeg haft risikovilligheden, kunne jeg idag have nydt en aktie
til kurs 201 eller en forrentning på 379%.

Så som Kim skriver, så er det svært at se Vestas som et sikkert selskab,
da Vestas er et meget følsomt selskab der (i mine øjne og beregninger),
således at det placeres med nogen risiko, dog ikke så højt som
biotekselskaber.
Eksemplet her er sket et par gange. En vindmøllepark sendes i udbud og
Vestas byder med en forventet rimelig chance for at vinde.
I sidste øjeblik byder et større selskab sig ind og nærmest eliminerer
Vestas forventede chance for at vinde, hvilket medfører et kraftigt dyk
i aktiekursen.
Vindmøller er så stor ordre at der ikke skal meget til at få kursen til
at svinge.

Du kan (næsten), med det blotte øje, se om en virksomhed der kan være en
god ting at investere i.

Gå ind på www.cse.dk, find et selskab som du finder interessant af en
eller anden grund og klik på aktien, eksempelvis Vestas. Inde på aktien
kan du trykke på "Interaktiv graf" og der kan du se hvordan aktien har
udviklet sig.
Hvis den har høj risiko (Prøv at vælge Genmab og "Fuld historik") så vil
den have store svingninger fra top til bund, hvis den har lav risiko, så
vil den være nogenlunde "stabil" i udviklingen.
Alle aktier svinger, men kan du tegne en nogenlunde lige streg i en
retning, helst op (Prøv at vælge Topdanmark og historik på 5 år), så er
det et mere "stabilt" firma.

Husk, historisk udvikling er ingen garanti for at det er sådan der
kommer til at gå, men det er en god indikator for hvor godt et selskab
er i forhold til markedet.
Her kommer sund fornuft så ind i billedet. Aktiemarkedet er meget
konjunkturafhængigt. Har vi højkonjunktur, så går det som regel også
godt på aktiemarkedet. Har vi lavkonjunktur, så er de positive
bevægelser lidt mere afdæmpet.

Gode ting at huske:
Stil dig selv spørgsmål inden du investerer.
Tænk på hvad rentestigninger kan gøre.
Hvad kan oliepriserne gøre for selskaber der er meget afhængige af dem
(Eksempelvis SAS).
Hvad gør en krig i Mellemøsten ved kursen på et selskab, der opererer i
mellemøsten.
Hvad gør udbuddet af en ny vindmøllepark i Holland ved kursen for
vindmølleproducenter (Læs Vestas Interaktive graf, der er
fondsbørsmeddelser på)
Osv osv.

Historik og gode overvejelser kan føre til fornuftige investeringer, jeg
vil dog helst anbefale dig at regne på tingene, men det tager tid.
Men tænk meget over hvor meget risiko du vil komme i dine investeringer.

Det var en lang smøre, men jeg håber det hjalp :)

Fra : cj

Dato : 29-07-06 19:15

MANGE tak for den "smøre" som du kalder det Den kan jeg virkelig bruge i
mit videre forløb med aktier...takker

mvh
Flemming

Fra : Jacob Riis

Dato : 30-07-06 19:41

cj wrote:
> [...]
> faldet fra 70 til 60 over denne periode....
>
> Er der nogen der ved hvor SAS er på vej henad iøjeblikket (nu med snarlig ny

Det gode ved SAS er at den som en af ganske få danske aktier vil nyde
positivt af en svagere dollar ( der er flere tegn på at dollar skal ned)

SAS har mange omkostninger i US dollar mens indtægterne er i svenske kr.
/ danske kr. / euro...

Andre virksomheder som fx Maersk og Novo Nordisk vil have problemer hvis
dollarkursen bevæger sig nedad.

Jeg tror jeg ville beholde den.

Selv har jeg Rockwool og Novozymes i min portefølje.

--
Jacob

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 08-08-06 19:42

"cj" <cjrocksthehouse@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> faldet fra 70 til 60 over denne periode....
>
> Er der nogen der ved hvor SAS er på vej henad iøjeblikket (nu med snarlig

Generelt NED - Indtægterne bliver ædt af Ryanair & C.O. medens udgifterne
til Olie og Gæld vil vokse og vokse.

Det *kunne* man måske arbejde sig ud af hvis altså man ikke havde
politikere, fagforeninger og "nationalitetskvoter for ansatte" på alle
niveauer fedtet ind i det også.