langbold, rundbold, m-bold, stikbold...
Fra : Lone Hjorth Rannerie~

Dato : 20-09-06 10:49

Kært barn har mange navne, kender nogle til de præcise
regler/betegnelser/forskelle på disse lege/sportsgrene?

- eller evt. et sted hvor jeg kan finde det?

Mvh. Lone

Fra : BA

Dato : 20-09-06 19:36

Du kan låne bøger om det på biblioteket - formodentlig på jeres lærer-eller
skolebibliotek.

Du kan også købe bøgerne.

--
Venlig hilsen
BA

OBS: Ved direkte henvendelse, skal du fjerne dyret fra min emailadresse.....

Fra : BA

Dato : 20-09-06 19:42

Hvis du læser dette grundigt igennem, får du en masse du kan bruge:

http://64.233.183.104/search?q=cache:O5D06Th95CsJ:www.emu.dk/gym/fag/id/forening/gisp/gisp109.pdf+rundboldregler&hl=da&gl=dk&ct=clnk&cd=1

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 19-10-06 08:30

> [...]
> regler/betegnelser/forskelle på disse lege/sportsgrene?
>
> - eller evt. et sted hvor jeg kan finde det?

Rundbold:
4 baser man skal rundt om. Baserne er opstillet som et kvadrat.
http://da.wikipedia.org/wiki/Rundbold
HUSK at aftale om bolden skal ramme indenfor banen inden den
ryger ud, og om dette også gælder bag 'bagkanten', og om man
kan 'gemme' en befrier, hvis man ingen døde har når den løbes.

M-bold:
Rundbold med 5 baser. Baserne er opstillet som et M.
http://www.abcplay.dk/Mbold.gif

Langbold:
2 brede baser/linier man skal løbe mellem: o | <-------> |
http://en.wikipedia.org/wiki/Danish_longball
Hvis man rammes af bolden mens man løber mellem de to baser, er
man død. Bolden må normalt kastes, men denne regel kan fraviges
på meget smalle baner. Der skiftes ved 3 døde. Banen er typisk
dobbelt så lang som en enkelt side i rundbold. Der løbes inde
på banen, inde mellem markspillerne, ikke udenom som ved rund-
og M-bold. Der må kun rammes under halsen!

Stikbold:
Intet bat. Ingen baser. Alle mod alle. Blød bold!
http://www.skalvilegenu.dk/ingolf/leg1-20.htm
Spilles indenfor et afgrænset område, gerne med bander/vægge.
Hvis man får fat i bolden, skal man selv stoppe op, og må kaste
den mod en anden spiller. Træffes denne spiller, er vedkommende
død og skal forlade banen. Gribes kastet, er man derimod selv død.
Rammer bolden jorden inden den træffer en anden spiller, gælder
det ikke. Hvis en spiller dør, bliver alle der døde pga. ham/hende
levende, og er med i spillet igen. Denne regel kan evt. fraviges.
Der må kun rammes under halsen!
Regel-variant: Når man får bolden må man tage tre skridt.
Regel-variant: Man sætter sig ned på stedet hvor man dør.

/ Ostenfeldtsvej 8c 2 tv | you're doing, you're | ^ ^ \
\ 4700 Naestved, Denmark | not learning anything. | = @ = /