Alger - og rør.
Fra : Thomas Hedberg

Dato : 19-09-06 21:44

På trods af meget begrænset fodring, så har min 500l akvarie et
algeproblem. Det er nogle alger som ødelægger bladene og det ligner
trådalger når jeg kigger i en folder fra en dyrehandel.

Efter søgninger i bla. denne gruppe har jeg valgt at investere i 2 stk
Triplus Triton rør og indstillet tænd/sluk uret til 10 timer.

Her til aften har jeg så monteret de nye rør og umiddelbart syntes jeg
ikke lyset var mere klart, men derimod meget koldt i forhold til de 2
JBL Solar Color and Solar Tropic rør jeg havde i forvejen.

Jeg skifter ca. 1/3 del af vandet hver weekend og "støvsuger" normalt
også bunden for affald. Årsagen til de store vandskift er mest pga.
farven i vandet. Der er nogle meget store rødder i og det giver en en
temmelig mørk farve. Akvatiet har iøvrigt kørt omkring 3 mdr.

Og så spørgsmålet... Er der nogle flere forslag til hvad jeg eventuelt
kan gøre for at gøre livet surt for algerne?

Mvh,

Thomas

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 19-09-06 23:14

Thomas Hedberg skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Og så spørgsmålet... Er der nogle flere forslag til hvad jeg
> eventuelt kan gøre for at gøre livet surt for algerne?

Du har gjort, hvad jeg også ville have gjort, men du kan ikke
forvente, at de forsvinder fra den ene dag til den anden - giv
det lidt tid til at finde den nye rytme.

Hvad er der af fisk og planter ?

Gror planterne ordentligt ?

Tilsætter du gødning eller andet ?

Prøv evt. at mørklægge det i en uges tid - fiskene er ligeglade -
men det har en god effekt på algerne.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Lasse Jensen

Dato : 20-09-06 13:30

Jan Vestergaard wrote:

> Prøv evt. at mørklægge det i en uges tid - fiskene er ligeglade -
> men det har en god effekt på algerne.

Vær opmærksom på at nogle planter smider bladene, hvis de bliver udsat for
den slags.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Thomas Hedberg

Dato : 20-09-06 23:27

Jan Vestergaard wrote:

> Du har gjort, hvad jeg også ville have gjort, men du kan ikke forvente,
> at de forsvinder fra den ene dag til den anden - giv det lidt tid til at
> finde den nye rytme.

Nej, tålmodighed er vist en stor dyd når man leger med akvarier.

> Hvad er der af fisk og planter ?

4 Scalarer, 10-12 neon fisk, 4 sugemaller og 2 pansermaller.

Af planter er der 3 store og så en enkelt mindre. Planen er at købe et
par stykker mere, men venter helst til algerne er væk og ikke ødelægger
bladene.

> Gror planterne ordentligt ?

Nej, det er faktisk den primære årsag til at jeg valgte at udskifte de 2
ellers næsten nye JBL rør til Triton rør. Den ene plante får huller i
bladene (altfor systematisk til at være en fisk der æder) og det var
næsten hele planten samtidigt. De andre har det heller ikke super godt.
De har været ramt af algerne på bladene, så de er klippet lidt ned for
at få fjernet det værste.

> Tilsætter du gødning eller andet ?

Nej - intet. Primært for ikke at tilføje næring til algerne.

> Prøv evt. at mørklægge det i en uges tid - fiskene er ligeglade - men
> det har en god effekt på algerne.

Ja, det har jeg prøvet og jeg har også skruet ned for lyset til omkring
6 timer. Jeg er ikke helt sikker om dette var skyld i planten hvor
bladene pludseligt fik en masse huller.

Efter de nye rør er monteret er det igen sat til 10 timer, som
umiddelbart burde være nogenlunde okay.

Fra : Jan Raarup

Dato : 20-09-06 15:49

Thomas Hedberg <thedberg@gmail.com> skrev:
>Og så spørgsmålet... Er der nogle
>flere forslag til hvad jeg eventuelt
>kan gøre for at gøre livet surt for algerne?
>
>Mvh,
>
>Thomas

Ja, køb et godt filter så affaldsstofferne bliver omsat.

Hilsen Jan

"The worst day fishin` is better than
the best day workin´"
http://www.janogmarensside.bcbnet.dk/gronland.htm

Fra : Thomas Hedberg

Dato : 20-09-06 23:39

Jan Raarup (slet J8OD1) wrote:

> Ja, køb et godt filter så affaldsstofferne bliver omsat.

Jeg benytter en Eheim Professionel 2 pumpe beregnet til et akvarie på
omkring 600l. Burde den ikke umiddelbart være tilstrækkelig til min 530l?

Fra : Jan Raarup

Dato : 21-09-06 05:19

Thomas Hedberg <thedberg@gmail.com> skrev:

>Jeg benytter en Eheim Professionel 2
>pumpe beregnet til et akvarie på
>omkring 600l. Burde den ikke
>umiddelbart være tilstrækkelig til min 530l?

Jo det skulle da være nok