Mønter - er dette den rette gruppe
Fra : Optimus Prime

Dato : 19-09-06 13:23

Jeg får en lind strøm af nyhedsbreve fra Mønthuset Danmark om diverse
udgivelser - og jeg samler på de officielle jubilæumsmønter; men ofte
kan det være utroligt svært at gennemskue om en eller anden mønt er en
"officiel" jubilæumsmønt eller bare en præget til samlere af den slags...

Nogen kloge hoveder med et godt tip til mig?

Fra : Jubii

Dato : 19-09-06 16:16

On Tue, 19 Sep 2006 14:22:32 +0200, Optimus Prime <Prime@optimus.dk> wrote:
in dk.fritid
> [...]
>"officiel" jubilæumsmønt eller bare en præget til samlere af den slags...
>
>Nogen kloge hoveder med et godt tip til mig?

Det kommer an på hvem der har præget mønterne.
Nationalbanken præger også forskellige mønter til samlere.
http://www.nationalbanken.dk/DNDK/money.nsf/side/Erindringsmoenter!OpenDocument

Sammenlign evt. her
http://www.pr.dk/moenter/mont.htm

Ellers må du hige og søge i gamle bøger, som nye.

Fra : Optimus Prime

Dato : 20-09-06 07:52

Jubii skrev:
> Det kommer an på hvem der har præget mønterne.
> Nationalbanken præger også forskellige mønter til samlere.
> http://www.nationalbanken.dk/DNDK/money.nsf/side/Erindringsmoenter!OpenDocument

Netop det gør mig ofte i tvivl for de er netop præget af Nationalbanken;
men er ikke på det link du poster... Jeg har dog lagt mærke til at der
er trykt en værdi i kr på de "rigtige"; men ved ikke om det er en sikker
vurderingsmetode?

> Sammenlign evt. her
> http://www.pr.dk/moenter/mont.htm
> Ellers må du hige og søge i gamle bøger, som nye.

Jeps, som født doven, håbede jeg bare på der allerede var nogen som
havde gjort arbejdet for mig

Fra : Frandsen

Dato : 20-09-06 11:34

"Optimus Prime" <Prime@optimus.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> men er ikke på det link du poster... Jeg har dog lagt mærke til at der
> er trykt en værdi i kr på de "rigtige"; men ved ikke om det er en sikker

De er netop præget af Nationalbanken/Kgl. Mønt, da de er de eneste i
Danmark, der må lave mønter og sedler. De laver så mønterne til andre - nok
mest medaljer Disse mønter kan man ikke se på deres hjemmeside.
Nationalbankens egne jubilæumsmønter etc. kan bruges som gangbart
betalingsmiddel, med den påtrykte værdi à f.eks. 20 kroner, men
"ædelmetal-værdien" og dermed indkøbsprisen kan være flere hundrede kroner.
Det bør være klart, at mønter fra Mønthuset ikke kan bruges som
betalingsmiddel.

Nu skriver Mønthuset "officielle jubilæumsmønter", og man kan så spekulere
over, hvad det betyder. Et hurtigt opslag på officiel, giver følgende:
1) som udgår fra el. er anerkendt af en offentlig myndighed.
2) som er beregnet for offentligheden el. som er almindelig kendt.

Jeg vil tro, at Mønthusets "officielle" hører til under 2), og det betyder
rent faktisk, at hvem som helst kan lave "officielle mønter". Det lyder
måske fint, men der er ikke noget i det.

Jeg tror ikke, at mønterne fra Mønthuset har nogen speciel værdi som
samleobjekter.

Fra : F.Hansen

Dato : 20-09-06 13:48

"Frandsen" <DetKanDuGlemme@invalid.kd> skrev i en meddelelse
> [...]
> måske fint, men der er ikke noget i det.
>
> Jeg tror ikke, at mønterne fra Mønthuset har nogen speciel værdi som

Hvis man Googler på mønthuset og vælger grupper, så får de heller ikke de
bedste anbefalinger

Mvh Finn

Fra : Optimus Prime

Dato : 21-09-06 13:01

F.Hansen skrev:
> Hvis man Googler på mønthuset og vælger grupper, så får de heller ikke de
> bedste anbefalinger

Mønthuset har behandlet mig superfint, har haft nogle forsendelser hvor
plastic-æsken var knækket osv - byttet uden problemer, returporto mm
godtgjort til næste køb...

Min eneste problem er jeg havde svært ved at skelne mellem deres
"officielle" jubilæumsmønter - og dem vi andre betragter som officielle;
men lader til at den påtrykte værdi (i kr) kan bruges... så tak til
gruppen herfra :)

Fra : Frandsen

Dato : 25-09-06 12:05

> [...]
kroner.
> Det bør være klart, at mønter fra Mønthuset ikke kan bruges som

Nu fik jeg en reklame fra mønthuset her i weekenden. De sælger rent faktisk
en mønt påtrykt 10 kroner (den koster 200). Jeg tænke, at de solgte dem for
nationabanken/Kgl. mønt, men på deres hjemmeside, kan jeg faktisk ikke se
den mønt. Jeg kan finde forskellige erindringsmønter, men de har alle
værdien 200 kr. påtrykt?!

hmm... jeg må hjem og se den reklame igen.

Fra : Optimus Prime

Dato : 26-09-06 07:53

Frandsen skrev:
> [...]
> nationabanken/Kgl. mønt, men på deres hjemmeside, kan jeg faktisk ikke se
> den mønt. Jeg kan finde forskellige erindringsmønter, men de har alle

Kunne det ikke tænkes at være en af eventyrmønterne:
http://www.nationalbanken.dk/DNDK/money.nsf/side/H_C_Andersen-moenter!OpenDocument

De sælges i sølv for 200kr og med 10kr som angivet værdi

Fra : Frandsen

Dato : 26-09-06 08:31

> [...]
http://www.nationalbanken.dk/DNDK/money.nsf/side/H_C_Andersen-moenter!OpenDocument

> De sælges i sølv for 200kr og med 10kr som angivet værdi

Tja, nu glemte jeg at se i reklamen. Jeg så godt nok på eventyrmønterne, men
billedet var af guldmønter, så jeg tænkte ikke over, at de også lavede dem i
sølv. Jeg er næsten overbevist om, at dronningen var på mønten.