magen til død gruppe skal man lede længe e~
Fra : GK

Dato : 17-09-06 23:54

hvorfor er der ikke nogen der skriver i denne gruppe .. det er en skam hvis
de nedlægger den på grund af inactivitet
skriv dog kære venner .. der er emner nok at tage af vi kan starte med at
gemmengå alle commandoer ii autocad så er der til et stykke tid .. jeg vil
gerne vide hvad den første commando der begynder med A i autocad bruges
til

mvh gk

Fra : Bent Løkke

Dato : 19-09-06 16:38

Jeg vil da meget hellere diskutere alternativer til AutoCad. Der findes jo
efterhånden en række rigtig gode 2D tegneprogrammer, som både kan læse og
skrive dwg filer. Det kan da ikke passe at jeg er den eneste som har
interesse derfor. Der er jo rigtog mange penge at spare, hvis man ser sig
for. Både inden for 2D og 3D CAD.

Det kunne også være spændende at høre fra nogen, som har fået nogen gode
rabatter på mærkevareprodukter.

Mvh.
Bent

Fra : GK

Dato : 18-09-06 20:54

jeg er helt enig med dig i at der findes jo mange alternativer til acad ..
og cloner er der også ..så det er da et emne ..
jeg kenner bare ikke de prgér.. men nu sidder jeg e.k.s med Mastercam og
der er der jo også en tegnedel i og man kan da også
tegne både 2D og 3D i det prg Det er måske knap så let som de 3D
programmer man bruger idag ..Men det er skam også til at desinge emner i og
er ganske fortrinligt til formålet og samtiddig et prg til cnc fræsere ..
lige i den forbindelse ville jeg ønske at de folk der sidder og tegner 3D
emner der skal laves i plast kun hade det prg og tegne i .. så kunne man
spare en masse tid .. for man kommer jo til at tegne 90% af emnet om igen
for at man overhovedet kan bruge det til noget ..det er jo tids-spild ..man
kunne jo spare mange penge ved at bruge det samme prg . istedet for at købe
inventor til ham på tegnestuen og mastercam til ham ved fræseren . og så var
man også ude over alle de problemer med de filformater som man er ved at
rive håret af sig selv over ..
Det er da at spare tid og penge samt man ikke skal have 10 forskællige filer
på det samme emne i iges /dxf /sat /parasolid / o.s.v
og så er det hele let og gå til for alle parter .. jeg var et sted hvor
man brugte edgecam til fræsning og acad til at tegne værktøjer i
og det var standseværktøjer og flade tegninger .. først tegne i acad og
gemme en fil i dwg og dxf og en bak fil kom der jo også med ..så hente
dxf ind i edgecam og
lave en ppf fil og gemme den også..lægge baner på og så en NC fil og gemme
den også .. og det hele kunne såmen have været
lavet i edgecam i en fil og at tegne i edgecam er pærelet og du kan ikke
tegne noget i acad som du ikke kan tegne i edgecam hvorfor så alt det dobbel
arbejde det er jo rent go-nat .. har jeg ret

mvh gk

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 19-09-06 22:42

GK wrote:
<snip> ..så hente dxf ind i edgecam og
> [...]
> kan ikke tegne noget i acad som du ikke kan tegne i edgecam hvorfor
> så alt det dobbel arbejde det er jo rent go-nat .. har jeg ret

Du glemte

fjerne diverse tegningshoveder og målsætning fordi INGEN kan finde ud af
tegne i lag
scaler
trimme så emnet hænger sammen
ligge ting i rigtige dybder
grupperer huller efter størrelse
grine over at der er H7 tolerancer på frihuller
Grine over at Edgecam ikke kan kører på centerlinier (direkte læs bar) med
mindre man bruger slot-mill funktion eller radius-komp.
osv osv...

Tja.. der sker ikke vildt meget selvom at vi fik CAM og CNC ind i
fundats'en.

-Leon
M5
M60
M2

Fra : GK

Dato : 19-09-06 21:32

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Du glemte
>
> fjerne diverse tegningshoveder og målsætning fordi INGEN kan finde ud af

ja her har du så evigt ret .. det er utroligt at ingen kan tænke
fremstillings processen med når der tegnes og fra min side set ligner
det mest af alt grafitti når man så vil fjerne tegnehoveder fordi det med
at tegne i de rigtige lag ikke rigtig er feset ind på lystavlen

> scaler
ting i cad skal tegnes 1:1 altid

> trimme så emnet hænger sammen

måske man ikke har opdaget at der er en funktion der hedde object snab og
iøvrigt lade være med at trimme en linie fra lag 1 sammen med en linie fra
lag 3 o.s.v

> ligge ting i rigtige dybder

ja de fleste gange ligger 3D emner og roder ude i rummet eller også ligger
nulpunket det forkerte sted og overfladerne er hullet som
en sig eller alle mulige streger og linier og cirkler stikker ud over alt
GGGGrrrrrr

> grupperer huller efter størrelse

det er en ting som også skal ligge i lag tegningen .. dog kan man bruge
group by hole ..men det er stadig ikke optimalt

> grine over at der er H7 tolerancer på frihuller

det med at mål sætte tegninger er til karakteren 03 og det bliver nok
aldrig bedre før vi går tilbage til det gamle tegne brædt

> Grine over at Edgecam ikke kan kører på centerlinier (direkte læs bar) med
> mindre man bruger slot-mill funktion eller radius-komp.
> osv osv...

ja der er squ noget for de kære på tegne stuen at lære men tror nu ALDRIG de
lærer det for det kræve desiplin at tegne ..
men der er råd for det og det er ganske simplet .. desingerne skal sidde
lige ved´siden af fræseren i værkstedet
så man kan nå ham med den ene hånd og vride øret rundt på ham .og siger
det er en OMMER kom i gang (he he)
og ikke skal den tunge gang op på tegnestuen og forklare at det dur alså
ikke og bla bla bla .. og vel vidende om at når man går
der fra at den samme gang juks tegning vil gentage sig igen og igen og
igen

ps det skal lige siges at det skam ikke er alle steder det ser så slemt ud
....og det er de steder hvor den ene kan nå den anden og
hvor alle mand er på lige fod høj som lav

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 20-09-06 11:07

Hvis man alligevel ikke kan tegne et flot nyt design i 3D Max --- det
vel mest annerkendte , det der burde være nærmest acad , og få det
udført som en skrøbelig instant prototype , Hva er det hele så værd
?

Hvis dem der skal udføre en sølle print tegning så 3D printeren lag
på lag kan opbygge en 3D model , fordi "næ det skal tegnes i
"Solidedge,vectorvorks Whatevercad, og alt går i stå efter hundreder
af timers tegne arbejde, fordi der skal sælges et nyt program , eller
fordi det er vigtigere at promovere nye firmaer fremfor at levere en
vare --- så er der sgu ikke noget mærkeligt i at denne gruppe ligger
død.

Det ender alligevel med social snak og brudte løfter, uvidenhed
erstattes bare af smarte nye floskler for at dække over dovenskab ,
opgiv dog alt det moderne computer aided design og tag og snit det i
træ med en brødkniv , det virker og er hverken spild af penge eller
tid.

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 20-09-06 16:04

>opgiv dog alt det moderne computer aided design og tag og snit det i
>træ med en brødkniv , det virker og er hverken spild af penge eller
>tid.

Det kunne være at jeg skulle foreslå det til chefen i morgen.......
Selv om det nok er lidt hurtigere at tegne maskinerne i 3D cad, end at
snitte dem i træ

Mvh. Jesper - der tegner i UniGraphics.

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 18-10-06 17:56

william wrote:

> Hvad med et link til denne artikel?

Det er der her , altså et billede

http://home20.inet.tele.dk/h-3d/kineserier.jpg

selve texten på engelsk er både lang og tør

http://home20.inet.tele.dk/h-3d/

Men det handler såmænd blot om et værktøj der kan være ret smart ,
hvis man har tegnet 3D og med Solids --- en ny måde at sætte ting
sammen til en 3D struktur , der kan frembringe et hus , eller det meste
og vigtigste af et hus, men samtidigt kan værktøjet umiddelbart
bruges til mange andre 'ting end blot huse ;

http://home20.inet.tele.dk/h-3d/f-117-f.jpg

------- Jeg ved godt, at nogle af mine eksempler på hvad 3D-H kan ,
kunne tegnes mere effektivt og i anden og mere økonomisk skala ,eller
det simple plademateriale burde være cement plader ikke stål --- men
det er ikke detaljerne eller de valg en designer ville gøre mht. skala
og materiale for struktur, næ når jeg siger 3D-H kan bygge for en
trediedel og fire gange så stærkt , så er det rigtigt men ; det
siger intet om, hvad en bedre konstruktør end jeg, kunne tilføje af
smarte gadgets til metoden som sådan. De mulige sidegevinster er
næsten vigtigere end selve metoden og det er ikke andet end en ny
måde at sætte tingene sammen, men det virker umiddelbart ,og helt
naturligt både til dagens computere, og ores forventninger om, hvad
nye byggemetoder kan tilbyde.

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 21-10-06 10:57

Hi

william wrote:
> <per.corell@privat.dk> wrote in message
> men det ændrer ikke på det faktum at 3D-H kan skabe et bjerg
> af penge og en masse nye job.
>
> Hvorfor går du ikke bare igang?

Nok fordi det er godt at vide hvad det egentlig er ---- tænk på at
dette er en ny måde at sætte ting sammen, og så er det jo ikke
ligegyldigt hvilke "ting" vi taler om.
Umiddelbart kunne jeg jo tegne nogle imponerende spetakulære
strukturer, men jeg synes altså ikke rigtigt tiden er til spetakulære
kunst instalationer , og meningsløse akademiske vrøvlevers bare for
at et kunst museum kan få en kunst skribent til at fabulere over noget
der handler om noget langt vigtigere ; der er nemlig ikke noget
"muggent" over 3D-H , det er ikke noget der skal "forklares men noget
der skal 'forstås --- så ærligt talt vil det være synd at blot
bruge det til en ulden spetakulær 'kunstoplevelse, når det faktisk
handler om noget langt vigtigere nemlig en ny måde at sætte ting
sammen.
Jeg vil altså nødigt tegne og projektere et spatakularkulokum ,bare
for at skabe "noget" der kan få folk til at falde næsegrus i
blymatros over noget der ikke skal 'forklares men forståes.--- Også
fordi som Storm P. der selv var en udmærket billedkunstner engang
skrev ; hvis Kunst skal forklares, er det fordi der er noget muggent
ved det".
Næ 3D-H er samdelig ikke "kunst --- set er ikke noget svært akademisk
der skal 'forklares det er blot en simpel måde at få udført det man
tegner i et 3D CAD program , uden besvær og på det nærmeste blot ved
et tryk på en knap.
------- Der er givet masser af 'kunstnere der kunne sno mange uldne
sætninger omkring denne byggemetode, fordi den kan jo faktisk bringe
det mest utrolige fra computerens skærm ud i virkeligheden men når
det er sagt ; men detop derfor synes jeg det er vigtigt ikke blot at
bygge et spetakulært haveskur blot for at en flok forædte kunst
formidlere kan hyppe endnu en ubrugelig publikum succes og vride nye
kunst trends ud af hvad der blot er en ny måde at bruge computeren og
computerens nemme 3D muligheder ---- og hvis du forstår hvor smart og
moderne denne nye måde at sætte ting sammen til regulære 3D
strukturer, forstår hvor åndsvagt det egentligt er at det vi kalder
innovation indenfor bygnings metoder somregel blot er gamle metoder der
er blevet 'genopfundet til lejligheden eller hvor tåbeligt
arkitekturen har udviklet sig, til blot at tilbyde kantede skaller med
alt det sædvanlige indeni , istedet for den innovation der faktisk er
mulig foruden den nye produktion og de nye tekniker jeg peger på med
denne simple metode ---- så forstår du også hvorfor jeg jo alligevel
ikke ville have en chance i forhold til kunst museernes favorit
"innovatører" og "visionære kunstnere" ; 3D-H vil nok i virkeligheden
først fange ann om de 30 år som metoden siges at være forud for sin
tid.
-------- Nå jo , for virkelig at få præsenteret metoden ville det jo
også være nødvendigt med ca. en halv mill. for at præsentere noget
ordentligt og ikke et monstrum bygget af genbrugs materialer ,faktisk
vil det kræve en del hvis metoden skal præsenteres på en ordentlig
måde .
Indtil videre er min bedste og mest realistiske mulighed --- netop
fordi jeg ikke er en feteret kunst Guru --- at skrive om metoden på
webbet, offentligøre tegninger og præsentere husene i mit eget
galleri :

http://arch.designcommunity.com/topic-10104.html

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 21-10-06 13:14

On 21 Oct 2006 02:57:20 -0700, "per.corell@privat.dk"
<per.corell@privat.dk> wrote:

> [...]
>fordi jeg ikke er en feteret kunst Guru --- at skrive om metoden på
>webbet, offentligøre tegninger og præsentere husene i mit eget

Den side giver ikke mig meget forståelse af nye byggemetoder.

Jeg har ingen aktuelle byggeplaner, men enklere og billigere metoder
er alligevel interesante.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : william

Dato : 21-10-06 14:29

Så dit problem er:

Ingen der har penge kan se genialiteten?

I så fald er det IKKE genialt.

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 20-09-06 11:22

Og glem Iges, Stl og hvad de har kaldt et par sølle textfil formater
--- det er alligevel formater der ikke er blevet opdateret siden 1995 ,
og ærligt talt ; når den nye teknologi alligevel blot bruges til at
erstatte en del opgave i en gammel teknik , er der så noget at sige
til at når den nye teknologi blot bruges til at give gamle tekniker
krykker , innovation idag handler om sociale fælleskaber og "det
drømmende menneske" , en god ide er intet i forhold til at kende
fødekæden ----- næ alt hvad der hedder innovation er fast
cementeret i gamle tekniker der blev introduceret i 1989 . Intet
virkeligt innovativt har haft en chance siden , så istedet for at
investere i endnu et nyt program --- så snit det i træ med en
spejderkniv og udstil det som moderne kunst . Lad endelig være med at
tale om faglig stolthed eller evenen til at levere for ikke at tale om
innovation og visioner ; lad være der er alligevel ingen der vil tjene
penge.

http://arch.designcommunity.com/topic-2216.html

P.C.

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 20-09-06 17:44

Hi

Jesper Sørensen wrote:

> Det kunne være at jeg skulle foreslå det til chefen i morgen.......
> Selv om det nok er lidt hurtigere at tegne maskinerne i 3D cad, end at
> snitte dem i træ
>
> Mvh. Jesper - der tegner i UniGraphics.

Tillykke du er den første der viser en smule mod, lidt drive og som
gør min provokation til skamme --- måske er du den eneste der gad
tjene nogle Penge .

Ingen andre synes det er mærkeligt at verdens ældste fornuftige 3D
værktøj 3D Max ikke kan præsentere en fil. ---- Ja jeg ved jeg er
grov, men jeg havde da ventet en masse protester og en masse opskud i
den danske CAD verden som kunne bruge en god vittighed, til virkelig at
tjene et Bjerg af penge.

Alligevel burde jeg vel hellere opfordre til forsoning , så _alle_
kunne begynde at tegne en _masse_ pæne ting, som _så kunne sætte
Danmark på verdenskortet , lidt Design f.eks. Lidt moderne
byggemetoder der kan bruges i alle applikationer, hvadenten de er
ArchiCAD eller AutoCAD ; måske ville det være bedre at gå 2D vejen
til at forstå 3D lidt 3D-H f.eks.

Men tillykke Jesper du er den første der gør mine ord til skamme.

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 21-10-06 16:46

william wrote:
> Så dit problem er:
>
> Ingen der har penge kan se genialiteten?
>
> I så fald er det IKKE genialt.

Eh -- jeg har lidt svært ved at se logiken ; Jeg har INTET sted
påstået at metoden er genial, tilgengæld har jeg fremført at den er
ny og unik, at til forskel fra alt andet ,går den direkte fra CAD
tegning til den maskine der udfører den enkelte bygnings del, at der
for alvor er brug for ægte innovation og nytænkning for at skabe de
nye job indenfor de nye teknologier.
Så der er nok nærmere tale om at det kræver visioner og mod og at
være fremsynet , --- men det er vel ikke noget nyt ,desuden tvivler
jeg på at en investor alene kigger på om noget er " genialt" ,
faktisk tror jeg det er det sidste --- desværre nok --- i forhold til
det "sikre" . Men du har da helt ret at hvis der ikke var fremsynede
folk der forstod at fremtiden ikke kunne blive ved med at være
hestevogne og høballer, så havde vi ikke haft alle de smarte ting vi
har idag. Men det har nok ikke haft noget at gøre med om tingene var
"geniale" , det er der meget der er . Og somsagt , hvis jeg blot en
eneste gang påstod at metoden er genial, så ville det blomstre med
hønisser der omgående ville komme farende --- ikke med mod
argumenter eller efter at have sat sig ind i hvorfor metoden er så
enestående og innovativ og hvordan den egentlig virker, men for at
komme med "argumenter" som "øv bøv han tror han er genial" eller som
jeg faktisk har været ude for på webbet at en enkelt er blevet så
personligt fornærmet over at jeg ,og ikke han, har opfundet metoden at
han har ført en beskidt hadekampange i årevis --- men heldigvis har
metoden også mange tilhængere og hadekampanger har faktisk kun
bestyrket mig i troen på metoden.

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 20-09-06 17:56

Jeg må nok fremhæve, at min egen tilgang til det digitale --- altså
de nye tekniker der vil skabe bjerge af Penge, er ikke idag's
fabrikations metoder desværre. Nye tekniker kan jo ikke iklædes gamle
tiders attituder ,og tingene ser lidt specielle ud, som disse nye
bygnings strukturer ,der kan bygge et hus til en trediedel --- for mig
handler det ikke om at videreudvikle idag's ganske udmærkede og
teoretisk set forrygende N.C. skære og forbejdnings tekniker ; men der
er stadig en dimension til forskel, når man ser hvad simple 2D
skærere kan præstere ;

http://arch.designcommunity.com/topic-2216.html

3D H er et udmærket eksempel på hvad der ville være muligt, og det
kan videre udvikles til det utrolige.

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 20-09-06 23:05

[...]

Tja --- i AutoCAD er det jo lige så heldigt at en blocks
indsætningspunkt er gemt i den liste der beskriver entitien , og med
bare ganske lidt Lisp kan man udregne de nye kooerdinater for hver
enkelt følgende vertex i blocken ,altså "explode" blocken ved at
omtegne den med om man vil, 0,0,0 som indsætningspunkt ; man "kan"
faktisk en hel masse som godt nogengange er det ligesom omvendte af
hvad programmet oprindeligt gjorde --- men samtidig "fjerner" man
ligesom de 'fejl der kunne være ,de fejl som en DXF fil måske ikke
kan håndtere ; eller måske de fejl som det program der skal håndtere
block entities ikke har beskrevet.

Du skal blot læse op på funktionen "Mapcar" den håndterer matrix
operationer , så skal du selvfølgelig kende Entget og Entnext , for
at ligesom "åbne" blocken og vide hvordan Assoc funktionen henter
gruppekoden for hhv. block insert samt hvilken kode selve under-punktet
ligger under i entity listen --- Spøg tilside ; jeg læste her
forleden , hvordan en tåbelig engelsk arkitekt var faldet næsegrus i
blymatros for en "designer" som han troede "tegnede" sine design ved at
kunstfærdigt at "skrive" computer kode ; sikket et fæ,

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 21-09-06 19:51

".. jeg vil
gerne vide hvad den første commando der begynder med A i autocad
bruges
til "

Eh -- Solidworks ???

Fra : GK

Dato : 22-09-06 17:28

solidworks .... jeg er ikke helt med på hvad du mener eller hvor du vil hen
med det per ..den første user command i acad hedder about ,, men nr 2
hedder ACISIN hvad bruges den mon så til

Fra : GK

Dato : 23-09-06 20:36

det er da utroligt at vi kun er tre i denne gruppe .. gk/ per/ leon og så et
per løse en gang imellem

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 25-09-06 09:27

GK wrote:
> det er da utroligt at vi kun er tre i denne gruppe .. gk/ per/ leon
> og så et per løse en gang imellem

Tja... det er der såment en grund til.
Det er jo ikke erhvervslivet vi ser her og det skyldes uden tvivl, at de har
support abo.
Jeg kender det selv, har man et problem så har man desværre ikke lige tid
til at hoppe på usenet og vente en uge på at der kommer et svar. Næææ man
griber knoglen og får fat i support, hvis der ikke står noget i "F1".

Gruppen her er nok mest for os lidt nørdede.. som kan finde på at tage
jobbet med hjem og lege med programmet, fordi man syntes det er spændende og
gerne vil opnå en højere ekspertice.

Mvh
Leon
Industri Teknik Mekaniker, 2½D Edgecam bruger og CNC programmør/operatør.

Fra : GK

Dato : 27-09-06 15:59

> [...]
> Leon
> Industri Teknik Mekaniker, 2½D Edgecam bruger og CNC programmør/operatør.

ja det har du nok ret i .. hvad er det dog der får os til at tage det med
hjem og bruge så meget tid på arbejdet hjemme af egen fri vilje .. det må
være en arbejdsskade ..

Mvh Form Toolmaker , edgecam 2½ / 3D Mastercam 2'½ /3D Autodesk
inventor /Autocad 2006 + Matsuura fræser
Mc 800 VG II 12000 Rmp + div andre

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 21-10-06 17:49

Hi

Jørgen Nielsen wrote:

> Den side giver ikke mig meget forståelse af nye byggemetoder.

Den figur der gennemgående er på næsten alle Silver Screen Galleri ,
er faktisk en venus figur i 3D-H. Hun kan faktisk "bygges" m så vil du
have en skulptur der er meget lig med de rendninger jeg har udført af
det færdige --- altså 3D tegnede model , som er tegnet efter, i dette
billede ;

http://home20.inet.tele.dk/h-3d/sscreen-39.jpg

Figuren er samme 3D-H model som denne blot set fra en anden vinkel og
overført til plankeværket med et Episkop og en tush pen --- selve
3D-H modellen kan skæres som flade skiver forskelligt formede, som du
ser i alle billederne i Galleriet, et sted ser du også et projekteret
billede af en bygnings struktur, men jo damen kan bygges altså hende i
billedet her til venstre ;

http://show.imagehosting.us/show/1669920/0/nouser_1669/T0_-1_1669920.jpg

Problemet med 3D-H er ,at det er så fantastisk og kan "bygge" alt selv
den figur du ser i Galleri Silver Screen projekteret fra forskellige
vinkler.

http://arch.designcommunity.com/topic-10104-0-asc-0.html

3D-H er måske så udfordrende at jeg hellere skulle lade udviklingen
og brugen af en ny drøn stærk måde, at bygge smarte ting lade være
et spørgsmål om moral og etik , men det er det ikke --- desværre jeg
er designer og ikke leveringsdygtig i sociale færdigheder men nye
byggemetoder , tant fjas og kunstliv rager mig en høstblomst , -------
men hvis du synes det er smukke billeder, som billeder betragtet ---
så tænk på hvilke vidundere der kan projekteres og bygges billigt,
stærkt og i en konkret ny teknik ,aldrig prøvet før med de utrolige
features det er, når gulve pludselig opstår og alt koster en
trediedel intet er umuligt, alt kan bygges og bygges fornuftigt og godt
,med digital produktion ; hvor ville danmark så være sådan rent
innovativt hvis en masse unge mennesker kunne tegne i 3D og genopfinde
det vi kunne prale af, for 75 år siden.

http://show.imagehosting.us/show/1669920/0/nouser_1669/T0_-1_1669920.jpg

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 21-10-06 18:32

Måske skal jeg tilføje at Galleri Silver Screen, altså ikke blot er
noget på webbet. Der er faktisk nye billeder hver dag ----- og det er
kun blevet mere trendy med projector gallerier. Til forskel fra nogle
på webbet som vist er for godt til at være sandt og amatører med
digitale projectorer er Silver Screen Galleri både ægte og unikt og
har kørt hele sommeren med nye billeder på plankeværket i ny og næ,
nogle af billederne kan du se på webbet ;

http://arch.designcommunity.com/topic-10104.html

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 25-09-06 09:17

GK wrote:
> det er da utroligt at vi kun er tre i denne gruppe .. gk/ per/ leon og så et
> per løse en gang imellem

Der er nok flere der læser --- og der kunne nemt blive flere der
skriver men, vi må nok tage os sammen og erkende at det er ligegyldigt
om du tegner i IntelliCAD eller Solidworks , det er i grunden "det
samme" og hvis du forstår et program så er du godt på vej til at
forstå de fleste.

Jeg siger Solidworks fordi kravene til vores programmer efterhånden er
så store og især så mange, at de gamle programmer som AutoCAD næppe
kan honerere de krav der er idag, ikke at AutoCAD på nogen måde er
forældet men det er sikkert ikke "nok" idag blot at kende et program
--- det er lige så vigtigt at kende fil formater og mulighederne og
begrænsningerne ved at gå fra et program til et andet. "Alle tre"
kender jo programmerne ned til mindste kommando ned til sidste
parameter , men når det kommer til det vigtigste, nemlig hvad man kan
bruge det til , så er vi nok ikke helt enige og her er det sværeste
nok, ikke at begynde gamle dages diskution om hvilket program der er
"bedst".
(selvom uden at kende programmet ville jeg nok sige Silidworks ;))

Jeg synes ikke det skader med lidt humor , eller lidt 3D-H for den sags
skyld, faktisk er 3D-H lidt af en overraskelse for de fleste, fordi den
gør op med utroligt meget vanetænkning når det handler om hus
byggeri. Nå ja det er jo også min kæphest , men det er en stærk og
smart moderne kæphest, og så er det så utroligt simpelt og kan
forståes meget nemt ;

http://home20.inet.tele.dk/h-3d/manzard-wh-r.jpg

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 25-09-06 09:28

> http://home20.inet.tele.dk/h-3d/manzard-wh-r.jpg <

Ja faktisk vil jeg påstå at jeg kan bygge _billigere_ og bedre end
Ritt.
Mere moderne, faktisk med en metode der er en revolution indenfor
arkitekturen, fordi i stedet for at et arkitekt program skal være et
regneark med klodsede ismoetriske symboler, så "tegner" du faktisk
huset med Solids , ned til mindste detalje og 'Vupti, med "et tryk på
en knap" , så genererer computeren alle dele i samlesættet og det er
ligegyldigt hvilken form huset har , det koster "det samme" hvadenten
huset er smart og moderne eller tradisionelt udformet.

En helt ny produktion med de simpleste N.C. styrede maskiner --- kan du
forestille dig noget mere lovende ? Et hus hvor der ikke er hundreder
af forskellige lægter og brædder, paneler og fodlister, søm bolte
speciel beslag og dyre bygnings dele fordi --- alt bliver erstattet af
et billigt framework i præcist det plade materiale du mener vil holde
--- og findes det idelle plade materiale ikke endnu, kan du sikkert
finde en fond der vil støtte udvikling af nye økologiske
pladematerialer til at bygge smarte moderne huse. Metoden er her 3D-H.

Dolidworks kan såvidt jeg ved, udregne stress og fejl i selve bygnings
strukturen, altså fortælle hvornår materialet er stærkt nok, så
man kan bygge med færre frames.

Fra : william

Dato : 11-10-06 17:59

Ja faktisk vil jeg påstå at jeg kan bygge _billigere_ og bedre end
Ritt.

Per, hvor længe er det siden du annoncerede dit 3D-H?
Hvis det er så fantastisk, må der da være nogen der kan se det?
Eller er det bare ikke?

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 14-10-06 15:34

Hi

william wrote:
> [...]
>
> Per, hvor længe er det siden du annoncerede dit 3D-H?
> Hvis det er så fantastisk, må der da være nogen der kan se det?

Det er faktisk mere fantastisk end de fleste kan forestille sig ; prøv
at tænk på hvordan de fleste arkitekt programmer ,faktisk blot er
huskesedler på en skærm , altså de gamle metoder blot overført til
en grafik skærm med et underliggende database program. Og jo, jeg ved
godt at netop logistik er et af de helt store problemer og at det ville
være herligt om vi havde et smart system der tog hensyn til alle
problemer men --- mit argument er at for at bygge billigere og bedre
,skal vi nok erkende at innovation altså ikke handler om at omskrive
de gamle systemer til hurtig computer kode , det er der faktisk ikke
meget innovation i.

Men når det er sagt, så prøv at tænk på hvad det er jeg tilbyder
-- en helt ny måde at bygge på.
Du kan så sige at vi har prøvet mursten og beton, stål profiler og
tømmer men -- det er jo altsammen de "gamle tekniker og altså noget
der godt nok kan omskrives til noget du kan bygge på en skærm og få
styklister fra --- men 3D-H er en helt anden verden.

Systemet virker faktisk med et 3D CAD program --- vi kan i forvejen
tegne flotte men hule 3D modeller ,men problemet er at når arkitekten
har brugt 3D modellen til at sælge projektet, så bliver modellen ikke
brugt mere og hytten bliver blot bygget på den gode *gamle måde
istedet for at udnytte potentialet i digital projektering -- istedet
for at bruge chancen til at opbygge en ny produktion.
Det synes jeg er lidt dut, når du blot kunne have tegnet huset
færdigt også indeni og med et tryk på en knap ,ville du få et
komplet samlesæt der vil dane selve fundamentet til huset --- med
fundamenter til gulve og vægge inclusive. --- der jeg vil hen er
altså der hvor vi igen stoler på at vi her i landet stadig kan følge
med og vise alverden hvordan man tjener et bjerg af penge , samtidig
med at der efter 30 år endelig bliver indført noget virkelig
innovation i vores byggeri , istedet for de stribevis af kuldsejlede
digitale byggeri projekter vi har set.

3D-H er faktisk lidt smartere end Lego tankegangen --- forstår du Lego
ideen kan du også se, at en byggeklods ikke nødvendigvis behøver at
være ens med alle de andre ; "klodserne kan være helt forskellige
blot de er nemme og billige at fremstille , sålænge et computer
program holder øje med alle de forskellige *klodser og de samlet kan
bygge huset , så er 3D-H faktisk nemmere og smartere og 3D-H bygger
mere end blot huse.

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 15-10-06 19:53

Hi

> Ja det er flot - men er der andre end dig der tror på det?

Jo men hvis vi ikke snart begynder at indse at de digitale værktøjer
er dem der skal bære produktionen , og at digital teknik er andet og
mere end blot at udstyre de tradisionelle maskiner med step motorer of
digital opsætning , så er spørgsmålet om det ikke næste gang der
bliver opfundet en Lego klods, bliver i kina --- altså ikke i danmark.
At metoden er "20 år forud for sin tid" har jeg ofte hørt , men det
er jo også derfor jeg bliver ved med at bruge de samme argumenter, --
som aldrig er blevet tilbagevist -- nemlig at her er en indgang til en
ny teknologi og en ny produktion ,at det må være billigere at bygge
med blot et, ovenikøbet digitalt skåret materiale istedet for
snesevis af forskellige profiler, dyre special fittings osv der kræver
hver sin fagmand . Min "metode" er jo mere end blot en ny smart måde
at bygge ting, eller sætte ting sammen , du kan bruge computeren til
det --- der bliver faktisk brug for alle de dygtige unge mennesker og
der kan skabes en masse nye job , foruden at dansk design vist nu igen
, efter hvormange år har brug for noget nytænkning.

Jeg ved godt at vi idag tænker helt anderledes , at der er bestemte
fag grænser , men mon det nogensinde vil blive givtigere, ---- jeg
skulle selvfælgelig lave det til et projekt , hvor det forsåvidt var
ligegyldigt om jeg havde en ny metode eller ej. Men det er ikke som det
er . At det er svært at få en industri der er udmærket tilfreds , at
få fagfolk der pr. reflex møder noget nyt med skepsis -- jeg ved det
godt ; men det ændrer ikke på det faktum at 3D-H kan skabe et bjerg
af penge og en masse nye job. Og vel at mærke job der er baseret på
en reel produktion.

Computere er smarte, og selvfølgelig kan en computer automatisk
udregne stykkerne i et samlesæt og naturligvis vil det blive
billigere, bedre projekteret og bedre, at lægge vandrør ind i en 3D-H
bygning det er projekteret på forhånd med 3D modellen, hvor N.C.
skæreren uden at spørge hvorfor, skærer huller i hver følgende
frame for alle rør der skal føres gennem bygnings strukturen --- men
strukturen er ikke et korthus af beton plader ,det er et super stærkt
3D fletværk ,og al ting er nemmere med 3D-H .
Måske kan du ikke forestille dig hvordan en konstruktør kan overskue
et 3D-H hus når både fundamenter til gulve og vægge er del af selve
3D-H samlesættet , men jeg kan og mange andre kan især unge ;
stråtækkeren fra 1800 tallet ville nok ikke kunne overskue et moderne
stålhus , men betyder det at vi skulle være blevet med stråtage.

Du kan sagtens på webbet, i nogle af de mange diskutioner jeg har
startet om nye byggemetoder, moderne arkitektur osv. finde folk der
"taler imod" metoden men, somregel handler det om enkelte der bruger
argumenter som ; Du er en Idiot" eller " øv bøv 3D-H virker ikke"
eller "hø Per Corell "tror" han er noget" --- men du vil aldrig i de
massevis af diskutioner der er på webbet omkring 3D-H finde reelle
ingenørmæssige argumenter imod en smart ny byggemetode. Du kan også
læse "argumenter" der handler om fine akademiske regler om fint
arkitektur og der vil du også finde folk der klistret fast til stolen,
med alle sociale kneb har forsøgt at fortælle, at Per Corell ikke er
"fin" nok til at være arkitekt, jeg har så svaret at jeg ikke _er
arkitekt men designer ,selvom jeg har brugt mere end 3 år på arkitekt
skolen og har været med i præmierede konkurencer furuden mine
gentagne besøg på statens værksteder , -- men helt rigtigt jeg er
extrem kritisk det gælder altså også mine egne resultater.

----------- jo jeg ved godt hvad den innovation vi læser om ,er oppe
imod ; både dovenskab og arogance. I virkeligheden er der ikke
interesse i at bygge nye huse for en tredie del, fire gange så stærkt
og i en ny visionær arkitektur der kan sælges i udlandet --- så
bliver den existerende boligmasse mindre værd på sigt ,og det er
nemmere at holde de arbejdsløse højt uddannede unge fra at tjene de
penge , de kunne købe smarte nye sunde boliger for, end at lette sig
fra den akademiske taburet eller indse at autodidakte altid har været
bedre end akademikere.

Så om "der er andre der tror på det" handler altså ikke så meget om
hvorvidt metoden virker ,det gør den, og jeg har F.A.A. dvs. N.A.S.A's
ord for at den ser spændende ud til at bygge små fly med , og den er
da så interesant at et større kinesidk arkitektur blad præsentere
den på 12 fulde sider med 5000 ord på engelsk og kinesisk ---
problemet er måske at ingen gider tjene et bjerg af penge, at selvom
alle forstår Lego klodsen. Så er det svært at forstå at en lige så
god ide, kan opstå i samme land så mange år efter.

Fra : Uffe Bak - Autodesk

Dato : 16-10-06 17:25

Hej GK

Jeg kan jo ikke svarer for alle, men jeg kigger indenfor engang imellem
for at se om der er problemer eller spörgsmål som jeg kan hjälpe med
et svar.

Jeg tror de fleste med interesse for dette område har MANGE andre
Newsgroups at holde öje med, så hvis man fokuserer denne gruppe mod
områder med specielt Danske (eller Norske/Svenske) interesser, så vil
den virke mere indbydende at medvirke aktivt i.

De sädvanlige "Min CAD er större end din CAD" bashings - er de fleste
vist ikke interesserede i at blive rullet ind i, mens mere lokalt
orienterede informationer altid vil have en interesse.

Vore forhandlere har deres egne forums der er meget produkt
orienterede, og derfor opfylder de specifikt programmässige behov,
mens de tvärfaglige diskussioner og sögninger efter lokal information
(som "Hvem sälger XYZ-CAM i Jylland?") altid vil kunne träkke på den
kollektive videnbase.

Men jeg lover at kigge indenfor, og svarer når der er spörgsmål
omkring vore områder.

MVH

Uffe Bak
Autodesk Northern Europe