regne med bogstaver (6. klasse - jeg er li~
Fra : sniper_Nolight

Dato : 17-09-06 18:45

min søn har lektier for

hvad er x

indtil vi når ulighederne kan jeg huske / tyde det, men nu kniber det altså!

Træk samme tal fra på begge sider og find x.

x + 90 < 120

5 + x > 20

.... kan nogen skære det ud i pap for mig? Jeg kan simpelthen ikke huske det
:o/
--
sniper_Nolight

Fra : Thomas S

Dato : 17-09-06 19:40

sniper_Nolight wrote:
> [...]
>
> 5 + x > 20
>
> ... kan nogen skære det ud i pap for mig? Jeg kan simpelthen ikke huske det

hvis x + 90 skal være mindre end 120, så skal x være mindre end 120-90
(altså 30) Du kan i praksis løse dem ved at bruge lig med istedet for
større end/mindre end, men så skal du bare sørge for at holde godt styr
på hvordan dit ulighedstegn skal "vende" når du skifter det tilbage.

Altså kort sagt: du løser dem på nøjagtig samme måde som normale
ligninger, blot med den detalje at du skal huske at holde x på den samme
side, og at beholde "krokodille munden" den rigtige vej.

Senere kan der komme flere regler på, men det ser ikke ud til at du er
nået til det endnu.

Mvh Thomas

Fra : Lars Remmen

Dato : 18-09-06 06:09

sniper_Nolight skrev:
> [...]
>
> indtil vi når ulighederne kan jeg huske / tyde det, men nu kniber det altså!
>
> Træk samme tal fra på begge sider og find x.

X + 90 - 90 < 120 - 90

X < 30

> 5 + x > 20

5 - 5 + X > 20 - 5

X > 15

> ... kan nogen skære det ud i pap for mig? Jeg kan simpelthen ikke huske det
> :o/

Lars

Fra : sniper_Nolight

Dato : 18-09-06 16:46

> X + 90 - 90 < 120 - 90
>
> X < 30

> 5 - 5 + X > 20 - 5
>
> X > 15

sådan gjorde jeg osse, men jeg kunne simpelthen ikke forklare sønnike
hvorfor det var korrekt... og derfor var jeg i tvivl! lol

tak for alle svar (rart man ikke er 'helt sat' endnu)

jeg kommer nok igen!
--
sniper_Nolight

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 19-10-06 07:59

sniper_Nolight <sniper_nolight@hotmail.com> skrev i
450ebf3f$0$3562$edfadb0f@dread11.news.tele.dk :

> sådan gjorde jeg osse, men jeg kunne simpelthen ikke forklare sønnike
> hvorfor det var korrekt... og derfor var jeg i tvivl! lol

Uligheden viser hvor der er mest/mindst.
Ved at trække det samme tal fra på begge sider ændrer man ikke
på hvor der er mest/mindst.

Se på det som en vægt med 2 vægtskåle.
Den ene vægtskål er tungere end den anden, og det skal den blive
ved med at være. Det går også fint, så længe vi fjerner den samme
mængde/masse af lodder fra begge vægtskåle.
Til sidst ligger der kun et "X-lod" tilbage på den ene skål, og
vi kan så se på indholdet af den anden skål hvad resultatet er.

> tak for alle svar (rart man ikke er 'helt sat' endnu)
>
> jeg kommer nok igen!

Du skal være velkommen.

/ Ostenfeldtsvej 8c 2 tv | you're doing, you're | ^ ^ \
\ 4700 Naestved, Denmark | not learning anything. | = @ = /
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Fra : kris b

Dato : 17-09-06 19:09

> [...]
>
> x + 90 < 120
>
> 5 + x > 20
>
> ... kan nogen skære det ud i pap for mig? Jeg kan simpelthen ikke huske

ja du har i mine øjene selv svaret.

hvad mon man gør for at få x til at stå alene.

x + 90 < 120
x < ?

5 + x > 20
x > ?

det er vist svar nok. ellers kig igen og prøv at huske lidt mindre;)

mvh kb