www.dr.dk/kontant
Fra : Carsten Riis

Dato : 12-09-06 21:23

Hej alle

Jeg kan varmt anbefale, at man følger med i efterårets tema på DR's
KONTANT.

Man vil tage slankeindustrien under kærlig behandling.

hehehehe, ih hvor jeg glæder mig.

Ikke så meget resultatet (det jo givet på forhånd: Det virker ikke
noget af det. Selv den virkning der måtte være, så skyldes den nok ikke
produktet), men processen.

Med venlig hilsen

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : JustMe

Dato : 13-09-06 11:52

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Ikke så meget resultatet (det jo givet på forhånd: Det virker ikke noget
> af det. Selv den virkning der måtte være, så skyldes den nok ikke

Det lyder interessant, det vil jeg se...hvis jeg husker det

Fra : Ditte H

Dato : 13-09-06 22:55

> Det lyder interessant, det vil jeg se...hvis jeg husker det

Hej

Lidt OT, men på www.dr.dk/kontant kan du se programmerne et stykke tid
tilbage. Så hvis du ikke lige når at se det en uge, kan du stadig se
det på nettet. Min mors 128/64 forbindelse er dog lige lidt nok til at
se programmet online.
Og for lige at tage lidt relevant. Jeg synes det er et godt program, og
glæder mig til, at se om min egen mening holder stik. Dem der taber sig
bedst og sundest, er dem der er under vejledning og kontrol af
diætisten, er min mening. Men det bliver da spændende at følge.

--
Venlig hilsen
Ditte H

Fra : Mejer

Dato : 14-09-06 13:53

ja i næste uge er det Herbalife der kommer i søgelyset tror jeg, det vil jeg
se.

Fra : Birger

Dato : 14-09-06 14:54

> [...]
> bedst og sundest, er dem der er under vejledning og kontrol af diætisten,
> er min mening. Men det bliver da spændende at følge.

Tak for det gode tip, så fik jeg set det

Fra : Ditte H

Dato : 14-09-06 15:42

> Tak for det gode tip, så fik jeg set det

Det var så lidt.
Dejligt at kunne hjælpe lidt.

--
Venlig hilsen
Ditte H

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 14-09-06 15:42

Ditte H wrote:

> Hej
>
> Lidt OT, men på www.dr.dk/kontant kan du se programmerne et stykke tid
> tilbage.

Jeg surfede lige lidt rundt på kontant siden og fandt følgende citat
http://www.dr.dk/DR1/kontant/Slanketema/fupfakta.htm :

<citat>
Du kan ikke forandre dit stofskifte permanent ved at skifte mellem
fastedage og dage, hvor du spiser meget mad. Stofskiftet tilpasser sig
hurtigt den mængde mad, du spiser. Alt efter hvor meget du spiser, og
hvad du spiser, øges dit stofskifte 2-5 timer efter, du er begyndt at
spise måltidet - og ikke længere.

Det er til gengæld et faktum, at dit stofskifte øges ved at spise
proteinrig mad. Det skyldes, at fordøjelsen af protein er mere
energikrævende (koster flere kalorier) end fordøjelsen af de andre
næringsstoffer.
</citat>

Så stofskifte bliver altså påvirket af indtagelsen af mad og holder
sig højt i 2-5 timer efter indtagelse af måltidet, hvilket jo er en
fortaler for at spise 6 gange om dagen som vi har diskuteret så mange
gange.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 14-09-06 18:38

<citat>
> [...]

>sig højt i 2-5 timer efter indtagelse af måltidet, hvilket jo er en
>fortaler for at spise 6 gange om dagen som vi har diskuteret så mange

Det stiger altså fra en værdi til en anden. Men blot små udsving i
stofskiftet kaldes under andre omstændigheder for sygdom og man bliver
behandlet for det. Nogle, der har nogle tal som dokumentation?

Mvh Maria

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 17-09-06 20:10

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> Det stiger altså fra en værdi til en anden. Men blot små udsving i
> stofskiftet kaldes under andre omstændigheder for sygdom og man bliver
> behandlet for det. Nogle, der har nogle tal som dokumentation?

Jeg vil anbefale at læse en hvilken som helst fysiologibog - f.eks. har
McArdle, Katch & Katch: "Exercise Physiology" et glimrende afsnit om fødes
termogene effekt.

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen, stud. med.
Web: http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-09-06 20:16

> Jeg vil anbefale at læse en hvilken som helst fysiologibog - f.eks. har
> McArdle, Katch & Katch: "Exercise Physiology" et glimrende afsnit om fødes
> termogene effekt.

Min film er knækket - jeg fik på et tidspunkt målt stofskiftet og det var
lidt for højt. Det skulle så reguleres med medicin. Hvorfor, hvis det er en
fordel med øget stofskifte??

Mvh Maria

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 21-09-06 17:51

> Min film er knækket - jeg fik på et tidspunkt målt stofskiftet og det var
> lidt for højt. Det skulle så reguleres med medicin. Hvorfor, hvis det er
> en fordel med øget stofskifte??

Fordi øget stofskifte, som du kalder det, kan have en række uheldige
følger - f.eks. forhøjet blodtryk, diarré, øget risiko for åreforkalkning,
apoplexi, øget risiko for myokardieinfarkt, psykiatrisk sygdom (mani,
delir), øget svedtendens, hjertebanken. Har man først et øget stofskifte,
dvs. en overproduktion af thyroideahormoner, så udvikler det sig oftest over
tid, hvis det lades ubehandlet, således at man kan udvikle en struma eller
lign.

Fordelen ved øget termogen effekt af madvarer er, at det er en midlertidig
øgning af kroppens energiforbrug, som følge af et øget metabolisk behov ved
omdannelsen af først og fremmest protein - det er en sund og naturlig
proces, som intet har at gøre med permanent eleveret
stofskiftehormonniveauer.

- Mikkel

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 21-09-06 19:19

> [...]
> ved omdannelsen af først og fremmest protein - det er en sund og naturlig
> proces, som intet har at gøre med permanent eleveret

Dvs at der er stofskifte (det vi altid har) og stofskifte (der er
påvirkeligt at madvarer)?

Mvh Maria

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 21-09-06 21:09

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> Dvs at der er stofskifte (det vi altid har) og stofskifte (der er
> påvirkeligt at madvarer)?

Næh, det er det samme stofskifte, men stofskiftet er mange ting. Stofskiftet
reguleres af mange forskellige faktorer - bl.a. af fødeindtagelsen.

Når man spiser øges mængden af cirkulerende hormoner f.eks. insulin - det
bevirker, at energiforbruget sættes i vejret for at omsætte den indtagne
føde, de proteiner, fedtstoffer og kulhydrater der indtages skal omsættes
til former der kan lagres eller forbruges i kroppen - og de omdannelser er
ikke gratis energimæssigt. Naturligvis vil der i næsten alle tilfælde være
en energimæssig nettogevinst, men størrelsen af den gevinst varierer efter
arten af føde - for protein kan op imod 25% af energien i maden gå til at
omsætte den indtagne føde.

Har man et patologisk forhøjet stofskifte, så skyldes det for store mængder
af skjoldbruskkirtelhormonet thyroxin. Thyroxin har blandt andet indflydelse
på omsætningen af føde, men det influerer på stort set alle celler i hele
kroppen ved at øge hastigheden af stofskiftet. Havde det kun været i
fedtceller og andre energislugere, så havde det sikkert været OK, men det
sker altså også i alle andre celler, som f.eks. hjertemuskelceller og
nerveceller, hvilket giver nogle af de bivirkninger der kendes, som
hjertebanken, hjerteflimmer, mani, svedeture, tarmsystemets nerveceller
påvirkes så man får løs afføring og diarré, man ryster på hænderne og man
kan få koncentrations- og søvnbesvær, fordi hele kroppen så at sige kører i
for højt gear.

Så ja, man taber sig helt sikkert, for hele kroppens energiforbrug stiger
ved forhøjet stofskifte, men i og med, at regulationen af stofskiftet er
røget sig en tur, så kan kroppen ikke længere styre, hvor og hvornår den vil
op- og nedregulere energiforbruget, og det giver alle de uheldige
bivirkninger. Der er altså ikke tale om forskelliger stofskifter, men
derimod om forskellige niveauer af regulering af stofskiftet.

- Mikkel

Fra : Kristian Mølgaard

Dato : 02-10-06 09:00

Ikke noget der virker, skriver du ??? Sørme en påstand der vil
noget. Men du har måske prøvet ALT der er på markedet ?????
Hvert eneste produkt ??????

Fra : Carsten Riis

Dato : 02-10-06 09:56

Kristian Mølgaard (slet A2KLU) skrev den 02-10-2006 10:00:
> Ikke noget der virker, skriver du ??? Sørme en påstand der vil
> noget. Men du har måske prøvet ALT der er på markedet ?????
> Hvert eneste produkt ??????

Det er ikke et spørgsmål om hvad jeg har prøvet.

Og ja, jeg mener, at alle "spis i pille¤og tab dig uden at ændre kost
og motionsvaner"-produkter er det rene pengeoptrækkeri.

¤: Det kunne være pulver, urter, enkeltingrediens-kure og i den dur.

Derudover det ikke mig der skal vise, at noget ikke virker.
Det er producenterne/forhandlerne som skal dokumentere, at det virker.

Alene det faktum, at producenterne/forhandlerne gemmer sig på svært
gennemskuelige adresser.....tja, det gør heller ikke deres troværdighed
større.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til