L.A. Ring?
Fra : sigurno

Dato : 08-09-06 22:38

L.A.Ring har bl.a. malet et billede der hedder " I høst Tehusene 1885". Er
dette Tehusene et bynavn og hvor i så fald?.

Mvh.

Ester C

Fra : Anders

Dato : 11-09-06 19:54

Jeg ved det ikke,men der er foriøvrigt snart særudstilling med ham på
Statens Museum for Kunst...

-Anders

Fra : Viggo Jørgensen

Dato : 16-09-06 12:30

Svar til Ester C.
Det omtalte billede er fra Statens Museum for Kunst, DEP289, Olie på lærred
190,2 cm x 154,2 cm. Maleriet er selvfølgelig med på den nuværende
udstilling på SMK. Motivet fra dette maleri er indhugget i L.A. Ring's
gravsten, som ligger på den gamle kirkegård i Roskilde ikke langt fra Sankt
Jørgensbjerg, hvor Ring boede de sidste år af sit liv. Bydelen er velbevaret
og flere motiver kan genkendes ved en lille gåtur i området.
Den første del af katalogteksten til maleriet lyder: "Efter et omflakkende
år tilbragte Ring sensommeren 1885 på broderens gård i Tehusene nær Fakse,
hvor især motiver fra høstarbejdet optog ham. Det store lærred, der i et år
havde stået med et fejlslagent maleri af drænrørsgravere omdannedes til en
høstscene baseret på et studie af broderens bevægelser. .. ".
Jeg kan anbefale et/flere besøg på udstillingen.

Med venlig hilsen
Viggo Jørgensen

Fra : sigurno

Dato : 16-09-06 13:12

"Viggo Jørgensen" <ccc111@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en høstscene baseret på et studie af broderens bevægelser. .. ".
> Jeg kan anbefale et/flere besøg på udstillingen.

Det var vel nok en god meddelelse, er der mon noget i Faxe og omegn også?
Hjertelig tak.

Ester C.