Snegle
Fra : Torben R. Sørensen

Dato : 04-09-06 22:12

Jeg har spekuleret lidt over hvor snegelene i mit akvarium kommer fra... De
kommer jo ikke ud af ingenting ligesom nullermænd

Jeg er indforstået med at når man tilfører nye fisk og nye planter så kan
der også komme sporer/kim til nye snegle med, men hvis man ikke tilfører nyt
til akvariet, så kommer de sandelig også...

Er det med vandværksvandet at de kommer?

Hilsen

Torben - som ikke har noget problem med snegle i hobetal efter at jeg har
fået et par sneglespisere, blot er nysgerrig...

Fra : J.Jørgensen

Dato : 04-09-06 23:01

"Torben R. Sørensen" <torben.spam@frejashundehus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Torben - som ikke har noget problem med snegle i hobetal efter at jeg har
> fået et par sneglespisere, blot er nysgerrig...

Hej Torben
Hvordan kommer der snegle? Det er såmænd ganske enkelt - navnet snegle er
netop fremkommet således:
S'et foran negle - ganske enkelt skidt fra negle.
Du skal med andre ord sørge for at rense dine negle grundigt førend du roder
i akvariet hvis du vil undgå snegle.
Mysteriesneglen har fået sit navn, da man var længe om at finde ud af,
hvorfor den var så stor.
Det var jo blot fordi det var skidt fra tommeltotten.
Hilsen
Jørgen

Fra : enrico

Dato : 06-09-06 12:19

On Mon, 4 Sep 2006 23:11:48 +0200, "Torben R. Sørensen"
<torben.spam@frejashundehus.dk> wrote:

>Jeg har spekuleret lidt over hvor snegelene i mit akvarium kommer fra... De
>kommer jo ikke ud af ingenting ligesom nullermænd

Jeg har også fået snegle efter købet af en ny plante... (Jeg har i
øvrigt altid rene negle)...

Gør de nogen skade? Forurener de?

-enrico

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 06-09-06 13:44

enrico skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Gør de nogen skade? Forurener de?
> -enrico

Lidt - men ikke mere end fisk i samme antal - så i begrænset
omfang er de OK.

Men hvis de tager overhånd, så er der som regel noget andet galt
f.x. overfodring eller lign.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Torben R. Sørensen

Dato : 06-09-06 15:40

enrico wrote:

> Jeg har også fået snegle efter købet af en ny plante... (Jeg har i
> øvrigt altid rene negle)...
>
> Gør de nogen skade? Forurener de?
>
> -enrico

Næ jeg tror ikke de forurener eller sviner, men de spiser bladene.
Jeg har ikke for nylig indkøbt nye planter, men ser ofte en opblomstring af
sneglekolonien når jeg skifter vand

Fra : Lasse Jensen

Dato : 06-09-06 15:48

enrico wrote:

> Jeg har også fået snegle efter købet af en ny plante... (Jeg har i
> øvrigt altid rene negle)...
>
> Gør de nogen skade? Forurener de?

Det kommer lidt an på arten. Nogle snegle kan være slemme til at lave små
huller i planterne. Andre, som f.eks. den malajsiske tårnsnegl er gode til
at rode i bundlaget og hjælper derfor med at bevare balancen i akvariet.

En nem måde at justere bestanden er at lægge et par skiver kogt kartoffel på
bunden med en underkop over, så der stadig er plads til at sneglene kan
kravle ind. Vent en halv dags tid, så sidder der en hel bunke på kartoflen.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.