Mærkværdigt
Fra : Kim2000

Dato : 03-09-06 09:17

Jeg har ansøgt gennem skolen og med skolens velsigelse ansøgt kommunen om et
ekstraliniefag (engelsk), vi har kun een uddannede engelsklærer, tilgengæld
er det sådan at det er jeg og en kollega der har alle engelsktimerne.

Jeg har søgt dem om at betale de små 4500 kroner pr. semester, så skal jeg
nok lægge timerne i projektet ganske gratis, da jeg jo samtidig dygtiggøre
mig ser jeg det som rimeligt, men ligefrem at skulle lægge penge for at gøre
mig dygtigere til mit arbejde, det synes jeg er lige i overkanten.

Jeg har forhørt mig ved Ålborg seminarium, hvor de fortæller mig at man kan
tage et semester om året og med det meste af arbejdet via nettet, der er 3-5
gange undervisning pr. semester.

Jeg synes ærligt talt det er en godt tilbud. Skolen/kommunen får en uddannet
liniefagslærer mere i engelsk (som de mangler), jeg får det liniefag jeg
gerne vil have. Kommunen vil i stedet sende mig på een uges kursus, det skal
jeg nok lære noget af, men helt ærligt. Een uges kursus kontra at få en
liniefagsuddannet lærer. Prisen vil formentlig være nogenlunde den samme for
kommunen.

Det har jeg lidt svært ved at forstå.

mvh
Kim

Fra : Wilstrup

Dato : 03-09-06 10:17

"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kursus, det skal jeg nok lære noget af, men helt ærligt. Een uges kursus
> kontra at få en liniefagsuddannet lærer. Prisen vil formentlig være

I københavns kommune er det sådan at man sjældent giver lov til at lærerne
uddanner sig med et ekstra linjefag. Det er jo ikke alene de 4500 kr., du
skal regne med, men også den tid,hvor skolen skal finde vikarer når du er på
kursus.

Det er oprindelig ledelsen, der afgør hvad der er råd til og behov for. Jeg
søgte selv om at få linjefaget, men fik afslag hver gang. Derfor
finansierede jeg det selv på åbent universitet og er nu (forhåbentlig)
færdig som B.A. i engelsk til sommer. Så kan jeg efterfølgende præsentere
skolen for regningen, siger min fhv. tillidsmand - det lyder da interessant.
Men da jeg altså har en kandidatgrad i pædagogik og nu snart er B.A. i
engelsk, samt at jeg har undervist i det i de sidste 12 år, vil jeg tro at
jeg er kvalificeret til faget, så jeg synes ikke jeg har problemer med at
skulle varetage undervisningen i faget på en kvalificeret måde. Dog kunne
jeg ønske noget mere sprogdidaktik end tilfældet er - det må jeg så
selvstændigt læse eller betale mig fra - så det er vilkårene, desværre.

Det handler altså om mere end de sølle 4500 kr. pr. semester - det handler
også om hvormeget skolen føler den har råd til at betale for vikardækning og
hvilket behov skolen i øvrigt har for linjefagsuddannede lærere i engelsk i
forhold til fx drengeidræt, fysik/kemi/biologi/geografi. Og det er
naturfagene der er i vælten p.t.
--
Wilstrup

Fra : Kim2000

Dato : 03-09-06 10:28

"Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> skal regne med, men også den tid,hvor skolen skal finde vikarer når du er

Det er trodsalt dog kun 3-5 gange hvert år, men det er da rigtig nok, det er
penge.

> [...]
> færdig som B.A. i engelsk til sommer. Så kan jeg efterfølgende præsentere
> skolen for regningen, siger min fhv. tillidsmand - det lyder da

Gad vide om man virkelig kan det?

> [...]
>jeg ønske noget mere sprogdidaktik end tilfældet er - det må jeg så
>selvstændigt læse eller betale mig fra - så det er vilkårene, desværre.

Ja, jeg må nok også indrømme - og det har jeg selvfølgelig ikke sagt højt -
at jeg nok ender med selv at betale gildet.

> [...]
> og hvilket behov skolen i øvrigt har for linjefagsuddannede lærere i
> engelsk i forhold til fx drengeidræt, fysik/kemi/biologi/geografi. Og det

Det gør det nok, men jeg mener blot at skolen skulle finde 3-5 dages
vikardækning pr. år, endda har skoleinspektøren sagt - og skrevet - til
kommunen at man ville forsøge at gøre sådan at jeg hvis timerne lå på en
torsdag, så ville hun sikre at jeg havde 4 timer på den dag. Jeg mener at nu
skal de ud og finde en vikardækning for en hel uge, de skal betale for
kurset osv.

mvh
Kim

Fra : Wilstrup

Dato : 03-09-06 10:57

> [...]
> nu skal de ud og finde en vikardækning for en hel uge, de skal betale for

som sagt, jeg kender ikke til din kommune eller din skoleleders
dispositioner - men det ville være nærliggende at spørge hende. Hun burde jo
vide hvilke kriterier, der er blevet lagt til grund ift. dig.
--
Wilstrup