Yo Yo vægt
Fra : bogh

Dato : 30-08-06 21:08

Hej (igen)

Ja det er efterhånden noget tid siden, at jeg skrev herinde sidst. Jeg var
på kur, eller hvad man skal kalde det, og tabte omk. 20 kg.
Jeg spiste efter en blanding af alle de forskellige metoder - vægtvogterne,
Vægtkonsulenterne, Omega osv. Det virkede for mig og kiloene raslede af,
uden at jeg dyrkede synderligt meget motion. Jeg var på dette tidspunkt
ryger.

Så kom dagen, hvor jeg besluttede at stoppe med at ryge. Kiloene forblev væk
fra mine sideben i de første 3 mdr. og jeg var ellevild over, at jeg, mod
mine forventninger, var en af dem som ikke tog på efter rygestop. Men ak og
ve....efter de 3 mdr. gik det stærkt. Jeg spiste fornuftigt og bevægede mig
en del, men alligevel stormede kiloene tilbage og inden længe, havde jeg
taget de fleste af dem på igen *SUK*

Jeg havde været festryger i et halvt års tid og det gik fint. Jeg røg når vi
skulle i byen, men dagen efter havde jeg ingen trang til smøgerne. I foråret
skulle vi så på ferie, hvor smøgerne var billige og øllerne kolde Jeg
besluttede, efter 3 dage med cigaretter om natten, at ryge resten af ugen og
tage kampen op når vi kom hjem til Dk. Men sådan gik det ikke. Nu har jeg
røget siden Feb.

Men nu skal det være slut! Jeg vil stoppe med at ryge igen. Er ikke i tvivl
om at det kan lade sig gøre. Jeg ved jo hvad jeg har i vente og så slemt er
det nu heller ikke at stoppe. Uvisheden var nok det værste - og den er jeg
jo over nu. Men så melder spørgsmålet sig om vægten igen. Skal jeg nu tage
20 kg på igen??? Jeg talte med en pige under en af sommerens festivaler og
hun sagde, at hun tog på ved sit første rygestop, men tabte sig ikke igen da
hun begyndte at ryge igen. Da hun så stoppede med at ryge anden gang, tog
hun sørme på i vægt igen. Jeg kunne kun nikke genkende til det, at jeg ikke
havde tabt mig igen, da jeg startede med røgen igen.

Nu er det så, at jeg gerne vil høste lidt af jeres erfaring. Min og kæresten
(som er slank som en mynde) plan er nu, at stoppe med smøgerne igen. Vi vil
spise sundt, efter samme princip som gav mig stort vægttab sidst og så vil
vi denne gang også løbe et par gange om ugen, tage en god lang cykeltur en
eller to gange om ugen og en tur i svømmehallen en gang om ugen. Oveni dette
kommer der de daglige lufteturer med hunden. Tror I, at det er muligt, at
stoppe med at ryge og samtidig holde vægten nede....måske endda tabe sig,
ved at følge ovenstående metode? Yep, kender talemåden "Spis færre kalorier
end du forbrænder" - men den holdte altså ikke sidst for mig. Da jeg
stoppede med at ryge var jeg utroligt meget på vagt. Spiste småt og sundt,
knoklede løs på arbejdet og tog alligevel på i vægt...temmelig hurtigt
endda.

Vil være evigt taknemmelig for jeres input og gode råd.

Med venlig hilsen
HP

Fra : Mejer

Dato : 31-08-06 09:06

Det handler vel også om at foretage nogle etiske valg her i livet?
At leve sundt, dyrke motion, positive tanker, mådehold med stimulanser,
osv....i forhold til at være så fokuseret på hvordan kroppen ser ud! Tænk
hvis du nu aldrig taber dig...har dit liv så været en fiasko?

never lose your smile

Fra : bogh

Dato : 31-08-06 15:46

"Mejer" <jamera@FJERNsol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> osv....i forhold til at være så fokuseret på hvordan kroppen ser ud! Tænk
> hvis du nu aldrig taber dig...har dit liv så været en fiasko?

Selvfølgelig er det korrekt hvad du skriver.
Men jeg kan ikke bare se til, mens jeg langsomt tager det ene kilo på efter
det andet. Jeg syntes ikke at jeg fokuserer meget på hvordan min krop ser
ud. Kan folk ikke lide synet af mig, kan de kigge den anden vej! Men alle
følgevirkningerne af min overvægt (og min rygning) trives jeg ikke
med/bryder jeg mig bestemt ikke om. Så et eller andet skal der gøres. Har
ingen intentioner om, at bliver superslank, få et vaskebræt og kunne løbe en
maraton. Jeg vil bare gerne kunne løbe en tur uden at være døden nær, kunne
spænde mine sko uden at skulle døje med at nå ned (så slemt er det nu ikke
endnu *g*) osv.

Fra : UP

Dato : 31-08-06 10:41

Hej
Jeg kender hele turen med rygning, vægtøgning først efter ½ år uden
cigaretter. de 20 kg op i vægt og derefter alle metoderne til vægttab.
Jeg har været gennem selvforsøg, vægtvogterne, vægtkonsulenterne, Omega osv.
Jeg tabte mig 14 kg. med WW, men tog efterfølgende på igen.
Nu har jeg valgt diætistmetoden hos Slankedoktor på nettet. Jeg har uden
sult tabt mig 1 kg. om ugen og får mange gode råd og seriøs vejledning.
Mange af diætisterne er vant til rygestopproblematikken, så måske ville det
være en ide for dig, at en diætist sammen med dig planlagde en kost, så du
kan komme helskindet gennem rygestoppet.
Der findes masser af privatpraktiserende diætister over hele landet, hvis
nettet ikke passer dig.
På Slankedoktor, som jeg lige skal sige, at jeg ikke har anden tilknytning
end mit medlemskab, har man skrivevenner som hjælper og opmuntrer, og det
kan være en god ting for nogle.

Held og lykke med rygestoppet, som jeg håber går som en smal sag for dig
denne gang.
Hilsner Ulla

Fra : Carsten Riis

Dato : 31-08-06 22:31

bogh skrev den 30-08-2006 22:07:

---------------------
> [...]
> fra mine sideben i de første 3 mdr. og jeg var ellevild over, at jeg, mod
> mine forventninger, var en af dem som ikke tog på efter rygestop.

Den vil jeg lige vende tilbage til senere.

> [...]
> en del, men alligevel stormede kiloene tilbage og inden længe, havde jeg

Ofte er det ikke selve rygestoppet* man tager på af, men hvad man
erstatter håndbevægelsen som tidligere var "ny ryger jeg en
cigaret"-bevægelsen og som så blev erstattet med "nu bevæger jeg stadig
hånden op til munden, men nu er der en marsbar i hånden"-bevægelsen.

Eller som den gode DrPhil siger: Man holder ikke bare op med en vane,
man erstatter den med en anden.

Du erstattede smøgerne med mad som gjorde, at du tog på af.
Nu skal du så finde en vane som du hverken kommer til at ryge af eller
til at tage på af.

*: og ja, jeg ved godt, at nogen siger, at rygning øger forbrændingen og
det er derfor man tager på, når man holder op. Det kan muligvis
forklare 4-5 kilos vægtøgning. Men man tager altså ikke 20 kilo på af
at holde op med at ryge. Der skal lidt andre boller i suppen for, at
en så stor vægtøgning realiseres.

> Men nu skal det være slut!

Et godt tidspunkt? Kan du forklare lidt om tankerne før du tænkte
"nu skal det være slut".

Hvad er dine bevæggrunde for, at nu skal det være slut med både rygning
og overvægt?

Jeg plejer, at stille tre spørgsmål:

Hvorfor vil du tabe dig?
Hvordan vil du tabe dig (herunder: hvad vil du gøre hhv. ikke gøre og
hvorfor)?
Hvad vil du opnå med dit vægttab?

Svarene på disse tre spørgsmål gemmer man så til de tidspunkter, hvor
man føler, at hele projektet løber ud i sandet....så har man nemlig sit
udgangspunkt fx svaret på hvorfor man er igang med vægttabet og svaret
på hvordan man havde tænkt sig at opnå det, samt svaret på hvorfor man
egentlig har gang i projektet.

Spørgsmålene kan man stille sig selv i løbet af projektet fx når man har
opnået et delmål og skal til at opstille det næste.

> [...]
> jo over nu. Men så melder spørgsmålet sig om vægten igen. Skal jeg nu tage

Nej, det skal du ikke.

Men du vil gøre det, såfremt du gør præcis det samme du gjorde sidst.

Baseret på resultater, så må du erkende, at det du gjorde sidst i
forbindelse med dit rygestop havde en uønsket bivirkning: vægtøgning.

Det du så bør gøre er, at du tager din - med stor sandsynlighed -
vægtøgning med i din rygestop-strategi.

> [...]
> hun sørme på i vægt igen. Jeg kunne kun nikke genkende til det, at jeg ikke
> havde tabt mig igen, da jeg startede med røgen igen.

Nej, for man har jo to hænder. En til smøgen og en til marsbaren

> Nu er det så, at jeg gerne vil høste lidt af jeres erfaring.

Så gerne.

Jeg har så ikke haft rygning som "achilles-hæl", men har været udsat for
ting på højt oppe på stress-skalanen indenfor en meget kort
periode...hvilket gjorde, at jeg mistede taget i vægttabsprojektet.

Jeg har sidenhen udviklet min strategi og mine mål her i livet, som
tager højde for vægttab og vægtkontrol.
(Jep, beklager at måtte sige det, men selv om man har tabt sig, så må
man blive ved med at holde fokus på sin vægt resten af livet).

Bl.a. har jeg købt domænet www.de3faktorer.dk hvor jeg skriver løst og
fast om mit projekt og lidt tanker om dette og hint.
Sitet har så ikke den succes jeg havde håbet på i starten, men det lader
jeg mig nu ikke slå ud af. Sitet er mit og jeg kan bruge det til, at
holde fast i mit vægttab og -kontrol.
Såfremt andre får glæde af det, tja det er bare dejligt for dem.

> [...]
> vi denne gang også løbe et par gange om ugen, tage en god lang cykeltur en
> eller to gange om ugen og en tur i svømmehallen en gang om ugen.

Har du taget højde for alle disse aktiviteter i din dagligdag fx
arbejde, transport og diverse tidsforbrug (omklædning).
Fx hvad har du tænkt dig, at droppe af dine nuværende aktiviteter for at
komme på cykelturen, løbeturen og i svømmehallen.

En tur i svømmehallen tager jo udover transporten gerne 1½-2 timer incl.
omklædnign og bad.
En løbetur er jo heller ikke kun selve løbeturen, der er også omklædning
og bad.
Afhængig hvordan du cykler, så skal du også indregne omklædning og bad der.

> [...]
> stoppe med at ryge og samtidig holde vægten nede....måske endda tabe sig,

Tja, ud fra hvad du beskriver så burde det lykkedes.

Et eller andet siger mig dog, at der er et par ting du ikke har taget
med i dine overvejelser.
Jeg kan ikke helt udpege det med sikkerhed. Det er nok noget med
tidsforbruget af de nævnte aktiviteter vs. hvad du bruger din tid på
indtil da.

> Yep, kender talemåden "Spis færre kalorier
> end du forbrænder"

Jep, denne matematiske sandhed kommer man ikke udenom.

Tricket ligger ved hvordan man får omsat den til praksis.

> - men den holdte altså ikke sidst for mig.

Bladre lige lidt op engang.... Hvad holdte for dig i tre måneder?
Hvad skete der efter de 3 måneder?

Hvis du virkelig tænker tilbage evt. har nogen kasseboner fra dengang.
Prøv lige undersøg om ikke der sneg sig lidt slik, sukkersodavand
eller tilsvarende med ned i indkøbskurven efter de 3 måneder.

Jeg ved det naturligvis ikke. Det er kun dig der ved det.

> Da jeg
> stoppede med at ryge var jeg utroligt meget på vagt. Spiste småt og sundt,
> knoklede løs på arbejdet og tog alligevel på i vægt...temmelig hurtigt
> endda.

Men først efter de 3 måneder?

Hvad skete der med at //være på vagt//, da glæden over den udeblevne
vægtøgning havde lagt sig?

> Vil være evigt taknemmelig for jeres input og gode råd.

Hermed givet.

Med venlig hilsen Carsten Riis
www.de3faktorer.dk
Hjerne - Hjerte - Indkøbskurv
Mere skal der faktisk ikke til for at tabe sig.

Fra : bogh

Dato : 01-09-06 05:31

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg plejer, at stille tre spørgsmål:
>
> Hvorfor vil du tabe dig?
> Hvordan vil du tabe dig (herunder: hvad vil du gøre hhv. ikke gøre og

Hej Carsten

Har ikke tid til at svare på hele dit indlæg nu, da jeg er på vej ud af
døren. Dog vil jeg lige svare på dit ene spørgsmål inden jeg smutter.
Mine bevæggrunde for, at det nu skal være slut er ganske enkel: Jeg skal
være far

I min verden harmonerer røg og baby ikke sammen. Så derfor valget om
rygestop - og de medfølgende tanker om vægøgning/vægttab.

Fra : Carsten Riis

Dato : 02-09-06 08:50

bogh skrev den 01-09-2006 06:31:

> [...]
>
> I min verden harmonerer røg og baby ikke sammen. Så derfor valget om
> rygestop - og de medfølgende tanker om vægøgning/vægttab.

Hej Bogh

Jeg syntes det er så stort af dig, at du tænker så taktisk/strategisk i
forhold til jeres kommende forældreskab.

Jeg skal ikke være far endnu (der arbejdes på det, så at sige). I mit
projekt har jeg også indlagt et far-barn-perspektiv.

Jeg skal ikke kunne sige om det holder vand i sidste ende, men jeg kan
ikke forestille mig, at man kan lave de samme fysiske aktivteter med
sønnen/datteren som overvægtig som man kan som normalvægtig [jeg havde i
svært ved følge med en 5 årig i fodbold, da jeg var størst].
Naturligvis kan man spille en smule fodbold, gå en tur på stranden eller
heppe på sædet i håndboldhallen. Jep, det kan man og barnet skal nok
udvise forståelse (pga. den kærlighed børn har overfor deres forældre)
for, at man ikke kan gøre disse ting i lang tid af gangen pga. dårlig
kondition.

Det må bare være så fed en fornemmelse, at kunne blive ved med spille
bold i timevis, rende rundt ud i skoven og ja, i hele taget være fysisk
aktivt sammen med barnet. Og det er barnet der bliver træt inden man
selv bliver.

Der er også et læringsmæssigt perspektiv i, at lave sund og god mad for
og med barnet.

Risikoen for at ens barn bliver overvægtig bliver også større, når man
selv er det (barnet spiser jo ikke særlig aftensmad end man selv gør osv
osv).
Og man skal vist lige give barnets sociale liv en tanke. Det er vist
ikke så meget diskussion om, at overvægtige børn har det sværere socialt
end andre (jeg tænker her på de grimme ting: mobning, ensomhed, være
"den sidste" i flere sammenhænge osv osv osv).

Af de mere dystre ting man kan tænke på er, at man som overvægtig altså
har en højere risiko for at dø tidlig af hjerte- og karsygdomme og kræft.
Jeg skal ikke kunne sige det med sikkerhed, tilgengæld har jeg set de
udsendelser på DR om børn, der har mistet deres forældre i en tidlig
alder. Det kommer der intet godt ud af.

Der er i hele taget rigtig mange ting man kan gå i dybden med i
forælder-barn-perspektivet.

med venlig hilsen

Carsten Riis

Fra : bogh

Dato : 02-09-06 09:44

> Der er i hele taget rigtig mange ting man kan gå i dybden med i
> forælder-barn-perspektivet.

> med venlig hilsen
> Carsten Riis

Hej Carsten

Kan kun sige lige præcis!

Alle dine tanker omkring forældrerollen er netop dem jeg også tænker og er
hovedårsagen til, at "nu skal det være".

Håber at I også får held med projekt-baby inden længe

Mvh - og god weekend!

Fra : Carsten Riis

Dato : 04-09-06 22:09

bogh skrev den 02-09-2006 10:44:

> Alle dine tanker omkring forældrerollen er netop dem jeg også tænker og er
> hovedårsagen til, at "nu skal det være".

Hej Bogh

Det er som skrevet tidligere fantastisk, at du har dine børn med i din
vægttabs-projekt.

MEN hvor er du selv henne?
Hvad vil være _dit_ afkast af projektet? Ikke børnenes, ikke konens,
arbejdsgiverens.
Sagt med andre ord: har du overvejet hvilke gevinster du personlig får
ved vægttabsprojektet.

Man kan gøre rigtig meget for andre i et godt stykke vej. Min personlige
erfaring er dog, at når ikke man husker at "få sig selv med", så
risikerer man at projektet falder fra hinanden og man lige pludselig
ikke kan opnå det man vil være for de andre. Hvilket så kan medføre en
yderligere nedtur over, at tingene ikke glider som man har troet.

mvh

Carsten Riis