Flere billeder i et movieclip
Fra : Martin

Dato : 28-08-06 15:06

Hej.

Jeg er meget ny til Flash, men jeg er da noget et lillebitte stykke.

Jeg har en XML fil med 2 billeder og 2 sæt X og Y positioner.

Dem henter jeg så, så nu står de i hver sin variabel
imagename[i]
ypos[i]
xpos[i]
og det er de korrekte oplysninger der står i variablerne når jeg laver
en trace på dem - Så det problem er jeg ude over.

Nu kommer så der hvor jeg har problemer.

Jeg skal have sat billederne ind på X og Y positionerne i forhold til
hvad der står i variablerne.

Jeg har prøvet at gøre således:

function firstImage() {
for(i=0; i<image.length; i++) {
picture._alpha = 100;
picture.loadMovie(imagename[i], 1);
picture._y = ypos[i];
picture._x = xpos[i];
}
}

Jeg får en helt hvid skærm, og ingen fejl i min log.
Hvad gør jeg forkert?

Fra : Skovge

Dato : 29-08-06 07:03

"Martin" <maa@scandesigns.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> }
> }
>
> Jeg får en helt hvid skærm, og ingen fejl i min log.

Hej Martin

I linien: for(i=0; i<image.length; i++) sætter du jo i=0........dvs. du
nulstiller jo den variabel der skal loade dit billede vha.
picture.loadMovie(imagename[i], 1); - hvorfor du jo så selvfølgelig får en
blank skærm, da der ikke er noget billede med navnet 0.

Du har noget rod i din kode vedr. brugen af variabler fordi du bruger "i"
til at repræsentere alle værdier - du er nødt til at bruge forskellige
variabelnavne til de forskellige variabler.

/JS

Fra : Martin

Dato : 30-08-06 11:10

Skovge wrote:
> [...]
> til at repræsentere alle værdier - du er nødt til at bruge forskellige
> variabelnavne til de forskellige variabler.

Må nok hellere poste lidt mere kode.
Datane til
imagename[i]
ypos[i]
xpos[i]

bliver sat ind med

for (i=0; i<total; i++) {
imagename[i] = xmlNode.childNodes[i]...
ypos[i] = xmlNode.childNodes[i]...
xpos[i] = xmlNode.childNodes[i]...
}

og en trace på imagename giver resultatet
test1.jpg,test2.jpg
som også er det rigtige resultat.

skrev bare xpos[i], ypos[i] og imagename[i] for at angive at det var et
array

Så problemet ligger ikke i selve variabel navnene.
Jeg har læst lidt mere om at man skal lave et tomt movieclip inde i
scenen, med funktionen createEmptyMovieClip men det kan jeg slet ikke få
til at virke.

function firstImage() {
for(i=0; i<image.length; i++) {
_root.createEmptyMovieClip(img,0);
_root.mc.lineStyle(2,0xCCCCCC,100); // Just to show...
_width(mc,100);
mc._height = 100;
mc.loadMovie(imagename[0], 1);
mc._alpha = 100;
mc._y = 20; //ypos[0];
mc._x = 20; //xpos[0];
}
}

Fra : Morten Jorgensen

Dato : 01-09-06 12:34

Det er rigtig nok ved Skovge skriver. Du skal have en anden variabel for dine
xpos og ypox. Du tildeler dem jo værdien test.jpg hvilket det jo ikke skal
være. Du skal have en atribute ud af dine childnodes. Prøv at skrive hele og
koden og din XML.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Alex Z

Dato : 06-09-06 21:25

Hej Martin.

Det er såmend rigtig nok hvad du gør. Du skal rigtig nok bruge en forløkke
til at løbe alle dine elementer i arrayen igennem.
Første løkke er i = 0 og de værdier du er ude efter (håber jeg har forstået
dig rigtigt) er i array[0] (altså array[i] ) som er dit første billede. Det
du skal sikre dig, er at alle dine data fra xml'en bliver hentet ind som en
array. Men det er no-biggie. Det lyder også som om du har styr på det.

Jeg tror nærmere dit problem ligger i at du klistrer dit movieclip på, i den
forkerte dybte. Dynamisk dybde er en ret svær sag og fucker tit op.
En work-around er: hvis du laver et tomt MC og placerer det i øverste højre
hjørne af dine billeder og giver det instance-navnet "canvas" så kan du
klistre dine tomme MC's på dette og så er du sikker på du rammer den rigtige
dybde.
En anden ting er, at når du henter flere billeder ind, skal du lave et unikt
navn, således så dit sidste MC ikke blot overskriver de foregående. Jeg har
kaldt det UniqueName, i mangel på fantasi.
Så skal du blot henvise til canvas, hver gang du skal klistre noget på
således:

function firstImage() {
for(i=0; i<image.length; i++) {
uniqueName = "img"+i;
canvas.createEmptyMovieClip(uniqueName, canvas.getNextHighestDepth());
uniqueName._height = 100;
uniqueName.loadMovie(imagename[0], 1);
uniqueName._alpha = 100;
uniqueName._y = 20; //ypos[0];
uniqueName._x = 20; //xpos[0];
}
}
en ting mere, så behøver du ikke at angive _alpha = 100. Alpha's default
værdi er 100, så det er kun hvad du skal lave noget fanzy efterfølgende du
får brug for det.

Det var lidt hjælp herfra. Håber du finder ud af det, ellers skriver du
bare, så finder vi ud af det.

--
Venlig hilsen Alex.
Flash | Elementer | webdesign