Ørredtene?
Fra : Preben Vagn Knudsen

Dato : 26-08-06 18:35

Hej
Jeg er i en gammel fiskerirapport fra 1930 stødt på begrebet "en ørredtene".
Den blev brugt til at fange gydemodne ørreder med.
Men hvad er det?
Umiddelbart tror jeg at det er en slags fast ruse/fangstredskab der spærrede
bækken.
Goggle giver ikke rigtig noget svar, andet end et opslag i Ordbog over det
Danske sprog.
Håber nogen kan hjælpe.

Hilsen
Preben Vagn Knudsen

Fra : kalle

Dato : 26-08-06 19:19

Preben Vagn Knudsen skrev:

> [...]
> bækken.
> Goggle giver ikke rigtig noget svar, andet end et opslag i Ordbog over det

Jeg tror at det er en skrivefejl, der skulle måske have stået
"ørredtejne" i stedet for.
Som du selv skriver at du tror at det er et ruse/fangstredskab, tror
jeg også på.
Søger man på tejne, får man masser af svar der henviser til et
ruse/fangstredskab.
Sproget førhen har jo ændret sig med tiden, så det hed måske noget
andet dengang, men måske har andre svar på spørgsmålet.

Mvh. Kalle
http://www.ulk1966.dk