Kulhydrater og proteiner
Fra : Kim

Dato : 25-08-06 18:23

Jeg er lidt i tvivl.
Min datter ( 10 år ) er konkurrencesvømmer og trænerne sagde
at svømmerne skulle have masser af proteiner.

Kulhydrater er det ikke:
- pasta
- kartofter
- ris
- brød

Hvad er proteiner så, og jeg tænker her på alm. madvare ?

Fandt lige på google:http://aquakuren.dk/articles.php?tPath=7
HVAD ER PROTEIN? Protein består af aminosyrer. Aminosyrerne
kan kombineres til et utal af forskellige proteiner. Kroppens proteiner
opbygges af 22 forskellige aminosyrer. 11 af disse aminosyrer kan
kroppen ikke selv producere, og de skal derfor tilføres via kosten.
Disse 11 aminosyrer kaldes derfor essentielle (livsvigtige) aminosyrer.
De essentielle aminosyrer er: Cystin, Histidin, Isoleucin, Leucin,
Lysin, Methionin, Phenylalanin, Threonin, Tryptofan, Tyrosin og Valin.

Vil det sige: nødder, mandler, frø, bælgfrugter (bønner og ærter) samt
animalske fødevarer (altså kød, fjerkræ, fisk, æg og mejeriprodukter).

Jeg høre gerne om flere proteinholdige madvarer som en pige på 10
ville elske at spise.

Mvh Kim

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-08-06 18:40

> Hvad er proteiner så, og jeg tænker her på alm. madvare ?

Kød og fisk.

Mvh Maria

Fra : Carsten Riis

Dato : 27-08-06 21:01

Kim skrev den 25-08-2006 19:23:

> Jeg høre gerne om flere proteinholdige madvarer som en pige på 10
> ville elske at spise.

Hvad med at downloade foodcomp-databasen (ca. 1000 ingredienser) til fx
excel-format og så sortere ingredienserne efter indholdet af proteiner?

mvh

Carsten

Fra : Kim

Dato : 03-09-06 18:53

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev
> Hvad med at downloade foodcomp-databasen (ca. 1000 ingredienser) til fx
> excel-format og så sortere ingredienserne efter indholdet af proteiner?

Jo tak, men hvor kan man det henne plz ?

http://www.google.dk/search?hl=da&q=download+foodcomp+database&btnG=S%C3%B8g&meta=

Mvh Kim

Fra : Carsten Riis

Dato : 04-09-06 20:52

Kim skrev den 03-09-2006 19:52:
> "Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev
>
> Jo tak, men hvor kan man det henne plz ?
>
> http://www.google.dk/search?hl=da&q=download+foodcomp+database&btnG=S%C3%B8g&meta=
>
> Mvh Kim

Okay dokey, den ligger faktisk lige "for næsen af en", når man altså ved
at den er der.
www.foodcomp.dk

Undskyld.

Der er både excel, access, og ASCII tekstfil.

mvh

Carsten Riis

Fra : Kim

Dato : 27-09-06 11:05

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev
> www.foodcomp.dk

Takker og bukker.

Er dette en trykfejl tror I, eller hvordan skal det forstås ?

[0170]Letmælk 3,5 g Protein Total
[1473]Letmælk, økologisk 3509 g Protein Total

[0251]Skummetmælk, 3,5 g Protein Total
[1474]Skummetmælk, økologisk 3503 g Protein Total

Mvh Kim

Fra : Carsten Riis

Dato : 27-09-06 15:21

Kim skrev den 27-09-2006 12:05:
> [...]
> [1473]Letmælk, økologisk 3509 g Protein Total
>
> [0251]Skummetmælk, 3,5 g Protein Total
> [1474]Skummetmælk, økologisk 3503 g Protein Total

Det er nok en trykfejl.

Du kan jo lige tjekke den næste økologiske hhv. let- og skummetmælk som
du kommer forbi i dit lokale supermarked.

Og lige gøre foodcomp.dk opmærksom på tyrkfjelen.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-09-06 15:36

Kim wrote:
> [...]
> [1473]Letmælk, økologisk 3509 g Protein Total
> [0251]Skummetmælk, 3,5 g Protein Total
> [1474]Skummetmælk, økologisk 3503 g Protein Total

Det ville ihvertfald være cool hvis de kunne presse 3.5Kg protein
ind i en liter mælk :)

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 8500 indlæg.