Springvandsfigurer
Fra : per-olof johansson

Dato : 23-08-06 08:45

I anledning af at springvandsfigurerne fra Frederiksborg Slot midlertidigt
meldes tilbage, at se fra 9. septemper, minder jeg lige om mine artikler på
http://www.per-olof.dk/springva.htm

Per-Olof Johansson

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 05-11-06 15:02

per-olof johansson skrev:

> I anledning af at springvandsfigurerne fra Frederiksborg Slot
> midlertidigt meldes tilbage, at se fra 9. septemper, minder
> jeg lige om mine artikler på

http://www.per-olof.dk/springva.htm

En forsinket tak for påmindelsen. Jeg kan se at jeg
må se at humme mig til Frederiksborg Slot inden 7.
januar 2007, hvis jeg vil se Adriaen de Vries' originale
Neptun-figurer i Valdemarssalen.

Du ved vel ikke om der findes tegninger eller billeder af
det Neptunspringvand, som Georg Labenwolf (1533-1585),
lavede til Kronborgs gårdsplads, og som svenskerne
også tog med som krigsbytte?

Den er vi et par stykker her i Helsingør og omegn, som
godt kunne tænke os blev genskabt hvis det var muligt,
og hvis der kunne findes en sponsor.

--
Herluf :·)

Fra : per-olof johansson

Dato : 19-12-06 08:07

Hej Herluf - ser i dag 19.12. dit spørgsmål. Siden du kan stille
spørgsmålet, ved du sikkert også, at der findes en tegning af nævnte
springvand? Men den kan vel næppe bruges til genskabelse -. Den kan i hvert
fald ses i bogen Frederiksborg Museet har udgivet i anledning af
udstillingen.
Jamen der står da en model af det springvand på Kronborg??? Eller husker jeg
helt galt??? Jeg prøvede at fotografere det, sidst jeg var der, men det kom
der åbenbart ikke noget ud af, for det er først nu jeg kommer i tanker om
det. Dagen gik op i et møde med dronningen. Nå jeg glemte at sige goddag,
jeg syntes hun skulle have lov at gå lidt i fred. Opmuntrende, at hun kan
færdes uden presseopbud.

Jeg ser at nogen kritiserer, at der ikke gives svar i denne kanal. Hvis man
som jeg, er let at finde vej til, kan man jo skrive en direkte mail.

Venlig hilsen
per-olof

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 22-12-06 09:24

per-olof johansson skrev:

> [...]
> Nå jeg glemte at sige goddag, jeg syntes hun skulle have lov at gå
> lidt i fred. Opmuntrende, at hun kan færdes uden presseopbud.

Hej Per-Olof

I lørdags fik jeg så set Adriaen de Vries' originale Neptun-figurer
i Valdemarssalen på Frederiksborg, samt set det meste af
resten af Frederiksborg Museet. Det er altid en stor oplevelse
at se dette museum. Selv er jeg især glad for Otto Baches
historiemalerier.

Angående Georg Labenwolfs Neptunfontæne på Kronborg,
må jeg vist lige lige hen og spørge, hvad de har af billeder
og eventuelle kopier.

Jeg forestillede mig at der eventuelt også var bevaret noget
materiale fra Labenwolfs værksted nede i Nürnberg.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt