svømmende orm/ål
Fra : Bainz

Dato : 21-08-06 22:16

Hej jeg har et akvarium kun men snegle lige nu og i dag da jeg kom hjem
opdagede et par orme lignende ting der svømmer rundt, jeg har prøvet at
finde information om dem men det har ikke lykkes mig desvære håber der er
nogen der kan hjælpe mig med hvad det er for noget om det er godt eller
skit.
Mvh
Bainz.

Fra : Lasse Jensen

Dato : 22-08-06 04:24

Bainz wrote:

> [...]
> finde information om dem men det har ikke lykkes mig desvære håber der er
> nogen der kan hjælpe mig med hvad det er for noget om det er godt eller

Du må nok lige beskrive dem lidt bedre. Farve, størrelse, udseende,
adfærd...

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Bainz

Dato : 22-08-06 20:32

længde på dem er et sted mellem 1 og 2 cm de svømmer frit rundt i mitten af
vandet de er som en fiskesnøre i tykkensen mav 0,5 mm tykke og grå eller
klare.

Fra : Lasse Jensen

Dato : 22-08-06 20:44

Bainz wrote:

> længde på dem er et sted mellem 1 og 2 cm de svømmer frit rundt i mitten
> af vandet de er som en fiskesnøre i tykkensen mav 0,5 mm tykke og grå
> eller klare.

Så er det ihvertfald ikke ål

Ej, mit bedste bud er planarier. Nogle små fladorme, som er et helvede at
slippe af med. De plejer bare at holde sig ved bunden og på ruderne, så
måske er der tale om en slags rundorm. Snegle er tit mellemværter for
forskellige orme, men hvordan og hvorledes ved jeg ikke. Hvad er det for en
slags snegle? Hvor kommer de fra?

Du skal nok passe på med ikke at sprede dem, hvis du har flere akvarier.

Fra : Bainz

Dato : 22-08-06 21:34

jeg har købt sneglende i solsides dyrehandel men har haft dem i lang tid
inden det her er sket, det er mysterie snegle og tiger snegle, problemet er
at jeg har en masse små snegle der i lige nu for ellers kunne man vel bare
tømme akvariumet og ta vand fra et af de anndre og fylde det op med igen,
efter man har kogt grus og alt andet der er der i. men hvordan slipper jeg
af med dem......?

Fra : Lasse Jensen

Dato : 22-08-06 22:04

Bainz wrote:

> [...]
> bare tømme akvariumet og ta vand fra et af de anndre og fylde det op med
> igen, efter man har kogt grus og alt andet der er der i. men hvordan

Gift. Problemet er bare at snegle og orme minder en del om hinanden og det
meste ormegift er kobberbaseret og også vil slå sneglene ihjel. Og hvis det
er fritsvømmende eksemplarer af snyltere på sneglene er du jo ligevidt.

Måske skulle du prøve at stille spørgsmålet på www.akvariesiden.dk. Det er
nok ret vigtigt at få bestemt helt præcis hvilket dyr der er tale om, unden
du går igang med en behandling.

Iøvrigt tror jeg ikke der er nogen snyltere hos sneglene, der kan gennemngå
deres livscyklus uden et andet dyr, fugl, fisk eller pattedyr, så måske
løser problemet sig selv over en generation, hvis du ikke får spredt det.