Et par hurtige....
Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 21-08-06 21:12

....spørgsmål:

1) Hvordan påvirker det at man spiser noget mad forbrændingen?

2) Bør man spise mange så måltider i løbet af dagen, istedet for få
store?

3) Bør man spise tidligere på dagen, fremfor senere?

4) Er det uklogt at spise før man gå i seng?

5) Hvor lang tid bør der være mellem at man spiser sit aftenmåltid og
når man går i seng?

--
regards , Peter B. P. - liberterran.org, siad.dk, macplanet.dk
"The politicians don't just want your money. They want your soul. They

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-06 15:28

Peter Bjørn Perlsø wrote:
> ...spørgsmål:
>
> 1) Hvordan påvirker det at man spiser noget mad forbrændingen?

holder den igang.

> 2) Bør man spise mange så måltider i løbet af dagen, istedet for få
> store?

ja

> 3) Bør man spise tidligere på dagen, fremfor senere?

hele dagen igennem men ikke 4 (?) timer ellere senere inden man går i seng

> 4) Er det uklogt at spise før man gå i seng?

ja.

> 5) Hvor lang tid bør der være mellem at man spiser sit aftenmåltid og
> når man går i seng?

helst ikke mindre end 4 timer.

alt dette er self. groft simplificeret, men du får nok et indtryk.

--
Claus Albæk (kbh.)

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 22-08-06 20:23

> holder den igang.

Er det ikke en sandhed med visse modifikationer? Jeg mener at forbrændingen
(stofskiftet) er uændret uanset hvornår man spiser - også hvis man ikke
spiser. Det er jo derfor man bliver sulten.

> ja.

Hvorfor egentlig? Jeg ved godt at man ikke bør, og at det altid har været
sådan, men hvorfor?

Mvh Maria

Fra : C.H

Dato : 22-08-06 20:41

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse ´

Jeg mener at forbrændingen
> (stofskiftet) er uændret uanset hvornår man spiser - også hvis man ikke
> spiser. Det er jo derfor man bliver sulten.

Stofskiftet og forbrændingen er ikke det samme. Stofskiftet er hormonelt
styret og bliver ikke påvirket af, hvad man spiser. Forbrændingen kan øges
ved motion og kan påvirkes ved indtagelse af forskellige fødevarer.
Jo mere du bruger dine muskler, jo mere energi forbrænder du.

> Hvorfor egentlig? Jeg ved godt at man ikke bør, og at det altid har været
> sådan, men hvorfor?

En af grundene er, at forbrændingen kører på vågeblus om natten. Dermed
bliver kalorierne ikke brugt og lagres i stedet.
Kroppen forbrænder bedst sidst på formiddagen. Derfor er dette også et godt
tidspunkt at indtage dagens store måltid.

CH

Fra : Inge

Dato : 23-08-06 18:56

> [...]
> Kroppen forbrænder bedst sidst på formiddagen. Derfor er dette også et
> godt tidspunkt at indtage dagens store måltid.

Hej
Vil det sige, at jeg som mangler 7-8 kg, vil ha' nemmere ved at tage på hvis
jeg spiser godt og grundigt indtil besvimelse lige før jeg går i seng om
aftenen, eller skal jeg bare lægge mig til at sove hver gang jeg har spist?
(har pt. sommerferie)

mvh
Inge

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-06 19:53

Inge wrote:

> [...]
> hvis jeg spiser godt og grundigt indtil besvimelse lige før jeg går i
> seng om aftenen, eller skal jeg bare lægge mig til at sove hver gang jeg

Det ville hjælpe... hvis du har svært ved at tage på så køb evt. noget
weight gainer. det klasker hurtigt nogle kilo på din krop.

--
Claus Albæk (kbh.)

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 23-08-06 20:00

> Det ville hjælpe... hvis du har svært ved at tage på så køb evt. noget
> weight gainer. det klasker hurtigt nogle kilo på din krop.

I min verden kan man indtage 2000 kcal, og forbruger man mere end det, så
taber man sig, men gør man ikke, så tager man på - uanset hvornår på døgnet
man spiser eller sover.

Mvh Maria

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-06 20:33

Maria Frederiksen wrote:

> I min verden kan man indtage 2000 kcal, og forbruger man mere end det, så
> taber man sig, men gør man ikke, så tager man på - uanset hvornår på døgnet
> man spiser eller sover.

det store men, for de fleste mennesker er jo så bare lige det
omvendte... de indtager mere end de forbrænder.

--
Claus Albæk (kbh.)

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 24-08-06 17:54

""Claus Albæk (Kbh.)"" <claude@eugina.dk> wrote in message

> helst ikke mindre end 4 timer.

Hvorfor ikke?

Hvis man spiser X KJ, så er det vel ligemeget hvornår man indtager dem, når
blot forbruget er større end X... Altså, den overskydende energi lagres,
hvad enten den indtages kl 8 eller kl 20. Eller menes der, at forbruget
bliver større eller mindre når man rykker i forhold til søvn? eller bliver 1
KJ til 1,02 hvis den indtages umiddelbart inden sengetid?

- Mikkel
--
Mikkel Gybel Jensen, stud. med.
Web: http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 24-08-06 13:07

Maria Frederiksen wrote:

> I min verden kan man indtage 2000 kcal, og forbruger man mere end det, så
> taber man sig, men gør man ikke, så tager man på - uanset hvornår på døgnet
> man spiser eller sover.

Ja men det er en grov forsimpling. Hvis man deler indtaget af kalorier
udover flere måltider forbliver ens blodsukker mere stabilt og ens
sultfornemmelse bliver ikke så kraftig. Derfor er man mere tilbøjelig
til ikke at spise til man flækker.

Jeg læste i bladet Health & Fitness at folk der spiste god morgenmad
havde 44% mindre sandsynlighed for at lide af overvægt på trods af at
deres kalorieindtage ikke var lavere end resten af testgruppen. Jeg
tror bestemt på at en forbrænding kan påvirkes af ens spisevæner.
Jeg kn også mærke at de dage hvor jeg holder mig til 5-6 mindre
måltider har mere energy end de dag hvor det kun bliver til 2 eller 3
store måltider.

Der lader til at være bred enighed indenfor fitness sektoren at ved at
fordele ens kalorieindtag ud over flere måltider holder man
forbrænding oppe, omend jeg ikke ved om et er fordi kroppen senere
holder sig mere aktiv, spilder mere energi, eller på anden måde
kommer af med den overflødige energi.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 24-08-06 15:19

> [...]
>udover flere måltider forbliver ens blodsukker mere stabilt og ens
>sultfornemmelse bliver ikke så kraftig. Derfor er man mere tilbøjelig

Vi er slet ikke uenige. Og derfor vil jeg gerne se dokumentaiton for at det
betyder noget som helst at man spiser før sengetid, eller andre "upassende"
tidspunkter - hvis man totalt set spiser samme antal kalorier.

Mv hmaria