Ikke proteiner og kulhydrater sammen - hvo~
Fra : anders

Dato : 20-08-06 17:44

Hej

Sad lige og zapper lidt frem og tilbage på tv'et, og ramlede ind i "Du bli'r
hvad du spiser" på TV3. Der blev det fortalt at man ikke må spise
kulhydrater og proteiner i samme måltid (altså i forbindelse med at man skal
tabe sig).

Hvorfor må man ikke det?

Hvor lang tid skal der gå fra man har fået et måltid med mange proteiner til
man kan indtage kulhydrater igen?

Mvh
Anders

Fra : lisbeth_jacobsen@hot~

Dato : 20-08-06 18:14

anders skrev:

> [...]
> hvad du spiser" på TV3. Der blev det fortalt at man ikke må spise
> kulhydrater og proteiner i samme måltid (altså i forbindelse med at man skal

Det må man også *S*
Du bestemmer det selv!

Der findes mig bekendt ingen videnskabelige undersøgelser, der
dokumenter påstandene fra det princip, der også er kendt under navnet
"skillekost". Personligt har jeg ikke kunnet mærke nogen som helst
fordel ved eller effekt af at spise efter princippet. Tvært imod!

Når nogle ikke desto mindre oplever fordele, så kan det måske hænge
sammen med, at de vælger at droppe en usund levevis og går over til
at leve efter skillekostprincippet, der af mange årsager vil være
langt sundere end eksempelvis traditionel fed kost og junkfood i det
hele taget. At være på skillekost indebærer eksempelvis i de fleste
tilfælde mere frugt og flere grønsager end gennemsnitsdanskere ellers
får. Alene det vil jo ofte være en kraftig forbedring. Og i den
sammenhæng er princippet om at skille tingene ad nok den mindst
betydningsfulde.

Læs eksempelvis denne artikel:
http://www.gomotion.dk/artikler.asp?mode=detail&p_id=55&a_id=21&title=art

> Hvor lang tid skal der gå fra man har fået et måltid med mange proteiner til
> man kan indtage kulhydrater igen?

Vælger du at tro på skillekost-princippet, vil du kunne søge dig
frem til informtion om, hvor mange timer der skal gå efter du har
indtaget de forskellige typer. Find i givet fald nogle af de bøger,
der skriver om princippet.

http://www.google.dk/search?hl=da&q=skillekost&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 04-09-06 22:00

anders skrev den 20-08-2006 18:43:
> [...]
> hvad du spiser" på TV3. Der blev det fortalt at man ikke må spise
> kulhydrater og proteiner i samme måltid (altså i forbindelse med at man skal

Det må man også godt.

Effekten mener jeg er ren psykologisk (ikke at forklejne psykologien
ellers), hvor man øger opmærksomheden på hvad man spiser hvornår og
derigennem bliver bevidst om hvad man spiser overtid.

skillekost princippet kan sagtens være en god metode at få overblik på
hvilke kalorier der gemmer sig hvor.

Rent fysisk er din krop ligeglad med om du spiser frikadeller først og
en time efter nogen ris eller omvendt eller det hele i en blanding.

mvh

Carsten

Fra : Cristian Christensen

Dato : 07-10-06 00:04

Det har noget at gøre med at Kulhydrater fordøjes hurtigere end
proteiner. Hvis man spiser
Animalske produkter og Soyabønner som indeholder mange proteiner
sammen med stivelser som brød
og kød

Mvh

Cristian Christensen