Telefoni og tordenvejr
Fra : Ditte H

Dato : 20-08-06 15:07

Hej

Er det gammel overtro, om at man ikke bør tale i alm. telefon når det
tordner?
Eller bør man afholde sig?

På forhånd tak

--
Venlig hilsen
Ditte H

Fra : Carl

Dato : 20-08-06 15:39

Hej,

Nej, hold dig fra trådet telefoni i forbindelse med torden.

En trådløst håndsæt(DECT o.lign) udgør ingen fare for dig.

mvh
Carl

Fra : Morten K. Nielsen

Dato : 20-08-06 19:10

> En trådløst håndsæt(DECT o.lign) udgør ingen fare for dig.

.... og IP-telefoni heller ikke

Fra : KsNa

Dato : 20-08-06 20:52

"Morten K. Nielsen" <mkn@fjern-detteOfir.dk> skrev i en meddelelse

> ... og IP-telefoni heller ikke

Hvorfor ikke, er det da trådløst.

Mvh
Kim

Fra : Morten K. Nielsen

Dato : 21-08-06 13:05

> Hvorfor ikke, er det da trådløst.

Ja okay, der findes jo mange former for ip-telefoni: Via USB-headset,
bluetooth-headset, trådløs WIFI-telefon, stationær ip-telefon (med egen PSU,
hvor det nok er den der futter af hvis den bliver ramt af lynet) m.m. Man
kan så diskutere, hvor mange af disse enheder det er farligt at tale i, når
det tordner.

/Morten

Fra : Ditte H

Dato : 20-08-06 20:59

Ditte H sendte dette med sin computer:
> Hej
>
> Er det gammel overtro, om at man ikke bør tale i alm. telefon når det
> tordner?
> Eller bør man afholde sig?
>
> På forhånd tak

Tak for svarene.
Burde nok have bedt min mormor ring en dag, hvor det ikke tordnede hos
hende. Jeg sidder nemlig selv med en trådløs telefon.

--
Venlig hilsen
Ditte H

Fra : Tom

Dato : 21-08-06 14:01

> Hej
>
> Er det gammel overtro, om at man ikke bør tale i alm. telefon når det
> tordner?

Overtro .... hmm måske, det stammer fra gamle dage hvor man havde
telefonpæle med telefonledninger oppe i luften.
Nu til dags er ledningerne gravet ned i jorden, og derfor er der ikke særlig
stor risiko, for lynnedslag i nedgravet ledning.
Der kan dog opstå overspændinger på telefonnettet, som f.eks. kan ødelægge
elektronik i et modem, men det er ikke i af en styrke der udgører en fare
for alm. raske mennesker.

/Tom

Fra : Kim Svendsen

Dato : 21-08-06 17:39

"Tom" <rsunderscorefilex@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> elektronik i et modem, men det er ikke i af en styrke der udgører en fare

Jeg skal love for at det er noget af en livsfarlig påstand du kommer med.

Jeg ser hvert år telefoner der er totalt smadret af lynet, telefoner der er
smeltet fast til underlaget, telefonstik der er nærmest sprængt ud af vægen,
telefonkabler i jorden der er mere eller mindre smeltet, tragtformede huller
i jorden der når 1-1,5 m ned i jorden der hvor lynet er slået ned.

Risikoen er nok mindre nu end da der var luftledninger, men er absolut
tilstede.

Vi må ikke arbejde på kablerne hvis det tordner nærmere end 10km, det kan
være livsfarligt.

Man skal ikke holde fast i noget der er forbundet ned et ledningsnet, uanset
om det er telefoner, køkkenmaskiner eller andre ledningsforbundne apperater,
mens det tordner.

Kim Svendsen
TDC tekniker, som her kun repræsenterer sig selv.

Fra : Tom

Dato : 22-08-06 08:11

> Jeg skal love for at det er noget af en livsfarlig påstand du kommer med.

Ja, man kan jo komme til skade med hvad som helst hvis man er uheldig.

Jeg har også set udstyr som er blevet ødelagt pga. overspændinger på nettet,
men jeg har aldrig hørt om nogen som er kommet til skade medens de har talt
i telefon i tordenvejr, og hvor der rent faktisk var dokumentation for det.

/Tom

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-08-06 21:04

"Tom" <rsunderscorefilex@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Nu til dags er ledningerne gravet ned i jorden, og derfor er der ikke
> særlig stor risiko, for lynnedslag i nedgravet ledning.

Selv nedgravede ledninger tiltrækker lyn.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist