løn: Lærer eller avisbud
Fra : BA

Dato : 17-08-06 20:31

Det forlyder at de polske avisbude vil få 21.000 om måneden (25.000 påstår
ministeren).
Hvad er det nu en nyuddannet folkeskolelærer får?

Stof til eftertanke!
--
Venlig hilsen
BA

OBS: Ved direkte henvendelse, skal du fjerne dyret fra min emailadresse.....

Fra : Jakob

Dato : 19-08-06 11:26

On Thu, 17 Aug 2006 21:31:10 +0200, "BA" <paogbaKANIN@oncable.dk>
wrote:

>Det forlyder at de polske avisbude vil få 21.000 om måneden (25.000 påstår
>ministeren).
>Hvad er det nu en nyuddannet folkeskolelærer får?
>
>Stof til eftertanke!

22-23000 sådan i gennemsnit, vel.

og de slipper for at være udenfor om natten og i lortevejr :)
Det er jo ikke noget udsædvanligt at man får 20-25 % ekstra for at
arbejde på fuldstændige familie-uvenlige tidspunkter såsom midt om
natten, så sammenligningsgrundlaget er helt i skoven.

Når det er sagt, så er der da ingen tvivl om at til kommende
forhandlinger må "bløde værdier" nedprioriteres til fordel for reele
større lønstigninger for lærere, for at tiltrække det bedst mulige
personale.

Fra : BA

Dato : 19-08-06 13:37

"Jakob" <jokke@it.dk> skrev i en meddelelse

> 22-23000 sådan i gennemsnit, vel.

Efter fx studentereksamen eller HF + 4 år på seminariet
vil en ny uddannet folkeskolelærer normalt være aflønnet på grundløntrin
28, hvilket vil give læreren 21.605,50 kr om måneden. Der kan gives ekstra i
stedtillæg.

> [...]
> forhandlinger må "bløde værdier" nedprioriteres til fordel for reele
> større lønstigninger for lærere, for at tiltrække det bedst mulige

Hvad mener du med at "bløde værdier" må nedprioriteres contra større
lønstigning?

Fra : Jakob

Dato : 19-08-06 19:13

On Sat, 19 Aug 2006 14:36:47 +0200, "BA" <paogbaKANIN@oncable.dk>
wrote:

>"Jakob" <jokke@it.dk> skrev i en meddelelse
nnet folkeskolelærer får?

> [...]
>28, hvilket vil give læreren 21.605,50 kr om måneden. Der kan gives ekstra i

I praksis gives der vel altid nogle tillæg af forskellig art. Om det
så bare er nyløn eller hvad det er. Jeg får 23300 som nyuddannet i et
amt uden stedtillæg.

>Hvad mener du med at "bløde værdier" må nedprioriteres contra større
>lønstigning?

Jeg mener at lønstigninger må have højest prioritet fremfor flere
"barnets første sygedage", og andre af den slags rettigheder.

Fra : BA

Dato : 19-08-06 20:07

> I praksis gives der vel altid nogle tillæg af forskellig art. Om det
> så bare er nyløn eller hvad det er. Jeg får 23300 som nyuddannet i et
> amt uden stedtillæg.

Ja og man får ca 25.000 - 26.000 som slutløn efter 30 år!

> Jeg mener at lønstigninger må have højest prioritet fremfor flere
> "barnets første sygedage", og andre af den slags rettigheder.

Man bliver jo også nødt til at have børn for at få "barnets første
sygedag" - alm lønstigning vil nok være mere retfærdig.

Det med "Fedterøvstillæg" er svært at tage stiling til, når man har været et
sted, hvor det især var første del af ordet, der betød noget.

Samme sted var der så meget nepotisme, at det var til at blive syg af. Det
bevirkede også, at man ofte følte sig udspioneret og ikke turde sige sin
ærlige mening.

Fra : ks

Dato : 19-08-06 20:31

så sku du bare høre det sidste nye....

knus KS

Fra : Henrik Petersen

Dato : 07-10-06 21:12

wrote:

> [...]
>28, hvilket vil give læreren 21.605,50 kr om måneden. Der kan gives ekstra i

Og så glemmer du lige pensionen er det ikke 15% det er lige 3200.-
mere, så det giver en startløn på ca. 25000.-

henrik

Fra : Per Rønne

Dato : 08-10-06 13:27

BA <paogbaKANIN@oncable.dk> wrote:

> Det forlyder at de polske avisbude vil få 21.000 om måneden (25.000 påstår
> ministeren).

Tro ikke på det. Timelønnen er 110 {fik jeg slået op for nogle dage
siden}, men det er normalt ikke fuldtidsarbejde, og det modregnes i
eventuelle dagpenge som om timelønnen ved akkordarbejdet er på 173,24
kroner i timen.

<http://www.ma-kasse.dk/Emneindex/Omregningssats>

I praksis betyder det, at ønsker du det som også 'formelt'
fuldtidsarbejde bliver arbejdstiden på:

In[1] = Solve[173.24*37 == 110x, x] // N
Out[1] ={{x -> 58.2716}}

timer om ugen. Hvis akkorden altså kan holdes.

Men her skal du så nok regne med at er du ikke i 20-årsalderen, og i
topform, så bliver den faktiske timeløn kun på 30 kroner ...

Som løs lærer i erhvervsgymnasiet ligger [klokke]timelønnen på 450, også
for forberedelsen. En lektion à 45 minutter ækvivalerer 1,6 klokketimer
mod 2 i det almene gymnasium. Man må åbenbart ikke mene at htx-elever er
lige så krævende når det drejer sig om lærers forberedelse til timerne
.... hertil kommer naturligvis tid til retning af skriftlige opgaver.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk